Tuesday, 27 September 2011

Sahabat.. Utamakan kualiti bukan kuantiti..

Salam Isnin..

Semalam Uni aku cuti.. cuti bulan september di sini.. tapi pagi aku masih kerja lagi... Lepas kerja.. kawan yang tumpang kereta aku.. Ajak pergi carboot dan piknik.. so balik dalam masa 1 jam.. aku sempatlah masak nasi goreng.. sayur bayam.. goreng sosej dan lauk ayam masak lemak cili api.. Carboot tak banyak sangat macam hari ahad.. but oklahlah.. dapat benda yang xde plan nak beli pun.. hahaha... yang sakan beli beg imitate LV yang memang cun.. baru lak tuh xsampai pun rm30.. aku tengok sekali jek.. belek2 terus beli.. beli 2 terus.. kawan yang tengok pun terkejut.. aku jenis camtu.. tengok berkenan takde nak belek2 lama2.. last.. gerai makcik tuh abis stok LV dia hahaha... kekwn sama kitaorg borong semua.. mesti makcik tuh happy sokmo.. walaupun tiruan jek.. tapi mmg murah berbanding kalau aku beli jenama sini yang jenis murah2.. malah yang brand biasa2 jek aku pernah beli lebih mahal dari jenama tiruan LV tuh.. pergi Milan & Paris aku lalu jek butik LV tuh.. masuk pun idak.. P Venice pun.. ada org jual yg tiruan pun paling kurg 10euro.. nie semalam beli baru £6 jek.. sampai disebut kawan aku pagi tadi nyesal tak beli banyak semalam.. sebab kalau takat nak bagi org tuh dah murah sangat2..

Jumaat lepas aku ada remove sorang adik nie kat FB.. asal ceritanya sebab aku dengar dia ada bawak mulut bukan2 pasal kawan baik aku.. actually dia nie dulu datang sini sebagai helper untuk jaga anak kwn aku selama 6 bulan.. masuk sebagai visa visitor... banyak dah sebenarnya student malaysia yang ambik helper sambilan camnie.. takde pilihan kan sebab suami isteri kan study.. nak tak nak kenalah import adik beradik atau keluarga datang untuk duduk selama 6 bln.. kalau takde terpaksalah pula cari sapa2 yang sanggup dan akan dibayar gaji..

Nak dijadikan cerita.. kawan aku ni dapatlah helper nie.. adik nie kawan pada adik kawan aku sorg lain.. yang tak bestnya.. minah nie memang suka bawak mulut.. Geram juga.. udahlah kwn aku tuh byr passport dan tambang datang ke sini.. bila duk sekali dgn kwn aku.. buat rumah tuh macam hotel jek.. bgn tghri.. memanglah kan dibayar untuk jaga anak dia.. tapi ko anak dara kan.. takkan kerja rumah tak nak tolg sikit2.. nie idak.. ingat duk umah tuh makan minum jek.. hari mggu keluar jalan2.. balik lewat2 malam.. dia ingat datang sini sebab nak p bercuti.. walhal dia dibyr gaji untuk jaga anak org.. dan secara logik dan akal fikiran.. ko pun tahulah bawak diri tolong apa2 yang patut.. nie idak.. melepak rumah org lain bukan main rajin... siap tolong macam2 lagik.. rumah kawan aku tuh.. basuh pinggan mangkuk pun tak nak tau.. Masa kes kawan aku nie kena ngan adik nie.. aku dan kawan2 aku kesian sangat2.. sebab kawan aku tuh tensen sgt.. udahlah dia tuh jenis tak banyak cakap.. jenis pendam jek.. dan antara sebab aku selisih faham dengan kes kwn aku yang pernah aku cerita dulu tuh.. sebab mulut minah nie jugalah sebenarnya..

Cumanya kesabaran aku masa hari jumaat hari tuh dah sampai hadnya.. sebab benda2 yang dia buat kat kawan aku rupanya teruk sangat2.. selama nie aku duk dengar cerita jek.. tapi takde tahu detail bendanya.. tapi bila helper baru yang ganti minah tuh datang.. rupanya adik nie cucuk helper tuh supaya jadi macam dia juga.. tak bagi buat kerja rumah.. kutuk2 kawan aku nie suami isteri.. kutuk anak dia yang katanya manja sangat.. aku dengar ngucap panjang.. terus aku cakap ngan kwn aku.. kalau camtulah gayanya lebih baik aku remove dia dari list aku.. sebab aku tak suka berkawan dengan org camnie.. Cukuplah dia bawak mulut sebabkan aku dan kwan aku tuh berselisih faham.. nie tambah pulak dia mula cucuk2 orang lak.... nasib budak helper baru nie memang baik.... mula2 tuh dia cam confused gak.. tapi lama2 aku tgk dia ok dah.... last2 dari dia jugalah yang dia bercerita pasal kes2 adik tuh cucuk dan mengata2 kawan aku.. bukan takat kawan aku.. tapi ngan aku dan kwn aku sorg lagi pun kena sama..

Aku cakap dengan kawan aku.. kalau boleh remove.. remove jek sebab nanti dia akan jadikan medan FB apa yang kita buat kat FB tuh bahan kutuk dan bahan untuk jadikan isu.. sebab itu aku tak suka sangat org camnie.. banyak kali dah aku beritahu kawan-kawan aku.. tak ramai kawan pun takpe.. janji yang ada bersama kita adalah kawan2 yang kita tahu kualiti dia.. kuantiti ramai dan banyak pun takde makna.. bila senang nah.. semua datang bertandang.. bila susah.. semua lari nak selamatkan diri masing2..

Seperti aku pernah cakap dulu.. aku bersahabat dengan orang aku tak pernah ada niat lain.. Sama seperti kawan aku si S nie.. Dulu ye aku amat rapat dengan dia.. terlalu rapat... dia sakit ke susah ke.. akulah 1st yang akan sampai ke rumah dia.. hatta nb dia rosak pun.. bukan dia dtg umah aku.. tapi aku yg p umah dia betulkan nb dia.. hby dia kena H1N1 dulu.. hby dia baik jek kluar hospital.. aku ngan hby akulah 1st dtg umah dia lawat.. walaupun masa tuh ramai kwn2 cam tak nak singgah lawat sebab takut berjangkit.. aku takde kisah pun hal2 tuh.. name it lah.. tapi atas sebab mulut dan penilaian pada cakap2 org lain.. persahabatan selama 4 thn itu kawan aku si S nie boleh letak ke tepi.. Sayangkan... dia kenal aku 4 thn.. takkan dia tak tahu lagi hati budi dan perangai aku.. dia kenal minah tuh 2 bln.. trus dia percaya cakap budak tuh mentah2... Sebab itu dulu aku redha bila akhirnya aku terpaksa mengalah untuk beri dia laluan dan bagi dia peluang untuk terus dengan ego dia.. Aku malas nak tegakkan kebenaran aku walaupun aku tahu benar duduk pada aku.. Alasan aku mudah.. aku ko kenal 4 thn.. dalam saat ko susah.. ko senang perangai aku dan sikap aku pada persahabatan tuh xpernah berubah walau sedikit pun.. tapi dia.. atas hanya kesilapan kecil dan percaya pada org lain.. begitu mudah letak 1 hukuman.. sebab itu.. aku hingga kini hanya mampu kenang semua itu.. masih boleh berkawan cuma aku dah tak mampu nak mesra cam dulu..

Bab pasal bawak helper nie.. macam2 kisah aku dengar.. pelbagai kisah.. kadang2 kesian juga dengan kwn2 aku yang terpaksa cari org dari mesia untuk datang ke sini.. kalau dapat yang baik.. Alhamdullilah.. dapat pulak cam 1 kes kawan aku kena.. helper tuh lari dengan mat salleh lak.. bercinta punya kes.. lepas tuh tuduh pulak kawan tuh dera kena suruh buat kerja rumahlah macam2lah.. ko tak puas hati dengan kwn aku tuh.. 1 keslah.. ko tak suka ko baliklah mesia.. nie idak.. ko lari dengan mat salleh duk serumah dan bercinta pulak.. so siapa sebenarnya yang problem?? kawan aku ke? atau dia ke??

Aku kalau nak cerita kisah2 camnie.. banyak.. macam2.. yelah duk negara luar camnie.. bukan ada jais ke.. apa ke.. ikut diri masing2.. Berkawan pun macam tuh juga.. ada yang berkawan sebab dia nie org penting kat mesia.. maka menonjollah diri masing2 nak berkawan.. ajak dtg rumah.. ajak p sana p sini.. semua ada agenda.. lepas duk sebut kenal menteri nie.. kenal menteri tuh.. kenal pengarah tuh.. haiiii... malas nak cakap... aku kalau nak cerita politik kat sini boleh jek.. cuma malas jek nak cerita panjang...

P/s Tak ramai kawan pun takpe kan.. janji kawan yang ada kita jaga dan eratkan ukhuwah ;)

Teh Tarik
Minum di sebuah cafe di selatan negara nie..
I'm addicted to teh tarik sekarang nie ;)

5 comments:

kueh bakar said...

ye..kawan sikit pun takpe..

tak payahlah..

'berkawan biar seribu..'kan..kan..

Kaktiny said...

Setuju..

Kata-kata ko mengingatkan aku kepada kata-kata maiza.. sebijik!.

Maiza: "Aku memang memilih kawan.. kawan2 aku exclusive dlm hidup aku.. tak ramai takpe, tapi berkualiti.. tak semestinya yg pegawai tinggi berpangkat, hatta tukang cuci pon lebih mulia sebagai sahabat, jika benar-benar jujur dan ikhlas dlm persahabatan.."


AKU SETUJU!..

... dan lagi aku juga yakin, dalam bersahabat, pasti ada ujian.. apabila dapat melepasi ujian itu, barulah namanya "SAHABAT", kalau tidak, kekal di tangga KAWAN shj..

.. rugi kawan ko yg dh kenal ko 4 tahun tu.. tp percaya kpd org yg dia kenal setakat 2 bulan..

"Biar hilang KENALAN.. jgn putus SAHABAT!.." - kenalan boleh dicari.. bersepah.. SAHABAT sukar diganti, walau mengalir air mata darah!..

.. semoga persahabatan kita kekal abadi..

Jazakillahu khairan khathira.. ya sahabat..

julietchun said...

kalo nk amek helper jgn malu2 pelawa aku yer. aku ni jenis sgp berkorban apa sj utk majikan :-)

ku-cit said...

sy pon nk jadi helper jugak la.. ada saper2 nak amik tak???

Tukang cuci cute said...

kueh

Kalau seribu tuh berkawan hanya sebab kita senang.. masa susah semua lari.. takpelah.. biar hanya sepuluh jek kwn kita ada.. tapi masih sudi nk tolg masa susah ;)

Tiny

Yup zaman nie.. kualiti is better than kuantiti.. kalau dapat kuantiti kualiti yang banyak Alhamdullulah.. tapi kalau kualiti tuh sikit jek kuantiti ye.. so ok jek kan.. berkawan tak perlu ramai2.. cukuplah mana yang ada.. aku camtu.. Hidup biasalah begitu.. ada kwn yg dtg ada yg pergi.. manusia berubahkan.. tidak dia.. kita lak berubah ;)

Juliet

ko nak jadik helper?? nanti sedih pulak bos tempat keje ko kan ;)

Ku-cit

Dik.. amboi dik.. ko nak jadi man-nanny yeah ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...