Wednesday, 8 June 2011

Jodoh, perkahwinan dan masa depan

Salam Rabu semua..

Sebenarnya 2 3 hari ini aku sering membaca pelbagai kisah di tanahair tentang status perkahwinan dan bagaimana ukuran perkahwinan itu dinilai.. Isnin aku baca tentang laporan akhbar tentang kata-kata naib presiden isteri taat tentang layanan seorang isteri itu seharusnya diletak setaraf dengan 'pelacur kelas atasan'..
Hari ini pulak membaca kisah bagaimana nasib seorang isteri yang dipukul dan ditendang semata2 sebab masakan dia tidak memenuhi tekak suami.. Sebelum itu aku ada membaca pula coretan seorang teman yang teringin merasa bercinta selepas kawin.. maknanya dia tak nak bercinta sebelum kawin kiranya..

Sebenarnya setiap perkara itu bila dilaksanakan haruslah dengan akal fikiran.. dan serta ada rasa tanggungjawab dengan tidak mengikut emosi semata2.. contoh kisah layanan kelas atasan itu.. rata-rata komen yang aku dapat dan baca semuanya marah dengan kenyataan itu.. yelah tugas seorang isteri pun bukanlah takat layanan di bilik tidur.. sekali pun kalau layanan itu tip top.. masih lagi ada benda lain yang perlu si isteri lakukan.. lagipun.. janganlah kita mudah letak dan lihat sesuatu perkara itu di satu sudut sahaja.. Tergamak bila kita labelkan.. kalau nak jadi isteri yang tip top.. kita bandingkan pula dengan sesuatu yang tidak sesuai langsung.. so nanti apa bezanya status isteri dan apa beza status pelacur andai kedua2 itu kita gandingkan bersama..

Selepas itu membaca pula rentetan kekejaman seorang suami pada isteri.. dahlah kwin selama 15tahun.. takkan sebab sedikit kesilapan masakan.. maka isteri boleh ditendang dan diterajang sesuka hati?? Oh.. hati seorang wanita.. selemah begitu sekali ke? untuk dipelakukan sebegitu?? Kita juga punya hak untuk mempertahankan diri.. Jangan hanya kerana kita telah diperisterikan.. maka hak suamilah nak buat apa sahaja pada si isteri.. Maka kita pun ambil sikap tutup mata.. dan merelakan segala kekejaman dilakukan..

Memang benarlah.. isteri harus taat pada suaminya.. tapi ketaatan itu juga ada hadnya.. jangan sehingga menyakiti.. menyusahkan.. Takkan sebab kesilapan kecil sebegitu.. memberikan hak pada si suami boleh buat apa sahaja.. Kadangkala kesian juga bila melihat nasib isteri2 yang berdepan dengan sang suami sebegini.. Kadang mereka tidak punya tempat untuk mengadu atau meminta bantuan.. mungkin juga keluarga yang mampu menolong dan memberi sokongan itu tidak ada lagi.. mungkin juga kawan2 juga terhad.. maka terpaksalah si isteri terima sahaja segala bentuk penangan dan tindakan sang suami itu.. Sedih kan.. Bertambah sedih seandainya insiden ini berlaku pada anak2 kita.. adik-beradik kita.. makcik2 kita.. dan lebih sedih pada kawan-kawan baik kita..

Sebab itu sekali pun kita punya suami.. berkawan itu perlu.. sebab kadangkala bila kita perlukan seseorang untuk membantu kita mencari kewarasan dan sokongan.. pada kawan-kawan inilah tempat kita mengadu.. Keluarga sudah tentulah.. tapi kadang2 hubungan itu terhad atas kesibukan..

Bertambah sedih bila isteri2 yang diperlakukan begini adalah isteri2 suri rumah sepenuh masa.. sudahlah dunia mereka hanya suami dan anak2 sahaja.. tidak ada pergaulan di pejabat.. minda tidak terbuka sangat kerana mereka tidak perlu bersosial dan berurusan dengan orang tempatan.. tidak merasa sangat nak bersolek dan bergaya kerana masa banyak dihabiskan di rumah.. nak melepak dengan kawan-kawan jauh sekali.. nak bercerita pun tak ramai rakan bergosip kecuali dengan jiran tetangga.. kena pulak suami jenis yang panas.. emmm memang sedih..

Sebenarnya isu wanita.. dan isteri nie sejak dulu sering jadi topik perbualan aku dan kawan-kawan baik aku.. masih teringat2 kata kawan aku sorang nie.. "kadang2.. bila suami kita ok.. kita pun ok.. datang pula ujian.. ada orang lain yang cuba goda suami kita.. walhal suami tuh takdepun miang ke apa... tapi bila dah kena goda selalu.. terkena juga"

Cuma doa sahajalah yang mampu kita buat.. moga perkahwinan yang ada itu.. berkekalan hendaknya..

Perkahwinan itu seperti menikmati coklat..

Sebelum makan.. terbayang-bayang keindahan dan kesedapannya..
Dah makan.. masih teringin menikmatinya satu persatu..
Maka kita pun makan sikit-sikit.. dan kadangkala kita kongsi dengan orang tersayang..
Tapi bila dah selalu makan.. lama-lama jadi jemu.. pandang pun tak nak.. lama-lama kita simpan dalam petiais sampai expired..
Terlalu banyak makan pulak.. boleh sebabkan penyakit jika tidak beringat2..
Sebab itu warna asas coklat walaupun ada 2.. coklat atau putih.. tapi punya banyak design dan perisa..
Begitu jugalah dengan perkahwinan.. sama sahaja.. ada 2 warna sahaja.. Hitam atau putih..
Kita kena bijak design dan pelbagaikan selera kehidupan itu..
Andai kita nak gembira.. kita designlah gembira itu..
Andai kita bersedih.. kita cubalah design andai sedih itu jadi muhasabah untuk perbaiki kesilapan dan tingkatkan hubungan kita bersama..
Tapi andainya kita tidak lagi mampu design perkahwinan itu.. sesuailah kita berhenti dan mulakan hidup baru..
Setiap kita berhak mendapat gembira..

P/s: Selesai jek taip entri nie.. coklat kat atas tuh pun abis hehehe.. Sorrylah aku memang takde plan nak kongsi dengan orang lain.. Makan sorang2 juga best ;)

Pesanan khusus pada Wos : Woitt semalam ko kemaruk bersihkan umah sampai pkl 2.21pg.. ko salahkan tukang cuci ye.. Ahaks.. Nampak gayanya tercabarlah status aku lepas nie.. sudah ada yang mahu merampas title ke'cute'tan aku ;)

3 comments:

~mrs azmi~ said...

saya marah betul bila muncul terma "pelacur kelas atasan" tu.. memanglah isteri wajib taat, tapi tak boleh membabi buta... halalkan je bila suami sukahati sepak terajang. isteri pun manusia yang ada hak dan harga diri

rosdiana said...

mana ada aku salahkan ko kakkk..
aku ingat nak kirim pulut kuning dgn telur ayam kampung kat ko sbb sudi merasuk roh aku untuk mengemas!
hahaha~

Tukang cuci cute said...

Mrs Azmi

Agree sangat2.. kdg2 org memberi pendapat dari 1 sudut jek.. tanpa fikir ada lg sudut2 lain pun kena gak tgk sama ;)

Wos

Uihhh.. taknak pulut kuning.. kalau kek coklat ke.. cheese cake ke.. bluberry ke nak ler juga hehehe ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...