Wednesday, 17 August 2011

Dekat nak raya nie mula teringatlah..

Hari ini entah kenapa tiba-tiba aku rasa syahdu.. Kesyahduan nie susah nak cakap.. ada rasa cam nak balik kampung.. ada rasa sebab dah dekat sangat nak raya.. ada rasa teringat shopping raya kat mesia tuh.. paling utama aku rindu nak sahur dan buka puasa dengan mak dan ayah kat kampung..

Ye 5 tahun berpuasa di rantau orang ini memang dah sebati dengan jiwa aku.. Kalau orang fikir mesti best merasa ke negara orang.. betul.. aku tak nafikan keseronokan itu mmg ada.. tapi pada masa yang sama kita tak dapat lari dengan rasa rindu dengan rutin yang biasa kita buat di tanahair..

Mungkin juga kesyahduan ini sebab aku tahu ini Ramadhan terakhir buat masa ini di negara orang.. Mungkin jika ada rezeki atau peluang lagi.. di tahun2 akan datang.. selepas 5 thn kot (kalau aku nak buat cuti sabatikal pulak) mungkin aku berpeluang lagi menetap di luar negara.. Tapi untuk kali ini.. rasa yang datang ini memang terasa ketara sangat.. Emosi bercampur2..

Mulanya aku rasa aku ok.. sebab tahun lepas aku merasa dah beraya di tanahair.. sempatlah rasa puasa 2 3 hari sebelum tuh.. Aku pulang mengejut tahun lepas.. kawan-kawan pun ramai terkejut.. tak sangka.. balik thn lepas tuh balik emergency bukan aku plan pun.. itupun sebab faktor kesihatan keluarga yang sebabkan aku kena balik juga.. dan aku syukur juga aku balik tahun lepas.. sebab aku berpeluang jumpa arwah tok dan arwah wan alang yang meninggal dunia awal tahun nie.. Terutama arwah tok aku.. Aku tak sangka dia akan pergi beberapa bulan yang lepas.. dan aku syukur sebelum aku melangkah keluar dari rumah dia.. aku dah minta maaf dengan dia.. mungkin sebab itu aku ditakdirkan untuk pulang berhari raya di tanahair..

Tapi kali ini.. aku rasa lain.. syahdu yang aku rasa hari ini buat aku rasa nak menangis.. mungkin juga aku rindu.. tapi pada masa yang sama juga aku rasa sayu sebab aku tahu.. tahun depan aku dah takkan rasa semua kenangan2 yang aku rasa ini lagi.. Cukuplah aku diberikan peluang merasa semua ini..

Tahun ini juga aku takde mood nak berbuka puasa di masjid utama seperti setiap tahun.. walhal aku tidak pernah miss ke sana sejak awal berpuasa.. mungkin juga sebab rakan yang rapat yang sering ajak aku ke sana dah balik thn lepas.. so tahun nie aku benar2 rasa malas nak ke sana.. aku lebih selesa buka puasa kat umah jek.. lagipun kali nie berbuka puasa aku dah tak berapa beria sangat nak memasak.. makan apa yang ada.. masak pun takat yang simple2 jek.. kalau dulu aku mesti rajin buat macam2 kuih atau juadah manis untuk berbuka.. kali nie mood nak buat semua itu takde.. cuma aku ye projek nak buat apam beras tak buat-buat lagik.. bab nie pelik sikit.. apam yogurt dan apan aiskrim soda dah buat.. hahaha.. entahlah aku teringat kuih apam yang selalu mak buat kot.. buat aku teringin nak makan pulak..

Kali nie juga disebabkan puasa panjang.. aku takde teringin sangat pun nak meriah2 makan sangat.. cuma kalau ke rumah kawan tuh aku buatlah sikit2 yang mana aku rasa larat.. ini projek nak buat kuih raya pun aku tak tahu jadi ke idak.. 2 thn lepas buat muruku.. thn lepas xbuat sebab aku balik mesia.. thn nie kawan2 dah mula tanya tak nak buat ke?? Ingat nak buat juga kuih ros.. acuan ada.. tapi sekali pun belum buat.. nak suruh pakwe buat kuih karas dan kuih siputlah.. tapi entah dia nak buat ke idak tah.. aku berpeluang makan pun sekali jek sejak aku kawin ngan dia.. Hehehe jgn tak tahu pakwe aku pun pandai buat kuih ;)

p/s: Sekejap dah nak 3 minggu berpuasa kan.. Macam-macam aku teringat.. belum nak dengar lagu raya lagik nie.. kalau dengar nie confirm aku lagik syahdu.. dgr lagu 'kau bagai udara' pun dah rasa cam lagu raya huhuhu

Kopi yang kawan aku bagi dari Thailand..
Punyalah banyak..
Tak tahulah bila nak habis nie..

5 comments:

kueh bakar said...

lagu memang boleh usik jiwa kak. lagu raya memang takleh tahan.takbir raya.adehh..

ps-rm30 saya belum bg sape2 lagi.

Tukang cuci cute said...

kueh

Itu ko yg kat mesia.. akak nie?? lagik syahdu.. tapi raya kat sini mmg meriah.. pkl 1 pg br smpi umah 1st raya tuh ;)

kalau tak nnti akak tanya kwn akak kot2 dia nak ;)

mashi said...

saya tahun ni tak ada feeling pulak dengar lagu raya...sebab sebulan puasa kat rumah...hehe

before ni puasa kat hostel..mau leleh2 jugak la teringat rumah...

jangan sedih sangat ye kak..chill2:)

julietchun said...

tahun lepas aku ngan kts antara org yg terkejut tu. takpe, tahun ni ko pulak terkejut mana tau kot pagi raya jumpa kami di glasgow :D

Tukang cuci cute said...

Mashi

yelah ko dah berkepit ngan mak abah nak rindu mende ye hehehe.. takpe dik.. nikmati saat begitu nanti bila dah tak duk sebumbung lagi akan teringat bila dah tua cam akak nie hehehe ;)

Juliet

Yeah.. berjaya aku buat korang terkejut.. tapi syg coklat cair masa bg korg.. takpe nnti aku recover thn depan ;)

klu ko nk dtg sini baik ko beritahu krg kena tahan imigresen kang 1 hal ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...