Thursday 19 May 2011

Perjuangan

Setiap kita pasti akan melalui perjuangan.. Cuma mungkin perkara atau prinsip atau tanggungjawab yang kita perjuangkan itu berbeza-beza.. Paling asas.. kita semua sedang berjuang untuk hidup.. Berjuang menjadi manusia yang beriman dan berilmu tak kira apa jua yang kita pegang dan percaya..

Semalam aku menyaksikan bagaimana sebuah perjuangan itu hampir sahaja merundum semangatnya.. Tinggal di sini istilah perjuangan pada kami bukan sekadar ilmu pengetahuan yang kami cari dan perolehi.. tapi kami turut berjuang dalam mengharungi kehidupan 4 musim yang cukup mencabar setiap hari.. Kami juga berjuang dalam berhubungan sesama manusia.. tapi semalam perjuangan keharmonian yang selama ini kami rasa cukup tenang dan akrab.. kini menyaksikan episod pertelegahan dan berbalahan yang cukup memualkan kepala, hati dan perasaan.

Penat sebenarnya.. tapi demi tanggungjawab kepada ummah dan masyarakat.. segelintir kami terpaksa korbankan masa dan tenaga untuk semua itu.. Terpaksa korbankan rasa beban pengajian yang cukup melelahkan dan meletihkan.. tapi kami lebih rasa terpukul kerana dalam diam ada juga yang berpaling tadah dan lepas tangan.. Terkilan dan terluka hati kami.. tapi seperti kata-kata seorang rakan malam tadi.. 'Andai kita gugur.. kita gugur selepas berjuang.. kita dah cuba dan buat ikut kemampuan yang kita ada'

Apa perjuangan yang kami perjuangkan?? Apa kisah sebenarnya?? Aku tidak mahu huraikan di sini.. cukuplah ini dijadikan sebagai bacaan santai dan cetusan minda buat sesiapa yang membaca rentetan ini..

Paling utama.. Aku mahu terus berjuang hingga semangat terakhir.. Semoga Allah kurniakan aku kejayaan yang cemerlang.. Permudahkanlah usaha aku.. Aminn

Hari ini aku tulis kata-kata ini..
Aku perlukan motivasi..
InsyAllah semoga aku terus berjuang hingga selesai..


Pada mulanya aku mahu letakkan gambar ini di 'sana' tapi aku khuatir niat aku ini bakal disalah tafsir sebagai riak atau menunjuk-nunjuk...
Cukuplah aku abadikan kata-kata ini di sini..
Doakan semoga aku pulang dengan kejayaan..
(Eh.. baru perasan.. ayat aku skema giler dalam entri kali nie.. 
Biasalah bila sampai masa nak bermadah tuh mmg jadik aje)

2 comments:

~mrs azmi~ said...

moga perjuangan kamu akan membuahkan hasil yang baik ya..

moga berjaya!

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mrs Azmi

InsyAllah.. Thanks ye ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...