Friday 19 August 2011

Kek Pisang Kun Nuch..

Salam Pagi Jumaat,

Sekejap dah 19hb.. mean dah 19 hari juga kita berpuasa.. dan juga kerja study aku dah nak 20 hari untuk bln nie.. tapi kerja kena tambah pulak.. Tensen kejap.. sebab kena buat evaluation study pulak.. nak kena cari 10-20 org nak test ranking document.. Stress rasanya bila fikir22..

Hari nie kena cover lagi Visitor centre dengan member kat HR.. dia minta aku temankan dia cover sebab dia rasa tak mampu nak buat sorg2.. Aku ok jek sebab dah cover minggu lepas dengan dia.. Minggu nie SV kerja aku cuti lagi sebab ayah dia meninggal isnin lepas.. sedih juga dengar.. sejak dah 3 thn aku kerja nie.. boleh kata geng2 sama building dengan aku.. semuanya ada pengalaman org tua diorg meninggal.. mula2 kerja.. Mak si Vyonne (yg cover sama ngan aku tadi).. tahun selepas tuh.. Mak mertua si Camela pulak.. tahun lepas pulak.. Mak si Loraine... Tahun nie.. Ayah si Elaine lak.. geng2 cleaner aku majority local people cuma si Camella tuh org Italy.. tapi dah bertahun2 duk sini..

Cuti aku lak belum approve sebab ingat mggu nie Sv aku tuh masuk keje.. tapi dia cuti ayah dia meninggalkan.. tadi masa ke pejabat boss kat situ kata Sv aku masuk keje balik isnin nie.. so aku tggu jelah isnin nie.. idak karang pagi raya aku duk kerja lagik.. huhuhu.. makin syahdu lah gamak ye nanti..

Pagi tadi suhu sejuk giler.. aku check 6darjah celcius.. patutlah rasa cam dah musim sejuk.. dengan takat pakai jaket kalis hujan dan angin tuh mana dapat nak cover rasa sejuk.. Alahai.. nanti masuk bln 9 kena tukarlah jaket.. msuk bln 10 11 lagi tebal jaket kena pakai.. Another winter season.. Dah rasa masak lalui winter nie.. dah lebih 5 kali dah.. 2 tahun lepas salji lebat dan tebal.. thn nie?? xtahulah.. tahun lepas suhu sampai -18.. tahun nie?? who knows.. kena prepare jelah.. Sure aku miss winter bila balik mesia... ngadaplah musim panas hujan jek.. kena pulak tempat keje aku tuh jenis kawasan berlembah (bkn lembah klang ok).. pagi panas giler... tapi lepas jek zohor.. kebiasaannya mesti hujan lebat.. dah bertahun2 dah rasa.. tak tahulah boleh adapt ke idak rasa panas nie.. sini panas sikit pun badan aku dah gatal2 berpeluh2.. Bukan berlagak.. tapi maybe sebab badan dah get used to cold.. turun ke belah selatan yang panas sikit pun aku tak tahan dah hahaha... itu belum balik mesia yg sedia panas tuh.. Jgn ckp aku berlagak ok.. kalau korg dah duk sini 5 thn cam aku.. confirm korang pun akan rasa apa yang aku rasa..

Oh ye bila cakap pasal soal rasa tak rasa nie.. Aku teringat kisah kawan aku.. Beberapa hari yang lepas kawan aku ada update status kat FB.. Dia bangkitkan soal kerisauan dia tentang kenaikan harga barang kat mesia.. camna dia nak adapt nanti memandangkan kitaorg kat sini dah terbiasa dengan harga barang2 yang tak sampai pun £1.. yelah beli sayur pun sen2 jek.. tapi memang barang dah mahal giler pun.. aku balik thn lepas pun nak beli shampoo  yg kecik pun tgk harga dah nak rm10... uihh terkejut.. walhal dulu baru bape ringgit.. pastu bila p makan kfc.. makan 2 org pun dah dekat rm20.. udahlah ayam kecik.. Oh ya aku n pakwe nie mmg peminat kfc.. dari kitaorg mula dating 12-13 years back.. dah mula makan kfc.. masa tuh harga kfc murah jek.. makan diorg smpi pun rm10.. itu dulu.. skrg nie mana nak dapat.. aku duk menggeleng kepala gak lah.. aku cakap ngan pakwe.. lebih baik I buat sendiri jek ayam kfc nie.. kat sini memang selalu pun buat..

Ok back to the isu sebelum tambah melalut.. so nak dijadikan cerita beberapa kawan dia kat mesia pun komenlah status kwn aku nie.. tapi ayat melampau diorg.. dia gelar kawan aku nie berlagak.. mentang2 lah duk UK.. bila balik mesia sok lagik berlagak.. tak yahlah nak bising2 pasal harga brg naik.. Terus kawan aku nie begang sebab dia kata.. dia tulis status tuh bkn nak tunjuk dia berlagak.. tapi just luahkan kerisauan dia dan dapatkan komen kawan2 lain.. tapi ada segelintir org pulak.. baca status camtu terus buat judgement 'berlagak'. Aku faham.. pada segelintir orang yang tak pernah rasa keluar negara nie.. kdg2 bila baca atau dgr org2 yg pernah duk oversea nie bercerita.. kami mmg xboleh tidak mesti akan bandingkan pengalaman kita.. biasalah... sesiapa pun camtu gak.. semua org ada sifat camtu.. paling koman pun let say.. kalau ko biasa makan nasi ayam kat satu kedai nie.. kat situ sedap.. pastu bila ko pergi makan kat tempat lain yang ada nasi ayam (tapi tak sedap) ko pun akan bandingkan 2 kedai nie... Itu baru kes makan.. Ini belum kes kehidupan dan pengalaman...

Ramai sebenarnya kawan-kawan aku bercerita.. bila balik je ke tanahair.. memang bila jumpa geng2 yg sama study oversea nie.. kami mmg xboleh tidak akan bercerita kisah2 kita masa duk sini.. tapi masalah ye bila didengar oleh org yang  xpernah rasa duk oversea.. dia kata geng2 nie eksen n berlagak.. walhal bkn camtu pun.. Aku cakap ngan kawan aku.. Tak usah layan orang camtu.. kalau diorg tuh pun duk oversea.. diorg pun akan cakap cam kita cakap nie.. entah2 lagik dahsyat dari kita cakap nie.. Sebab itu kdg2 aku malas nak layan org2 camnie.. cakap xguna buat penat mula jek.. biasa aku ignore jek.. kalau lebih afdal.. cakap jek.. please.. Don't talk to me because u annoying me.. style mat saleh kat sini camtu jek.. U ada hak utk cakap I tak nak dgr.. atau xnak ckp.. sebab kalau layan juga buat sakit hati..

Aku cakap ngan kwn aku.. abaikan.. klu komen2 camtu dilayan.. org2 yg xpernah ada pengalaman nie xkan faham.. fikiran tak terbuka.. kalau nak explain pjg2 buat tambah debat jek.. lepas tuh kwn aku delete jek status tuh.. tuhlah org.. sebenarnya bkn apa.. kes cemburu.. kes terasa hati kot sebab dia rasa diri dia takde pengalaman camtu..

Tau dah sikap2 org camnie ramai kat mesia tuh.. sebab tuh berkawan kena hati2.. alah xyah susah2 p oversea.. kdg2 tukar keta baru pun ada org dengki.. ini pernah jadi kat sorg kwn baik aku kat mesia.. yg dengki pun jiran sebelah umah.. pantang jek kwn aku tuh beli benda2 baru.. dan2 esok tuh dia pun beli.. dahsyat sungguh manusia nie kan.. Nak cite kisah berkawan nie banyak pengalaman aku.. Cuma kuat tak kuat jek semangat..

Apa juga.. tak yah ramai kawan pun takpe.. kalau nak ramai kwn boleh.. kwn biasa2 jek.. tapi pastikan kawan2 yang benar2 baik tuh kita jagalah hati diorg n ikhlas bila berkawan..

Kek pisang Kun Nuch
(Kun: panggilan hormat untuk cik/puan/tuan(lelaki pompuan leh pakai gelaran nie) dlm bahasa Thai, Nuch: Nama kwn aku)
Semalam beria dia minta resepi kek pisang nie
Pagi nie dia bawak sebekas untuk aku
Kata dia cikgu yg bagi resepi kena rasa
Buka nantilah aku makan ;)
Nak resepi??
Ada ke yg nak?
;)

4 comments:

sindiketsulit said...

aku tak pernah dan tak akan kot dok oversea, tapi aku tak dengki kat korang kak.. sbb aku pun jakun teringin sangat nak merasa idop kat sanaaa..

dan mmng harga barang kat Malaysia nih dah melampau naiknya.

gaji tak sepadan dgn kos sara hidup. akibatnya berhutang je la seumur hidup. zalim sungguh.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Wos

Tuhlah mmg hakikat harga brg dah meningkat.. klu org bergaji oklah.. tapi yg duk kg tuh.. camna lak..

kueh bakar said...

selain dari kueh bakar.kek pisang.jempoot pisang adalah kesukaan aku yang teratas kak.

er.kerepek pisang aku tak suka.pelikkan? asalnya sama-pisang.tapi adunan lain, selera pun jadi lain.

rumah / kereta kalo loan sama macam malaysia juga ker? umah 30 tahun.keta sampai 9 tahun?proton ada kat glasgow?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh bakar

Bagus2 ko masih berjiwa melayu hehehe.. kepek pisang ko xsuka? amatlah rugi.. tapi akak lg suka kepek tempe.. ngadap sorg pun no hal ;)

Sini kalau loan umah dan keta bulan2 byr xsampai pun £200.. walhal gaji sini lebih kurg mesia gak.. cuma kat sini tax tinggi tapi masih boleh hidup kalau bergaji

Proton ada.. tapi selective design.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...