Thursday 9 December 2010

Tetap keje walaupun sejuk itu membahayakan kesihatan..

Hari ini hari ketiga aku ke tempat kerja dengan 2 bas.. Kemarin aku sampai pkl 7.30.. semalam pkl 7.07 dan hari ini Alhamdullilah.. pkl 6.45 aku dah sampai.. tgk pada masa.. aku dapat gak sampai awal hari ini.. memandangkan kebiasaannya aku kena masuk keje pkl 6.30pg.. hari ini rekod aku yg awal jugalah dalam keadaan salji tebal dan perkhidmatan bas yang terhad..

Semalam memang hari yang sakit tggu bas.. keluar sebelum pkl 6.. 5.50 tapi bas yang aku naik sampai pkl 6.15.. sampai beku kaki tangan aku masa tggu bas semalam.. rasa memang tak sanggup nak tggu lagi walaupn 5 minit.. lepas tuh kena jalan kaki pulak nak ke bustop untuk ambil bas 62.. bukan dekat lak tuh.. aku rasa aku jln ada dekat 1km gak nak sampai ke bustop tuh.. pakwe aku sampai terjatuh sebab licin kat satu simpang tuh..

Hari ini Alhamdullilah.. kluar pkl 5.50.. dalam pkl 6 bas pun sampai.. bas 66 lak tuh.. dan kali ini tak perlu jalan kaki jauh sebab bustop yang aku turun tadi dengan bustop seterusnya dekat jek.. sampai2 jek.. terus ada bas 62.. Alhamdullilah.. sebab itu aku dapat sampai kerja awal.. sebelum pkl 7 pun.. Sampai gate utama.. nak ambik kunci.. takde pulak kunci 229 aku.. katanya dah ada orang ambik.. aku muskil siapakah yang ambik kunci aku nie.. sebab memang takde sapa yang akan gunakan kunci itu selain aku jek.. terus naik tingkat 4 bangunan aku.. tanya kekwn aku tingkat 4 tuh.. diorg takde ambik.. call balik security gate.. suh diorg tgk balik kunci tuh.. memang takde.. so aku minta kwn aku call Sv aku.. rupanya kunci aku ada dengan dia.. agaknya dia ingat aku tak datang keje kot.. tak lama dia pun sampai.. bg kunci dan aku pun mula buat keje cam biasa.. dekat sejam duk buat keje dan nak mula operasi bersihkan tandas.. Sv aku datang minta tolong aku cover kerja kwn bgnan sebelah..

Terpaksalah pecut sebab aku nak settlekan tandas lagik.. keje building sebelah pun nak kena buat.. settle semua tuh.. tengok karpet depan tandas lelaki kotor pulak.. aku terlupa nak vakum semalam masa byk masa free.. dkt 9.20 aku masih tarik vakum machine tuh.. dan dekat 9.30 aku baru nak siap2 tukar uniform dan keluar.

Punch pun aku rasa dekat 9,45 tadi.. bagitau pakwe aku suh tggu aku jek kat bustop yang kami turun pg tadi.. teerpaksalah jalan turun bukit.. bas yang selalu aku naik.. seminggu nie tak beroperasi.. so tak tahulah minggu depan ada lagi ke idak... dengar2nya kata kwn aku weekend nie salji akan turun lagik huhuhuhu.. kalau camnie gayanya.. lepas nie kena p keja dengan 2 buah bas.. susah nak agak masa bas nie kdg2.. keluar awal cam semalam.. bas dtg lewat gak.. pagi tadi aku dah tawakal jek.. kluar cam biasa jelah.. tup2 dapat pulak bas awal.. so rezeki kamilah..

Hari nie pakai baju sampai 4 lapis... panas giler.. dengan stokin 3 lapis.. sampai sendatlah kasut boot aku sampai aku rasa nak jalan pun susah.. so now aku tahu paling maksima pun 2 lapis jek stokin yang aku boleh pakai.. yang bezakan hanyalah tahap ketebalan stokin tuh jek..  Nak buat camnakan.. dah begitu cuaca ye.. terima jelah.. walaupun berlapis2 baju dan stokin dan sluar yang kena pakai.. aku tetap terima semua ini sebagai satu pengalaman hidup.. kalau tak merasa camnie.. manakan kita dapat tahu bagaimana rasanya sejuk pada tahap extreme dan bagaimana rasanya mengharungi kehidupan dalam situasi begitu kan..

Esok hari jumaat.. hari terakhir keje untuk mggu nie... harapnya dapat dtg awal lagi cam hari nie.. cuma kena prepare dengan baju yang tebal kot esok.. stokin masih maintain 2 lapis jek takleh lebih.. tidak cam tadi jalan pun cam keras jek hahaha..

Pakwe dah tanya bila nak beli ayam turki nie.. sebab nak buat ayam panggang.. emm aku duk fikir2 bila nak buat.. di rumah siapa.. dan siapa nak jemput.. tgh dalam dilema sebab serba salah nak jemput kwn A &B.. sebab diorg tuh dua2 kwn aku.. kalau jemput B.. tak jemput A.. apa pula kata A.. kalau jemput juga A.. nanti kesian pulak si B.. tapi terfikir gak nak jemput jek dedua.. tapi bersedialah dengan adegan2 seterusnya.. payah2 sgt.. buat jek rumah org lain.. cancel jek buat umah aku...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...