Tuesday 26 July 2011

Bila takdirnya untuk jatuh cinta sekali lagi..

Ya.. Cinta tidak boleh dipaksa..
Kasih sayang juga tidak boleh diminta-minta..
Rindu.. itu lumrah pada yang bercinta..
Namun kecintaan pada yang Esa tetap kekal selama-lamanya..


Andai Allah sudah takdirkan begitu laluan hidupnya..
Walau bagaimanapun kita cuba untuk lari dari ketetapan..
Pastinya laluan itu juga yang kita tempohi..

***********************************************************************************************************
Sambungan dari sini

Aku pandang semula beg berwarna kelabu itu berulang kali.. Aku pandang muka dia.. Aku pandang sekeliling.. Dia mula merasa pelik dengan kelakuanku.. Lantas mulut aku berkata..
"Abang.. TCC kenal beg nie.. Ini beg B" aku mula rasa serba salah..
Dia pandang muka aku.. Riak mukanya begitu tenang sekali.. Dia lantas berdiri berhampiran denganku.
Aku mula memandang ke depan.. mata aku kembali melilau memerhati sekeliling.. Aku mula mencari-cari B..

Tiba-tiba dari jauh.. Aku nampak B.. Dia berjalan agak pantas mendekati aku.. Riak mukanya nampak bengis sekali. Aku mula rasa takut. Dia yang ada di depan aku mula mendekati aku. Lalu dia berkata dengan perlahan..
"TCC.. jangan risau dan panik ok.. tenangkan diri"
Aku pandang wajah dia.. Aku cuba tenangkan diri aku.. tapi hati aku semakin berdegup kencang..

Beberapa saat kemudian.. B datang menghampiri aku.. Aku memandangnya dengan sedikit senyuman..Wajahnya langsung tidak mahu memandang muka aku.. Degupan jantung aku semakin laju..

B mula bersuara.. "Assalamualaikum.."
Dia menjawab salam B "Waalaikumsalam"
"Awak tahu tak.. Ini tunang saya" kedengaran suara B mula meninggi..
Dia mula memandang wajah aku.. Aku mula rasa panik.. Tak lama kedengaran dia berkata..
"Saudara.. Boleh tak kita bercakap di sana.. tak elok rasanya di sini"

Dia mula bergerak menjauhi aku.. lebih kurang 20 meter dari tempat aku berdiri.. Aku dah mula risau.. Takut berlaku adegan tumbuk menumbuk atau bergaduh pulak.. tapi melihat sikap dia yang begitu 'cool' dan tenang.. Buat aku semakin respek pada dia.. Riaksi B langsung tidak menunjukkan sikap mahu mengalah.. tapi dia turut bergerak mengikuti dia.. Dalam sayup-sayup perbualan mereka, aku terdengar serba sedikit inti pati perbualan mereka.. perkataan tunang.. ganggu..kacau.. buat apa kat sini.. kedengaran berkali-kali..

Aku yang memandang mula rasa serba salah.. Aku rasa bersalah.. tapi hakikatnya.. aku tidak buat apa-apa yang menyalahi pun.. aku hanya sekadar jumpa dia tak sampai pun 2 3 minit.. Lagipun bukan ye kami buat yang bukan-bukan.. Mengetahui sikap B yang memang tidak pernah mengalah dan panas baran itu.. buat aku terus rasa bosan..

Aku mula mencapai gelas dan piring yang diletakkan di motor dia. Aku buka langkahku untuk naik ke tingkat 2.. Apa yang mereka bualkan atau katakan aku dah tak nak ambil tahu.. Aku rasa semakin bosan.. Kepala aku 'blank'.. Bila sahaja aku mula menaiki beberapa anak tangga.. Aku lihat B berpaling memandang aku.. B mula mengejar aku.. Dia pula seolah tergamam melihat tindakan B..

Aku pula semakin pantas berlari menaiki tangga.. B mengejar aku.. Sedang aku kelam kabut berlari ke tingkat 2.. Aku dengar suara dia di tingkat bawah..
"TCC... Ok tak?? Tak ada apa-apa ke?" kedengaran suara dia yang penuh rasa risau
Belum sempat aku menjawab apa-apa.. tiba-tiba B menyampuk..
"Awak jangan cuba nak naik.. Nanti tak pasal-pasal awak kena"

Aku yang mendengar kata-kata B terkejut.. 'Angkuhnya' itu yang aku sebut dalam hati.. Namun untuk tidak membuatkan dia ternanti-nanti.. Aku pun berkata
"Takpe.. TCC ok.. Baliklah.. TCC ok.. Jangan risau"

B memandang aku dengan bengis.. jarak antara dia dan aku hanya beza beberapa anak tangga sahaja.. Mulanya aku mahu terus masuk ke rumah.. tapi aku rasa aku perlu berikan dia peluang untuk berkata-kata.. Kalau dia nak marah sekali pun.. Aku nekad untuk mendengar semuanya.. Biar semuanya diperjelaskan malam ini..
Akhirnya aku tiba ke pintu rumah.. Aku duduk di tangga berhampiran sambil menarik nafas.. B mula mendekati aku.. Wajahnya masih seperti tadi.. Aku hanya mampu tunduk memandang gelas dan piring kecil di tanganku. Aku letakkannya di sisi. Aku angkat mukaku dan pandang B.

"Sejak bila selalu jumpa lelaki tuh" B bertanya dengan nada yang masih tinggi..
"Tak lah.. Kebetulan malam nie dia nak datang jumpa TCC"
"Buat apa dia datang?"
"Sahajalah datang menjengah.. bukannya buat apa pun"
"Ingat diri sikit.. U tuh tunang I.." Nada suara B semakin meninggi..

Aku diam.. malas nak cakap apa-apa.. B pandang muka aku dengan riak yang marah.. Aku pula.. makin rasa bosan.. Kepala aku dah tak mampu nak fikir apa-apa waktu itu..
"Ok.. I nak tahu.. TCC kena buat pilihan.. I atau lelaki tuh?" kata B lagi..
Aku diam.. kepala aku blank.. hati aku blank.. Aku rasa bosan sangat.. Lantas aku jawab
"Entahlah.. I tak tahu.. Malas nak fikir"
"I tanya.. I atau dia.. TCC kena pilih sekarang.." Suara B makin tinggi
"Tak tahu.. I tak leh nak fikir apa-apa.. nak pilih siapa.. kita borak lain kali lah" Aku mula berdiri..

B mula menghampiri aku.. Dia cuba halang aku dari masuk ke rumah.. Muka dia masih lagi bengis seperti tadi.. Soalan yang sama diulang lagi..
"Pilih I atau dia.. I nak tahu jawapannya malam ini"
Kali ini rasa marah aku pula datang meluap-luap.. Rasa bosan dengan sikap B buat aku tambah meluat..
"Kan dah TCC cakap.. TCC tak tahu.. tak boleh nak fikir apa-apa malam ini.. I letih nak masuk rehat"
B cuba halang aku masuk ke rumah dengan menghadang tanganku dari membuka pintu rumah.. Kali ini rasa marah aku semakin menjadi-jadi...
"Eh.. tak faham-faham ke.. I nak masuk rumah nie.. I tak nak fikir apa-apa malam nie.." Kali ini aku cuba tepis tangan B yang menghalang aku...

Tiba-tiba.. Pintu rumah aku dibuka dari dalam.. Rakan serumah aku muncul dari dalam.. Tiba-tiba kedengaran rakan aku berkata..
"TCC.. U ok??" rakan aku pandang muka aku dan B..

Aku pandang muka rakan aku.. Syukur dia muncul tepat pada waktunya.. B nampaknya mula berundur ke belakang.. Tangannya yang menghadang pintu tadi dilepaskan.. Aku berjalan bergerak berdiri di depan pintu.. sebahagian badanku sudah berada di muka pintu.. Aku pandang muka rakanku.. dan mengangguk perlahan "Aku ok.. jangan risau" kataku perlahan

"Tadi ada orang call.. lelaki.. tanya ko ok ke tak.. dia minta aku tengok keadaan ko tadi.. tuh yang aku buka pintu nie" kata rakanku..

Aku pandang muka rakan aku.. Aku tahu siapa yang dia maksudkan.. dan aku bersyukur.. Dalam aku begitu berserabut.. masih ada yang mahu ambil berat pasal aku.. Aku pandang pula muka B.. Dia masih macam tadi.. Bengis.. marah.. tapi aku dah malas nak cakap banyak.. Aku lalu berkata dengan perlahan.. "Dahlah B.. baliklah.. esok sahaja kita bincang ok.. I letih.. Selamat malam"

Tanpa menunggu sebarang jawapan dari B, aku terus tutup pintu rumah.. Bila sahaja aku berada dalam rumah barulah aku mula tarik nafas lega.. Rakan yang bertanya tadi mula memandang wajah aku.. Aku mengangguk perlahan.. Aku capai tuala dan terus ke bilik air.. Mandi.. Solat dan terus masuk tidur..

Beberapa hari selepas itu.. (Aku pun dah lupa)

Aku dan B bertemu.. Kali ini kami mampu berbicara dengan lebih rasional.. Soalan tentang pilihan itu masih lagi ditanya oleh B.. Tapi seperti sebelumnya aku tetap tidak mahu menjawab soalan itu.. Yang kami bualkan adalah tentang masa depan kami.. sikap panas baran kami berdua.. sikap dia yang begitu cemburu.. apa yang aku rasa.. apa yang B rasa..  Ketika itu aku dah 2 bulan bertunang dengan B.. Kepala aku dah semakin berserabut.. Aku masih ingat aku beritahu B..
"Andai kita tetap mahu teruskan pertunangan ini.. TCC amat yakin.. kita tak mampu bertahan lama.. kita akan bercerai.. so untuk apa kita teruskan.. U panas baran.. TCC pun panas baran.. kita berdua tak serasi lagi macam dulu.. lebih baik kita berhenti di sini sahaja"

B mendengar kata-kataku tanpa berkata apa-apa.. Dia diam sahaja.. Sebenarnya banyak yang kami bincangkan.. Aku minta B fikirkan semula semua kata-kata aku.. Lagipun aku sendiri pun dah nampak hubungan kami tak kan kemana-mana.. banyak faktor yang menyebabkan aku kini sudah rasa tidak mahu lagi meneruskan hubungan kami..

Sebenarnya sebelum pertemuan aku dan B ini.. Aku dah call mak untuk minta pendapat dia.. Aku beritahu dia semua yang berlaku pada malam itu.. Aku masih ingat aku menangis dalam telefon menceritakan semua yang berlaku.. Waktu itu aku memang nekad mengikut sahaja apa juga keputusan mak.. aku nekad minta mak buat keputusan untuk aku.. sebab aku kini dah buntu.. tak tahu nak buat apa lagi.. Mak mencadangkan.. andai aku mahu putuskan pertunangan tuh.. biarlah tunggu 3 bulan.. dia juga berpesan pada aku.. supaya jangan jumpa dia buat masa ini.. Ini untuk menghormati perasaan B..

Esoknya.. Aku terima panggilan telefon dari B.. B putuskan yang dia mahu berpisah dengan aku.. Dia yang mahu putuskan pertunangan kami.. Aku ingat lagi kata-kata B
"Sampai sinilah hubungan kita.. Kita putus tunang.. beritahu mak.. B akan hantar barang-barang pertunangan ke kampung TCC"

Aku diam.. Sedih pun ada.. sayu pun ada.. hubungan percintaan kami selama 5 tahun itu putus akhirnya.. Sayang?? sudah tentu aku masih ada rasa sayang waktu itu untuk B.. 5 tahun itu bukanlah tempoh yang sekejap.. terlalu lama aku kira.. tapi takdirnya.. bukan jodoh kami.. Aku ucapkan terima kasih pada B.. lantas aku ambil kesempatan itu untuk meminta maaf andai ada salah silap aku... Aku terima keputusan B untuk berpisah dengan hati terbuka.. Bukan sebab kerana aku ada dia sebagai penganti maka aku rasa aku ok.. Tidak!!!.. Cuma waktu itu aku rasa aku dah tak mampu lagi bertahan dengan B.. cukuplah..

Aku call mak selepas itu.. Aku beritahu mak tentang keputusan B.. tentang apa dia yang beritahu aku.. Mak berulangkali ingatkan aku.. sabarlah.. Aku rasa mak tahu yang aku sedih.. tapi pada masa yang sama.. Aku dan mak tahu.. Keputusan itu yang terbaik untuk aku dan B..

Beberapa minggu selepas itu.. B datang ke kampung membawa semua hantaran pertunangan.. Cincin pertunangan juga aku berikan pada mak untuk diserahkan pada B.. Ketika dia datang itu aku tidak pulang ke kampung.. Sebenarnya selepas B call aku untuk beritahu yang dia mahu memutuskan pertunangan.. dia juga pernah beberapa kali call semula untuk memujuk aku.. malah pernah juga datang jumpa aku di tempat kerja.. tapi semuanya aku abaikan.. Kata aku satu.. "Keputusan telah dibuat kan.. Cukuplah" Waktu ini aku dah nekad.. aku dah takkan patah balik lagi.. What is done.. is done.. I'm moving on..


Hubungan aku dan dia masih berjalan seperti biasa... Dia masih call aku seperti selalu.. Ketika itu aku seolah seperti hilang arah.. 'depresss'.. 'sedih'.. 'sayu'.. mujur aku ada dia.. sedikit sebanyak dia bantu aku untuk teruskan hidup.. waktu itu aku benar-benar rasa serik mahu bercinta lagi.. malah dengan dia pun aku mula rasa bosan.. entahlah.. emosi memang tak stabil kan.. Oleh kerana masih ada gangguan dari B, atas permintaan dia.. Dia minta aku tukar kerja ke tempat lain.. Kebetulan waktu itu HQ sedang berpindah ke Shah Alam... aku ambil kesempatan itu untuk minta ditukarkan ke Shah Alam... Alhamdullilah.. permohonan aku diluluskan.. dan aku mula berkemas barang untuk urusan perpindahan..

Aku tinggalkan bandar Kajang dan BBB dengan penuh kesedihan.. banyak memori aku di situ.. Suka duka.. pahit manis.. kenangan.. name it.. banyak yang telah aku lalui.. Kali ini aku nekad untuk mulakan hidup baru.. Lupakan yang dulu.. dan teruskan hidup..

Sebenarnya selepas sahaja aku putus tunang.. Perasaan aku pada dia masih seperti dulu juga.. Masih takde rasa apa-apa.. sayang pun tidak.. cinta pun tidak.. Kali ini aku seolah-olah sudah tidak mahu bercinta lagi.. serik.. aku takut kecewa dan aku juga rasa penat.. penat mahu bercinta lagi.. penat mahu mengenali dan memahami lagi... lagipun.. kali ini aku mahu pastikan.. pilihan aku diterima oleh mak dan ayah terlebih dahulu.. barulah aku fikir tentang hati aku pula..

Aku pernah tanya secara berterus terang pada dia.. Apa perasaan dia pada aku.. Adakah dia serius dengan aku.. dan aku masih ingat dia beritahu aku.. Perasaan dia pada aku dah lama.. Sejak aku berumur 13tahun lagi.. dan dah bertahun-tahun dia menunggu aku.. walau entah berapa kali aku tolak diri dia.. tapi apa dia rasa pada aku tidak pernah berubah.. dan kini.. bila aku sudah ada di depan mata dia.. dia nekad tidak mahu lagi melepaskan aku.. dan juga tidak mahu lagi mengalah.. sebab itu walaupun aku sudah bertunang.. selagi aku belum kawin.. dia rasa dia ada peluang... Aku terdiam mendengar kata-kata dia..

Satu hari aku pulang ke kampung dengan dia.. Sebenarnya ada tujuan... Aku nak temukan mak dan ayah aku dengan dia.. Aku nak mak dan ayah aku lihat dan tengok sendiri perangai dia.. Aku masih ingat ketika dia meletakkan kereta proton iswara aeroback di bawah pokok rambutan rendang di depan rumah.. Entah dari mana.. Ayah keluar dari rumah.. Yang buat aku semakin pelik.. Ayah dengan ramahnya jemput dia masuk ke rumah... dan tinggalkan aku seorang diri di luar rumah.. Waktu ini aku dah tersenyum dalam termanggu-manggu.. Apa mimpi ayah aku hari ini.. Ya.. dan buat pertama kali juga dalam hidup aku.. Dialah satu-satunya lelaki yang ayah aku jemput dari kereta.. dan dipelawa hingga masuk ke rumah... Dan aku takkan lupa insiden itu hingga ke akhir hayat aku..

Bila dia pulang.. Aku pun mula tanya mak aku secara terus terang.. Perasaan mak aku tentang dia.. dan aku juga minta mak tanya perasaan ayah pula... Setelah mendapat persetujuan dari mak dan ayah.. Akhirnya selepas setahun, kami ditunangkan.. kami bertunang 7 bulan sahaja.. dan ketika bertunang itu aku mendapat tawaran untuk berpindah kerja di Perak.. 2 bulan aku masuk kerja di tempat baru.. Aku dan dia akhirnya menjadi suami isteri... dan setahun selepas itu.. kami ke luar negara kerana aku sambung pengajian aku di peringkat master pula...

Kini Alhamdullilah.. kami masih bersama.. Dia kini sekali lagi mengikut aku ke luar negara.. Serasa baru sahaja aku kenali dia ketika umur aku 13tahun... seolah-olah kenangan itu semua baru sahaja berlaku.. tak sangka dah lebih 20 tahun aku kenali dia.. dan juga dah lebih 10 tahun kami diijabkabulkan... Semoga jodoh kami membawa ke syurga hendaknya...

Tamatlah siri kisah cinta ini... Ia banyak mengajar aku tentang pengalaman dan kenangan.. Ia tidaklah seagung kisah cinta orang lain.. tapi cukuplah ia menjadi cerita untuk dikenang agar rasa cinta itu semakin membara..

Adakala kita mengharap cinta..
Tapi cinta itu bukan milik kita..
Adakala kita menolak cinta..
Namun andai itu jua jodoh kita..
Bersama juga akhirnya...

Writing all this bring lots of memories... what I feel about B.. how I feel about 'Dia'..
Cukuplah aku kenang cerita ini.. Aku mahu tutup memori silam.. dan teruskan kehidupan...

I always love him.. 
Even more everyday.. 

P/s He called..
Abg nak beli roti nie.. Nak roti yang camna nie
Alah yang biasa beli tuhlah..
Yang tebal ke yang nipis??
Alah yang biasa beli..
Takpelah kang abg beli kat farm food..

Tengok nak beli roti pun call tanya..
You make my day my dear ;)
Yeayy.. Esok leh bawa roti bakar kaya

9 comments:

mashi said...

gadis rebutan malaya rupanya akak ni...
saya baca dengan muka beku...
sampai part p/s baru senyum2...
kiut.. :)
semoga bahagia selalu..

p/s:yang p/s tu matik2 saya ingat roti orang perempuan sebab ada tebal nipis pulak..hihiihi

~mrs azmi~ said...

fuyoh!! wat novel menarik nih! hehe

Kaktiny said...

WWEEEIIIHHH...

marathon aku baca balik siri 1 sampai ke siri ni, nk flash back balik Dia, aku dan B.. hahaha..

kekejap sedih, kekejap tegang, kekejap stress, kekejap syahdu, kekejap panas, seram, sejuk, terkulat, terkedu semua ada.. huhuhuhu..

tapi, akhirnya.. kembali senyum..
hihihi

kelaaasss ko.. dara pujaan babe.. hihihi...

(.. dan... hmmmmm... sesekali bayu membawa rasa-rasa itu dan 'orgnya' kan kan kan.. hihihihi).

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mashi

Rebutan??? Ahaks... sebenarnya tak berebut pun cuma takdir jodoh tuh dah camtu.. kadang fikir mungkin Allah nak bg akak lalui semua tuh utk ketabahan diri..

Roti tuh?? nan ado lah dia nak belikan.. lagipun kat sini roti memang ada 3 saiz dik.. thin.. medium and thick.. akak ye fav yg thick.. paling tebal tuh sebab kalau buat roti bakar best.. ada lembut2 sikit kat tengah tuh.. kalau beli yg thin atau medium.. alamatnya bakar roti tuh cam makan biskut jek gamak ye ;)

Mrs Azmi

Nie kira dah jadi cerpen nie.. buat novel?? boleh jek tapi ayat guna selamba lah malas nak skema2 ;)

Tiny

Ahaks.. Finally the full version of the love story.. aku penah cite sikit2 jek kan.. So far paling detail aku ye story.. kot aku letak kat blog 1 lagi tuh.. terus jadi glemer.. dgn kwn sama ukm n matrik pun tau cite.. I malu u..

Pujaan?? hahahaha... cinta berputik sejak umur 13tahun.. penah aku cakap ngan kwn aku.. kalau aku leh masuk mesin back to the past... sure aku nak balik zaman uumur 13thn tuh.. 1 tujuan jek.. aku nak sound pakwe aku.. 'U tak yah susah2lah ngorat awek lain.. U ngorat I jelah.. sebab 10 thun dari skrg kita kawin.." Hahaha... boleh buat cenggitu kan best..

Tapi.. kalau tak lalui semua tuh xdelah kenangan terindah kan.. dan ia takkan bina diri aku yg ko kenal sekarang nie ;)

kueh bakar said...

:)

tq.akhirnya..

"...cerita untuk dikenang agar rasa cinta itu semakin membara.."

"Writing all this bring lots of memories.." - penatkan..tapi ada juga tersenyum kan...

kueh bakar said...

semoge bahagia!

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh bakar

mmg penat dik nulis nie.. ;)

sindiketsulit said...

sori kak.
aku bizi kak.
bencikan?

aku baru baca ni kak.
aku sedih kak.
pastu aku gembira kak.
pastu aku sedih balik kak.

best kan ko kak?
semoga berbahagia hingga hujung nyawa.
aminnn.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

wos

Alhamdullilah...Amin.. Yg ko sedih balik nie nape.. happy ending apa kan..

Moga dikau pun bahgia hingga akhir hayat.. ko ye cite bila nak tulis lak nie ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...