Friday 7 January 2011

Sudah 3 tahun aku jadi tukang cuci

Diam tak diam rupanya dah 3 thn aku jadi tukang cuci.. Rasa cam baru jek bergelar title nie.. Teringat masa mula2 keje dulu.. walaupun dah biasa buat keje2 mencuci di rumah.. tapi bekerja tukang cuci profesional nie.. lain.. aku ingat lagik.. masa diajar camna nak mop lantai.. ada caranya.. cara pegang mop.. cara letakkan kain mop tuh.. cara ditarik dari kiri ke kanan dalam barisan yang lurus.. kena mop dulu tepi sudut then baru boleh mula mop secara melintang dari atas ke bawah supaya tidak dipijak dengan tapak kaki... semua itu ada cara dia..

Kemudian aku diajar pula cara nak guna mesin buffing... aku ingat pertama kali aku cuba.. nak tercampak jek.. sebab tak reti nak control.. dia ada cara nak adjust mesin tuh.. kalau kena gaya adjust.. mudah sangat control.. lepas tuh kena pandai coontrol kiri kanan dengan angkat dan rendahkan pemegang buffing tuh.. semua itu ada belajar.. itu belum lagi camna nak sukat letak chemical dalam botol dan juga baldi.. ada sukatan dia.. bukan main letak jek.. nak lap pun ada cara.. dari atas ke bawah.. dari luar ke dalam.. 1 kain ada 16 lipatan.. dan kita lap ikut lipatan tuh supaya kotoran yang dilap sebelum tuh tak bercampur2... hahhh... sapa kata senang keje cleaner?? semua itu ada standard kebersihan dia.. itu belum kod warna biru, merah, kuning dan hijau.. hehehe.. semua itu dah cukup sebati dah.. tapi pengalaman pertama tuh tetap berharga gak..

Oh itu belum lagik prosedur nak gunakan barang elektrik cam vakum.. buffing.. ada benda2 yang kena check dulu.. bukan main ambik plug terus letak kat plug letrik.. kena check wayar.. kena check bag vakum dah penuh ke belum.. kena check ada apa2 kerosakan ke apa ke.. then baru leh plug in.. hahaha.. kalau bab cuci singki dan tandas pun ada cara juga.. mana kena cuci dulu.. dari luar ke dalam... mean.. bersihkan bahagian luar tandas tuh.. then baru bahagian dalam sebab tak kotoran tuh dipindahkan.. ahhh.. dan itu belum lagik cara nak lap dengan cara 16 lipatan tuh hahaha...

Diam tak diam dah 3 tahun aku lalui prosedur camtu.. teringat pertama kali kena buat keje tukang cuci nie.. rasa cam malu sangat.. sebab tak pernah buat di tempat awam.. takat cuci umah atau tolong2 kemas ofis sendiri tuh biasas.. tapi bila kena bekerja secara profesional bab2 mencuci nie.. kita kena ikut standrd yang ada.. kebersihan camna yang diorg nak.. ada cara dia.. ada kaedah dia.. tapi xlah susah.. once kita dah tahu kita belajar dan buat perlahan2.. dan kena rajinlah.. cam aku.. buat mana yang mampu.. cepat dan bersih.. sebab dah tau teknik kan.. yang lelain tuh pejam mata jek hahaha...

Hari ini aku kena cover department HR gak.. kawan aku masih cuti lagi.. so kenalah cover tempat dia.. mulanya aku xtau.. nasib juga member level 4 tuh ambik kan kunci.. so aku pun kelam kabut kena cover 2 tempat.. oklah.. sebab dah biasa sangat cover tempat tuh.. no hal sangat... dah boleh hafal hahaha.. takat cuci tandas.. buang sampah.. dan salin plastik sampah itu biasa jek.. cuma tak sempatlah nak mop tangga dan lantai hari nie sebab masa dah banyak spend kat sana tadi.. nampaknya kena bawak ke mggu depan jelah..

Fikir2 balik nanti mesti aku rindu dengan keje nie once aku balik nanti kan.. banyak kenangan dan pengalaman yang aku dapat masa jadi tukang cuci nie.. ada yang manis ada yang pahit tapi itu semua biasa2 jek.. tak lalui tak tahu kan..

Sudah jumaat.. cuti 2 hari.. Isnin nie mula balik keje2 yang dah bertangguh tuh ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...