Thursday 22 September 2011

Sahabat yang pergi

Salam Khamis..

Alhamdullilah hari ini cuaca best.. pagi tadi hujan lebat gak.. lepas jek abis kerja.. hujan pun berhenti.. matahari mula menyinar-yinar nie... hati udah meronta2 mahu keluar berpoya-poya. Aku cukup suka bila nampak matahari terang benderang begini.. sebab bukan senang nak dapat cahaya mentari camnie.. amatlah sukar kalau kat belah tempat aku nie.. sepanjang tahun kami banyak mengalami hujan.. sejuk.. beku.. dan sejuk lagi.. kalau ada masa dapat matahari camnie.. ohhhh Ya Allah.. syukur nikmat rasanya..

Hari ini aku serahkan borang PDR aku.. pencapaian akulah.. ceh macam best jek.. walhal aku ada lebih kurg 4 bln jek lagik nak kerja.. tadi supervisor aku tanya agak2 aku nak training apa.. dia suggest training machine vakum dan basuh karpet.. besar mesin tuh.. memandangkan department aku byk carpet.. so molek sangat aku ambik training tuh.. masalah ye.. macamlah aku ada lagi thn depan hehehe... Tadi dia juga tanya dah bape lama aku kerja.. 3 tahun aku jawab.. 3 tahun beb... lama kan.. itu tak campur setahun lagi masa aku kerja kat legal house.. mean 4 thn dah aku kerja tukang cuci nie.. kadang2 tuh terbit gak rasa bosan.. tapi selalunya aku anggap rutin itu semua sebagai exercise aku.. aku enjoy jek kerja tukang cuci sebab kerja aku bukan ye susah sangat.. leh lepak bila aku nak.. leh decide apa nak buat apa tak perlu.. leh buat apa yang aku nak.. takde org kacau aku.. janji semua kawasan yang aku kena cover bersih dan kemas.. itu jek.. so bukan masalah besar pun.. kena pulak aku jaga bahagian training.. staff development.. memang takde major problem sangat... kalau bersepah pun toilet jek selalunya.. sebab toilet yang aku jaga tuh serve utk majlis2 besar tempat aku.. kdg2 ada wedding ler.. ada convocation ler.. ada dinner ler... so masa tuh toilet mmg truk.. macam awal mggu hari tuh.. isnin aku sampai jek penuh dengan kertas2 tisu kat lantai.. last week.. aku jumpa 3 4 botol arak dalam toilet.. aku confused... diorg nie minum arak smbil buang air ke?? sama jek toilet lelaki ke perempuan pun.. nyatanya aku yakin.. yang bawak botol tuh bukan staf2 kat situ tapi org luar.. atau lebih tepat student2 kat situ..

Tadi SV aku Elaine dah bising ngan aku sebab cuti aku ada baki 17hari.. uihhhh tinggal 3 bln jek tau.. dia dah sound kena ambik 5 hari cuti start bln 10-12.. huhuhuhu.... cuti pun kena paksa ambik.. so aku tgh plan2 nak ambil cuti bln 10 nie.. pakwe dah beritahu dia nak cuti awal bln 10.. so kenalah ikut dia sebab skrg nie kan aku p keje ngan dia.. kot dia cuti sok.. takkan aku nak p keje naik bas lak.. udahlah skrg nie pkl 4 lbih dah bgn tido.. pkl 5.45 dah gerak dr rumah.. pkl 6 dah smpi keje.. aku terpaksa lepak dulu dlm keta 20 min then baru aku keluar dan kunci keta... so now.. kunci keta aku yang pegang.. ye.. kalau aku lmbt kluar keje kenalah pakwe tunggu aku ;)

Ok tajuk kata sahabat yang pergi.. tapi intro aku dah melalut benda lain nie hehehe.. apa sebenarnya yang aku nak cite nie..

Oh ya semalam aku sembang dengan seorang kawan.. kebetulan kami buka cerita tentang sahabat-sahabat lama satu kelas.. dia lebih tua dari aku.. dia tanya.. kenapa tak buat jek reunion jumpa balik geng2 lama.. sebab group dia memang buat.. dan bagusnya kadang2 masa reunion tuh diorg dapat tahu pasal kawan-kawan lama.. dan musibah yang kena kat dia.. terus diorg buat collection untuk tolg kawan2 tuh.. Which pada aku memang amat bagus.. tapi aku cakap ngan dia.. kalau reunion biasa aku malas nak pergi kalau kes2 yang bawak family nie.. kalau pergi as individual boleh juga dipertimbangkan..

Aku pun teringatlah sebelum puasa hari tuh sorang rakan aku nie.. bekas ketua kelas masa matrik dulu.. buat list tentang kerjaya dan lokasi terkini setiap kami.. memang bestlah baca status masing2.. aku ye kesimpulan.. aku leh kata 75-80% kawan2 aku adalah doktor... sebahagian mereka adalah doktor2 pakar.. ada yang pakar mata.. radiologi.. dan mcm2 term lagik.. dan ada yang doktor pakar dan juga pensyarah.. yg status pensyarah pun ramai juga.. yang jadi cikgu pun ada sorg dua.. tapi kebanyakan turn out jadi doktor.. respek juga geng2 masa matrik tuh.. antara cita2 tak kesampaian aku.. Nak jadi doktor sangat dah masa tuh.. kaki sebelah dah nak masuk dah medical school tapi last minit aku decide xleh.. sebabnya.. maybe lainkali aku story kenapa... Apa pun aku tengah berjuang juga nak dapat title tuh.. insyAllah kan.. soon..

Kemudian masa sembang dengan kawan aku nie.. dia sebut pulak pasal sahabat-sahabat yang dah meninggal.. aku tersebut ngan dia masa aku matrik dulu rakan sekelas aku 2 orang dah meninggal... kemudian dia ingatkan aku.. ehhh bkn 3 org ke kwn u yg dah meninggal.. rakan sekelas tuh.. tak ingat.. ohhh aku lupa dia ada baca blog aku 1 lagi.. masa tuh aku ada letak gbr kenangan zaman form 5.. ada aku cite pasal sahabat aku nie.. cuma cerita aku kat situ tak detail kenapa dia meninggal.. aku teringat aku pernah beritahu dia sebab kematian kawan aku tuh.. dia kena cancer sampai akhirnya dia buta dan bisu.. dan terlantar kat katil hospital berbulan2.. kebetulan masa dia meninggal tuh aku balik mesia.. tapi kawan yang mencari aku tuh tak dapat contact aku.. aku dah balik sini seminggu baru dia dapat cari aku.. dan beritahu pasal kawna aku tuh.. terus rasa sedih sangat2..

Kata kawan aku tuh.. bila dia baca cerita tuh.. dia dapat selami hati aku.. walaupun aku tak tulis panjang2 kisah dia.. mungkin atas dasar aku tak nak kongsi sangat.. tapi dia kata dia sedih sangat bila baca entri aku tuh.. walaupun aku hanya tulis sepintas lalu pasal dia.. kalau boleh dia nak baca kisah2 kenangan aku dengan dia.. terdiam aku sejenak.. banyak sebenarnya aku boleh ceritakan setiap kenangan kami.. terlalu banyak.. yelah kami sahabat baik dari form 4-5 .. pergi mana-mana pun berempat.. 3 perempuan.. 1 lelaki.. aku.. Tini.. Ida.. dan Anis (lelaki.. nama cam pompuan)..

Mana kan aku dapat lupa semua kenangan zaman sekolah tuh.. gbr2 kami berempat banyak sebenarnya.. semua album gbr tuh ada kat umah di malaysia.. kalau tgk gbr2 tuh balik sure aku sedih sangat..

Hingga kini aku masih ingat muka dia.. putih cerah macam cina.. kurus tinggi.. orang kedah.. anak sulung macam aku.. ayahnya kerja kastam di port klang.. aku pernah sekali ke rumah dia beraya.. orangnya ceria dan periang.. karektor dia mengingatkan aku pada sahabat aku M... lebih kurang jek.. tapi fizikal lain hehehe..

Masa buat kerja pagi tadi.. tiba-tiba aku terbayang muka arwah Ida.. teringat gelagat dia.. teringat saat2 kami banyak habiskan masa dalam kelas bersama.. kami 1 kelas.. kelas sains 4NS dan 5NS.. study sama2.. kemana sama-sama.. pergi rehat ke.. balik sekolah ke... buat lab bio.. fizik.. kimia pun sama table.. name it.. masuk kaunseling jadi prs pun sama2.. Hingga kini aku ingat nama penuh dia.. Ida Shapina Azam Fuad.. aku sebut nama nie masa sembang dengan kawan aku semalam.. terus rasa sebak sekejap...

Dulu masa sekolah.. dari aku form 3-5.. aku berulang dari rumah ke bandar Klang.. setiap hari dengan jarak hampir 40km.. kesnya sebab aku p sorok borang duduk asrama masa form 3 hahaha.. aku taknak duk asrama aku nak sekolah dekat ngan rumah.. masa tuh aku sekolah aku nie ada asrama harian.. aku bosan duk asrama tuh.. so aku nekad nak duk kampung berulang jek p sekolah dekat kampung.. tapiiiiiiiiii... ayah aku tak bagi.. bila dia tahu aku sorok borang asrama tuh dia marah sungguh hehehehe... last2 dia kata ngan aku... sekolah situ juga.. tapi berulang setiap hari dgn ayah aku.. so 3 thn tuh aku berulanglah p sekolah dengan dia.. sebab dia pun masa tuh ngajar kat klang... so sebab aku tusyen petang lepas sekolah.. maka lepas sekolah dulu.. aku selalulah naik bas.. balik ke rumah bila ayah aku bz ada meeting atau ada urusan.. kat situlah aku banyak habiskan masa aku study dalam bas.. sebab itulah aku ye medan study pun.. So arwah Ida.. Tini.. Anis nie memang tahu sangat yang aku sering berulang alik dr rumah ke sekolah naik bas.. so selepas zaman sekolah aku ada jumpa arwah Ida sekali.. ketika itu tak silap aku dia repeat paper BM ke apa.. masa tuh dia beritahu aku.. barulah dia faham.. kenapa dulu aku kuat study masa aku sering berulang alik dulu.. sebab bila kita rasa susah nak capai sesuatu dengan perlu korbankan masa.. dan tenaga.. kita jadi lebih kisah untuk usaha lebih kuat.. sebab kita tahu.. untuk ke sekolah.. kita terpaksa tunggu bas.. berhujan berpanas.. penat.. letih.. lapar.. yang aku lalui selama 3 thn itulah mengajar aku tentang erti berdikari dan nilai ilmu.. Aku masih ingat lagi.. arwah Ida beritahu aku.. bila dia selalu berulang begitu.. dia fahamlah kenapa aku jadi begitu.. dulu diorg selalu pelik tgk aku.. sebab aku kat mana-mana ada masa lapang jek tak pernah pisah dengan buku kat tgn.. sampai skrg sebenarnya.. dalam beg sekolah aku nie.. memang ada buku pun.. baik buku catatan.. dan buku cerita.. yang aku boleh pegang.. belek.. atau baca bila aku rasa nak baca dan habiskan masa aku..

Mengenangkan zaman sekolah itu memang indah.. rasa macam baru jek semalam lalui semua itu walhal dah lebih 20 tahun pun... Bila umur pun dah nak dekat2 40an nie.. memang manjang jek teringat kisah2 lama kan.. sembang semalam tuh memang buat aku berfikir panjang pagi tadi tentang kenangan silam.. tentang erti persahabatan.. tentang kawan yang datang.. yang pergi.. yang masih kekal hingga kini.. sebab itu aku tak kisah sangat siapa yang nak kawan dengan aku.. sebab aku bukan jenis yang terhegeh2 nak perhatian orang.. atau sibuk2 nak berkawan dengan mereka yang ada status.. aku kawan dgn mereka sebab hati mereka.. dan pada mereka yang pernah berkawan dgn aku.. mereka tahu aku bagaimana.. nampak jek brutal.. nampak jek kasar.. nampak jek tegas.. tapi bak kata kwn aku.. 'dalam hati ada taman' hahahaha... tergelak aku dengar.. lebih kurg camtu kot...

Baru-baru ini aku diberitahu oleh seseorang sebab dia berkawan dengan aku.. sebab hati aku.. aku gelak.. yeke nie.. ke sebab nak ambik hati aku jek.. dia kata lagi.. dia berkawan dgn aku bkn sebab tubuh badan aku.. bukan sebab rupa aku.. bukan sebab status atau kerjaya aku.. tapi sebab hati aku.. wahhhh.. dgr macam ayat klasik jek... "Aku menyayangi mu kerana hati mu yang ikhlas sayang" Ada juga yang pernah tegur aku.. dan kata dia suka berkawan dengan aku sebab aku direct.. terus terang.. aku tak sembunyi2 apa aku rasa.. bab itu aku tak sangkal.. I'm quite direct.. I admit.. terbiasa sifat nie sebenarnya..

Whatever the reason.. Aku harap biarlah keikhlasan itu yang penting.. ikhlas nie tak boleh ditunjuk2.. kita akan nampak dengan mata hati.. kan..

Di kesempatan ini.. aku ambil peluang untuk kita sedekahkan al-fatihah pada sahabat baik aku.. Arwah Ida Shapina Azam Fuad.. semoga roh dia sentiasa dalam peliharaanNya.. Moga dia sentiasa dalam rahmat Allah.. Kenangan bersama mu.. takkan aku lupa sampai bila-bila.. dia sebahagian daripada zaman remaja ku.. sebahagian dari insan-insan yang membina sikap dan peribadiku ketika itu.. tanpa dia.. zaman remaja itu takkan seindah itu..

Breakfast at Starbuck..
Sebenarnya aku kerap sarapan dengan adik sorg nie...
Bujang.. lawa.. manja.. lemah lembut tapi brutal hehehe..
Will missed them bila balik mesia sok..
Keluar dengan geng2 bujang nie kadang2 best juga layan kepala..
Amat berbeza lepak dengan family dan lepak dengan yang bujang..
Pada aku.. dua2 best kalau kena kepala gila-gila..
Cuma aku nie 'skema' sikit ahaks ;)

5 comments:

ku-cit said...

bgsla tinggal 4bln nak keje pn still bg training lg...kalo kat sini mcm sana gak kan best...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

ku-cit

Training tuh utk thn depan dik.. year planning objectives.. so far machine2 lain akak dah penah training.. cuma mesin yg besar leh naik duduk tuh jek yg belum.. pastu yg tak best ada assessment lak tuh.. aduh leceh btul ;)

Kaktiny said...

Al-Fatihah utk arwah..

kalau kt dapur ko skema tak yang?.. kota2 garam kasar abis, ko melenting suh beli time2 tu gak ke or ko bantai pakai garam halus je???..

aku kena make sure tu, supaya bila ko dtg umah aku, aku pastikans emua barang SIAP SEDIA menunggu TUKANG CUCI eh.. TUKANG MASAK tolong masakkan!!... kehkehkeh..

(tiba2 aku terbau kari kambing.. huuuummmmm.... hihihihi)..

julietchun said...

terima kasih sebab suka lepak dgn org bujang :D

kat sini sarapan di kedai mamak saja :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

Sila ambil perhatian.. aku masak tak guna garam kasar ok hahaha... idaklah skema sampai camtu kat dapur.. aku suka improvisse masa kat dapur.. apa yg ada aku experimen hahaha.. sedap xsedap.. InsyAllah sedap gak.. cuma balik mesia aku kena tune bab2 guna garam gula nie sebab kat sini garam tak masin sgt so sllu mmg letak lebih sikit hehehe..

Kari kambing.. sup tulang.. murtabak.. itu jek kan yang ko nak aku masak kan kan.. takde benda lain kan.. ke ada lg???

Juliet

Sini kedai2 pakistan buka utk tghri jek.. sarapan time mmg xde.. so aku sellu lepak kat bistro atau cafe.. minum kopi atau capucino adalah fav aku.. tak tahulah sok balik mesia mesti aku miss benda2 nie ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...