Monday 9 November 2015

Aku Rindu

Salam Petang Isnin

Terlalu banyak kerinduan yang datang... Antaranya rindu pada kehidupan di UK yang pernah menjadi rumah tetap aku selama 5 tahun.. kerinduan ini semakin menebal beberapa minggu ini.. I missed that life.. masih teringat berjalan kaki setiap hari merentasi dataran di tengah bandar.. untuk ke universiti..

Paling aku rindukan makan panini berintikan 'coronation chicken'.. sejak balik ke sini.. belum pernah lagi aku temui menu ini dimana-mana sekitar malaysia... lagipun coronation chicken ini unik di UK sahaja.. ianya dicipta semasa pertabalan ratu england dulu..

Banyak yang aku rindukan sebenarnya... rindu musim gugur yang menyediakan warna alam yang berwarna warni.. rindukan kehidupan yang tidak sibuk dan sentiasa penuh masa dengan rakan-rakan berjalan mengembara an bersantai setiap hujung minggu.. rindukan gelak ketawa rakan-rakan yang merupakan sanak saudara sendiri... rindukan ukhuwah yang kuat antara kami..

Aku rindu untuk berjalan sendiri di taman seperti dulu untuk aku ambil gambar alam.. terutama bila menghampiri musim sejuk dan siang menjadi pendek serta malam menjadi panjang..

Hati sentiasa rasa nak kembali ke sana.. sentiasa ada dalam ingatan

p/s Dah beli dada ayam dan mango chutney.. Akan buat coronation chicken soon... nyum nyum

Coronation Chicken Recipe :

Constance Spry, an English food writer and flower arranger, and Rosemary Hume, a chef, both principals of the Cordon Bleu Cookery School in London, are credited with the invention of coronation chicken. Preparing the food for the banquet of the coronation of Queen Elizabeth II in 1953, Spry proposed the recipe of cold chicken, curry cream sauce and dressing that would later become known as coronation chicken. (wikipedia)

Ingredients
  • Shredded Chicken from a medium sized pre roasted chicken
  • 3 tbsp Mayo 
  • Mild curry powder to taste 
  • 1/2 tsp Cinnamon Ground Black Pepper 
  • 1 tbsp Mango chutney sultanas - as many as you fancy 
Method
  • Mix the mayo, curry powder, cinnamon, black pepper, chutney and sultanas together. 
  • Altering quantities to your preferred taste mix the combined ingredients with the shredded chicken
  • Serve with baked potatoes, wraps, sandwiches etc
Rindukan langit biru ini..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...