Wednesday 6 February 2013

Bila bercerita tentang kecantikan wajah..

Salam Petang Rabu..

Beberapa hari yang lepas aku review traffic source yang datang ke blog ini.. Majoriti ramai yang singgah sebab 1 entri berkenaan dengan produk 'Safi Rania Gold' yang pernah aku publish dulu..

Ini menandakan wanita dan perempuan tidak dapat dipisahkan dengan kecantikan..Biasalah orang perempuan kan suka baca pasal produk kecantikan.. siapa yang tak suka jadi cerah, putih melepak, gebu, cantik, lawa dan awet muda ;)

Entri ini lebih kurang kesinambungan tentang produk Safi Rania Gold yang telah masuk botol ke 3 penggunaannya, krim pelembab dah botol ke 2 dan pencuci muka masih kekal botol pertama (ini sebab aku masih gunakan pencuci muka rania perfect 10) dan beberapa produk kecantikan yang pernah aku guna..

Review :

1- Safi Rania Gold Serum Vs Safi Balqis Perfect 10 Serum
  • Tekstur tidak berminyak yang menyerap pantas dan jauh ke dalam sel-sel kulit. 
  • Merawat sel-sel kulit dari dalam di samping meningkatkan penghasilan kolagen. Membantu menyamaratakan tona kulit. (Promo dari website safi.com.my) 

  • Penggunaan serum penting kerana molekulnya mampu meresap lebih jauh ke dalam sel kulit dengan pantas. Serum SAFI Balqis Perfect 10 bertindak lebih efektif untuk mencerahkan kulit. 
  • Sesuai digunakan setiap hari. (Promo dari website safi.com.my)

Dulu sebelum guna serum ini, aku telah menggunakan Safi Perfect 10 Serum (warna biru dan dutanya Shila Hamzah).. kedua-dua ini ada beza sikit..

Kalau Safi perfect 10 tuh lebih rasa berair sikit dan letak sedikit pun dah boleh sapu seluruh muka.. Safi Rania Gold Serum pula.. agak pekat sedikit dan perlukan beberapa titik untuk disapu seluruh muka..

Tapi effect bagi kedua-dua nie lebih kurang sama je.. kalau perfect 10 tuh lebih untuk kulit remaja (untuk cerahkan muka) dan Rania Gold pulak untuk golongan wanita yang matang dan berumur sikit (untuk anjalkan kulit dan kurangkan kedut dan boleh cerahkan muka).. bau dia wangi dan bila disapu kulit rasa tidak berminyak sebab diserap ke dalam kulit. Cuma dari segi kadar serapan ada sedikit perbezaan, kalau yang perfect 10 tuh terasa serapan itu lebih sekata, tapi Rania Gold rasa kurang sikit.. Mungkin sebab serum nie pekat sikit sebabkan kita perlu beberapa titik untuk pastikan sapuan menyeluruh ke muka.

Kalau serum perfect 10 tuh selepas sapuan rasa kulit lebih ringan tapi serum rania gold rasa macam takde beza dengan tak sapu serum.

2- Safi Rania Gold Pelembab Siang
  • Melindungi dari sinar UVA dan UVB berbahaya. 
  • Melembap dan membekalkan nutrien secukupnya untuk kulit. 
  • Melembut, menghalus dan menganjalkan kulit.

Selepas sapu serum Rania Gold nie, elok disapu pelembab ini sebab UV protection dia hingga 20SPA++. Cuaca malaysia yang panas berbahang ini mudah sebabkan kulit muka gelap.

Disebabkan selepas sapu serum rania gold tuh rasa macam tak serata, bila sapu pelembab nie, muka rasa lebih lembap sikit. Adalah lebih bagus sapu pelembab dulu sebelum sapu krim kecantikan. Aku suka pelembab nie sebab kurang berminyak dan terus meresap ke kulit, kebanyakan krim pelembab yang pernah aku pakai rasanya lebih berminyak dan lambat kering. Disebabkan muka aku jenis berminyak, pelembab yang kurang rasa berminyak nie memang aku suka.

Oh ya aku tak boleh nak komen tentang pelembab siang perfect 10 sebab aku tak guna, cuma yang aku pernah beli adalah krim pelembab malam perfect 10,
aku tak berapa suka pakai sebab terlalu berminyak bila dipakai di waktu malam. Lagipun serum perfect 10 itu dah cukup sebagai pelembab untuk muka aku.

Aku tak gunakan pelembab malam Rania Gold sebab bila malam aku lebih suka gunakan lotion minyak zaitun Minsyam, kulit rasa lebih lembut dan ada ruang bernafas sikit selepas 1 hari pakai macam-macam krim ahaks ;) kadang kala juga aku gunakan bedak sejuk 'ayu sejuk' yang berfungsi macam bedak sejuk dulu-dulu tapi dah diadaptasi dalam bentuk krim.

3- Krim Kecantikan Safi Rania Gold Vs Krim Kecantikan Balqis
  • Menyamar noda di wajah di samping menyamaratakan tona kulit. 
  • Membekalkan pelbagai nutrien untuk kulit wajah sepanjang hari. 
  • Sesuai sebagai asas solekan agar keserian wajah lebih terserlah.

  • Tona kulit yang tidak sekata menjejaskan penampilan anda. 
  • Krim Kecantikan SAFI BALQIS Perfect 10 mencerah sambil bertindak sebagai asas solekan muka di samping menutup noda dan cela dengan sempurna.

Aku ada dua-dua jenis krim ini  dan kedua-duanya juga ada perbezaannya.

Krim Safia Rania Gold tekturnya lebih pekat dan padat, dan bila disapu ke muka rasa sedikit kesat dan kurang berminyak, manakala krim balqis tekturnya lebih halus dan berminyak sedikit, bila disapu mudah untuk diratakan dan tidak meninggalkan kesan krim bila disapu ke muka.

Krim kecantikan Balqis ini amat sesuai disapu selepas menggunakan serum perfect 10 sebab krim ini akan blend together dengan serum itu dan muka nampak sekata cerah (demo ini telah dibuat oleh salesgirl masa promote 2 produk nie pada tangan aku dan hasilnya memang sama apabila digunakan di muka) .

Aku pernah menggunakan teknik yang sama dengan Rania Gold Serum dan krim kecantikan. Hasilnya, krim itu nampak bercapuk dan tidak sekata seolah-olah krim dan serum itu tak boleh blend together, apabila aku sapukan krim pelembab barulah krim kecantikan itu nampak lebih sekata.

Perbezaan inilah yang sebabkan aku sedikit frust dengan produk Rania Gold sebab perfect 10 tuh, aku tak perlu gunakan pelembab pun.. muka aku dah rasa cukup lembap dengan hanya menggunakan serum dan krim. Sebab itu aku tidak beli krim pelembab semasa menggunakan perfect 10.

4- Gel Pembersih wajah Vs Pembersih muka kawalan minyak perfect 10 


  • Tekstur ringan berasaskan gel yang bertindak membersih wajah dengan lembut. 
  • Mengekalkan kelembapan kulit di samping mengawal lebihan minyak di wajah. Sebaik-baiknya digunakan di waktu malam.

  • Kulit berminyak mudah dijangkiti bakteria dan kotoran. 
  • Pembersih Muka Kawalan Minyak SAFI BALQIS Perfect 10 membantu mencegah bakteria punca muka mudah berjerawat serta mencerah dan menyamaratakan tona kulit.

Aku ada kedua-dua pembersih wajah ini, pembersih muka kawalan minyak perfect 10 itu masih aku gunakan sebab masa bertukar pada rania gold, pembersih nie banyak lagi. Walaupun aku dah beli gel pembersih rania gold, aku masih suka gunakan pembersih perfect 10 sebab rasa lebih bersih dan tidak berminyak apabila mencuci muka. Muka aku jenis berminyak dan pembersih ini lebih sesuai digunakan selepas seharian bekerja.

Gel pembersih wajah rania pulak, berbau wangi dan lebih berbuih. Bila disapu ke muka rasa lebih lembut dan segar. Aku biasa gunakan gel pembersih nie bila basuh muka sebelum tidur dan waktu pagi. Yang bagusnya, gel ini perlu guna sedikit sahaja dan buih yang banyak tuh cukup untuk membasuh muka.Cuma bila digunakan pada muka yang berminyak lepas balik keje tuh kesannya kurang sedikit dan mungkin kalau guna pembersih muka rania gold yang satu lagi (ada 3 pembersih muka untuk Rania gold ; Gel, pembersih dan pembersih lembapan mendalam-bentuk botol), hasilnya lebih baik. Memandangkan aku masih ada pembersih wajah perfect 10, aku gunakan mana yang ada.

5- Krim Mata Rania Gold Vs Krim Mata Perfect 10
  • Rawatan khusus untuk sekitar mata yang sensitif. 
  • Menghalang kemunculan tanda awal penuaan di sekitar mata seperti garis-garis halus dan bebayang gelap. 
  • Menganjal dan memberi kesegaran pada kulit sekitar mata.

  • Struktur kulit di sekitar mata amat halus dan sensitif serta mudah terjejas akibat sinar UV. 
  • Krim Kontur Mata SAFI BALQIS Perfect 10 megurangkan lingkaran gelap dengan formula ringan dan cepat meresap tanpa menyebabkan pembentukan bintik minyak di bawah mata.

Aku juga ada kedua-dua krim mata ini. Perbezaan ketara diantara kedua-dua krim ini adalah dari segi tekstur krim tersebut.

Krim mata Rania lebih padat dan lebih mudah menyerap ke bawah mata dan tidak meninggalkan kesan melekit, manakala krim mata perfect 10, sedikit berminyak dan agak melekit serta ambil masa sikit untuk kering.

Dari segi kesan, krim rania lebih ketara mengurangkan lebam bawah mata aku dan rasa lebih lembap berbanding dengan krim mata perfect 10 tuh. Yang ini aku bagi tumb-up kat Rania gold.

6- Bedak Arab- Kokuryu Supper Summer Cake : Cherry Pink


Disebabkan bedak compact jenama 'Max factor' yang aku beli semasa di UK dah nak habis, maka aku terpaksa mencari bedak compact yang baru. Setelah buat searching di google aku baca banyak review tentang kelebihan bedak Arab nie.

So pendekkan cerita, order bedak ini secara online dan dalam 2 hari dah sampai.. Harga dalam RM100 termasuk pos (2 kotak).. Produk ini dikilangkan di Filipina tetapi dihasilkan dari makmal di Jepun dan popular di Arab Saudi. Kebanyakan wanita di sana suka menggunakan bedak ini pada musim panas kerana ianya halal, tidak berminyak dan muka nampak serata. Ada banyak tona warna dan aku menggunakan jenis cherry pink sebab perasan muka cerah kemerah-merahan.. :)

Cara pakai kena basahkan span dahulu, sapukan pada bedak dan sapu rata-rata di muka. Ada yang menggunakan bedak ini begitu sahaja tanpa krim dan pelembab.. Ramai yang beri testimoni positif tentang bedak ini.

Verdict: Pada aku, bedak ini terasa ringan di muka bila disapu, disebabkan tona warna yang aku pilih itu agak cerah, bila disapu agak tebal nampak ketara cerah sangat. Amat jarang aku gunakan bedak ini tanpa sapuan krim atau pelembab dan hanya akan disapu begitu sahaja jika dipakai di waktu malam itupun sapu nipis2 je. Waktu siang selepas sapu produk rania gold, bedak ini akan jadi bedak sapuan terakhir. Disebabkan digunakan bersama krim pelembab dan krim kecantikan safi, aku sapu bedak ini secara kering sahaja sebab krim pelembab tuh dah mampu jadi pelembab untuk bedak nie.. lagi pun bedak ini pun jadi tidak terlalu tebal dan just nice di muka. Bagusnya bila siang hari berpeluh, muka tidak berminyak dan nampak elok di muka.

7- Lotion minyak zaitun Minsyam


Aku suka lotion minyak zaitun ini sebab ianya tidak berminyak sangat dan sesuai untuk kulit kering. Selalunya aku gunakan untuk pelembab di muka, tangan dan tapak kaki.

Aku tidak guna sebarang pelembab pada waktu malam sebab muka aku jenis berminyak, walaupun lotion zaitun tuh jenis minyak, tapi bila sapu ke muka tak ketara sangat minyaknya sebab cepat meresap ke kulit. Lagi satu aku suka sapu lotion nie pada anggota badan yang selalu kering macam tangan dan kaki. Sesuai juga disapu pada anggota badan yang ada bisul atau bengkak-bengkak, cepat susut


8- Krim 'Ayu sejuk'


Masih ingat versi bedak sejuk zaman dulu-dulu?? Aku pun pernah pakai bedak sejuk tuh.. kena basahkan dengan air pastu sapu kat muka.. silap haribulan.. terserempak dengan orang.. terkejut mak!! ahakss..

Aku diperkenalkan dengan krim bedak sejuk ini semasa bulan puasa tahun lepas, masa tuh sehari nak raya, kebetulan ada seorang pakcik nie buka booth buat promosi bedak nie berhampiran Mydin Klang dekat bawah jambatan tuh.. aku kebetulan tumpang berteduh kat booth tuh sebab hujan.. apa lagik.. pakcik tuh ambik peluang promote produk nie pada aku...

Mulanya rasa ralat nak cuba.. tapi sebab tengok pakcik tuh beria promote.. ditambah dengan tak boleh pergi mana dah sebab hujan.. so aku pun beli lah.. masa tuh dia jual dalam bentuk bekas bertutup 2 RM30. Dia promote beli 3 RM45 tapi aku cakap takpelah cuba 2 dulu..

Hasilnya memang best.. tahan lama dan memang bau harum sebab campuran minyak zaitun, lidah buaya dan ubi sengkuang. Masa awal-awal pakai terasa muka rasa tegang dan bersih. Macam pakai pelembab juga lah. Sesuai untuk mereka yang ada gatal-gatal kulit, kulit hitam, kesan parut dan macam-macam lagi.. Kiranya aku sukalah guna krim nie.. Lepas tuh aku order lagi dalam bentuk tiub pulak.. yg versi bekas tuh dah takde rasanya..
Ada beza sebab versi asal yang aku beli, krimnya lebih padat dan tidak mudah cair. Versi tiub ini bila dah lama digunakan menjadi berair dan tidak pekat, kena gonyang dulu kalau nak digunakan. Aku lebih suka versi asal dalam bekas penutup tuh lagi sebab krimnya lebih padat dan pekat.

Selalu aku gunakan krim ini macam scrub, sapu tebal sikit kat muka, biarkan kering, ambil kapas basah, lap hingga bersih dan basuh muka. Lepas tuh boleh sapu semula sebagai pelembab dan muka rasa tegang dan bersih.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Secara keseluruhan, antara 2 produk safi iaitu Rania Gold dan Balqis Perfect 10, ada perbezaannya. Rania Gold untuk mereka yang berusia 30an dan Balqis Perfect 10 pula untuk remaja dan 20an. Antara 2 produk ini Balqis Perfect 10 adalah produk mereka yang terkini yang dipasarkan untuk target golongan remaja.

Harga bagi 2 produk ini juga berbeza, kalau perfect 10 harga rata-rata dalam RM10-30 dan mampu dibeli untuk golongan remaja tetapi kalau Rania Gold sedikit mahal dalam harga antara RM15-40. Contoh Serum untuk Perfect 10 dalam harga RM25++ tetapi serum Rania Gold dalam harga RM35++ (kadang2 boleh dapat murah bergantung pada promosi dan kedai yang jual tuh).

Bila dah guna 2 produk ini aku ada mix feeling tentang 2 produk nie.. Kalau serum, aku lebih suka perfect 10 sebab rasa lebih sekata dan ringan. Tapi kalau dari segi pelembab dan krim mata, aku lebih suka Rania Gold. Pembersih muka pula pada aku both ok cuma Rania Gold ada kepelbagaian sikit dari segi pembersih dan pencucinya pun memang bau harum dan terasa ringan di muka selepas dicuci.

Kesannya pada kulit? So far kulit memang cerahlah dan kurang berjerawat, kalau ada pun sikit-sikit.. So far aku masih yakin dan suka guna produk nie sebab senang nak beli ada kat mana-mana pasaraya dan harga pun berpatutan. Kurang berminat nak beli produk lain (produk-produk yang banyak iklan di surat khabar tuh) sebab rasa leceh nak dapatkan di pasaran dan harga pun boleh tahan juga.

Apa pun terpulang pada pilihan masing-masing.

p/s Sejak balik ke Malaysia, agak cerewet juga tentang kulit sebab masa baru balik dulu kulit muka aku cerah dan kemerah-merahan sampai kena tegur dengan kawan-kawan. Nampak sangat merah macam udang kena bakar. Sejak dah guna produk safi nie, kecerahan itu nampak lebih neutral dan tidak merah macam dulu. Hingga baru-baru ini semasa ke JB, jumpa kawan lama masa di UK, dia siap tanya kenapa muka aku nampak semakin cerah pulak hehehe ;)

8 comments:

julietchun said...

Boleh lawan Che ta,kikikiki

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

lawan che ta mana boleh dia artis.. ahaks..

Anonymous said...

WANT TO HAVE A FAIR SKIN?
INGINKAN KULIT CERAH?
CALL / SMS 016 271 5447

- Can be applied all over the body - face, hand, leg etc.
- NO exfoliation
- Organic & Halal
- Trial Pack / Product Sample available
- Special Promotions offered

Anonymous said...

Adakah isteri / suami anda bekerja di luar pejabat atau kerja lapangan? Adakah anak anda aktif dalam sukan dan kerap berjemur di bawah terik matahari? Adakah anda masih ingin kekal Cerah?

Call / Sms: +6016 2715447
Email: 772shine[@]gmail[.]com
Google up: Shine FS

Unknown said...

http://ethaqweena.blogspot.com/
Selamat datang di toko kami, Kami menyediakan produk kecantikan dijamin aman berkualitas dengan harga terjangkau, kami melayani pembelian baik eceran, grosir, dan dropship. Silahkan berbelanja dan jangan ragu atau sungkan untuk menghubungi kami jika anda butuh bantuan. Terima kasih.

FB: Srg Rania Gold said...

Pembelian SRG secara online. Boleh lawati Facebook sy. FB: Srg Rania Gold

Atien Hasanah said...

Dear dulu aku juga Ayu. terus aku sekarang pake avoskin beauty hasilnya kulit jd membaik dan yang aku suka jadi kencang.. kalo misal pakai milk cleanser nya ngaruh ke hasil engga ya?

elsa john said...

We absolutely love your blog and find most of your post’s to be precisely what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content for you? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on most of the subjects you write with regards to here. Again, awesome web site!
24k gold price in pakistan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...