Thursday 13 January 2011

Se'mug' teh epal turki dan jemput2 bawang

Alhamdullilah.. sampai hari ini aku masih dapat makan 'bekal' dari rumah.. Buat masa nie roti kaya masih maintain dalam list... tiap2 pg kena buat.. sebelum mandi p letak roti kat toaster dulu.. dah selesai pki baju solat semua then baru operasi menyapu butter dan kaya.. pakwe aku jeling2 jelah hahaha..

Semalam sempat juga aku buat jemput2 bawang.. lebih baik aku fikir apa aku nak bawak bekal esok.. dari turun bas lepas keje.. masa tuhlah aku nak fikir mana nak cari makan utk sarapan dan tengahari aku.. Sekarang nie masalah itu solve.. aku bawak bekal dari rumah.. termasuklah nasi putih sekali sekala.. senang.. lebih jimat dan terjamin halal hahaha... nie selama 2 tahun lebih.. tiap2 hari aku akan beli sandwich.. atau salad kentang.. itulah merangkap sarapan dan lunch aku.. 2 tahun beb.. 2 tahun makan roti jek ..

Tak boring ke?? usah cakaplah.. sebab itu ada sekali sekala aku balik umah lepas keje.. sebab teringin sangat nak makan bihun goreng atau nasi goreng hahaha... now.. InsyAllah.. aku maintain bwk dr rumah.. sekali sekala bolehlah beli bila aku miss sgt roti baguette tuh.. tapi skrg pun aku dah jrg2 mkn sebenarnya.. kalau beli pun selalu roti sandwich telur tuh jek.. dah agak kurang makan baguette.. sebab bkn ye sedap sgt pun.. takat letak tuna ngan bwg n salad.. mayonis sikit.. itu jek.. bkn ye ada sos cili ke apa ke.. tapi selama 2 thn nielah itulah aku bedal selalu..

Satu lagi, aku dah mula kurangkan minum nescafe dan instant coffee.. sejak aku baca ada 1 artikel pasal effect benda nie pada badan.. terutama yg jenis instant 3 in 1 tuh.. amat bahaya... dah 3 thn duk telan benda tuh juga hahaha... now pagi2 aku minum teh detox.. cuma ari nie aku try lak teh epal dari turki.. kwn aku punya.. siap dah dia proses ngan gula sekali.. tak yah nak tapis22.. cukup senang.. rasa pun best.. tp takleh ambik selalu sebab dia dah proses ngan gula.. sekali ambik 3 sudu kecik gak.. so kena kurang2kan gak.. tapi bila dah sebati minum caffucino atau kopi.. kalau tak dapat.. bdn rasa lesu jek.. sebab itulah penggerak aku buat keje.. idak aku rasa ngantuk jek.. tapi mungkin proses mula2 nak detox kan.. harap maintain ler.. aku ye azam nie.. tak yah dah nak fikir mana nak cari makanan setiap kali turun dr bas.. sini bukan ye ada gerai nasi lemak atau roti canai yg leh singgah (actually masa aku kat mesia pun.. 1 tahap aku pun bosan makan nasi lemak tiap2 pg.. sampai aku tukar makan cornflake ngan susu.. sedap giler..hahaha)

Aku rasa pakwe aku pun cam pelik tengok aku mula bawak bekal.. sebab dulu dia yg bising selalu bila aku tak makan pagi bila keluar umah awal pg.. sebab dulu aku malas sungguh nak prepare makan pg.. nak bwk bekal bagai.. maybe masa tuh aku tak bawak beg yang sesuai nak bawak bekal nie.. jenis beg tuh lak jenis handbag... kalau nak bawak.. bekal mmg kena sengetkan.. kalau bawak berkuah.. confirm leh terkeluar celah2 tupperware.. now.. beg aku dah tukar hahaha.. biasalah aku.. pakai beg mana lama 2 3 bln jek.. beg kali nie.. kalau letak tupperware ke apa ke.. dia maintain dalam posisi melintang.. means tak perlu nak senget2kan.. letak terus dalam beg.. terus leh zip.. ahh.. takde kes nak terkeluar ke apa ke.. 1 lagi aku pun tukar strategik bwk.. kalau ada lauk yg jenis berkuah aku masuk dalam plastik ikat.. asingkan dengan nasi.. so bila nak makan tuh.. takdelah lauk tuh dah melimpah kuah dgn nasi tuh.. dah bau semcm kan.. now.. siap pack2 asing2 semua.. klu ada syur pun pek asing.. sampai uni.. baru satukan.. letak dalam microwave.. boleh makan.. senang kan.. pesal dulu aku tak buat???? Sebenarnya malas hahaha.. now xleh malas2 dah.. kenalah pandai berjimat.. dan paling utama aku dah tak perlu nak fikir pasal makan ari2 dah ;)

Apa pun kadang2 aku masih miss minum kopi.. sebab kat sini diorg minum coffee grind terus dari biji kopi asli.. bukan jenis yg instant bancuh tuh.. itu rasa lagik pure.. aku sekali sekala ambik kat uni.. bilik pantry depan bilik aku jek.. tapi kalau minum mmg pening semacam.. dia pun rasa mmg pahit ohhh.. diorg sini minum tanpa gula dan susu tau.. dahsyat.. aku pun xleh nak telan..

Jemput2 ada lagik sikit.. buat minum petang lak.. kejap dah khamis kan.. esok jumaat dah.. masa berlalu cepat sungguh

2 comments:

julietchun said...

bawak bekal dari rumah adalah jimat, halal dan sedap :P

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Ahah mmg sedap.. lagi berkat ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...