Friday, 16 September 2011

Kisah cinta..

Salam Jumaat..

Alhamdullilah dah hari jumaat.. Sekejap sahaja dah nak masuk minggu ke 3 syawal kan.. weekend masih penuh dengan jemputan openhouse.. Esok sahaja aku ada 2 jemputan.. Ahad pulak ada 1.. tapi pada masa yang sama.. kerja aku pun banyak.. lepas jumpa G semalam.. aku tepuk dahi.. aduhhh kerja2 evaluation aku ada 3 peringkat pulak.. Ya Allah.. sempat ke aku nak balik bln 12 nie.. huhuhu.. Kuatkan semangatkan..

Apa topik hari ini?? Kisah cinta.. sebenarnya ada beberapa kisah cinta yang pernah diceritakan pada aku.. ada yang indah.. ada yang tidak.. ada yang terpaksa.. tapi sedikit sebanyak cerita-cerita itu buat aku muhasabah diri.. atau setidak-tidaknya membuatkan aku menghargai cinta yang hadir dalam hidup aku..

Kisah 1 :

Bertemu dengan isterinya.. di satu majlis kenduri kawin.. Dia baru sahaja berumur 19tahun.. dan isterinya pula lepas SPM.. Dia berkenan terus kat isterinya dan suruh makciknya merisik-risik.. Dia masuk meminang.. dan bertunang selama 2 tahun.. sebab ketika itu dia baru sahaja mulakan kerja.. Umur 21tahun baru dia kawin.. Sepanjang 2 tahun bertunang tak bercinta sangat.. Kini dah lebih kurang 20tahun kawin.. anak dah 4 orang.. Berkahwin atas dasar cinta pandang pertama..

Respek dengan kawan aku sorang nie.. masih maintain isteri sorang jek hehehe.. walaupun sekarang nie status kerja dia memang hebat.. staf bawah dia jek beribu-ribu.. Seorang pegawai kelas atasan dalam kerjaya dia.. Dia pernah beritahu aku.. dia takde hasrat nak kawin 2 atau 3.. sebab dia ingat pengorbanan isteri dia masa dia susah dulu.. 3 kali dia ambil spm.. dan 3 kali itulah isteri dia setia temankan dia study dan buatkan air.. sebab itu dia tak lupa pengorbanan si isteri.. Kagum juga dengan kisah dia nie.. ;)

Kisah 2 :

Bercinta dari usia 14 tahun tak silap aku.. sama sekolah.. suami tua setahun dari dia.. tapi memang dah couple dari bangku sekolah.. kampung pun dekat-dekat je.. Study kat sekolah sama-sama sampai ambil STPM.. Masuk ke UKM juga sama-sama.. ambil kursus pun sama.. tahun akhir pengajian mereka kawin.. dan ketika sedang tulis thesis dia mengandungkan anak pertama.. Selesai pengajian kedua-dua jadi cikgu.. tapi suami ye kerjaya upgrade jadi lecturer.. isteri masih maintain jadi cikgu..

Memanglah cinta sejati sejak dari bangku sekolah.. kenal peribadi mereka sama-sama.. dan aku tengok memang loving couple.. mereka ini kawan baik aku.. anak pun dah 3 orang.. Si suami sama tempat kerja dengan aku di tanahair.. cuma beza fakulti jek.. Aku kagum dengan kisah cinta mereka... setia sejak dari sekolah dan tak pernah mahu bercinta dengan orang lain..

Kisah 3 :

Suami adalah bos di tempat kerja.. Dia adalah kerani biasa.. Kebetulan si bos ini baru sahaja pulang belajar dari UK.. muda.. kacak dan single.. Sebelum itu.. dia selalu berkenalan dengan lelaki yang lebih muda dari usianya.. Keluarga terutama mak dia tak suka sangat.. Kebetulan ada kenduri kawin rakan sepejabat yang sama kampung dengan dia.. si bos ini datanglah ke kenduri kawin ini.. Ketika itu bos nie pun macam suka-suka dengan dia.. Mak dia pula berkenan dengan si bos.. yelah nama pun bos kan.. single.. kacak.. ada pangkat.. yang utama lebih tua dari dia.. Si bos berkenan.. dan dia pun suka.. mereka kawin.. dan kini ada 4 orang anak..

Suami isteri ini memang baik orangnya.. Aku rapat dengan isterinya.. tiap kali dia jumpa aku mesti tak pernah dia tak cium pipi aku.. Aku dah anggap macam kakak aku sendiri.. hati dia memang baik.. paling utama.. raya memang tak pernah tak pergi umah akak nie.. sebab dia masak sedap hehehe.. tapi paling utama kalau aku tak pergi mesti nanti dia merajuk dan marah aku.. Sama macam akak kat kisah cinta 2 tuh juga.. bila raya jek kalau aku tak sampai rumah dia... maka si suami akak tuh mesti akan call aku beritahu akak tuh dah bising tanya bila aku nak sampai.... raya hari tuh aku teringat akak nie.. dan raya tuh juga aku pergi rumah akak kisah cinta 3 nie buat kali terakhir beraya sebelum mereka balik hjg bulan depan.. sob sob sob :(

Kisah 4:

Bercinta dengan seorang gadis lepasan spm.. Setia dan suka.. hampir 5 tahun mereka bercinta.. kemudian satu hari.. entah bagaimana.. dia keluar makan dengan seorang rakan sepejabat.. sepupunya ternampak mereka berdua.. terus cerita mereka ini sampai ke kampung.. Tok wan dia terus datang ke rumah makcik dia (dia tinggal ngan makcik)... terus tanyakan hal siapa gadis sepejabat tuh.. terus ajak dia masuk minang gadis sepejabat tuh.. sedangkan pada masa yang sama dia sudah ada orang lain.. Aku pun macam pelik kronologi cerita kat sini.. tapi yang aku tahu.. tok wan dia terus masuk minang gadis pejabat tuh.. mereka terus bertunang.. dan kekasih dia nie pulak tak kisah langsung.. alasan kekasih dia.. dia tak sedia nak kawin.. so tak kisah dia kawin dengan orang lain pun.. Dia pun kawin dengan gadis sepejabat nie.. tapi pada masa yang sama masih terus bercinta dengan kekasih dia selepas itu selama 3 tahun hinggalah kekasih dia tinggalkan dia sebab orang lain.. dan kawin dengan orang lain.. Kata dia.. dia kawin dengan isterinya hanya sebab keluarga.. terpaksa sebab desakan tok wan.. tidak ada rasa cinta langsung.. sebab dia cintakan kekasih dia sebelum itu.. kini anak pun dah 3.. Masih bersama isteri atas sebab anak-anak.. Dia terlalu sayangkan anak-anaknya.. 

Agak tragis pada aku kisah cinta ini.. Tak cinta tapi terpaksa kawin.. Ada orang yang dicintai tetapi tidak dapat bersama sebagai suami isteri.. Hanya kekal sebagai kekasih gelap.. Tapi lebih aku tak faham adalah sikap kekasih dia tuh.. bagaimana pulak dia boleh tak kisah kekasih sendiri kawin dengan orang lain.. dan relakan diri terus jadi kekasih...

Pada aku.. jika kita sayangkan seseorang.. kita takkan benarkan orang lain miliki dia.. entahlah.. aku pun tak faham perasaan dan fikiran orang.. Usia perkahwinan dia seusia dengan perkahwinan aku.. Aku hanya mampu doakan dia & isteri terus bersama dan semoga ada rasa cinta untuk mereka berdua.. tapi bila dengar kisah cinta ini buat aku persoalkan.. sejauh mana sebenarnya rasa cinta sebenarnya?? Sanggupkah kita begitu?? Nilaikan sendiri.. Soal hati ini susah kita nak cakap kan..

Kisah 5:

Lelaki itu pernah bertunang 2 kali.. kali pertama dengan gadis sekampung.. tapi bila dekat dengan hari perkahwinan.. adiknya jumpa sigadis itu keluar dengan orang lain.. dia beritahu si lelaki ini.. mereka pun putus tunang.. kemudian.. lelaki ini pun bertunang pulak dengan pilihan keluarga.. kiranya sepupu sebelah ayah.. entah bagaimana.. dia jumpa pula seorang gadis lain semasa ke bandar.. dia jatuh cinta.. dan gadis itu pula tahu yang lelaki ini bertunang dan persoalkan tindakan dia.. Lelaki ini ambil keputusan putus tunang dan meminang gadis ini.. Mak dan ayah lelaki ini jadi tak suka pada gadis ini.. sebab tindakan lelaki itu putus tunang dengan sepupu pilihan mereka..

Bermulalah episod gadis ini sering dimarah-marah dan diperkecilkan dalam keluarga lelaki ini.. malah ketika dia mengandungkan anak pertama pun.. entah berapa kali dia pernah menangis mengenangkan nasib diri sebegitu.. tapi dia tetap sabar.. walau dikata.. dikutuk dan dibuat macam-macam.. dia tetap sabar.. kini anak pun dah 4 orang.. dah besar-besar pun..

Bila aku tahu kisah cinta ini.. Aku jadi lebih muhasabah diri bila aku putus tunang dulu.. sebab kes aku itu seolah satu sejarah yang berulang kembali.. lelaki yang aku ceritakan ini adalah ayah aku... dan gadis itu adalah mak aku.. Aku tak tahu kisah ini.. hinggalah peristiwa aku putus tunang terjadi.. dan kisah ini mak ceritakan pada aku.. baru juga aku tahu dulu arwah nenek tak suka dengan mak aku.. tapi pada aku dia memang sayang sangat sebab aku cucu perempuan sulung... tapi ketika penghujung hayat arwah nenek.. arwah nenek memang sayang sangat dengan mak.. hingga kini pun.. mak selalu mimpikan arwah nenek... pernah mak sakit kaki sebab jatuh motor.. malam itu mak mimpi arwah nenek datang jumpa dia tanyakan keadaan kaki dia yang sakit itu.. Tak percaya?? ye ini kisah benar sebenarnya.. Aku kagum gak dengan kisah cinta mak dan ayah aku nie ;)

Kisah 6 :

Mereka berkawin atas pilihan keluarga.. Si gadis datang ke tanah melayu bersama keluarganya untuk melawat sanak saudara di situ. Si lelaki pula merantau ke tanah melayu mencari rezeki.. Mereka berkahwin di selatan tanahair.. Setelah berbelas tahun kawin mereka tidak ada anak.. Entah bagaimana satu hari, si suami terpaksa pergi ke burma untuk membina landasan keretapi maut.. tanpa dia ketahui ketika itu si isteri sedang mengandung.. dia pergi selama hampir 2 tahun di burma.. Nyawa dia masih panjang.. dia dapat pulang ke tanah melayu dengan sihat manakala adiknya pula meninggal di sana.. tak silap aku.. dia pernah berenang menyeberangi selat tebrau untuk pulang ke kampung.. Sampai ke kampung dia terkejut tengok isterinya sudah ada anak.. dan anak itu berusia 2 tahun.. dia tak percaya itu anak dia.. dan dia juga tidak mengaku itu anak dia.. si isteri menangis-nangis memberitahu kebenaran dan kesetiaan dia.. malah ramai saudara mara juga mengiakan.. si isteri itu tidak tinggal atau buat benda jahat dengan orang lain.. bertahun-tahun anak itu diabaikan.. dan pakciknya yang bongsu itulah yang menjaga dia seperti anak sendiri.. akibat dari itu.. si suami tidak mahu langsung buatkan surat beranak untuk anak itu.. hinggalah bila si anak mahu ke maktab perguruan.. barulah si suami itu bersedia membuatkan surat beranak itu.. itupun umur yang dicatitkan dalam itu muda 3 tahun dari usia sebenar jika tak silap aku.. mungkin pada masa itu.. si suami dah terima si anak itu sebagai anak kandungnya sendiri..

Aku tak boleh bayangkan perasaan si isteri itu.. bila si suami menidakkan kesetiaannya selama 2 tahun itu.. dan si isteri itu adalah arwah nenek aku.. dan si suami itu adalah arwah atok aku.. si anak itu?? adalah ayah aku.. Sebab itu dulu aku lihat ayah aku cukup taat pada orang tuanya.. tak pernah sekali aku lihat dia tinggikan suara dia pada mereka.. apa juga kehendak dia pasti dia akan turutkan.. malah arwah tok su.. (paksu pada ayah aku) sering bertandang ke rumah aku dulu.. dan ayah juga tidak pernah menolak apa juga permintaan arwah tok su aku.. malah anak-anak tok su juga dah lama anggap ayah sebagai abang sulung mereka..

Bila kisah ini terjadi dalam keluarga sendiri.. aku jadi lebih  sensitif.. sebab mengetahui semua kisah ini membuatkan aku lebih memahami karakter mak, ayah, arwah nenek dan arwah tok aku dulu.. Tanpa ada dugan dan cabaran itulah.. kita tidak akan mencipta sikap yang kita miliki sekarang..

Itulah antara rentetan kisah-kisah cinta yang pernah diceritakan oleh mereka kepada aku.. Aku kutip dan simpan sebagai pengalaman hidup.. aku nilai sebagai tauladan dan ingatan untuk diri sendiri.. Kadangkala bila kita tahu dan baca kisah cinta orang lain.. sedikit sebanyak kita juga akan menilai dan ingat kisah cinta kita sendiri...

Kenapa aku duk teringat semua kisah-kisah cinta itu?? sebab sebahagian daripada mereka yang aku ceritakan kisah cintanya sudah tidak ada di dunia ini.. dan aku rindukan mereka sangat-sangat.. dan semua mereka yang aku ceritakan juga kini di tanahair.. kecuali kisah cinta 3 yang bakal pulang tak lama lagi... Aku rindu mereka semua.. terutama arwah nenek... Al-fatihah untuk arwah nenek dan tok.. untuk kisah 1 dan kisah 4.. mereka adalah antara kawan baik aku.. dan dari mereka aku belajar memahami bahawa soal hati itu kadangkala kita sukar nak nilaikan...

Ubi kayu rebus dan sambal ikan bilis
Dengan secawan kopi panas..
Memang sedap makan masa hujan-hujan kan

p/s Mood rindu aku masih menebal...
Aku terlalu rindu sebenarnya..

7 comments:

kueh bakar said...

fuuuhh.kak.

keturunan ini penuh dengan liku-liku cinta.hehehe.

orang dulu-dulu lebih setia.

lelaki biasanya berubah bila masuk 40an.kerana banyak godaan dan keadaan.psikologi dan biologi.tambahan zaman penuh pancaroba seperti hari ini.

Tukang cuci cute said...

Kueh

Hahahha... kisah orang dulu-dulu memang macam2.. tapi aku syukur berpeluang diceritakan kisah2 itu oleh mak.. ayah dan arwah nenek akak..

Betul lelaki masuk usia 40an nie mmg mencabar.. tapi dik.. tak yah tggu 40an.. 30an pun dah berubah gak.. ramai yg akak kenal ;)

Dugaan tak kenal usia.. cuma hati jek jadi persoalan ;)

ku-cit said...

insaf, sebak dan terharu baca kisah2 cinta ni...igtkan dlm citer tv je ada citer2 cinta mcm tu...rupanya yg realiti lg hebat rupanya...

mashi said...

alfatihah...

akak memang sesuai kalau tulis buku..banyak sungguh cerita

:)

Tukang cuci cute said...

Kucit

Yg dalam tv tuh pun sebenarnya ambil dari kisah sebenar juga cuma diolah jadi lebih dramtik sesuai untuk tontonan dan kejutan buat penonton..

Rasanya banyak lagi kisah cinta yang hebat.. cuma yg ini antara kisah yang diceritakan dan berlaku pada orang2 yang rapat dengan akak ;)

Mashi

InsyAllah.. maybe oneday dik.. tapi tengoklah kelapangan masa akak.. setakat tulis kat blog tuh anytime jek.. nak compile buat buku.. takut takde org nak beli jek ;)

wos said...

kak..
famili ko punya kisah cinta mmng best kak!

penuh perasaan aku menghayatinya..

kalau ko tulis semua kisah cinta ni masa kuehbakar buat contest dulu..
konfem semua hadiah ko bolot kak..

Tukang cuci cute said...

Wos

Sebab tuh aku xnak tulis kisah2 nie masa contest tuh.. kesian semua yang masuk bertanding putih mata jek hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...