Friday 21 October 2011

Bila aku tidak bercerita..

Salam Jumaat..

Baru pkl 2.01ptg.. tapi perut aku dah penuh.. Makan tepat pkl 1.00 tadi sebiji burger telur dan 1 macaroni pie.. Minum air teh lemon lipton.. ini sebab penangan makan ubat antibiotik pkl 12.00 tadi.. Oh ya semalam aku jumpa doktor.. Masih ada infection dan aku kena makan 1 lagi antibiotik selama seminggu.. kali nie aku kena makan 4 biji sehari pulak.. dengan dos 500mg setiap satunya.

Pagi tadi dengan confident ye.. aku ambik roti bakar.. kopi 3in1.. dan get ready nak makan ubat pkl 6.50pg... Entah camna aku tergerak nak baca label kat kotak ubat... Tuh dia.. rupanya antibiotik nie kena makan sejam sebelum makan atau dgn perut yang kosong.. Alahai... Air kopi dah siap buat.. Akhirnya niat nak makan roti terpaksa dilupakan... terus telan ubat tanpa ragu-ragu hahaha... Lepas nie tak yah dah sesusah aku nak makan dulu sebelum ambik antibiotik tuh... bangun tidur jek.. terus makan... cuma bila kena kes makan ubat pkl 12tghri.. aku dah kira.. 4 kali sehari means.. setiap 6jam kena makan.. so aku set time makan ubat aku bermula pkl 6.00ptg.. then 12 tghmalam.. then 6 pagi... then 12tghri lak... every 6 hours... yang seksa kejap masa nak makan tengahari.. sebab kalau pkl 12 aku dah makan ubat.. mean pkl 1 baru aku leh makan tghri... pedih perut menahan rasa lapar... tuh yang melantak tak ingat dunia tadi hehehehe... tapi takat makan burger telur & makaroni pie kenyang ke??? Alhamdullilah... Takde nasi utk hari nie... Kalau aku gigih lunch cenggini kat mesia.. mmg jimat duit poket aku hahahaha....

Hari ini aku mencari resepi 'son in law eggs' tertarik nak cuba sebab semalam tgk masterchef australia.. sorg yang bertanding tuh buat resepi nie.. ala2 cam sambal telur goreng style kita.. cuba ini style Thai.. guna sos asam jawa.. Amatlah berguna time aku malas masak nie.. senang jek keje aku.. rebus telur.. goreng telur.. pastu buat sos dia.. kalau nak pedas lebihkan cili... Banyak juga benda2 yang aku dah lama tak masak.. lauk aku asyik2 berasaskan ayam dan daging... kalau idak sup... kari.. masak kicap.. sweetsour.. sambal.. tomyam.. asam pedas... itu jelah yang aku rotate.. Dulu masa kecik2 suka masak lemak nenas... makan ngan ikan masin time panas2.... Nikmatnya... rumah mak lak keliling mmg ayah tanam pokok nenas sebagai sempadan rumah dengan rumah sebelah... apa lagi.. memang banyaklah nenas masak keliling tuh.. Mak pulak.. kalau aku balik kg.. memang selalu sangat kena masak lauk nie.. aku tak kisah memang lauk fav..

Tapi sayangnya sejak kawin ngan pakwe.. dia kurang minat lauk nie.. penahlah dia makan.. tapi macam tak lalu jek... kalau masak pajeri nenas tuh laju jek dia... Memanglah miss masak benda2 nie... banyak sebenarnya benda2 yang aku biasa masak masa aku remaja dulu untuk family kat kampung.. sebab dari umur aku 15tahun aku dah masak utk family.. memang jadi tugasan aku pun.. dan bila aku abis spm dan masuk matrik.. walaupun dah tak duk kampung.. balik cuti semester jek mesti aku kena masak untuk family gak... dah kawin lagi ler... pantang aku balik kg jek.. Mak biasa dah lepas tangan dah.. memang aku kena take over masak untuk family.. Aku tak kisahpun.. sesekali bagi mak berehat masak dan rasa kelainan masakan aku lak.. yeah... masakan aku dah banyak berubah dari cara2 mak ajar aku.. Apatah lagi dah duk sini dekat 5thn nie.. aku ye skill masak dah lain bebenar dari dulu...

Kat sini pulak aku banyak masak untuk kawan-kawan.. kadang2 diorang siap request aku masak benda2 yang diorg teringin nak masak... selalunya yang naik dalam list.. 'sup tulang'.. kari kambing.. masa suami kawan baik aku viva.. aku lepak umah dia petang tuh.. tgk dia masak sup kambing... tapi dia kata sup dia cam berbau sikit jek.. aku sampai jek.. terus ubahsuai dan jadi style sup yang biasa aku masak... sampai kawan aku tuh pun pelik... macamana ekk ko masak camnie.. walhal kawan aku tuh awal2 yang masak sup tuh hahahaha.... bukan susah pun.. cuma kena tambah sikit itu ini.. hai... Balik mesia.. tak tahu lah lagik camna.. bakal tumpul ke skill memasak nie.. kat sini memang takde pilihan sebab kena masak.. balik sok melambak kedai makan.. leh pilih dan order jek..

Pesal entri aku nie dah lari tajuk?? Aku nak cerita lain sebenarnya.. Berkenaan bercerita dan berbicara.. Mungkin ada sesetengah kat sini tahu.. Selain Blog ini.. aku ada blog 1 lagi yang agak Glemer.. hahahaha... kat situ all out memang tahu siapa aku lah.. dan memang dah lama aku stop bercerita di situ.. Banyak letak gambar jek.. Yup gbr2 aku tuh pun semuanya jenis mutu keunggulan gak hahahaha (puji diri sendiri).. Kadang tergerak hati nak beritahu sesetengah kawan-kawan baik tentang blog ini.. sebab aku lebih banyak bercerita kat sini dari kat situ... Tapi.. Aku malas nak mengundang kontroversi hahahahaha.. Itupun aku terjumpa beberapa blog lain yang turut link ke blog ini walaupun diorg tak add jadi follower aku... ada 3 blog yang aku tahu hahahaha... Terkejut.. nie mungkin datang dari blog si Kueh Bakar kot.. aku membuat andaian lah.. atau mungkin terjumpa masa google??? aku belum nak buat siasatan.. Cuma aku nak tanya si 'Ku-Cit'... Dik... ko antara follower awal blog akak kan.. Camna ko leh jumpa blog akak nie hah????? Sila beritahu akak nanti tau dik...

Apa juga mana-mana yang sudi jadi follower atau link ke blog nie terima kasih banyak2.. Tak kisahpun.. cuma biasa aku lebih banyak merapu dan berbicara kat sini... tengah fikir nak beritahu sorg akak nie pasal blog ini.. tapi I think.. What I wrote here is very2 personal.. tetiba jek nak jadi privacy hahahaha.. Let me think lah.. kalau tergerak nak beritahu nanti aku beritahu dia...

p/s Ok nak sambung kerja... Sejak kebelakangan nie dah malas nak letak gambar hahahaha... tapi kena gigihkan juga letak.. sebab gbr2 dalm blog nie byk berkisar tentang kehidupan diari aku.. Every single one tuh ada makna tersirat..

Jaket Wool dan Pashmina yang aku beli kat Cordoba Spain
Inilah pakaian aku seminggu nie ;)

10 comments:

mashi said...

santek3..saya suka pashmina ituhh:)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mashi

:)

TQ dik..

mashi said...

nak komen lagi...

saya follow akak ikhlas...(eceh)
entah la...sekarang selalu sangat baca blog orang yang berumur...
berumur bukan tua tau kak...

:)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mashi

Abis kalau berumur tuh bukan tua? Takkan berumur tuh muda lak hahahaha.... Akak dah lama perasan tua walaupun org selalu cakap akak nampak muda (wakakakah.. sempatkan akak pujik dirik sendirik)

;)

Thanks sbb ikhlas follow.. bila ko nak follow akak dtg sini nieh ;)

mashi said...

matang kak matangggggggggg...
sedap jer dengar..hihihi

erkkkk...follow ke sana tu kalau akak ikhlaskan diri nak sponsor memang dah lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dah saya ikut kak..huhu

paling tidak dapat la merasa son in laws egg akak kan kat sana..slurrpppp!!

p/s:pegi sana sebab nak makan telur macam tak bes je bunyi...hahahaha

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mashi

Cakaplah mature hahahaha.. Akak matang ke dik?? Rasa umur baru 16thn ahaksss.....

Datang makan telur ikan lah 'caviar' hahahaha.. ekslusif sikit dgr ye...

mashi said...

alaa sama la tuuuu...
saya nak minta tukar caviar tu dengan tiket flight buleh??
caviar tu mahal kan...
kira aci laaaaa...

aishhh..sonok pulak maen komen2 macam ni...sendri punya blog malas nak hupdet..hahahaaha:P

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mashi

Hahahaha.. Murah sikit kot dr tiket flight hehehehe... akak cari telur ikan tembakul jelah ;)

Sila update dik.. ;)

Kaktiny said...

hahaha...

aku rasa aku tau 'akak' tu sapa.. yg rindu benar dgn tulisan2 ko.. hihihi..

errrkkk.. aku pun ada linkkan blog ko ni kt list aku.. halal kan eh?.. hihihi..

sup tulang eh?.. sup tulang!!!.. hihihihihihihihhiii!!!...
(senarai no. 1 tu.. sbb abah najwa dok merekemenkan dari duluuuuu lagi - sejak ko jamu dia ngan sup tulang duluuuu... hahahaha).

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

Ahaks... terfikir nak invite.. nntilah bg mood aku yang cukup berserabut mggu nie settle.. keje2 programming nie buat aku makin stress giler ler.. Tolong22..

Itu takde hal kalau ko link kan..

Sup tulang??? aku rasa sejak 2 3 mggu nie keje aku asyik buat sup tulg jek.. smpi aku sendiri pun dah muak.. camna tuh ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...