Thursday 2 December 2010

Zaman sekarang, kalau tak nak kawan remove facebook jek..

Itulah realiti kehidupan.. Ini terjadi pada kawan baik aku.. Dia duk mengadu dengan aku pagi tadi dalam bas.. Sedih pun bila dengar.. sebab yang buat tuh pun kawan baik aku juga.. dia (A) dan dia (B) nie masing-masing kawan juga.. cuma taklah sebaik dan serapat dengan aku..

Kesnya mudah.. sebab tak jemput datang rumah untuk makan-makan.. so tindakan terasa kawan aku tuh si A.. dia terus remove nama kawan aku si B dari FB.. lawak kan?? Kawan aku yang kena remove tuh pulak Si B.. sedih giler ler.. takkan lah sebab tak ajak dtg umah makan2 ari tuh.. terus main remove friend jek.. Canggihkan adat budaya zaman sekarang nie.. senang jek nak tahu orang nak kawan atau tidak dengan kita.. main remove FB pun dah boleh jadi..

Mulanya aku offer nak selesaikan.. sebab aku jenis terus-terang gak.. nak2 pulak dua2 tuh kawan baik aku.. nak telan mati mak.. nak luah mati bapak.. serba salah.. bkn apa.. ini kes terjadi sebab ada kwn menyampuk kat status FB aku.. dia dah belikan ubi kayu utk aku.. sebab dia tau aku teringin sangat nak makan ubi kayu rebus dengan sambal ikan bilis.. so.. duk sampuk menyampuk.. jadilah sebab musabab kekonon nak wat makan2.. sebelum tuh mmg ada plan dah nak wat makan2 umah kwn B nie.. sebab dia nak ajak ada satu keluarga nie.. so aku kata dlm status aku tuh.. kwn aku si B nie maybe nak wat makan2.. so esoknya aku khabarlah kat kwn aku si B.. pasal sesi sampuk menyampuk nie.. aku ada jugalah bagi cadangan.. kalau ko nak wat makan2.. aku rasa eloklah ko ajak dia sekali (meaning kawan aku yg lagik sorg tuh.. si A).. tapi kwn aku Si B tuh berat hati nak ajak.. so aku fahamlah tak nak komen pjg2 sebab dia yg jadi tuan rumah.. lg pulak dia nak raikan satu family nie.. so aku taknak kacau plan dia.. sapa dia nk jemput.. itu dia punya pasal.. bab aku.. aku dah bgtau.. dah selesai.. dia nak jemput atau tak.. terpulang..

Nak dijadikan cerita.. kwn aku si A tuh sms aku mlm tuh.. tanya pasal agenda nak wat makan2 esok.. aku bgtau kalau esok mmg xjadi.. sebab diorg ada hal.. dia tanya aku balik.. hal apa.. kan esok ada 1 program jek.. aku balas balik.. aku ckp.. diorg ada plan ptg tuh.. mlm pun ada plan.. so cancel.. walhal plan tuh sebenarnya dah postpone ke mlm tuh.. tapi aku xberanilah nak cakap sebab bkn aku tuan rumah.. so kalau kwn aku (A) tuh confront aku.. aku leh bidas balik..

Esoknya.. keluarlah kat status si A.. pasal cara org berkawan.. tak sangka.. bla22... aku dah tak sedap hati.. sebab aku rasa cam dia tau pasal makan2 yg kami duk buat mlm tuh.. tak lama kwn baik aku si B tuh.. call aku.. ada aku baca tak status dia Si A.. kwn aku si B tuh xsedap hati.. aku cakap aku baca.. tapi aku sedapkan hati dia cakap.. jgn bersangka buruk.. maybe sebab benda lain.. bkn hal tuh.. susah kalau main serkap jrg nie.. tup2... pagi nie.. kwn aku tuh si B bgtau.. nama dia dah kena romove dari jadi kawan si A kat FB.. sedih jugalah dia.. sebab tetiba jek kena camtu tanpa sebarang penjelasan...

Aku??? angin jugalah sebab takkan sebab tak kena jemput makan2 dah nak remove dari FB.. aku rasa sebab tuh.. takde sebab lain... kalau ada terasa benda lain aku amat yakin takde... emmm.. skrg aku serba salah.. sebahagian hati aku nak confront kwn aku si A tuh.. tanya betul2... tapi sebahagian hati aku lak.. suh aku respect kehendak kwn aku si B nie.. dia tak nak kecoh2... marah2.. dia nak biarkan dan diamkan.. emmm serba salah giler aku... so.. aku decide.. camnielah.. aku bg berdua tuh tempoh bertenang dulu... nanti bila ada masa aku nak ajak si A dtg umah aku makan2.. then aku nak slow talk ngan dia pasal kes nie... so far tadi aku tgk.. masa aku duk reply status dia kat FB tadi.. ok jek.. saje ler test.. kot dia nak respon.. atau nak ignore.. tapi kalau dia pun remove nama aku dr FB dia... tika dan saat ini juga aku akan call tanya habis2an.. apa masalah ko ngan aku.. cuba cakap.. jgn baling batu dan sembunyi tangan ok.. tapi sebab dia tak remove.. oklah aku masih bertahan.. tapi dalam hati dia.. mana aku tahu kan kan kan.. maybe dia pun xberani nak remove aku.. sebab sure dia pelik.. lgpun masa dia susah dulu.. aku ngan pakwe aku gak yg tolg dia.. bkn ungkit lah.. tapi aku harap dia ingat2lah kan..

Susah betul ler kan... berkawan nie macam2 gaya.. aku pulak berada di tengah2.. sorg kwn baik aku.. dan sorg lagik pun kwn baik aku.. dua2 ada perangai msing2.. sorg tuh panas baran sikit.. sorg tuh cool dan jenis sensitif... emmm so kenalah pandai2 handle.. aku lak.. biasa ambil jalan tengah.. cuma aku ckp ngan kwn aku yg kena remove tuh.. jgn fikir sgt22... ambil tempoh bertenang ye..

Aku tahu kawan aku si B tuh sedih... aku pun sedih gak.. sebab yg kena dan dikenakan adalah kawan2 baik aku juga.. cuma kwn yg dikenakan itu lebih rapat dengan aku sebab aku jmpa dia hari2.. sama2 naik bas p keje.. sama2 duk sebelah menyebelah.. kawan yang sorg lagik tuh si A.. dr mula aku smpi sini mmg dah rapat.. jln2 masa zaman dia single dulu pun ngan aku.. kalau hal2 rumah yg dia xleh handle.. aku gak yg menyusul jmpa dia.. tolg dia.. klu aku wat makan2 mmg nama dia xpenah xde dalam list aku..

Bila kena bab2 terasa nie.. aku teringat pesanan pakwe aku.. "Berkawan nie jangan mudah terasa hati.. kalau asyik nak terasa hati susahlah".. dulu masa kena basuh camtu.. angin juga yelah kita nie org perempuan mmg mudah terasa hati.. sensitif... aku pun byk kali gak kena.. ada kwn aku dulu duk.. selang sebuah pintu jek dr umah aku.. smpi skrg.. tak pernah jemput aku dtg umah masa dia buat mkn2... tapi aku.. selalu jek ajak dia dtg... kalau nak ikut terasa aku lagik ahh.. nak2 pulak dia sama department ngan aku.. ada dlm list frens dlm fb aku.. tapi terasa hati aku xdelah sampai nak remove dia.. jmpa masih gak leh hi2.. borak2 gak.. tak rapatlah tapi leh tegur sapa lagik..

Bukan apa sebenarnya.. bila wat makan2 nie.. group kami 4 family nie mmg wajiblah.. kalau kemana2 pun.. selalu kami berempat nie mesti ada.. meaning kalau 3 family tuh buat.. aku mmg akan join.. cuma bila aku buat.. 3 org tuh mmg wajib ada.. tapi aku juga ajak lagik 2 family yg rapat ngan aku join sekali.. meaning aku kalau buat mkn2 mmg extra people aku ajak sama.. bkn takat 3 family tuh.. sebab aku tau dah.. kalau lgik 2 family extra tuh aku xjemput.. mmg aku kena sound.. hahahaha.. sebab itu aku ye list kwn2 kalau buat mkn mmg wajib ada 5 family nie..

Tapi pada 3 family lagik nie... 2 family extra nie.. diorg xrapat sgt.. semacamana aku rapat dgn diorg.. so sebab itu diorg berdua tuh jrg kena invite.. cuma kdg2 aku ada cadangkan.. ajaklah sekali.. but diorg tak nak.. so aku respeklah tuan rumah.. xtakkan aku nak memandai2 lak kan.. so bila dah jadi camnie.. emmmm susahlah nak cakap... yang terasa dan merasakan sahaja yang tahu..

So.. itulah adat berkawan.. macam2 kan.. tak semua kwn tuh kita leh kawan rapat.. kdg2 kita kawan niat ikhlas.. tapi alih2 dia ada angin perangai semacam pulak..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...