Tuesday, 10 November 2015

Bila aku mengelamun..

Salam Petang Selasa... Happy Deepavali..

Seorang adik pernah beritahu aku..

"Ko mmg suke mngelamun kak.. Tu yg kuar ayat2 puitis"

Hahaha.. gelak besar aku bila baca ayat adik aku sorang tuh... haha..

"Bukan mengelamun dik... tapi bila hati akak ada sesuatu rasa.. memang mudah untuk akak menulis rasa hati.."

"Ye akak tau ko baca blog akak... ahaks..."

Menulis dari hati kan berbeza.. kerana apa yang kita rasa.. itulah yang kita tulis.. adakala kita tenggelam dalam rasa hati dan fikiran... maka bila untuk melepaskan dan meluah.. maka di sinilah tempatnya... Selalunya tidak semua aku nyatakan dan tulis.. bila punya kesempatan masa.. pasti sahaja ke sini.. tetapi seringnya aku tidak punya masa.. dan rasa itu turut terlupa dan dilupakan..

Hidup mesti diteruskan... Aku dah redha... walaupun terlalu pahit untuk ditelan dengan semua rasa dan peristiwa yang terjadi.. Itulah kehidupan.. kadang peristiwa lalu buat kita jadi lebih kuat untuk menghadapi dugaan yang lebih kurang sama...

Senyum.. gelak.. ketawa.. namun dalam hati tetap menangis... tapi 'sakitnya tuh di sini' tidak lagi sekuat minggu lepas... cuba fikir positif... cuba fikirkan bahawa dalam dunia ini.. semua yang terjadi pasti ada sebab.. pasti ada hikmahnya...

Ada seseorang yang pernah buat aku begitu menghubungi aku baru-baru ini.. kata dia.. adakala dia terpaksa melakukannya kerana tidak mahu melibatkan orang lain... Aku turut persoalkan... adakah itu sebab tidak mahu melibatkan orang lain.. atau sebenarnya pentingkan diri sendiri?? Haha.. kitorang confront juga dalam whatapp.. setelah benda ini telah lama aku nak luahkan... in a way.. its good sebab benda2 yang aku fikir dan rasa selama ini.. dah terluah pun... marah??? takde dah... cuma rasa kesal... banyak juga rentetan peristiwa yang berlaku sepanjang tindakannya itu.. arwah ayah takde.. kawan 9thn tinggalkan aku.. hari lahir aku tahun lepas... walaupun kitorang nie selalu on.. of... tapi tetap juga berkawan.. haha.. marah-marah pun.. tetap kawan juga.. cuma nak kawan cam dulu.. aku agak berhati-hati... takut sakit hati balik... Aku harap dia pun faham dah aku camna...

Bercerita pasal kawan ni.. memang seribu satu kisah dalam hidup aku.. haha... macam-macam orang dan perasaan yang aku jumpa.. yang gila... yang mereng.. yang extreme.. yang obses ngan aku.. yang baik.. yang penyayang.. yang pemalu.. yang direct macam aku.. yang selamba.. yang sempoi... tapi ending ye ada yang kekal kawan sampai sekarang.. ada yang aku elak dan diamkan.. ada yang gaduh.. pastu baik balik... ada yang aku percaya.. tapi tercalar sedikit rasa percaya aku.. terus aku terasa hati.. Ada yang aku rasa buang masa terasa hati.. pastu aku sentiasa positif dengan dia.. tapi bila tak puas hati.. kelebihan dia adalah.. dia sanggup dengar luahan hati aku.. hahaha... kawan aku yang sorang nie aku memang respek... sebab selalunya bila aku fikir nak terasa hati.. mesti lepas tuh aku fikir aku buang masa je.. sebab??? dia jenis selamba je.. ko merajuk pun.. tak guna sebab nanti dia wat tak tau je.. pastu ko pulak kena pujuk hati sendiri... so selalunya aku endup.. lupakan rasa terasa hati.. dan move on... hanya sorang je dalam dunia nie yang aku boleh buat camtu.. dgn dia nie je haha...

Dalam blog ini memang sering sangat aku cerita tentang apa aku rasa.. tentang apa yang dalam fikiran aku.. dan sering juga aku ceritakan tentang kisah sahabat-sahabat aku.. laki ke perempuan ke.. sama sahaja sebenarnya...

Apa pun kita teruskan kehidupan dengan senyuman... melangkah dengan kekuatan... Aku sering sebut pada diri.. Tidak ada kerugian untuk orang yang sabar... Pasti ada sesuatu untuk kita nanti..

Adakala kebaikan yang kita berikan pada orang.. tidak semestinya kita dapat balik kebaikan itu juga dari orang yang sama.. Selalunya kita dapat dari orang lain... Ini selalu menjadi prinsip aku.. terutama bila aku rasa kecewa atau penat melayan sikap kawan-kawan yang kadangkala pentingkan diri.. yang hanya mahu keutamaan untuk mereka... Sabar jelah..

Senyum walaupun sebenarnya pedih haha... tapi.. tetap senyum kerana hidup ini singkat untuk ditangisi.. tapi seharusnya ditempohi dengan gelak ketawa dan gembira...

Ronnie Hussein- Dikoyak Waktu
Lagu fav aku
Aku suka lagu ini dari kali pertama aku dengar lagu ini di Hot FM..

Monday, 9 November 2015

Aku Rindu

Salam Petang Isnin

Terlalu banyak kerinduan yang datang... Antaranya rindu pada kehidupan di UK yang pernah menjadi rumah tetap aku selama 5 tahun.. kerinduan ini semakin menebal beberapa minggu ini.. I missed that life.. masih teringat berjalan kaki setiap hari merentasi dataran di tengah bandar.. untuk ke universiti..

Paling aku rindukan makan panini berintikan 'coronation chicken'.. sejak balik ke sini.. belum pernah lagi aku temui menu ini dimana-mana sekitar malaysia... lagipun coronation chicken ini unik di UK sahaja.. ianya dicipta semasa pertabalan ratu england dulu..

Banyak yang aku rindukan sebenarnya... rindu musim gugur yang menyediakan warna alam yang berwarna warni.. rindukan kehidupan yang tidak sibuk dan sentiasa penuh masa dengan rakan-rakan berjalan mengembara an bersantai setiap hujung minggu.. rindukan gelak ketawa rakan-rakan yang merupakan sanak saudara sendiri... rindukan ukhuwah yang kuat antara kami..

Aku rindu untuk berjalan sendiri di taman seperti dulu untuk aku ambil gambar alam.. terutama bila menghampiri musim sejuk dan siang menjadi pendek serta malam menjadi panjang..

Hati sentiasa rasa nak kembali ke sana.. sentiasa ada dalam ingatan

p/s Dah beli dada ayam dan mango chutney.. Akan buat coronation chicken soon... nyum nyum

Coronation Chicken Recipe :

Constance Spry, an English food writer and flower arranger, and Rosemary Hume, a chef, both principals of the Cordon Bleu Cookery School in London, are credited with the invention of coronation chicken. Preparing the food for the banquet of the coronation of Queen Elizabeth II in 1953, Spry proposed the recipe of cold chicken, curry cream sauce and dressing that would later become known as coronation chicken. (wikipedia)

Ingredients
  • Shredded Chicken from a medium sized pre roasted chicken
  • 3 tbsp Mayo 
  • Mild curry powder to taste 
  • 1/2 tsp Cinnamon Ground Black Pepper 
  • 1 tbsp Mango chutney sultanas - as many as you fancy 
Method
  • Mix the mayo, curry powder, cinnamon, black pepper, chutney and sultanas together. 
  • Altering quantities to your preferred taste mix the combined ingredients with the shredded chicken
  • Serve with baked potatoes, wraps, sandwiches etc
Rindukan langit biru ini..

Monday, 2 November 2015

Dia datang.. dan hilang tiba-tiba

Salam Petang Isnin

Hari ini aku memang xde mood... something happen yang benar2 menguji kesabaran dan kekuatan diri.. tak pernah aku jangkakan bahawa aku perlu lalui rasa yang begini... apabila erti persahabatan dan kasih sayang diuji sekali lagi..

Dia menjadi sahabat baik... banyak juga yang kami kongsikan bersama... tahap intelektual yang sama.. pemikiran yang sama.. rasa yang sama.. mengenali dia.. buat aku rasa aku punya sahabat yang sejati.. mengenali dia buat aku rasa.. erti kasih sayang... mengenali dia.. buat aku semakin bersemangat untuk menyelesaikan segala macam cabaran dan dugaan hidup..

Namun sejak beberapa hari ini.. aku dapati beberapa perubahan berlaku pada dirinya.. dan lebih ketara pada diri aku... beberapa whatsapp aku tidak dibalas... malah kini aku sudah di'block'.. sms tidak berbalas... malah call aku pun.. aku kira sudah di'reject call' sama.. persoalannya??? APA SALAH AKU??? itu yang aku tak faham.. kami tak bergaduh.. kami tidak berselisih faham.. kami tidak marah-marah.. cuma jumaat yang lepas dia beritahu aku.. dia stress sangat dengan kerja... oklah aku faham walaupun macam sedikit merajuk kerana ada beberapa whatsapp  aku yang tidak dibalasnya...

Puas sudah rasanya aku hantar sms.. whatapp.. mesej... namun yang aku terima hanya kebisuan... aku tak tahu nak fikir apa lagi... kenapa tiba-tiba jadi begini.. puas sudah aku cari kesilapan yang mungkin aku lakukan.. atau mungkin kesalahan aku... namun aku temui jalan buntu sebenarnya.. aku tak tahu salah aku??? None.. tiada... aku blank..

Terlalu sukar sebenarnya untuk aku terima hakikat ini.. apatah lagi bila seseorang menghilang begitu sahaja.. dan lebih malang aku di 'block' tanpa mengetahui apa salah aku.. apa silap aku... kenapa?? kenapa?? kenapa??? hingga kini aku tidak tahu jawapannya...

Dulu aku pernah lalu peristiwa begini.. makan tahun dan bulan juga untuk aku pujuk balik hati aku untuk percaya dengan sebuah persahabatan.. pahit untuk ditelan... tidak menjadi ubat pun.. tapi cukup juga untuk menjadikan hati aku sekeras-kerasnya...

Aku pelik sebenarnya.. apa yang terjadi sebenarnya?? Apa yang ada difikirannya??? lebih lagi aku ingin tahu.. apa silap aku?? apa salah aku???

Seorang lagi sahabat menasihatkan aku... "you tidak ada salah... namun mungkin dia perlukan masa untuk selesaikan masalah dia... mungkin nanti dia akan cari you semula... sabarlah you.."

Kata-kata itu aku telan dengan sepahit rasa.. aku harap sangat ada kebenaran pada kata-kata sahabat aku itu... andai kata dia benar-benar dalam masalah hingga menyebabkan perlu menjauhi aku.. maka sahaja aku redha menunggu masa itu... Andai.. dia menghadapi cabaran dan dugaan... sentiasa sahaja aku doakan semoga Allah permudahkan urusannya.. selesaikan semua itu dengan jalan sebaiknya... Aku tidak pernah punya dendam dan amarah pada dia.. sebab dia antara yang aku sayangi... mana mungkin kita membenci dan dendam pada orang yang kita sayang...

Semakin meningkat usia.. rupanya emosi dan fikiran semakin teruji... aku rasa penat sebenarnya... kadang kala aku jadi serba salah... Aku hanya mahu yang terbaik dalam hidup.. dan dalam membina persahabatan.. baik yang lama atau baru.. sering sangat diuji dengan kesetiaan.. dengan sikap.. dengan kehendak.. dengan rasa...

p/s Ya Allah... Semoga aku temui jawapan pada kekusutan dan persoalan ini... aku hanya mahu tahu apa sebenarnya yang terjadi.. tunjukkan aku kebenarannya.. tunjukkan aku jawapannya...


More than words- Westlife

Penyanyi Asal lagu ini.. 
More than words- Extreme

Friday, 30 October 2015

I'm missing someone..

Friday morning..

I'm missing someone this morning.. badly... and the worst part I was so sad... and cry..

Then in the middle of handling my own emotion and trying to work it out rationally...

This song suddenly appear from nowhere (from mix fm channel actually.. not the usual everyday type of song play).. and caught me in surprised..

and.. it did manage to make me smile again... Sometimes.. thing work it way out just like that...

I'm okay now... hahaha... just have to be positive...

If I let you go -Westlife

Westlife was and still my fav boys band.. 
Listening to their song was part of my life when I was in UK in 2001-2002..
Still remember those day where I used to struggle studying and making my way passing the exam and finishing the MSc in a year..

Their song was the one that keep me going and enjoy life...

Thursday, 29 October 2015

How I feel today..


I can't actually describe in detail how I feel..
but..
This what I had in mind for month of October 2015..
..

Susah nak ucapkan kata cinta.. atau sayang.. jika terucap pun.. pasti akan ada yang bertanya untuk siapa..

Buat masa ini biarlah aku rahsiakan untuk siapa kata-kata itu... Cukuplah untuk aku nyatakan dan tulis di situ..

Buat mereka yang sentiasa istimewa di hati.. inilah apa yang aku rasakan..

Nak masuk ke bulan November dan akan aku bawa rasa-rasa ini lagi..

...

Friday, 23 October 2015

Ain.. Bagaimana harus aku ceritakan tentang dia...

Salam Petang Jumaat..

Kali ini entri aku sememangnya beremosi sikit... rasa ini sudah hampir seminggu aku pendamkan.. namun.. perbualan aku dan dia.. gadis bernama Ain hari ini.. membuatkan aku lebih beremosi.. dan kali ini fikiran aku tidak dapat tidak untuk tidak berhenti memikirkannya..

Ain.. Selembut namanya... begitu jugalah lembut orangnya.. baik budi bahasanya... lembut tingkah lakunya.. sebaik-baik manusia yang pernah aku temui.. tidak ada orang yang aku rasa.. tidak akan sukakan  Ain.. dia gadis yang manis... manja.. lemah lembut... hormat orang tua... baik budi bicaranya..

Kami sekampung... dari zaman sekolah.. dia merupakan adik angkat aku... aku dan dia sering berulang alik ke rumah masing-masing.. beza usianya hanya setahun sahaja dari aku... sebaya dengan adik lelaki ku sendiri.. mereka satu sekolah.. cuma aku tidak pasti sama ada mereka juga sama kelas atau tidak... semasa aku di bangku sekolah menengah... aku hanya satu-satu anak perempuan dalam keluarga.. Maka apabila mengenali Ain.. aku rasa gembira.. rasa itu diganti dengan kehadiran Ain dalam hidup aku.. Lebih seronoknya.. hari lahirnya adalah sehari awal dari hari lahir ku sendiri... 12 Julai..

Kisah hidupnya serba sedikit aku ketahui semasa kami masih muda remaja.. percintaan dengan suaminya sekarang aku juga pernah menjadi saksi.. Ain berkahwin pada usia yang sangat muda.. 18tahun.. tamat sahaja SPM.. tidak lama selepas itu dia mengambil keputusan untuk berkahwin awal.. ketika itu aku baharu sahaja menamatkan pengajian matrikulasi tahun 1 di Sekolah Seri Puteri KL.. dan ketika itu aku baharu juga memulakan pengajian matrikulasi tahun 2 di Kuala Pilah..

Kebetulan.. hari pernikahan Ain.. serentak dengan hari pernikahan Abg Din.. Abg Din pula adalah abang angkat aku.. kami juga satu kampung... Syukur sahaja... Nikah Ain selepas Asar.. Manakala Nikah Abg Din pula lepas maghrib... ditambah lagi kedua-duanya mahu aku hadir pada hari bahagia mereka... kelam kabut jugalah terkejar sana dan sini... majlis persandingan pula.. kedua-duanya serentak pada hari esoknya.. namun aku hadiri Hari persandingan Ain.. dan aku tidak ke hari persandingan Abg din... lagi pula mereka berkahwin dalam daerah yang sama.. cuma kampungnya sahaja yang berbeza..

Selepas Ain berkahwin... aku masih bertemu dengannya.. tapi tidak lagi sekerap dulu demi menghormati hidupnya sebagai seorang isteri.. dan mempunyai keluarga.. ditambah pula aku sudah semakin sibuk dengan pengajian di universiti ketika itu... maka kami amat jarang berjumpa... adakalanya jika hari raya.. Ain akan datang ke rumah aku di kampung.. dan di situlah kami bertemu dan bertanya khabar..

Aku rasa.. sehingga aku menulis entri ini.. sudah hampir 10 atau lebih tahun aku tidak bertemu dengannya.. walaupun kami dari di daerah yang sama.. namun kami amat jarang berjumpa... sejak tahun lepas rasanya aku dapat nombor Ain... itupun sekali sekala sahaja kami berbual pendek... selalunya mesej di antara kami... singkat-singkat sahaja...

Sehinggalah seminggu yang lalu aku mendapat mesej ini dari whatapp

assalamualaikum kak XXX, apa khabar?
ain tahu kak XXX baca wsuup ain, tksh sgt dn ain hargai. ain tahu kak XXX sgt sibuk namun bolehkah kak XXX luangkan sikit masa aminnkan doa utk ain....

Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim Ya Karim,
kepadaMu ku serahkan segala takdir hidup dan matiku,
Kau sembuhkan sakitku ini Ya Allah, Kau berikanlah diriku kekuatan menghadapi saat sukar dlm kehidupanku, sejak mengalami bengkak dlm kepalaku ini Ya Allah, berikan diriku sedikit waktu, utkku bertemu dgn insan yg sgtku rindu, Ya Allah, Engkaulah Yg Maha Mendengar Lgi Maha Mengetahui, berikanlah kesempatan utkku bertemunya Ya Allah, ingin sekali ku dengar suaranya menyebut namaku, ingin sekali aku dakap dirinya yg kupanggil Kak XXX,betapa diriku sgt menyayanginya Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Penyayang, berikanlah kasihMU utk kami Ya Allah, sebelum aku menutup mata, biarlah ku tatap wajahnya disebalik gambar ini, tiada daya dan upaya utkku melawan sakit ini Ya Allah, aku redha dgn ketentuanmu...namun berikan daku sikit waktu Ya Allah utk ku menangis saat melihat senyumannya....biarpun kepala ku semakin sakit dan berada ditahap 3, namun aku rela jika takdirku takkan selamanya bertemu dia kakak angkat kesygnku...mohon sampaikan salam rinduku utknya Ya Allah, katakanlah pdnya aku selamanya sygkannya, dunia akhirat, mohon maafkan segala dosa, mohon halalkan segala ilmu yg pernah dia curahkan utkku dulu...semoga dirinya bahagia dan sentiasa dlm perlindunganMU Ya Allah...Ya Rahman Ya Karim...aku x dpt lagi menahan lelah rindu ini.....sekian lama terlalu lama Ya Allah tidak mungkin dpt bertemunya....
moga dia dpt mendoakan kesihatanku kelak dan sembuh dri pembedahan kepala tak lama lagi...
Hanya kepadaMu tempat ku serah segala qada dan qadarku, matikanlah.ku dlm keadaan husnul khotimah...
aaminn ya robbal alamin 😔

 Respon aku... aku menangis... susah untuk aku nyatakan apa yang ada dalam hati aku waktu itu.. bermacam rasa dan fikiran yang hadir dalam diri.. tak tahu nak kata apa dah.. hanya doa sahaja yang dapat aku berikan untuk adik bernama Ain..

Rindu... aku tidak pernah menyangka bahawa kerinduan Ain pada aku amat berat.. aku juga tidak menyangka lamanya tidak bertemu membuatkan dia merindui aku hingga terbeban jiwa raganya... Dalam kesibukan aku dengan kerja.. dengan keluarga.. dan adakalanya aku bergembira dengan rakan-rakan atau insan istimewa... ada di satu tempat seorang gadis bernama Ain.. merindui aku sebegitu hebat...

Kedu.. terdiam.. sedih.. gembira.. simpati.. serba salah.. itulah yang aku rasakan... Apa tah lagi bila mengetahui... adakah lama lagi hayatnya.. adakah akan ada lagi pertemuan selepas ini.. Adakah masih allah panjangkan usianya... semua itu juga turut menjadi persoalan... namun aku tetap percaya.. jodoh.. rezeki.. pertemuan itu.. semuanya kehendak Allah s.w.t.

Bagi mengubati rasa rindu itu.. InsyAllah esok kami akan bertemu setelah sekian lama... sudah aku rancangkan pertemuan dan perkara yang akan kami lakukan bersama esok... kami pasti akan menjejaki masa dan kenangan silam.. zaman sekolah... tempat yang pernah kami kunjungi bersama... menghabiskan masa berbual tentang perkara yang terjadi dalam hidup masing-masing.. menyusuri semua kenangan indah.. pahit.. manis.. untuk kami ketawa dan sedih bersama nanti...

Terlalu tinggi harapan dan kerinduan Ain.. sehingga kadang aku persoalkan.. layakkah aku dipandang dan dihormati setinggi itu... layakkah aku dirindui hingga sebegitu... hingga dia mengangkat aku sebagai idola dia... Namun demi untuk mengembirakan hati Ain.. tentu sahaja.. aku akan biarkan sahaja apa juga yang dia rasakan... sudah tentu sahaja aku mengiakan semua yang dia harap dan mahukan...

Sehingga aku mengeluarkan satu kenyataan pada Ain...
'Selepas ini apa juga yang akak bagi.. belanjakan.. buat untuk Ain.. jangan persoalkan dan rasa terbeban.. Ain adik akak.. Akak kakak Ain... terima sahaja semua itu.. sebagai sebahagian daripada tanggungjawab akak pada Ain'

Esok kami akan bertemu dan dating bersama.. Aku doakan semoga esok menjadi hari indah untuk kami berdua... semoga esok juga menjadi kenangan indah buat kami berdua... pertemuan seorang adik dan kakak... menghapus kerinduan.. mencipta kenangan.. membina harapan yang berterusan...

Doakan buat adikku bernama Ain... semoga dia sentiasa dalam kesihatan yang baik.. dipermudahkan urusannya... diberikan kekuatan dan semangat untuk terus hidup dan berjaya... sentiasa diselimuti kebahagiaan...

Aku sendiri sukar untuk mengungkap bicara hati aku tentang Ain... Apa aku rasa waktu ini... kesusahannya.. cabaran yang perlu dia lalui... semua itu amat berat untuk dipikul... namun aku doakan dia bahagia dalam melalui semua itu... berbicara dengannya buat aku muhasabah diri.. tatkala kita begitu mudah untuk membelanjakan diri dengan makanan dan barangan yang kita suka... ada manusia yang kadangkala terpaksa berkorban dan mengikat perut untuk menikmati semua itu...

Ain merupakan asnaf.. penerima zakat... mempunyai 8 orang anak dengan suami yang bekerja dengan  gaji kurang daripada 3k sebulan.. ditambah dengan Ain tidak lagi mempunyai pekerjaan sejak dia sakit... Ain seorang kaunselor... baju dan makan minum adakala mengharap pemberian orang dan sanak sedara... untuk menikmati KFC sahaja.. perlu kumpul duit kalau hendak ke situ... baju anak-anak pun adakalanya mengharap pemberian orang atau sumbangan zakat...

Ain.. akak sebenarnya sudah hilang kata-kata untuk terus menulis apa yang akak rasa... memikirkan tentang kehidupan diripun.. sememangnya membuatkan akak terfikir betapa senangnya rezeki akak... tidak pernah akak terfikir ada orang yang terdekat susahnya sehingga begitu.. apatah lagi dia adalah seorang adik bernama Ain..

Ain.. dalam seminggu ini... ain sudah banyak membuka mata akak tentang kehidupan.. tentang rasa rindu dan sayang.. tentang erti redha dan bahagia... tentang rezeki dan kesusahan.. tentang hubungan seorang adik dan kakak.. malah juga tentang kasih dan sayang..

p/s Semoga pertemuan esok.. bakal menjadi permulaan untuk pertemuan lain di masa akan datang juga...

Thursday, 15 October 2015

Emosi dan fikiran

Salam Tengahari Khamis..

Selalunya bila aku mula menulis di sini.. mesti something in my mind.. kan.. selalu camtulah.. bila ada sesuatu dalam fikiran.. atau aku perlukan tempat untuk meluah rasa.. maka aku akan kembali ke sini.. menulis..

Adakalanya aku risau juga nak meluah rasa.. takut disalah erti atau dianggap... bermasalah hahaha... namun.. bila difikirkan semula... lantak lah... Menulis itu luahan hati... apa yang aku rasa aku tulis dengan rasa itu.. baik rasa rindu.. marah.. sakit hati.. sedih.. kecewa.. semuanya ada di sini..

Mungkin juga salah satu yang membuatkan aku takut.. aku tahu ada di kalangan rakan-rakan yang datang  ke sini.. mengenali aku.. sama ada secara peribadi... dari jauh... atau mungkin cuba untuk menafsir apa yang ada dalam kepala aku.. dan tentu sekali apa yang ada dalam hati aku..

Apa ada dalam hati aku???? Macam-macam buat masa ini... emosi bercampur-campur.. dari sedih hingga gembira... Rindu ada... sayang ada... kecewa ada... marah pun ada... biasalah kita manusia yang penuh dengan emosi kan...

Apa ada dalam kepala aku??? Pemikiran terhadap apa yang aku rasa dalam hati... mengapa emosi aku jadi begitu.. dan fikiran aku mula mencari sebab dan alasan.. malah adakalanya cuba juga untuk mencari penyelesaian... ada yang punya solusi.. ada yang aku sengaja biarkan tanpa jawapan dan ketentuan... senang cite malas nak fikir...

I think this past week.. I become a different person.. aku rasa ada yang perasan aku berubah secara mendadak... aku rasalah.. rasa itu pasti ketara sebab aku yang sebelum ini.. amat berbeza dengan sekarang.. setiap kita pasti berubah... perubahan aku??? buruk atau baik... terpulang pada mereka untuk membuat tafsiran... mungkinkah balik pada diri yang dulu... entah aku pun tak tahu.. luka di hati aku parah aku kira kali ini... sukar aku nak pujuk balik sebenarnya... bila?? entah biar masa sahaja yang pujuk hati aku nanti... aku perlukan masa...

Kerja.. macam biasalah... cuma kelas aku semester ini gila sikit.. setiap selasa kelas aku 6jam berterusan.. subjek yang sama... tetapi kumpulan kuliah yang berbeza.. minggu ini.. aku mengajar nonstop 5jam.. akibatnya... malam itu badan aku sakit-sakit... sakit pinggang.. sakit kaki.. sakit kepala.. ye aku semakin tua dah... tak larat macam dulu...

p/s Aku perlu berehat... tapi malas nak bercuti kemana-mana... walaupun rasa hati nak travel semula... nantilah... belum rancang lagi trip seterusnya.. kali ini trip dengan geng sekolah menengah pulak... tengah nak pujuk diorang kot nak pergi ke kota kinabalu... we'll see nanti camna...


Hati Berbisik- Yuka Kharisma

Lagu ini mengingatkan aku pada lagu ini..

Wishing and Hoping- My best friend wedding

Friday, 9 October 2015

Love me or Love me not...

Salam Jumaat

Well.. a busy week.. I was so tired this week.. was out and about.. here and KL.. lots of things need to be settle by the end of the week... Exam papers... work routine.. I was out for work this few days.. was so busy.. plus my body is hurting me.. my mind and heart was hurt inside.. I was so not myself...

Aku seorang yang susah nak marah... tapi kalau terluka hati.. amat susah untuk dipujuk rasa hati... terutama bila menyentuh perkara yang terlalu peribadi... Can forgive.. but I really hard to forget..

Tak tahulah sampai bila aku akan dapat pujuk hati ini...

Melepaskanmu- Sakura Band

Monday, 14 September 2015

Stress.. Serabut

Salam Tengahari Isnin

Hari pertama bekerja... esok kerja lagi.. rabu cuti.. pastu.. khamis keje balik huk huk... harung jelah.. bila mood cuti dalam tengah minggu..

Semalam adalah hari yang aku stress... sampai semua whatapp aku tak reply dan silent until around 4+ ptg semalam... selepas mendapat whatapp dari BFF yang risau dengan keadaan aku.. dan call yang bertanya macam-macam.. pesal aku tak reply.. ada masalah ke.. cuba cerita masalah apa.. akhirnya aku mengalah jugalah hahaha... dan ayat backup.. aku cakap.. saja nak tengok jika ada orang yang peduli dan sayang hahaha... yes.. there are.. ada yang peduli rupanya... dan juga ada yang sayang... Thanks.. you did cheer my day lah...

Today did feeling okay... been stress out for the last 2 weeks... struggling lagi dengan emosi dan kerja yang tunggang langgang.. aku rasa mood aku yang memang tak ok sangat... emosi bercampur-campur.. aku manusia yang punya perasaan.. ditambah aku juga seorang perempuan.. sensitif... emosi.. mengada-ngada... merajuk.. hahaha... ditambah.. that 'time' in a month.. ohhh... those mood.. raise up the hill..

Harap lepas nie.. manage to handle myself better.. and rasanya aku dah ok sikit.. walaupun badan aku dah stress out dan perlu diurut... dah 3 nak masuk 4 bulan tak diurut lagi nie... hopefully soon kot...

Layanlah lagu nie.. Selalu dengar di radio dan teringat lagu-lagu wings yang popular dulu...

Ingatkan aku- Wings

Wednesday, 9 September 2015

Bangkok Day 1 (Part 2): Romantic dinner along Chao Phraya River

Sambungan travel ke Bangkok..

Selepas mendaftar di kaunter pendaftaran 'White Orchid River Cruise' di River City Shopping Complex.. Kami di bawa ke tempat untuk menunggu.. Sementara itu terdapat seorang gadis berpakaian traditional Thai memakaikan kami bunga orchid berwarna ungu dan meletakkan pelekat 'White Orchid River Cruise' di dada kami.. Sementara itu kami disuruh bergambar dengan gadis tersebut... mulanya kami layan... rupanya di akhir cruise kami.. mereka akan menjual gambar tersebut kepada kami.. (tak beli pun.. hahaha)

Sebenarnya aku yang telah mencadangkan kepada Nuch untuk makan malam gaya romantik sambil menyusuri sungai ini.. Nuch telah mencadangkan beberapa syarikat yang membuat cruise dinner seperti ini dan akhirnya memilih syarikat 'White Orchid' memandangkan ada promosi untuk 750 TB seorang dan terdapat pilihan makanan seafood...

http://www.thairivercruise.com/index.php?tpid=0198

Tidak lama menunggu kapal yang akan membawa kami makan di river cruise sampai.. ramailah orang yang mula beratur dan sedikit berebut-rebut...

Kapal yang akan membawa kami menyusuri sungai Chao Phraya sambil menikmati makan malam romantik

Selepas menunjukkan tiket kami.. dan nombor tempat duduk.. kami pun bergerak masuk ke dalam kapal berkenaan... Tempat duduk kami adalah di luar.. di bahagian dek hadapan yang terbuka.. kononnya nak romantik hahaha... lepas tuh rasa menyesal pulak.. sebab tempat buffet di bahagian dalam kapal dan kami perlu bergerak jauh sedikit untuk mengambil makanan... terdapat juga persembahan tarian di bahagian dalam.. memandangkan kami duduk di luar.. tengok dari jauhlah jelah... tapi.. kami tetap enjoy makan malam kami... dengan angin sempoi-sempoi malam.. pengalaman itu memang yang best kami lalui..

Tiada makanan yang halal disediakan sebenarnya.. tapi aku hanya mengambil yang berjenis vegetarian dan noodle sahaja .. lagipun aku ada Nuch yang turut membantu aku bertanya kepada tukang masak di situ... so yang mana jelas adalah ayam dan daging memang tak makan lah.. aku banyak makan padThai.. nasi putih dengan sayur dan kentang.. udang.. dan buah-buahan sahaja... selain aku terdapat juga 2 keluarga dari malaysia dan beberapa keluarga dari negara arab di situ..

Nuch telah memilih tempat duduk kami di bahagian dek luar.. yang terbuka.. ramai juga yang memilih tempat duduk di bahagian ini..

Walaupun di tengah-tengah sungai.. kami masih boleh berinternet.. 
dan aku sempat membuat panggilan telefon ke Malaysia waktu ini..

Tempat di belakang Nuch di dalam gambar ini.. selepas selesai makan malam.. ramai yang datang dah berdiri di situ.. kami rasa sedikit terganggu sebab ada dia antara mereka yang merokok.. ketika ini juga kapal dipandu dengan agak laju dan kain lapik meja hampir diterbangkan angin hahaha... apa pun kami relak dan seronok kerana dapat menikmati pemandangan lampu waktu malam... Sempat aku berpesan pada Nuch.. lepas nie boleh bawa boyfriend dating romantik begini.. Dia gelak sahaja mendengar usikan aku...

Selepas selesai makan malam.. destinasi kami seterusnya adalah untuk pulang ke hotel.. memandangkan kami tadi datang dengan teksi.. maka untuk balik.. kami memikirkan untuk mengambil teksi juga.. malangnya semua teksi yang Nuch tanya memberitahu mereka tidak ke sana..hampir 3 4 buah teksi juga yang kami tahan... hampa... akhirnya kami berjalan ke jalan utama... mulanya aku mencadangkan kami naik tuk-tuk sahaja... Nuch tidak percaya sangat... tapi akhirnya selepas sukar mendapatkan teksi... Nuch mengambil keputusan untuk kami naik tuk-tuk dan memintanya menghantar kami ke stesen keretapi yang terdekat...

Bayarannya tidaklah mahal.. (sorry dah lupa berapa huhuhu)... dan akhirnya kami selamat menaiki train dari Stesen Thaksin  balik ke stesen Ramkhamhaeng..
Tuk-tuk yang kami naiki ke stesen keretapi terdekat...

Bunga Orkid yang kami pakai untuk makan malam di kapal White Orchid.. 
Kad itu adalah kad train kami balik ke hotel

Malam itu kami tidur dengan nyenyaknya... sebab masing-masing dah keletihan seharian berjalan..

Esok kami akan ke Ayuthya menaiki train ke sana...

Bangkok Day 1 (Part 1)

Monday, 7 September 2015

When we love someone.. its really hard to let go..

Salam Petang Isnin

1st day of working after many weeks traveling and been out of the office.. Stay foot in the office really sort of limit your mind.. since that you used to be so busy running errand and keep up with the work schedule... then today since last friday.. I started to sort of miss traveling... and I really need to go out.. but I was so tired even to drive far as KL... malas lah... not feeling well.. got a sore throat.. coughing.. suara serak basah.. and It sort of getting worst...

Why suddenly I'm talking about love.. hahaha... nothing just something that come to the mind.. I might have watch some romantic movies I guess... layan hindi.. Mann and Chennai Express last weekend... continue of to Iron Man 3.. Divergent.. The league of extraordinary gentlemen.. then continue with Jamie Oliver cooking.. Of I missed my life back in UK...

But its true kan... When we love someone.. badly... its really hard to let go... either is your partner.. you good friends... or even you parents... I been thru that before... the lost of arwah Ayah did bring emptiness in my heart and still do... losing another good friend a year after make the emptiness become bigger and deep... however still manage to hold on to life... act happy... be happy... move on.. but of course.. letting go something that you love so much.. its really hard... sometimes I feel like I can't let go at all..

I realised that sometimes I sort of like to speak up my mind up front... and it does sometimes worry me that people interpret it differently... Especially when I started to talk about life.. I might look like I'm sort of not happy or in a 'certain' mood... but hey... It really hard to please everyone kan... and I also know.. people could just guess and assume this and that.. terpulanglah... as long I'm happy.. you all pun happy.. that really matter kan.. kan..

Yes I'm in love.. always in love... to someone that I love dearly and so much... pray that we would be together till Jannah... and yes.. I also love my family and my parents.. they are part of me.. what I have become and behave are something I have learn in the family... Yes.. I also love my friends... they are the ones that always make my life bright and colorful.. remain me when I'm careless... be there for me when I'm sad... and yes I also love my BFF... who also teach me about love and happiness.. always check on me... whatapps me anytime day and night... even just by saying.. ' Good morning'.. or 'what you have for lunch or dinner'.. or even.. 'What do you plan to cook tonite'.. 'How was yur weekend'.. 'When is yur classes?'.. 'Letih tak'.. sometime naughty questions like 'How was yur date'.. 'pergi dating tak minggu ni'..  and many more questions that always bring a cheeky smile out of me.. hahaha..

Last Tuesday was our anniversary.. we been together for 15 years and I have known him for 27 years.. since i'm 13 years old.. and when I was in my form 1... he was a senior.. a form 6 senior.... who would ever guess a 18 years old guy would have an eyes to a 13 years old gal... naive.. selekeh.. innocent.. budget baik.. skema.. hahaha... and list goes on... but believed me.... I tak layan dia pun masa zaman sekolah.. and those story I have written in this blog many years ago.. kena carilah dalam blog list ye...

Dear boyfriend... I always love you... even sometimes we have our differences.. disagreement... I still love you always.. and I admit.. It would be really hard for me.. If I have to let you go oneday (ajal maut jodoh ketentuan Allah kan)

For the rest... some of you are special to me too.. deep in my heart.. I always appreciate it.. love you as well as a good friend.. may we could be friends forever...

Love me like you do.. Ellie Goulding
Always listen this song over the radio..

 Talking Body- Tove Lo
Love this song as well...

Friday, 4 September 2015

Merdeka.. Bebas dan 'Move On'

Salam Pagi Jumaat

Alhamdullilah selesai sudah travel untuk urusan rasmi minggu ini.. dah 3 ke 4 minggu aku keluar tanpa henti setiap hari dan setiap hujung minggu... Bulan 8 sahaja aku travel by domestic flight ke 3 negeri.. Langkawi.. JB.. dan Kuching.. Semalam baru balik dari JB by road.. nasib juga kawan aku yang drive.. ada meeting di UTM... kalau org lain drive aku relak sikit.. mamat tuh pun jenis speed laju hahaha... gerak pkl 4pm.. sampai sini pukul 10.30malam dengan 2 kali berhenti di rnr untuk solat dan minum-minum.. geng pulak satu kepala.. kami bertiga sahaja dan best aku sorang je pompuan dan seat belakang tuh untuk aku sorang hehehe...

Malam merdeka aku di KL dan 3 hari sebelum itu di Kuching... banyak juga kenangan indah di Kuching sebab kali ini aku memandu sepenuhnya semasa di sana... rasanya kalau kena pergi lagi... aku leh pejam mata dah drive sama macam aku drive di Langkawi aritu..

Emosi.. bercampur-campur dan aku kini dah move on.. malas nak ingat benda-benda yang lepas.. Banyak juga benda yang menyakitkan hati.. tapi malas nak fikir.. malas nak layan... jalan terus je.. berkawan dengan orang baru... cari geng baru... layan benda-benda yang baru.. takde masa dah nak layan benda lepas... nak ingat-ingat.. nak sentimental sangat.. ada juga yang datang dalam mimpi aku... dan aku dah agak tindakan seterusnya... tapi macam aku cakaplah... aku move on... benda dah lepas... berpatah balik ke situ memang takdelah dah... nak jadi macam dulu pun tak lah...

Sekarang ni aku aktif sikit di Wechat.. rajin gak update status whereabout aku... kalau kat facebook tuh ramai sangat yang kenal.. student jek rasa beratus...

Till we meet againlah...

Tanjung Rhu Langkawi 

Burung Kenyalang, Damai Beach Santubong Sarawak 

Kuching Sentral.. mengadap Sungai Sarawak 

Pulai Spring Resort, Johor Bahru

Friday, 7 August 2015

Aku di sini bila hati aku resah

Salam petang Jumaat

Lama sangat aku tidak ke sini.. terakhir semasa bulan Jun yang lepas untuk mengucapkan salam ramadhan.. pastu aku ghaib sekejap.. dan kini syawal pun dah tinggal hujung-hujung je.. ada seminggu lebih lagi untuk kita sambut syawal..

Alhamdullilah tahun ini aku dapat berpuasa 6 berterusan... rezeki tahun ini.. memandangkan tahun lepas aku langsung tak berkesempatan nak puasa 6.. sebab apa ek... rasanya aku kesibukan dan ketidakbolehan kot.,. lupa dah.. sebab dah setahun hehehe..

Selalunya memang dah jadi tabiat kot.. bila sahaja aku resah.. gelisah.. risau.. sering sahaja aku teringat blog ini.. sebab apa? sebab selalunya aku lebih selesa menulis apa yang aku rasa.. setidak-tidaknya dapatlah aku kurangkan rasa gelisah ini..

Apa yang aku resahkan sangat ini... Ada lah beberapa perkara.. tapi ada 1 perkara yang begitu menganggu rasa hati... Aku rasa bersalah dengan seseorang.. Walaupun dah minta maaf.. ianya memang kesalahan dan kesilapan aku pun.. but why.. I still feel so guilty.. aku tak tahu sejauh mana keikhlasan dia memaafkan aku.. aku tak rasa dia jenis yang tidak memaafkan... cuma aku lebih rasa.... buat masa ini dia mungkin perlukan masa untuk 'bertenang'.. dimana itulah yang sedang aku buat sekarang ini... Aku pun move on.. eventhou.. sometimes I always stop and check on it... just to make sure that at least everybody is okay.. walaupun sebenarnya aku pun tak tahu.. dia ok atau tidak... nak tanya? aku jadi malas.. sebab aku rasa dia perlukan masa...

Sedih sebenarnya.. tapi aku akur dengan kesilapan yang aku buat dan aku juga perlu cuba memahami dia... doa aku semoga dia baik-baik sahaja dan mampu kendali kehidupan dia dengan baik.. Always in good health.. always have a good life... enjoy the day.. happy with the family.. and etcs..

Aku harap masa dapat mengubat segala-galanya.. hanya itu sahaja ubat untuk resah dan gelisah ini... I have to move on.. walaupun sentiasa dibelenggu dengan rasa bersalah... Again... yes.. I'm really sorry..

p/s Aku rindu menulis semula... tapi biasalah masa dan kesibukan kadang buat aku terlupa...

Masih suka lagu ini..

Saturday, 20 June 2015

Salam Ramadhan..

Selamat petang sabtu

Alhamdullilah.. kini dah masuk hari ke 3 kita berpuasa... 3 hari di bulan Ramadhan.. belum nak balik kampung lagi minggu ini.. maybe next week.. InsyAllah...  Minggu ini sibuk dengan dateline kerja yang berderet.. so malas nak bergerak keluar dari sini.. lepak sekitar sini.. sabtu dan ahad nie pun aku masih ke pejabat... kerja ada 1 lagi nak siapkan esok.. nak sambung buat tadi macam malassssss jekkk...

Puasa tahun ini aku rasa mix feeling.. sekali lagi.. tahun ini aku bakal menyambut usia di bulan puasa... huhuhu... tak kisahlah... nanti kalau kot ada yang masih ingat aku.. adalah ucapan... taklah mengharap sangat (walaupun gaya aku menulis nie.. macam nak orang ingat hahahaha)

Oklah... nak gerak balik.. nak singgah banyak tempat sebelum balik umah nie...

Selamat berpuasa... dan selamat berbuka nanti ye...

Love XOXO

Tuesday, 26 May 2015

Sometimes you have to prepare to let go

Salam pagi Selasa

Things happen for a reason... bad things happen eventhou you have planned your best... sometimes you think of stars and moon.. but raining ruined everything.. however people always say that 'Hujan itu rahmat'... but sometimes we see it not as 'rahmat' but something that out of control.. and it might endup you blame yourself for not be careful or work hard enough...

I'm in middle of cross road I guess... I don't know where to turn.. right or left.. or just go straight.. or turn back... I know I have to move on.. I know I don't have a choice.. I know that somewhere in future those things might happen.. I have prepare the answer for it but... I don't know if I have the gurt to face it.. saying is easy.. doing is the hard part..

My entry this time sound cliche I think.. yeah.. this thought has been in my mind this few days.. I really find it hard to 'Not thinking about it'.. A friend have advice me to just 'Don't think about it.. because thinking just won't change anything.. you just gonna think and think.. things and time would just pass by'...

I wish that I could turn thing back... do it the right way.. but yeah.. we could never change the past... we just face it.. and move on.. think what you should do in future.. achieve it.. and be strong..

I hope I have enough courage to move on and face the challenges.. I hope I'm strong enough to prepare myself for the worst... I hope I don't have to let it go yet... This is about life.. this is about strength and this is about future... However I'm glad family is the one that I would hold on and support me..

p/s I know someone that always visit this blog and keep track on me.. please don't judge me yet and make a conclusion that I'm not okay.. I'm  just fine and fine.. Let me handle my life.. and just support me from far yeah..


I like this song and always sing along... 
Potret : Akim & The Majistret

Friday, 10 April 2015

Bangkok day 1 (Part 1) : Travel dari KLIA2 ke Bangkok dan terus ke Pasar Chatuchak

Salam semua..

Perancangan untuk ke Bangkok ini telah dirancang agak last minute 2 bulan yang lepas.. sekitar bulan 2 yang lalu aku telah menghantar satu mesej panjang kepada Nuch di Thailand bertanya tentang cuti break semesternya. Ini sebabnya aku merancang nak ke Thailand atau pun untuk kembara ke Indonesia. Cadangan aku disambut baik oleh Nuch memandangkan dia tidak pernah ke Indonesia dan dia mencadangkan untuk ke Bali. Mulanya aku bersetuju untuk merancang kembara ke sana.. namun apabila teringatkan janji Kanako yang akan datang ke Malaysia tahun ini.. Kami membuat keputusan untuk bertanya kepada Kanako terlebih dahulu tentang perancangannya untuk ke Malaysia.. Jika dia bercadang untuk ke sini.. maka kami terpaksa tangguhkan kembara ke Indonesia tersebut..

Setelah Kanako mengesahkan dia akan datang ke sini... selepas beberapa kali berhubungan dan menghantar mesej diantara kami bertiga... Akhirnya Kanako dan Nuch telah pun membuat tempahan tiket ke sini... Sebelum itu aku pula telah membuat keputusan untuk tetap terus ke Bangkok awal bulan April ini kerana memikirkan aku perlu berehat dan bercuti seketika.. selepas asyik sibuk bekerja tanpa henti sejak tahun lepas... tempahan tiket telah dibuat melalui Malindo Air.. dengan harga RM316 untuk perjalanan pergi dan balik selama 5 hari.

Akhirnya tiba hari yang dinanti-nanti.. dalam kesibukan kelas diploma semester khas yang baru bermula.. Rakaman video kuliah di saat akhir.. kesibukan urusan kenduri kendara di kampung... Pakwe pun menghantar aku sekitar pkl 9 pagi ke KLIA2..Disebabkan aku dah check in online terlebih dahulu.. urusan untuk aku drop bag berjalan dengan lancar sekali.. aku tidak perlu beratur panjang dan terus sahaja ke kaunter bag drop.. Penerbangan adalah pada pkl 11.05pagi.. dan perlu berada di boarding gate pada pkl 10.30 pagi.. Aku selesai bag drop dalam pkl 9.15.. tanpa berlengah aku terus masuk ke ruangan 'departure' kerana malas nak tunggu lama di luar.. hajat di hati nak sarapan dulu di mana-mana cafe.. tapi bila dipandang-pandang agak ramai juga orang yang melepak di kebanyakan cafe di situ...

Aku menunggu berhampiran gate L1.. 
Kata kawan aku yang kerja kat KLIA2.. cafe depan tuh nasi lemaknya sedap..
Tak berpeluang nak mencuba.. orang ramai..

Tidak lama menunggu panggilan mula dibuat untuk bergerak masuk ke boarding hall.. aku diberikan kad arrival dan departure untuk di isi.. menunggu dalam 10minit dan kami terus diminta untuk masuk ke kapal terbang.. Aku memilih tempat duduk berhampiran laluan.. ini telah pun aku pilih semasa membuat check in online.. senang nak masuk.. dan senang juga nak keluar nanti.. bila travel sendirian begini.. duduk di tepi laluan adalah lebih selesa.. tidak diimpit dengan orang lain.. berbanding duduk di tengah-tengah..

Terdapat ramai pelajar kolej yang turut serta dalam penerbangan ini.. ini kerana yang duduk di tepi, kiri kanan depan dan belakang adalah di kalangan mereka.. terdengar mereka saling sahut menyahut dan memanggil nama rakan-rakan...

Menaiki Malindo air memang selesa.. aku rasa lebih selesa daripada Air Asia sedikit.. diberikan 1 pek air mineral dan 1 pek kecil biskut percuma... terdapat juga skrin display untuk menonton video.. cuma perlu sediakan earphone sahaja.. Aku memilih untuk membaca buku sepanjang penerbangan.... buku 'Raudah' tulisan Ramlee Awang Mursid menjadi teman menghilangkan bosan dalam kebanyakan kembara yang aku lakukan dalam 2-3 tahun ini.. Book always a best companion...

Sebelum berangkat tadi.. aku terlebih dahulu telah memaklumkan Nuch melalui facebook yang aku kini telah berada di gate L4 untuk boarding.. Dia juga sedang menunggu flight dari Surathani ke Bangkok.. kiranya dia akan sampai 30minit lebih awal daripada aku..

Perjalanan 2 jam 5minit tidak terasa sangat.. penerbangan juga berjalan dengan baik... dan selesa.. selepas selamat mendarat... sementara menunggu beg di 'belt'.. sempat aku online untuk menyemak status Nuch di facebook.. dia sudah sedia menunggu aku di pintu 7 di luar...

Aku datang dengan 4 beg.. 2 beg di check in.. dan 1 beg sandang serta handbag.. nampak agak banyak.. tapi sebenarnya beg sandang yang kedua adalah milik Nuch.. selepas sahaja imigresen dan cop visa.. melepasi kastam tanpa ditahan.. akhirnya aku nampak Nuch di pintu hujung.. kami berpelukan... lantas dia memaklumkan dengan aku tentang kad sim yang dia telah tanyakan kepada penjual di situ..

Arrival hall

Sebenarnya aku telah memaklumkan kepada dia terlebih dahulu bahawa aku memerlukan kad sim ini semasa di Thailand.. Pengalaman 2 kali ke Thailand.. telefon dengan network celcom langsung tidak mempunyai coverage di sana.. lagipun kali ini trip aku agak lama hingga 5 hari.. kad sim ini adalah untuk tourist.. dengan harga 290bath untuk DTAC network.. bersama unlimited internet dengan speed sederhana selama seminggu dan 60bhat kredit... terdapat 1 lagi pakej iaitu 399bath.. dengan speed internet lebih laju.. unlimited internet selama seminggu dan 100bath kredit.. selepas berbincang dengan Nuch.. dia mencadangkan aku mengambil speed yang biasa sahaja... kredit kalau habis boleh topup sahaja di 7 eleven..

Kedai di mana aku membeli kad sim di Don Muang Airport

Selesai sahaja topup dan penjual itu memasukkan kad sim ke telefon aku... apa lagi test telefon dengan menghubungi pakwe di malaysia.. mulanya puas juga dial dengan hanya guna 006011XXXX tak lepas rupanya.. rupanya kena dial 004 terlebih dahulu dan barulah kod negara dan no hp... bila berjaya dengar suara pakwe dan maklumkan aku selamat sampai... ok.. hati dah cukup gembira untuk meneruskan perjalanan ke bandar bangkok...

Kami mula bergerak ke tempat teksi untuk ke hotel.. perancangan kami.. check in bilik.. letak barang dan terus keluar untuk ke pasar Chachutcak... Proses untuk mengambil teksi agak mudah... kena bayar 50bath untuk service teksi.. pemandu teksi terus datang mengambil beg-beg kami.. dan kami terus bergerak dari Don Muang airport ke hotel Nasa Vegas di kawasan Ramkhamhaeng... perjalanan dalam 20-30minit... melintasi 2 tol.. setiap kali tiba ke tol.. Nuch akan membayarnya.. kerana teksi yang kami gunakan adalah teksi meter..

Dalam teksi yang kami naiki ke hotel

Tol yang kami lalui

Akhirnya kami tiba ke hotel.. sempat jugalah aku snap sana sini semasa dalam teksi... perjalanan traffic agak baik sepanjang kami ke bangkok...

Check in bilik.. dapat kunci bilik di tingkat 11... letak beg-beg kami.. ke toilet dan berehat sekejap.. Nuch mencadangkan aku memakai selipar sahaja... dia juga memberikan topi dan payung kepada aku.. malah dia turut meminta aku memakai sunblock pada tangan dan muka... Ok selepas sapu lotion pada muka, tangan dan kaki (pakai selipar).. kami pun bergerak keluar... handbag aku tinggalkan dan kali ini lebih selesa memakai bagpack... senang nak bawak air.. topi payung.. kipas tangan dalam tu..

Tempat yang kami hendak tuju adalah ke Pasar Chatuchak... kami mengambil train airport link ke Praya Thai (25bath seorg) dan kemudian mengambil BTS train ke Mo Chit.. perjalanan tidak lama mana.. rasanya sekitar 10 minit sahaja..

Membeli tiket di stesen BTS Praya Thai..
Sepanjang 4 hari di Bangkok.. kami ke sini setiap hari..

Tiba sahaja di Mo Chit.. kami dah mula lihat ramai orang bergerak untuk ke tempat yang sama.. menuruni jejantas pun dah sesak dengan orang.... kerana selipar yang aku pakai itu agak licin entah berapa kali juga aku asyik tergelincir... maklumlah pakai selipar asadi  jek.. tapak pun dah haus kot.. disebabkan itu.. dari langsung tak plan nak beli kasut.. kena beli jugalah...

Pasar Chatuchak  ini besar dan banyak lorong.. memandangkan aku hanya makan biskut marie dalam flight tadi.. maka Nuch awal lagi dah alert yang aku belum makan tengahari... namun aku maklumkan yang aku mungkin akan beli sesuatu yang ringan yang boleh dimakan sambil berjalan nanti..

Tiba sahaja di pasar itu.. kami berjalan hingga ke bahagian pasr berhampiran clock tower.. Nuch berhenti di tempat menjual air.. aku memilih untuk membeli minuman campuran buah-buahan yang di blend di situ.. sedap sungguh.. ditambah dengan cuaca yang panas..

Tidak jauh  berjalan kami terjumpa gerai menjual kebab.. aku memilih kebab mixed dengan harga 90bath.. sedap dan mengenyangkan.. yang penting ianya halal... Nuch pula membeli telur puyuh goreng.. Nuch meminta aku merasanya... macam telur ayam biasa gak.. cuma saiznya lebih kecil jelah..

Misi aku di pasar ini adalah untuk membeli souvenier, t shirt bangkok dan kasut/selipar sahaja... itu sahaja yang ada dalam kepala aku.. so far on the right track.. kecuali aku menambah membeli beberapa item seperti spek mata hitam dengan harga 390bath (beli sebab mata dah silau sangat dengan panas) dan sabun mandi.

Aku membeli souvenier..fridge magnet.. 1 untuk 40bath.. dan 1 pek beg siling dengan harga 80bath.. kemudian jumpa pula kedai jual t shirt dengan harga 3 untuk 300bath... beli yang ada tulisan bangkok dan Osaka (ye osaka.. masa ke osaka aritu tak beli pun tshirt).. jalan lagi.. jumpa deret kedai yang jual sabun.. beli sabun manggis, aloe vera dan sandal wood; 3 untuk 100bath.. keluar sahaja daripada deretan kedai di dalam.. silau matahari menyebabkan aku tergerak nak beli spek mata..sebenarnya dah teringat nak bawa spek hitam dalam kereta.. tapi sebab nak cepat tadi.. lupa terus.. akhirnya aku beli sahaja yang berharga murah 390bath.. dalam rm3.90 jek.. jadilah untuk sementara waktu..

Oleh kerana sekarang ini.. trend jelly shoes adalah popular... dan aku pernah nampak design ini di online.. maka apa lagi misi seterusnya adalah untuk membeli kasut ini.. 2 kedai yang kami pergi.. kedai yang 1st warna pink yang aku nak.. dah habis stok... kami pergi ke kedai kedua.. terdapat 2 saiz.. 38 dan 39.. bila pakai saiz 38 ngam-ngam jek kaki.. tapi aku fikir kalau pakai nanti macam sakit kaki sebab kasut jelly nie tak mengembang sebab jenis pvc mcm getah... akhirnya ambil saiz sedikit besar 39.... dan tak nyesal pun beli saiz besar sikit...

Kasut jelly yang aku beli dengan harga 199bath.. lebih kurang rm20.. 
Di malaysia.. jika beli online dijual dengan harga RM38 termasuk pos (design yang sama)

Selesai beli kasut... aku dan Nuch memutuskan untuk balik ke Hotel sebab Nuch telah pun membuat tempahan makan malam di atas cruise sambil menyusuri sungai chao phraya... disebabkan badan masing-masing dah berpeluh sakan.. muka aku pun dah merah padam sebab panas... kami pun bergerak dengan pantas ke stesen BTS Mo Chit , kami turun di Praya Thai dan ambil airport link ke stesen Ramkhamhaeng.

Bagusnya hotel Nasa Vegas ini.. laluan ke hotel itu disambungkan dengan jejantas ke airport link.. tak perlu turun ke jalan raya.. memang strategik lokasinya... keluar je pintu hotel.. dah jumpa escalator ke train link.. kalau sesiapa nak ke airport suvernabumi.. hotel ini paling strategik sebab airport link train itu terus sampai ke airport tersebut..

Mandi manda... rehat sekejap.. sekitar pkl 6.30 kami mula bergerak ke Rivercity untuk mendaftar dinner cruise... pendaftaran bermula dari pkl 7-7.30malam.. Kami ambil teksi ke sana...

Selesai mendaftar di kaunter syarikat Orchid White.. kami bergerak masuk ke hall untuk menunggu cruise yang akan sampai tidak lama lagi... 

bersambung...

p/s akan upload lagi gambar kerana ada pada kamera olympus di rumah

Cuti dan Aku rasa lebih tenang..

Salam Tengahari Jumaat

Alhamdullilah semalam pulang ke tanahair dengan selamat.. namun penat sangat sebab lepas jek landing.. pakwe ambik.. terus balik kampung... mak takde ke KK dan adik laki aku lak tak balik kerja lagi.. Buka pintu guna kunci pendua.. p toilet buat apa yang patut.. then aku take over kereta dan memandu sendirian ke rumah.. speed aku drive semalam dalam sekitar 130-140km/j.... Laju??? memang sangat laju... bila aku terlalu penat maka kecenderungan untuk memandu amat laju.. adalah amat tinggi.. perangai yang satu nie aku tak dapat nak kawal lagi... tapi aku hanya boleh memandu perlahan kalau ada orang di sebelah.. yang ini automatik perangai yang lagi satu.. memandu sendirian... aku lebih fokus dan tiada gangguan.. sebab itu boleh bawak laju gila sorang2... hahaha...

Selesailah percutian aku selama 5 hari di Bangkok.. Kali ke 3 aku ke Thailand dalam tempoh 3 tahun... dan kali ke 2 aku jumpa sahabat baik aku Nuch di sana... Kami berjalan dan relak sepanjang 5 hari itu.. puas jugalah bershopping dan makan-makan.. tak banyak yang aku beli berbanding trip aku ke jepun, bandung dan vietnam sebelum ini... Ini sebab takde apa yang nak dibelikan sangat.. lebih banyak beli barangan kiriman orang.. itupun kain cotton.. pada aku syurga kain baju adalah vietnam dan bandung... Thailand nie.. kalau nak cari baju yang moden dan ikut fashion.. here the place... Nanti aku buat list tentang Bangkok..

Bercuti seronok giler.. macam-macam mood transportation yang aku naik.. semuanya memberikan kami pengalaman yang menarik.. seluar jean yang aku pakai sebelum itu sedang-sedang ketat... bila sampai petang dan malamnya... dah longgar... sebabnya.. cuaca amat panas.. dan aku berpeluh sakan.. huhuhu..

Makan semuanya best-best belaka... sempat kami makan aiskrim mangga di Swensen's... dan waffle aiskrim coklat di A&W...

InsyAllah nanti aku tulis pasal pengalaman ini.. Banyak perkara menarik dan terjadi yang ingin sangat aku kongsikan...

Apa pun.. aku rasa lebih tenang sikit lepas balik bercuti nie... :)

Pencakar langit di bandar Bangkok..
I will sure travel here again..
I like Bangkok as much as I like KL.. When it's comes to shopping and fun..


Thursday, 26 March 2015

Gembira please be beside me now..

Salam

Hari ini mood ke laut... Aku STRESSS.. kerja yang banyak dan dateline yang boleh kata serentak dalam 1 masa... Bukan tak boleh nak buat.. tapi aku dah tak larat nak arrange otak aku untuk settlekan satu persatu sebab keperluan untuk menyiapkan adalah dalam masa 24-48jam...

Sesetengah kawan aku cakap.. sehari ada 24jam sahaja.. kalau tambah lagi masa sekali pun macam tu juga kan.. Sejak dari pagi tadi aku dah buat 3 4 kerja dalam satu masa.. kejap buka fail untuk edit report data analisis... bukan sikit file yang aku kena rujuk 4 fail.. sekejap masa buat report teringat pulak kertas exam yang apa pun tak buat lagi.. dan dateline adalah esok!!! huhuhu... sekejap teringat pulak slaid untuk kuliah petang tadi nie..

Dekat pkl 1.15 tadi aku paksa diri berhenti untuk pergi lunch... dah 2 hari bungkus tapau jek nasi ayam kukus.. jalan kaki ke gerai abang tuh.. sengaja ke situ sebab lebih relak dan tawaf padang bola jaring... sambil mata memerhati pokok-pokok besar kat tepi jalan.. sunyi.. sepi... sekejap.. dan sibuk kembali dengan kereta dan motor yang lalu lalang...

Aku dah bosan makan sorang-sorang kot.. and I seriously need somebody to talk.. rasanya sejak balik dari outstation hari selasa lepas.. working back on wednesday mood aku bagai hilang arah... I sort of lost in my own mind...

Aku rasa macam aku dah mula nak depress.. huhuhu... mood bulan nie macam teruk sangat... aku rasa macam aku dah hilang energy dan semangat... really need to be happy now.. so that I have the courage to finish all the dateline.. with smile and positive mind.. Cuba juga control jiwa but when you feel like down.. its really hard to pick up the momentum when all the dateline are around..

Happy.. where did you go my dear?? Please come back and be beside me.. Oleh kerana aku percaya rasa gembira ini juga ada kaitan dengan makanan.. muhahaha... alasan untuk menguruskan badan lah nie.. so I'm starting to craving for some sweetness... Aku kan chocholics... and it's been months I have started cutting on sugary drinks.. desserts.. and drink more plain water.. yeah did lost 3-4kg I think..

Some articles that I found on internet from bottomlinepersonal.com/6-foods-proven-to-make-you-happy/

6 Foods Proven to Make You Happy

ONE WORKS EVEN BETTER THAN ANTIDEPRESSANTS

You can eat your way to a better mood! Certain foods and beverages have been proven to provide the raw materials that you need to feel sharper, more relaxed and just plain happier. Best choices…

HAPPY FOOD #1: CHOCOLATE

Chocolate can make you feel good—to such an extent that 52% of women would choose chocolate over sex, according to one survey.
Chocolate contains chemical compounds known as polyphenols, which interact with neurotransmitters in the brain and reduce anxiety. An Australian study found that men and women who consumed the most chocolate polyphenols (in the form of a beverage) felt calmer and more content than those who consumed a placebo drink.
Chocolate also boosts serotonin, the same neurotransmitter affected by antidepressant medications. It triggers the release of dopamine and stimulates the “pleasure” parts of the brain.
Then there’s the sensual side of chocolate—the intensity of the flavor and the melting sensation as it dissolves in your mouth. The satisfaction that people get from chocolate could be as helpful for happiness as its chemical composition.
Recommended amount: Aim for one ounce of dark chocolate a day. Most studies used dark chocolate with 70% cacao or more.

HAPPY FOOD #2: FISH

Fish has been called “brain food” because our brains have a high concentration of omega-3 fatty acids—and so does fish. These fatty acids have been linked to memory and other cognitive functions. In countries where people eat a lot of fish, depression occurs less often than in countries (such as the US) where people eat less.
The omega-3s in fish accumulate in the brain and increase “membrane fluidity,” the ability of brain-cell membranes to absorb nutrients and transmit chemical signals.
A study in Archives of General Psychiatry looked at patients diagnosed with depression who hadn’t responded well to antidepressants. Those who were given 1,000 mg of EPA (a type of omega-3 fatty acid) daily for three months had significant improvements, including less anxiety and better sleep.
Recommended amount: Try to have at least two or three fish meals a week. Cold-water fish—such as sardines, mackerel and salmon—have the highest levels of omega-3s. Or choose a supplement with 1,000 mg of EPA and DHA (another omega-3 fatty acid) in total.

HAPPY FOOD #3: DARK GREEN VEGGIES

Dark green vegetables such as spinach, asparagus, broccoli and Brussels sprouts are loaded with folate, a B-complex vitamin that plays a key role in regulating mood. A Harvard study found that up to 38% of adults with depression had low or borderline levels of folate. Boosting the folate levels of depressed patients improved their mood.
Dark green vegetables are particularly good, but all vegetables and fruits boost mood. Researchers asked 281 people to note their moods on different days. On the days when the participants consumed the most vegetables and fruits, they reported feeling happier and more energetic. Folate certainly plays a role, but self-satisfaction may have something to do with it as well. People feel good when they eat right and take care of themselves.
Recommended amount: The minimum you should have is five servings of vegetables and fruits a day. Bonus: Middle-aged men who had 10 servings a day showed reduced blood pressure.

HAPPY FOOD #4: BEANS (INCLUDING SOYBEANS)

Beans are rich in tryptophan, an essential amino acid that is used by the body to produce serotonin, the neurotransmitter that affects feelings of calmness and relaxation.
Beans also are loaded with folate. Folate, as mentioned in the veggies section, plays a key role in regulating mood.
In addition, beans contain manganese, a trace element that helps prevent mood swings due to low blood sugar.
Recommended amount: For people not used to eating beans, start with one-quarter cup five days a week. Build up to one-half cup daily. This progression will help prevent gastrointestinal symptoms such as flatulence.

HAPPY FOOD #5: NUTS

Nuts are high in magnesium, a trace mineral involved in more than 300 processes in the body. People who don’t get enough magnesium feel irritable, fatigued and susceptible to stress.
The elderly are more likely than young adults to be low in magnesium—because they don’t eat enough magnesium-rich foods and/or because they tend to excrete more magnesium in their urine.
Also, many health problems can accelerate the depletion of magnesium from the body. Examples: Gastrointestinal disorders (or bariatric surgery), kidney disease and sometimes diabetes.
Recommended amount: Aim for one ounce of nuts a day. Good choices include almonds, walnuts, cashews, hazelnuts and peanuts (the latter is technically a legume). If you don’t like nuts, other high-magnesium foods include spinach, pumpkin seeds, fish, beans, whole grains and dairy.

HAPPY FOOD #6: COFFEE

The caffeine in coffee, tea and other caffeinated beverages is a very beneficial compound. One study found that people with mild cognitive impairment were less likely to develop full-fledged Alzheimer’s disease when they had the caffeine equivalent of about three cups of coffee a day.
Caffeine can temporarily improve your memory and performance on tests. It enhances coordination and other parameters of physical performance. When you feel energized, you feel happier. Also, people who feel good from caffeine may be more likely to engage in other happiness-promoting behaviors, such as seeing friends and exercising.
Recommended amount: The challenge is finding the “sweet spot”—just enough caffeine to boost mood but not so much that you get the shakes or start feeling anxious. For those who aren’t overly sensitive to caffeine, one to three daily cups of coffee or tea are about right.
p/s Yeahh.. chocolate in the list... Always love chocolate forever... susah betul kalau hantu coklat nie kan... and yeah I really need some cool and sweet ice-cream too.. and been craving for 'pisang goreng' as well.. ehhh ini kes nak happy ke... kes nak makan nie :(

Thursday, 12 March 2015

Sibuk.. Suara Serak.. Perlu bercuti

Assalam..

Last update bulan 2.. kiranya dah sebulan blog nie sepi.. kisah sambungan ke Tokyo pun tak buat lagi... InsyAllah.. soon akan sambung cerita walaupun kisah tuh dah setahun... harapnya memori aku masih kuat ..

Aku memang sibuk.. penghujung kelas diploma.. dan awal kuliah kelas degree... biasalah bila transisi kelas berlaku.. maka aku akan sibuk dan tak cukup masa nak fikir buat benda lain... hampir 2 3 minggu kelas aku dari isnin hingga jumaat... letih badan bila selesai kelas hari jumaat.. sambung pulak sabtu ahad balik kg.. ada keje kat ofis walaupun weekend..

Aku dah seminggu bersuara serak dan batuk2.. musim.. minggu lepas kelas aku mengajar dan berhenti bercakap setiap 10min.. sakit.. paksa juga suara nanti... risau suara yang merdu hilang melodi hahahaha..

Diam tak diam.. lagi 3 minggu aku akan ke Bangkok.. baru mula buat searching pasal tempat nak ke sana.. walaupun Nuch akan jadi tourist guide aku... tapi aku tetap kena survey terutama tempat makan halal.. at least aku prepare tempat mana nak makan nanti.. walaupun sebenarnya aku takdelah risau sangat... 6 tahun duk oversea.. dan kawan2 aku pun ramai bukan muslim.. aku takde hal bab makan nie... pergi jepun 8 hari pun.. Alhamdullilah.. pandai2lah bawa diri nanti...

Ini percutian pertama aku untuk tahun 2015... travel atas tiket bercuti dan seorang diri terbang dari tanahair... can't wait... sebab sebulan selepas itu trip bercuti lagi bawa diorg datang ke malaysia pulak.. kanako dan nuch akan terbang ke sini.. so aku ye status pun akan jadi tourist guide bertauliah hahaha... bertauliah utk kekwn aku..later nanti aku ceritalah bila sampai masanya..

Kerja.. takde benda nak report.. sebab benda tuh rutin macam biasa... kerja banyak.. sibuk.. dateline itu dan ini.. kena buat itu ini.. training date.. assignment date.. arghhhhhh... malas nak fikir sangat..

Apa juga.. deep down.. I missed everything... Miss lepaking.. miss spend time with BFF.. last weekend did spend time jumpa balik kawan lama zaman sekolah rendah dan menengah... Aku rasa dah tua... tak jumpa sorg tuh dah 26tahun... but we still feel like teenagers duk hostel dulu... we spend time talking like 4 5 hours.. giler sungguh...

Oklah.. nak sambung buat slide.. kelas semester nie semua petang.. tension sungguh sebab kelas petang adalah kelas yang paling tak best.. tapi pada masa yang sama... lebih banyak discussion dari lecture...

p/s I really need a break lah...

Sunday, 8 February 2015

Day 4: Kyoto ke Tokyo (menaiki train laju dan makan bento utk lunch)

Salam

Sambungan kisah kami di Jepun hari ke 4
Dari kisah ini Jepun: Kyoto Hari 3
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pagi ini kami bangun tidur dengan rasa bercampur-campur.. Nuch awal lagi telah pun ambil gambar di luar tingkap bilik kami untuk mengucapkan selamat tinggal pada Kyoto.. our last day in Kyoto..

Kami turun makan sarapan buat kali terakhir.. aku nikmati salad kentang kegemaran aku buat kali terakhir dan Nuch pula menikmati bebola daging yang terakhir di hotel toyoko-inn kyoto..


Kali ini tak ramai sangat orang yang bersarapan.. kami agak santai kali ini sebab train laju kami ke tokyo adalah pada pukul 12.26 tengahari.. Selepas selesai makan, kami kembali ke bilik untuk pack kali terakhir sebelum keluar check out.. Hati dah mula rasa sedih untuk meninggalkan kyoto.. tapi kami lebih teruja juga sebab hari ini kami akan merasa pengalaman menaiki shinkasen ke Tokyo.. perjalanan lebih kurang 2 jam sahaja.. harga tiket yang kami bayar adalah 14,000yen termasuk tax iaitu lebih kurang RM455 sehala sahaja..  mahal giler kan? tapi sebab nak merasa menaiki train laju.. bayar jelah tanpa banyak soal.. lagi pun harga tiket tuh telah pun dibayar terlebih dahulu oleh kanako.. so dia dah buat 'the hard work' takkan nak banyak songeh lagi kan..

Lepas kami check out.. kami pun menunggu di depan entrance hotel untuk menaiki teksi.. ketika ini hujan sudah mula turun renyai-renyai.. inilah hujan pertama yang kami alami sejak sampai ke Jepun.. langit yang cerah dan panas pada 3 hari sebelumnya kami di Kyoto lenyap sekelip mata.. angin sejuk mula terasa.. tapi pada kami bertiga yang pernah tinggal bersama di bumi UK.. rasa biasa jek.. cuma Nuch sedikit mengeluh kerana mula terasa sejuk.. aku pulak maintain walaupun sekadar pakai selipar hahaha dan seluar yang sedikit nipis..

Teksi yang kami booking akhirnya sampai dan tiba di Stesen Keretapi Kyoto... Tempat yang kami hendak tujui adalah 'locker coin'.. kami hendak menyimpan beg-beg kami.. beg aku dan kanako muat dimasukkan dalam 1 locker.. tetapi masalahnya sekarang adalah beg Nuch.. Begnya agak besar dan ke semua locker coin untuk beg yang besar telah penuh.. berulang kali kami mundar mandir mencari locker yang mungkin kosong.. hampa.. akhirnya kami buat pilihan untuk tarik jelah beg tuh.. lagipun kami sekadar berlegar-legar dalam mall di situ sahaja..

Kesibukan di stesen keretapi waktu pagi

Kami pun mula bergerak ke toilet.. Selepas itu Kanako mengajak kami ke kaunter tiket kerana perlu mengambil tiket shinkasen yang telah dia tempah.. ada 2 tiket yang kami perolehi.. satu untuk tiket masuk ke stesen shinkasen 4,820yen dan satu lagi adalah tiket train shinkasen itu sendiri.. 8,210yen.. kalau convert pada ringgit malaysia lebih kurang RM455 untuk 1 perjalanan dari Kyoto ke Tokyo

Tiket Shinkasen kami.. campurlah harganya bagi 2 keping tersebut

Mesin tiket di mana kami dapatkan tiket yang telah kami booking

Bila dah dapat tiket kami pun mula singgah ke kedai untuk membeli manisan.. Kanako hendak beli manisan sebagai buah tangan sahabat dia di Tokyo.. manakala aku pula ambil peluang beli sedikit manisan mochi untuk dibawa balik ke malaysia.. selepas kanako semak kandungan bahan.. bebas dari unsur2 daging.. maka aku pun ke kaunter pembayaran..

Selepas itu kami pun bergerak ke sebuah kedai lain.. kali ini kami memilih untuk membeli coklat kitkat berperisa teh hijau.. Nuch membeli agak banyak kerana ahli keluarganya ramai.. aku sekadar membeli 5 kotak dan kali ini bermulalah pembayaran menggunakan kad kredit.. so cash yang ada boleh dijimatkan.. untuk pembelian lain..

Selepas membeli coklat.. kami bersiar-siar sekitar stesen kyoto kerana senibinanya mempunyai bentuk yang moden dan artistik.. selepas itu kami mula survey bento..  bento ini adalah hidangan sushi yang diletakkan dalam kotak yang menarik..

Bento (弁当 bentō) is a single-portion takeout or home-packed meal common in Japanese cuisine. A traditional bento holds rice, fish or meat, with pickled or cooked vegetables, usually in a box-shaped container. Containers range from disposable mass produced to hand crafted lacquerware. Bento boxes are readily available in many places throughout Japan, including convenience stores, bento shops (弁当屋 bentō-ya?), railway stations, and department stores. 
Sumber wikipedia sini

Terdapat 2 buah kedai yang menjadi pilihan.. kami survey harga dan jenis bento yang disediakan.. akhirnya kami memilih kedai yang kedua kerana ada pilihan yang lebih menarik dan harga lebih murah... Selepas survey, kami putuskan untuk mengambil beg kami di locker coin.. selepas mengambil beg kami pun terus ke kedai bento yang menjadi pilihan tadi..

Bento yang aku pilih berharga 900yen dan mempunyai cover kotak gadis berkimono.. hanya bento ini yang sesuai untuk aku kerana vegetarian dan ikan.. yang lain-lain tidak sesuai kerana ada daging dan minyak babi.. 'Portion' nya agak banyak juga.. dan cukup mengenyangkan aku seharian di Tokyo selepas itu..

Ketika ini jam menunjukkan menghampiri pukul 12.00 tengahari.. train kami akan bergerak tepat pukul 12.26pm tanpa lewat sesaat pun.. kami putuskan untuk masuk ke train stesen dan menunggu train laju kami.. bolehlah kami bergambar masa ini..


Selepas memasukkan tiket yang pertama.. dan tiket itu ditelan mesin tiket.. kami terus menunggu di pelantar yang sepatutnya.. waktu ini agak ramai juga orang yang berada di sini.. kami sempat lagi bergambar dengan train shinkasen yang datang.. banyak juga kami posing di sini...

Beg-beg kami bertiga..
Baru 4 hari di Jepun dah banyak barangnya :)

Ramai dah mula menunggu untuk menaiki train masing-masing

Train kami bernombor 342 pukul 12.26 tengahari

 Antara train laju yang sampai di stesen ini

Sampai sahaja train, kami terus mencari tempat duduk kami.. Kanako dah tempah kami seat di barisan terakhir sebelah kanan. Apa lagi.. kami ambil peluang bergambar dan pergi ke toilet yang terletak di sebelah pintu berhampiran.

Memandangkan dah tengahari, kami pun mula menikmati bento yang kami beli sambil melihat pemandangan di luar tingkap. Aku duduk di seat berhampiran dengan tingkap, Nuch di tengah dan Kanako pula seat di tepi laluan.
Bento yang aku beli untuk makan tengahari kami..
Kotaknya comel sangat :)

Kanako pun mula tethering wifi nya dan apa lagi aku pun ambil peluang update gambar di facebook dan juga sempat juga aku tulis entri di blog ini waktu itu Tokyo Kami Datang.

Keadaan dalam train.. 
2 seat disebelah kiri dan 3 seat di sebelah kanan

Kami akhirnya sampai ke Tokyo menghampiri pukul 3.00 petang.. Perjalanan kami dari Kyoto ke Tokyo lebih kurang 2jam lebih. Kami akhirnya tiba di Shinagawa Station Tokyo. Kami disambut dengan bangunan yang penuh dengan papan iklan
Keluar dari stesen kami nampak bangunan penuh iklan ini..

Apa lagi kami pun mula mencari teksi untuk ke hotel Toyoko Inn Tokyo Shinagawa.

Hotel yang kami tinggal adalah
Toyoko Inn Tokyo Shinagawa-eki Konan-guchi Tennozu
Address: 140-0002, Tokyo Shinagawa Ward, Shinagawa-ku, Higashishinagawa 2-2-35

Kanako dan Nuch Check in..
Kami tiba lebih awal so kena tunggu bilik kami disiapkan


Bersambung...

Jepun : Departure from LCCT
Jepun: Hari 1- Kansai-Osaka

Jepun : Hari 2 -Kyoto

Jepun : Hari 3 : Kyoto- Berkimono dan berbaju kurung


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...