Tuesday 30 August 2011

Salam Lebaran 2011

Salam Isnin..

Alhamdullilah.. hari ini hari terakhir berpuasa.. Kami di sini masih belum berbuka.. Jam sudah pkl 6.02ptg.. Rakan-rakan di tanahair waktu ini sudah pukul 1.02pg.. Mungkin juga waktu ini ramai yang keluar ke bandar untuk membeli saat-saat akhir... yelah jualan penghabisan sebelum raya esok pagi.. Tadi call mak pun dia kata adik lelaki ajak dia keluar ke bandar.. sahaja nak berjalan-jalan dan melihat apa yang istimewa.. Ohh rutin begini memang aku selalu buat dulu dengan pakwe.. Malam raya jek.. lepas aku buat 2 3 kek.. Malam raya dulu tugas aku memang kena buat kek.. Dari anak dara sampailah dah kahwin.. rutin itu tak pernah berubah.. Rasanya nak kena pass tugasan nie kat adik bongsu... Sebut pasal kena buat kek nie.. teringat mixer yang aku beli untuk mak dah tak elok sangat.... tahun lepas masa guna buat kek dah tak berapa elok sangat.. usia mixer tuh pun dah lebih dari usia perkahwinan aku... beli pun masa bujang dulu khusus untuk mak.. senang kalau dia nak buat kek.. Nampaknya kenalah p beli baru nie dan letak kat kg (ok.. noted to be add in the list)

Sejak malam waktu malaysia aku dah mula call kawan-kawan baik... Terasa sungguh kemeriahan di tanahair.. Berbual dengan seorang rakan baik buat aku rasa syahdu pulak.. Seperti biasa sejak berasa di sini.. Tiap malam raya aku pasti akan call dia.. tak lama kejap pasti aku akan luangkan masa untuk tanya khabar dan persiapan raya.. Tak sangka dah 5 tahun aku sambut raya kat sini.. cuma tahun lepas aku ngelat balik raya.. but still.. aku tetap merasa berpuasa di rantau orang..

Persiapan raya kat sini.. so far semua nasi impit.. kuah kacang.. rendang ayam.. dah siap masak.. uihhh aku masak in advance sungguh kali nie.. sejak tengahari dah mula masak.. cuma kejap lagi nak tunggu daging empuk aku nak buat rendang daging siat.. ikutkan pakwe dia suruh aku buat rendang daging biasa jek.. tapi mengenangkan nak makan daging tuh liat.. adalah lebih baik aku buat rendang siat jek.. tak pernah buatpun sebenarnya.. tapi bila ingat rendang siat nie.. aku mesti ingat mak mertua aku.. tiap kali raya.. mesti ada rendang siat nie.. tak pernah dia tak buat.. so untuk julung2nya kalinya.. menantu dia pun nak buat juga.. basic untuk masak rendang aku tahu.. cuma nak siat daging tuh jek satu kerja.. takpe aku sudah plan mahu paksa itu pakwe buat kerja.. dari tengahari lagi kerja dia tido jek.. sedangkan aku sibuk kat dapur..

Buat masa nie kami belum tahu lagi bila hari raya.. Malam ini nanti barulah diisytiharkan.. tapi rasanya InsyAllah esok juga.. Belah selatan beberapa bandar utama dah declare raya esok.. so kebarangkalian untuk raya esok amatlah tinggi.. kalau dibuatnya tak jadi sok.. alamatnya kenalah puasa lagi kan..Semua yang dah dimasak tuh makan jelah buat sahur n buka esok.. but.. rasanya Raya esok ;)

Beberapa hari yang lepas terjadi 1 insiden yang aku sendiri bila fikir balik sedih pun ada sayu pun ada... Dekat-dekat nak raya nie.. bila tahu ada rakan-rakan yang terdesak atau kesempitan buat aku rasa sedih.. Lantas atas dasar itu aku rasa aku perlu ambil kesempatan untuk hulurkan bantuan.. menulis ini bukan sebab aku nak bagitahu yang aku nie murah hati atau baik hati.. tidak sama sekali pun.. cuma sedikit sebanyak insiden itu buat aku muhasabah diri.. kadangkala kita tak tahu dalam seronok dan gembira kita nak menyambut lebaran.. kita tak tahu ada pula insan lain yang tidak begitu.. Dikala orang lain sibuk dengan membeli berpasang-pasang baju raya.. ada orang nak beli baju raya pun tak mampu.. apatah lagi terpaksa ikat perut untuk berbuka.. Biasalah bila nak raya nie.. ramai orang akan ambil kesempatan untuk tukar semua serba baru.. kalau tidak yang baru untuk perhiasan rumah.. setidak-tidaknya perhiasan diri sendiri semuanya juga baru.. Aku tak kata orang.. diri aku sendiri pun macam tuh gak.. cuma dah 5 tahun di sini aku dah biasa berbaju lama.. recycle jek baju raya tahun lepas.. lagi kat sini pakai bj kurung pun adalah 3  4 kali jek setahun.. nak beku sejuk kalau pakai bj kurung pergi uni.. atau pergi kerja waktu pagi ahaks..

Berbalik soal insiden itu tadi.. aku rasa terpanggil bila ada rakan aku yang terpaksa menunggu janji seorang rakan lain sebelum dapat pulang ke kampung untuk membeli keperluan keluarga.. Pertama kali dalam hidup aku jumpa kesusahan orang begini..Bila aku letakkan diri aku dalam situasi dia aku rasa sedih sangat.. Bagaimana rasanya kan kalau kita di tempat dia.. Sebab itu lah aku tidak teragak-agak pun membuat keputusan membantu dia.. Walaupun ada detiknya.. hati aku berkata-kata... Andai kata dia tipu nanti macamana.. tapi hati kecil aku berkata.. ini masa orang tuh susah.. kita tak tahu bila masa pula nanti kita yang susahkan.. Redha dan ikhlas.. itu sahajalah yang aku pegang.. Sama ada apa juga nanti yang terjadi kemudiannya.. hati aku dah kata redha atas semua itu..

Salam Aidilfitri buat semua..
Maaf Zahir & Batin
Andai ada silap & salah..
Mohon ampun & maaf ye..
;)

Update at 9.55pm..
Esok Hari Raya : Selasa
30 August 2011

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...