Monday 8 August 2011

Ramadhan ke 7 yang sejuk berhujan

Salam Ahad,

Alhamdullilah.. dah 7 hari kita berpuasa kan.. Sejak sabtu lagi.. hari hujan sahaja.. sejuk amat terasa hingga aku terpaksa pakai stokin tebal.. baju panas dan berselimut kain fleece.. udahlah duduk tepi tingkap yang dibuka.. memang angin sejuk dari luar amatlah terasa.. Masuk jek bulan 8 nie.. maknanya tak lama lagi kan berakhir musim panas dan bermula musim gugur.. suhu akan mula turun.. sejuk akan mula terasa dan diam tak diam masuk jek bulan 10 11 nanti datang pula musim sejuk.. salji mungkin akan turun bila-bila masa pada bulan 11..

Syukur hari ini masih dapat berpuasa.. sempat bersolat terawih di masjid berdekatan rumah.. 8 rakaat tapi imam membaca 2 juzuk al-quran setiap hari.. lenguh jugalah kaki berdiri.. tapi pada masa yang sama dapatlah merasa berpeluh-peluh setelah sekian lama tak berpeluh nie.. Walaupun penat dan lenguh Alhamdullilah.. masih mampu juga teruskan ibadah solat itu..

Semalam operasi bersihkan cadar, duvet dan sarung bantal di bilik satu lagi.. Bilik itu lebih pada bilik tetamu.. entah berapa keluarga atau adik-adik bujang yang pernah bermalam di situ..kalau aku nak hitung emm.. panjang senarainya.. cuma untuk bulan 6-7 nie.. memang sudah 3 keluarga dan seorang adik bujang yang bermalam di situ.. tiap kali mereka nak bermalam operasi tukar cadar, duvet cover dan sarung bantal akan bermula. Bila sahaja mereka pulang ke tanahair.. bilik itu sepi semula.. tapi dah biasa dah.. bertahun2 begitu.. Bukan buat services pun.. tapi sekadar menolong rakan-rakan baik.. ada juga orang luar yang tak dikenali yang pernah nak tumpang tinggal.. aku agak berat hati sebenarnya sebab rasa tak selesa.. antara sebab utama mereka tak kenal aku dan aku rasa janggal.. kalau kawan-kawan rapat tuh dah faham sangat dah perangai masing2..

Pagi tadi lepas sahur aku berjaga hingga ke pkl 8 pagi..baru masuk tidur hampir ke tengahari dah.. his his.. yelah semalam tidur hanya 2 jam sahaja.., lepas tuh berjaga pulak..memang kalau tido balik begitulah jadinya..hari nie pula belum decide nak masak apa.. malam nie kawan ajak berbuka di surau universiti.. ada orang yang sedekahkan kambing untuk majlis berbuka puasa.. InsyAllah nak ke sana sebab hampir setiap  tahun memang akan ambil peluang berbuka di sana.. 5 tahun di rantau orang.. nikmat berbuka puasa begini memang terasa.. sebab sentiasa di kelilingi sahabat-sahabat baik.. Berbuka di tanahair pun seronok terutama bila balik kampung.. tapi bila mula sibuk bekerja.. dengan kelas petang yg selesai lewat atau kelas malam selepas berbuka.. aku tidak punya banyak masa nak berbuka dengan sahabat handai.. cuma harapnya tahun depan.. kemeriahan berbuka kali ini lebih seronok kerana rangkaian kawan-kawan sudah semakin panjang.. kawan-kawan yang ada pun menanti kepulangan..

InsyAllah.. semoga masih punya umur dan kesihatan yang baik untuk kita jalani ibadah berpuasa itu..

I always like beach and sea birds..
Rasa tenang jek tengok ;)

4 comments:

marinahunny said...

slmt berbuka ;)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

Selamat berpuasa & salam ramadhan

kueh bakar said...

aku pun suka pantai kak oit.
pantai trg memang osemmm!

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh bakar

akak lak suka pantai belah barat.. belah pantai timur ombak semua ganas2 ek ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...