Wednesday 4 May 2011

Bila roti bakar sudah menjadi sarapan wajib selama 5 bulan

Uih.. tajuk entri pun tak boleh blah.. Sungguh 5 bulan dah makan roti bakar.. itu tak kira 4 thn yang sarapan aku hanyalah salad kentang.. baguette tuna atau telur rebus.. atau kadangkala panini ayam coronation.. atau sushi sejuk tesco atau sainsbury..

Bila cerita makan roti nie.. aku mesti tersenyum sebab ada sorang kawan aku.. kalau sembang jek time aku baru sampai ke uni.. dia mesti akan perli aku.. Asyik makan roti jek hahaha.. Nak buat camna..dah itu makanan yang paling senang dan segera untuk dibawa bekal..

Hari ini bekal aku hanya 2 keping roti bakar berinti kaya.. sejak dapat beli kaya di kedai cina.. jam orange marmalade aku pun dipandang sipi-sipi jek.. sentuh pun idak.. betapa sombongnya aku beberapa minggu nie.. aku rasa minggu depan nie confirm kaya tuh habis.. sebab kalau aku yang menyapu kaya di roti tuh adalah budget jimat cermat sikit.. ingat2 jugalah untuk hari esok lusa.. tapi bila datang pakwe aku.. dia sapu kaya itu dengan sesuka hati dia jek.. main sapu banyak2.. tengok tuh tensen jek.. tapi yang aku juga perasan.. sejak seminggu dua ini.. dia pun dah mula bawa bekal roti bakar.. wahhhh... nampaknya pengaruh aku makan roti ini sudah berleluasa pada pakwe.. cuma hujung minggu kalau sabtu ahad tuh.. aku biasanya tak makan dah roti bakar untuk sarapan pagi... sebab biasanya aku akan masak bihun goreng.. nasi goreng.. atau apa2 yang heavy jek.. tapi pakwe aku.. walaupun aku goreng nasi.. roti bakar dia tetap makan dulu.. kiranya dia lagik tegar dari akulah..

Hari ini.. aku memang budget dah tak tahu apa nak bawak bekal.. selain roti bakar kaya 2 keping yang wajib setiap hari.. selalunya aku pasti akan bawa benda lain yang lebih berat untuk makan tengahari aku. roti bakar tuh just utk sarapan pagi.. mulanya aku dah budget.. lunch nie aku nak makan baked potato dan tuna.. my all time fav.. udah lama teringin nak makan.. memang best.. kalau dah mengadap nie.. dengan kulit2 potato tuh makan sekali.. hehehehe... tapi.. bila check email.. ohh hari nie ada RD (research digest) meaning ada discussion group sikit.. dan biasanya memang ada lunch free.. oppsss... ulang sebut.. lunch free.. so nampaknya.. rancangan untuk pergi beli baked potato tuna terpaksalah dibatalkan.. uihhhh... nie teringin nak makan baked potato udah postpone entah berapa lama dah nie.. sebulan lebih ada nie.. takpe.. 1 fine day.. 1 fine day.. aku pasti akan pergi cafe joanna bites tuh untuk beli baked potato.. niat dulu.. buat kendian hehehe..

Sebenarnya tadi masa aku duk merenung roti bakar yang aku makan hari2 tuh.. terfikir seketika.. betapa mudahnya cara hidup aku sekarang nie.. nak makan pagi dan tengahari hanya sekadar roti.. semalam jek breakfast & lunch aku 5 keping roti (3 keping roti bakar + 2 keping sandwich tuna -pemberian orang) dan 1 gulung tortilla wrap berinti sosej, timun bwg dan keju danish.. balik mesia.. confirm lah kan.. mesti sarapan aku nasi lemak.. kue tiaw goreng.. roti canai.. soto kak pah.. dan lunch pulak.. siaplah segala restoran sekitar TM tuh yang akan dikunjungi.. merasa lagik ke aku nak makan roti bakar pagi2 dan lunch tortilla wrap lagik?? Selama hampir 6 thn dulu keje.. itulah hari2.. sampai 1 masa aku dah jemu sangat makan nasi lemak aku tukar makan cornflakes.. dan pernah juga 2 minggu makan epal hijau untuk sarapan pagi.. (yang bestnya.. epal hijau tuh pakwe tolong potongkan dan dia tolong masukkan dlm plastik untuk aku bawa bekal sebelum start keje)..

Kadangkala bila berbual dengan rakan-rakan di tanahair.. bila tanya sarapan dan lunch apa.. sure aku terkedu bila diorg cakap makan macam-macam.. sebab sarapan dan lunch aku cukup simple jek.. diorg pulak rasa pelik.. sampai tanya aku.. kenyang ke??? hehehehe.. sebenarnya aku ye style makan simple jek.. aku tak kisah makan apa pun.. walau pun hanya cekodok bawang jek.. aku ok lagik..

Ini buat aku flash back masa aku zaman sekolah rendah dan sekolah menengah.. Aku memang dari zaman sekolah.. kalau keluar awal pagi.. memang aku tak sarapan sangat.. kalau makan pun sikit sangat atau takat teguk air 2 3 teguk.. tabiat nie memang terbawa-bawa sampai sekarang.. kalau aku buat air milo.. atau nescafe kat umah sebelum keluar umah.. nak2 pulak ada urusan kerja.. memang aku akan minum takat 2 3 teguk jek.. lepastuh memang terletaklah atas meja dapur atau meje kat ruang tamu sampai aku balik umah petang.. Pakwe dah faham sangat perangai aku yang satu nie.. kalau teringat jek.. then baru aku letak dalam peti sejuk.. selalunya memang letak kat luar jek.. Tak basi ke?? takkk... sebab suhu kat rumah aku nie sejuk.. biasalah.. kalau kat mesia confirm mmg dah tak leh minum..

Sebab itu aku suka sarapan benda-benda yang simple di awal pagi.. kalau namanya nak makan yang berat2 terutama kalau kena keluar pkl 6 pagi tuh.. memanglah takde dalam kamus hidup aku.. sarapan aku yang berat hanya bermula lepas pkl 10pagi.. Kiranya cam aku makan brunchlah.. Itupun selama 4 thn nie.. memang roti jelah sarapan utama aku..

Makin kurus?? Hahahaha... nan ado lah.. aku rasa berat badan aku maintain jek pada stage nie.. Balik mesia kan.. aku dah terbayang2 dah.. nie mesti akan ada orang promote produk macam2 nak kuruskan badan.. walhalkan aku dah lama tahu.. untuk aku kurangkan berat badan aku.. hanya 1 jek.. aku kena exercise.. orang yang jenis kuat bersukan memang camnielah.. kalau aku bersukan balik cam dulu-dulu.. sebulan jek aku jamin memang aku boleh turun dan develop muscle aku balik.. nie dah 2 minggu aku jalan kaki.. dah rasa dah badan aku ringan.. bukan susah pun sebenarnya.. kalau kena makan produk2 nie.. turunlah kejap.. pastu naik balik.. tapi kalau aku maintain bersukan atau p gym cam dulu.. memang senang sangat turun.. Pemakanan tak beri kesan sangat pada aku.. sebab aku jenis tak makan banyak.. dan aku memang makan simple..

Mesti aku terkejut nak sesuaikan makan benda2 yang kebiasaan kat mesia kan.. dan mesti juga aku rindu roti bakar aku hari2 nie.. Agak2 boleh ke ekk aku maintain budaya nie.. Will try.. nanti aku ajak kawan aku yang baru balik dari NZ tuh join.. ntah2 nanti dia yang pengaruh suh aku makan macam-macam.. udahlah dia tuh kurus kering.. makan banyak mana pun maintain jek..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...