Friday 23 September 2011

Cara kita menunjukkan rasa cinta

Salam Jumaat

Wah tajuk.. Ini bukan entri bagi tip2 ye.. Tidak sama sekali.. Sekadar satu entri yang aku terfikir nak kongsikan berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku pada insan-insan manusia di sekeliling aku..

Semalam aku mendengar seseorang melafazkan rasa cintanya.. Indah kalimah yang dilafazkan..

Aku cinta padamu sayang seikhlas hatiku..

Aku telah serahkan hatiku padamu..

Aku ikhlas menyayangimu hingga akhir hayatku..

Kau adalah sebahagian daripada diriku..

Kegembiraan mu adalah kegembiraan ku..

Selalunya dialog-dialog begini sering kita dengar dalam filem-filem cinta.. atau mungkin dari kekasih hati sendiri.. atau mungkin lewat surat-surat cinta yang pernah kita terima.. Atau dari lagu-lagu cinta yang pernah kita dengari.. Ada orang yang tidak gentar melafazkan kata-kata ini.. ada orang yang jenis bukan ayat-ayat jiwang begini.. Cinta padanya tidak perlu dilafazkan.. cukuplah dengan perbuatan.. Ikutlah ada orang caranya begitu.. dan ada orang caranya begini..

Kita semua mungkin pernah jatuh cinta.. Kalau tak jatuh cinta pun.. sedikit sebanyak kita pernah ada rasa sukakan seseorang.. suka lihat tingkah laku dia.. suka lihat wajah dia.. suka lihat senyuman dia.. suka dengar suaranya.. dan pelbagai macam rasa suka yang mungkin boleh disenarai pendek atau panjang..

Ada orang sikap dan sifatnya memang cukup romantis.. cara dia bercakap.. cara dia bertindak.. penuh dengan gaya romantisnya.. Jejaka begini biasanya sering menjadi kegilaan wanita.. kadang-kadang bila tengok wajah yang manis.. baby face.. dah mula jatuh cinta.. tengok pula kelakuan dia yang nampak manja dan romantis.. lagi buat si gadis lebih tergoda..

Rasanya tidak ada sesiapa di dunia ini tidak suka dimanjakan.. betul tak.. siapa yang suka kena marah-marah.. kena tengking.. kena herdik.. kita semua suka kalau orang puji kita.. buat kita ketawa.. buat kita tersenyum.. nak pula yang buat semua itu adalah  orang yang kita sayang.. dan lebih bahagia jika orang itu orang yang paling kita cintai... Pastinya semua itu mampu membuatkan kita lebih gembira.. tersenyum gembira.. rasa bahagia sangat-sangat dalam jiwa kan...

Tapi kita juga maklum.. tidak semua orang mampu bertindak begitu.. segarang-garang orang pun.. kalau dia dipuji dan dimanja pun boleh jadi nenikus.. kalau kena gaya dan caranya kan.. Cuma biasanya sebagai sorang wanita.. aku pasti kita semua nak dimanjakan.. tak banyak sedikit pasti kita mahukan perhatian..

Aku teringat entri dari si Wos ini pasal ucapan hari lahir dari suami tercinta.. Dia dah terbiasa yang cara suaminya begitu selamba.. tapi.. kerana ada orang yang busybody.. maka org itu pulak yang sibuk2 tanya dia apa suami dia bagi utk hadiah harijadi.. bila dapat tahu.. jadi cite lain pulak.. Entri tuh ada aku komen gak.. selagi isteri dan suami tuh selesa dengan cara mereka.. walaupun tak romantis.. walaupun selamba.. walaupun takde kucupan ke ciuman ke.. as long as they feel good about it.. kenapa orang lain pula nak rasa sibuk-sibuk menegur dan ambil kisah kan.. Kalau menegur tuh untuk kebaikan dan memperbaiki kesilapan.. memang bagus sangat.. tapi kalau menegur dengan tujuan nak tunjuk yang dia lebih romantis dan lebih2 lagi.. maka niat menegur tuh dah jadi lain.. dah jadi nak banding2kan kelebihan dia pulak..

Aku ada banyak kisah begini bila orang melihat aku dan pakweku.. sejak awal perkahwinan kami.. ramai juga dikalangan kawan-kawan aku pernah menyuarakan pendapat mereka.. atau menegur aku... Ada sesetengah tuh aku gelak-gelak jelah dengar.. antaranya

'Ko nie.. buat laki ko macam kawan-kawan jek ek.. cakap selamba jek'

'Eh.. camtu ke ko cakap dengan laki ko.. selambanya.. takde dengar manja-manja pun.. cubalah cakap manja-manja sikit...'

'Peliklah tengok korang nie.. nampak selamba jek.. kalau tengok sekali tak sangka korang suami isteri..'

'Itu ke suami akak?
Ahah.. kenapa..
Taklah.. selalu tengok akak dengan dia selamba jek..Selisih pun selamba giler jek..
Abis tuh.. takkan akak nak peluk2 dia depan orang lak.
Taklah. selalu mesti couple nie kalau selisih mesti dekat2 nak manja2..
Tergelak.. Hahaha '

'Selalu tengok U solo jek.. jarang nampak sama dengan laki U.. memang selalu lone ranger ke'

dan macam-macam lagik ler.. sampai malas dah nak layan.. hahahaha.. Tapi ada juga yang kawan-kawan rapat aku cakap dengan aku..

'Eh.. si Z tuh.. memang sayang sangat ngan ko kan.. Aku tengok pun tahu..'

'Baguslah si Z.. dia masak kan utk ko.. Aku nie nak harapkan laki aku masak untuk aku.. entah bilalah'

'Untungnya dapat si Z tuh.. tak kisah nak buat kerja-kerja rumah.. boleh masak.. boleh kemas rumah.. kalaulah laki aku camtu gak'

'Z tuh tak banyak cakap kan.. diam jek.. nampak lemah lembut hormat jek dengan orang..'

'TCC.. aku percaya.. si Z tuh memang sayang sangat kat ko.. nampak tau cara dia dengan ko..
Eh bukan aku rasa aku dengan dia dah cukup selamba dah..
Ko memang brutal selamba.. tapi dia maintain cool jek.. Sepadanlah korang nie'

So kadang-kadang aku suka gak ambik pendapat orang nie buat penilaian terhadap diri sendiri... yelah mana yang rasanya tak kena tuh elok juga aku perbaiki kan.. mana yang rasa tak molek tuh.. aku cuba elakkan dari buat di depan orang...

Tapi yelah lain orang lain cara dia menunjukkan rasa cinta.. ada orang bila sampai hari lahir.. mesti kena beli hadiah.. mesti kena lafazkan atau ucapkan.. ada orang.. tak cakap ke cakap ke.. sama jek.. so ikut masing-masing... Kalau aku.. sejak awal perkahwinan kami.. aku dah beritahu.. masa hari lahir aku.. 2 benda mesti kena ada.. kek dan bunga ros warna merah.. so setiap tahun memang aku akan buat reminder hahahaha... sehari sebelum untuk dia beli 2 benda nie.. Well.. mungkin ada orang akan kata.. 'wah.. nampak sangat nak jaga hati sendiri kan...' sampai kena paksa pulak belikan kek dan bunga.. Terpulanglah.. Pada aku.. 2 benda itu adalah rutin dan benda wajib ada.. lagipun bukan selalu pun dapat nak rasa dia bagi bunga kat aku pun.. setahun sekali je pun kan.. tak salah kalau si isteri meminta sesuatu yang dia suka pada suami.. selagi itu masih dalam kemampuan si suami.. lainlah kalau minta yang bukan-bukan tuh tak patutlah.. lagipun aku memang suka bunga.. dan aku memang agak kerap juga beli bunga untuk diri sendiri.. so setiap tahun.. pada hari lahir aku.. adalah wajib kena ada 2 benda tuh..

Ibarat macam.. kalau raya.. mesti kena masak rendang.. ketupat.. kuah kacang.. cuba tahun tuh raya kita tak masak semua tuh?? Apa kita rasa? Tak rasa macam raya kan.. tak rasa best kan.. tetiba pagi raya tuh mak atau isteri kita hanya masak cekodok pisang jek.. atau masak mee goreng jek.. Baru balik solat raya nie.. buka jek tudung saji.. nampak cekodok jek.. apa kita rasa?? cekodok tuh bila2 pun kita boleh makan kan.. tapi ketupat.. rendang.. kuah kacang nie.. hanya kita akan jumpa bila hari raya jek.. iaitu hari istimewa..

So berbalik soal hadiah hari jadi tuh.. samalah konsepnya macam pagi raya ye..  Tidak timbul soal nak jaga hati.. adakah kita masak ketupat rendang.. kuah kacang tadi sebab nak jaga hati kaum keluarga kita? atau sebab kita nak merayakan hari yang gembira itu?? samalah lebih kurang konsepnya.. Lagipun.. kenapa aku suka buat reminder... sebab sifat lelaki nie.. kalau bab2 ingat tarikh hari jadi nie.. bape kerat jek yang ingat kan.. so dari aku rasa sedih sebab dia tak ingat dan terasa hati.. lebih baik aku terus terang dengan dia.. 'bang.. esok hari apa ek??' ayat suruh dia ingat.. pastu aku bgitau awal-awal.. 'nanti jangan lupa beli kek dan bunga'

Aku antara orang yang tak suka surprised hahaha.. ada orang suka benda-benda camtu.. aku pulak kurang suka benda2 yang camtu.. aku lebih suka plan ahead apa yang aku nak.. atau beritahu aku terus jek apa yang korang nak.. senang aku nak fikir.. dan tak yah susah2 nak fahamkan fikiran orang.. baca buku pun.. aku suka baca ending dulu hahaha.. lepas tuh baru aku proceed baca dari muka surat depan..

Ada orang cara dia menunjukkan rasa cintanya.. dia akan cakap dan lafazkan dengan ayat-ayat bombastik dan romantis..

Ada orang.. tak cakap benda-benda tuh.. tapi perbuatan dia dah cukup mengambarkan rasa hati dia..

Untuk perempuan atau wanita pulak.. kebanyakan.. suka kalau pasangannya dapat lafazkan kata-kata tuh.. tapi kadang-kadangnya.. pasangannya bukan jenis begitu.. so pandai2lah camna nak handle kehidupan..

Aku?? Sifat aku manja + brutal..
Ada masa aku mahu dimanjakan..
Ada masa aku selamba dan lebih selamba..
Aku tak minta dimanjakan.. tapi aku memanjakan.. sebab bila aku memanjakan.. kemanjaan yang aku nak akan aku dapat dari situ.. so fair and square pada aku..

Camna tuh??? Hahaha..

Konsepnya begini..
kalau aku suka dicium.. maka aku akan cium dulu.. sebab aku tahu lepas itu dia pasti akan cium aku..
kalau aku nak dipeluk.. maka aku akan peluk dulu dan lepas itu.. korang leh fikir sendirilah hahahaha..

So pada aku.. tak perlu kita nak tunggu orang buat pada kita.. tapi apasalahnya kita buat dulu terlebih dulu.. sebab kadang2 lelaki nie bukan boleh baca apa ada dalam fikiran dan hati kita.. tapi setidak-tidaknya perbuatan kita itu.. akan menyebabkan dia berfikir.. ehhh.. 'dia cium aku??' mesti lepas itu dia akan balas tindakan yang sama.. dan mungkin kita akan mendapat lebih dari yang kita berikan..

Samalah juga dengan ucapan dan lafaz.. Tak usah berkira sangat bila kita mahukan orang melafazkan kata-kata itu pada kita.. kita ucapkan dulu.. sedikit sebanyak kalau dia tak cakap balik pun.. kita renung mata dan muka dia.. pasti anda akan dapat jawapan itu.. hahahaha... tak usah nak terasa hati.. yang penting keikhlasan.. sebab sesuatu yang kita buat secara ikhlas itu.. pasti kita akan dapat balasan setimpalnya.. (Harap maklum.. benda2 yang aku cakap nie.. kalau nak dibuat pun buatlah pada pasangan yang sepatutnya ok)

So kenapa pula aku jadi selamba dengan dia dan tak manja-manja.. ada orang panggil 'yang'.. 'sayang'.. darling' tak kisah walau kat mana pun kita.. aku bab nie tak pernah buat depan orang... dan aku juga tidak suka menunjukkan kemanjaan aku depan org sebab aku takut nanti jatuh riak.. sebab aku tahu hati aku camna hahaha.. lebih baik aku buat kat rumah jek.. sebab pada aku kemesraan itu terlalu personal pada aku.. terlalu privacy.. setakat aku tulis dalam entri nie.. boleh gak nak labelkan sebagai riak.. tapi hakikatnya korang tak nampak perbuatan tuh kan hahahaha.. mungkin aku kelentong jek.. ahaks..

So kalau kita mendapat pasangan tidak seperti yang kita harapkan.. pandai-pandailah kita adjust diri dan keadaan yang sesuai dengan hati dan perasaan masing-masing.. ada orang caranya begitu.. ada orang caranya begini.. Terpulang.. Tidak ada yang benar-benar ideal.. pasangan yang kadang-kadang kita tengok romantis.. bahagia.. kadang-kadang kita pun tak tahu derita dia pulak.. mungkin ada yang tak kena.. tapi kita tak nampak.. Jangan juga pasangan yang kita tengok selamba.. kita labelkan tak romantis.. walhal mereka itulah yang paling bahagia.. tapi kalau nampak pasangan kena dera... kena pukul.. kena herdik.. ohh bab yang nie memang kita kena ambil tahu sikit... yelah pada aku itu dah sampai tahap melampau dah.. sesiapa tidak boleh sewenang-wenangnya cederakan pasangan dia.. walaupun U adalah isteri atau suami yang sah... Hidup ada toleransi.. selagi tidak melanggar hukum dan syarak.. wajiblah taat.. tapi kalau dah melanggar semua itu.. jalan terbaik.. baik kita keluar dari situasi itu kan..

Apa juga.. Hidup kita.. kitalah yang tahu bagaimana mencoraknya.. Harus ada toleransi.. tolak ansur.. lebih kurang.. tolak tarik.. dan kejujuran kan...

Cappucino dari mesin kopi kat tempat kerja aku..
3 tahun aku kat sini..
Inilah pertama kali aku rasa minum kopi nie..
Walhal dalam masa 3 tahun tuh, meja dan coffee machine lah aku yang bersihkan..
Kenapa hari nie aku teringin sangat nak minum??
Entahlah.. Aku mengantuk sangat tadi..
Lagipun sajalah nak take 5 untuk rehatkan diri sebentar..

10 comments:

ku-cit said...

dah baca citer cinta2, kawen2, ni yg wat kt tak sabar nk kawen ni...ehehe

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

ku-cit

Aminnnnnn akak doakan ko cepat dapat jodoh dan kawin cepat tahun depan ye dik ;)

sindiketsulit said...

macam yang aku tulis dalam entry tu jugak kak..
perempuan mana yg tak suka dimanja2 gitu kan?
tapi kalau dah tak dapat..
takkan asyik nak kawen cerai pulak kan?

bahagian masing2 je laaaa....

ku-cit said...

aminn...kalo masin mulut akak sy kawen thn dpn, jgn akak tak dtg plak nanti...ehehe

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Wos

Agree ;)

Ku-cit

Amin dik..InsyAllah.. kalau ada masa akak datang jemputan kawin ko.

Kaktiny said...

aku tak tau nk letak aku dlm kategori mana..

tapi, lemas betul la kalau org dok sibuk perati rumahtangga kita.. tgk kita ni garang ke brutal ke manja ke.. pastu siap compare2 kita ngan laki kita.. huhuhu...
(ada sorang ni siap kata dia "kesian" kat laki aku sebab dapat aku yg garang nih!.. hambooiii.. sempurna sgt agaknya rumahtangga diaorg tuh kot.. takpe lah.. garang2 aku pun, bertahan lagi la ke tahun yg ke-7 nih!!!!).

memasing rumahtangga, memasing jaga la kan...

cam yg wos ckp, habuan masing2.. ye tak?.. hihihihi..

kueh bakar said...

lelaki tak suka tulis diari.
lelaki juga tak suka ingat tarikh
nasib baiklah hp sekarg ada reminder bunyi2...

pompuan bukan saja ingat tarikh besday.avivesary.tarikh kite curang pun dia ingat jugak.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

Biasalah.. orgh tgk luaran.. dalaman tuh kita sendiri tau cukuplah.. pada aku takde hal org nk kata aku grg ke.. sebab manja aku tuh hanya utk yg kat umah jek.. takkan pulak kita nak manja2 dpn org lak kan

Kueh

Akak pun tak suka tulis diari.. tarikh yg ingat pun 3 jek... tp pernah gak dulu akak xwish pakwe akak betday dia.. akak kena sound.. so sapa kata lelaki xkisah.. ada yg kisah apa ;)

kueh bakar said...

kak..lelaki kisah besday sendirilah..macam pompuan juga.mahu tak sound, kalo org tak ingat besday kite...2-3 hari sebelum besday kita dah tertunggu-tunggu wish..cuma tak tunjuk jer...hehehe.

maksudnya date apa2 kejadian lah...laki kurang nak mengingat...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

Hehehe.. bagus2 akak suka lelaki berjiwa sensitif sikit cam ko.. mean kalau ko kisah org ingat betday ko.. so utk org tersyg pun ko kena gak kisah ingatkan juga.. well akak date2 kejadian takde nak ingat sgt pada akak cukuplah date utama dalam hidup akak tuh ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...