Monday 22 August 2011

Majulah sukan untuk negara ;)

Salam Isnin..

Pagi tadi masa ke tempat kerja.. kawan yang menumpang kereta aku tanya..

"Eh.. ko dulu sekolah sempat rasa tak rentas desa?"

"Apa lak tak rasa.. kan aktiviti wajib tuh" kata aku sambil gelak-gelak..

Terus teringat kenangan zaman sekolah.. acara merentas desa nie kan cukup sinonim dengan acara tahunan sekolah.. Wah masa mula nak lari tuh bukan main semangat.. lepas tuh.. takde dah.. lebih banyak jalan kaki lenggang kangkung jek hahaha..

Teringat cerita seorang kawan aku nie.. Dia biasanya akan temankan anak dia merentas desa naik moto.. bukan dia bawak anak dia naik moto.. tapi dia akan temankan anak dia dan beri kata-kata semangat untuk teruskan berlari.. kena pula masa tuh anak dia demam.. tapi sebab dah si ayah nie.. beria-ia ikut anak dia berlari.. akhirnya si anak tuh dapat no 3 tak silap aku.. Kagum juga aku dengan kawan aku nie.. semangat kesukanan dia cukup tinggi.. tapi aku tak pelik.. sebab kawan aku dan isterinya tuh memang aktif bersukan.. Si ayah pernah jadi wakil negeri.. si isteri pulak.. aktif bermain futsal dan bola jaring.. Si ayah.. tak yah sebutlah games apa yang dia main.. aku rasa hampir semua games yang glemer tuh dia main.. termasuklah golf..

Bila sebut pasal bersukan nie.. aku kagum sebenarnya dengan keluarga yang begini.. dan kebiasaannya jika ayah dan ibu memang kaki sukan.. anak-anak biasanya akan terikut sama.. sebab galakan dari rumah itu memang dah ada.. Contoh macam kes kawan aku tuh.. teringat juga seorang rakan aku masa aku mewakili UKM dalam pertandingan hoki.. ye aku juga bersukan dulu.. kata dia.. semua ahli keluarga dia bersukan.. kawan aku tuh main pingpong untuk UKM.. baik adik beradik dia.. atau mak dan ayah dia.. katanya sejak dari kecil lagi ayahnya dah galakan dia bersukan.. Baguslah kan..

Biasanya untuk orang perempuan nie.. main bola jaring tuh dah semestinya.. Aku takdelah aktif sangat sukan nie.. cuma di sekolah rendah tuh aku dah bermain badminton wakil sekolah.. Main bola jaring lebih untuk suka-suka dan mungkin tak layak pun nak jadi wakil sekolah sebab ramai yang boleh main so aku tukar main games yang orang tak biasa main... Masa aku bermain badminton dulu.. pernahlah merasa lawan adik misbun sidek dulu masa games di banting.. Taukan kalau badminton nie anak-anak sidek memang terer.. (kalah ke menang tuh lain citelah hahaha)

Naik ke sekolah menengah.. aku diperkenalkan dengan games hoki.. dan 2 tahun dari form 1-2 aku main untuk sekolah.. Kami pernah dapat naib juara peringkat negeri selangor.. tapi aku stop aktiviti bersukan bila naik form 3 untuk beri laluan pada exam SRP dan terus berhenti sebab dah naik form 4 dan nak exam SPM..

Entah bagaimana.. bila aku masuk matrik UKM di KL.. aku aktif semula bermain hoki atas permintaan kawan untuk mewakili UKM.. memandangkan memang dah ada skill dari dulu.. sejak itulah.. selama 4 tahun aku kekal sebagai pemain UKM.. dan permainan sukan hoki dah jadi sebati dalam jiwa.. udahlah jadi 'last man' atau defender... memang penatlah lari nak clearkan bola..

Tapi syukur kata aku pada kawan aku tadi.. selama hayat aku main hoki lah.. aku belum pernah lagi cedera parah dek permainan tuh.. takat lebam2 kena bola.. kena kayu.. kat kaki dan tangan itu biasa... cuma syukur belum pernah naik ke kepala.. walaupun aku defender.. agak2 kalau nampak pihak lawan hayun kayu hoki berstatus bahaya.. rela lagi aku undurkan diri dari kena kayu.. tapi kalau takat angkat sikit-sikit.. jolok bola dan clearkan bola tuh biasa...

Dulu masa sibuk nak pertandingan antara universiti.. biasanya kami akan mula berkampung selama 2 minggu untuk latihan intensif.. biasanya geng-geng budak hoki nie kira cam ganas sikit hahaha.. yelah sebab kami nie 1 team.. dan biasanya kami kerap juga berlawan dengan geng2 lelaki.. latihan dalam panas atau hujan dah biasa untuk kami dulu.. lepas tuh balik siaplah.. lebam sana sini.. kaki tangan tuh biasa.. dulu pernah gak bila rasa tulang betis bahagian depan tuh.. aku leh rasa ada lekuk-lekuk.. yelah bahana kena kayu atau bola hoki.. kat situ jugalah aku belajar urut sikit-sikit.. yelah bila dah lebam.. kawasan tuh kena urut cepat-cepat sebab nak bagi darah tuh mengalir..

Teringat satu insiden.. kebetulan masa tuh peha aku lebam kena bola.. kawan-kawan pun apa lagi.. masing-masing dah sound kena urut nie.. apa diorg buat?? sorang pegang tangan kanan.. sorang pegang tangan kiri.. dan sorang pegang kaki kiri.. kaki kanan yang lebam tuh.. kawan tuh tekan dan urut secara bulatan.. Memang aku meraunglah... sakit tau hahahaha.. itu sebab kena pegang kaki tangan semua.. ingat balik tergelak pun ada... tapi kenangan masa perkampungan sukan nie memang best.. aku merasalah selama 4 tahun bermain untuk wakil UKM..

Sayangnya.. aku dah lama resign main hoki.. tak larat dah nak bawak badan hahaha.. cuma kadang-kadang teringat jugalah kenangan zaman sekolah dan universiti dulu.. bila tengok badan skrg mesti ada yang tak percaya aku main sukan dulu.. Dulu masa aku aktif pergi gym.. masa lari kat treadmills.. aku mampu berlari 20min non-stop.. sampai kawan aku tanya aku.. eh tak penat ke?? dulu masa aku aktif sukan.. lari keliling padang 10round pun takde hal.. dulu lah.. kalau sekarang nie.. 1 round pun aku dah tak larat hahahaha...

Baru-baru nie kawan aku Nuch terkenal 'simpul biawak' hampir 3 hari dia datang ke department dengan kaki yang terjongket2.. Akhirnya aku ajar dia satu exercise kecil yang dapat bantu dia kurangkan ketegangan muscle di betis.. dia mulanya hairan kenapa aku tahu.. Aku beritahu dia.. 'Years of playing hockey teach me alot of things'

Apa pun memang baguslah jika kita galakan anak-anak bersukan.. setidak-tidaknya mereka ada benda bermanafaat untuk dilakukan.. dan juga jika boleh suruh juga mereka join kelas mempertahankan diri.. terutama untuk yang perempuan.. Dunia zaman sekarang nie dah macam-macam.. setidak-tidaknya jika terjadi apa-apa dia ada asas untuk pertahankan diri dia andai sesuatu terjadi..

Intai keluar jendela
Hari hujan lagi..

P/s: Bila musim salji nanti bolehlah merasa suka main 'sledge' pulak
Sukan ski atau snowboarding aku tak berani nak try..
Bukan apa badan nie nak guna untuk settlekan study..
Karang tak pasal-pasal patah sana sini..
Kalau usia masih belasan atau awal 20an..
Memang dah lama ku join main ski tuh ;)


5 comments:

kueh bakar said...

sekrg kat glasgow pun ada buat film avengers kan...

pergh.hebat juga kalo main hoki sampai wakil U.main defen pulak.tabik!

saya mak ayah pun tak besukan kak.tapi semua medal dalam kabinet rumah tu saya yang punya.bola.rugby.olahraga.hahaha.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Biasalah dia tgh nk top skrg nie ;)

Alah games yg org xnak main tuh yang best kita main.. lain dr lain.. pastu leh ganaz2 sikit org tgk pun gerun hehehe ;)

Ko akak rasa mak atau ayah ko mesti main sukan gak dedulu cuma takde cite jek ngan ko tak.. hahaha..

Kaktiny said...

aku paling benci sukan yg mengeluarkan peluh yg melekat di baju.. dan yg kena berada di bawah terik matahari..

sgt aku akan mengelak!..

sbb tu aku masuk sukan renang.. panas2 pun, dlm air.. dan peluh tak melekat kat 'baju'.. hahahaha.

anak2 aku mmg aku nk hantar taekwando.. tak mau lah derang lembik mcm aku!.. hahaha...

julietchun said...

naper org panggil simpul biawak ye?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

Hahaha.. amboii budget ayu nampak hahahaha.. peluk sikit tak nak amboi hang.. ye aku tau kalau p sukan renang mmg confirm dah basah hahaha... bagus2.. elok gak bg diorg lasak n leh pertahankan diri ;)

Juliet

Entahlah.. agaknya bila disimpul biawak tuh sakit kot ahaks ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...