Wednesday 12 January 2011

Bila andaianku salah belaka..

Hehehehhe.... Aku duk buat beberapa spekulasi 2 hari nie.. Sejak mendapat surat cinta di pagi Isnin.. aku andaikan 2 orang lagi yang aku rasa juga pekerja cemerlang mendapat surat yang sama.. satu kawan aku.. dan satu lagik pakwe aku.. TAPIII... tidakkk.. andaian itu sama sekali tidak benar.. mereka tak dapat pun surat tahniah itu.. aikkkk... aku pelik.. sebab setahu aku.. 2 orang nie memang jarang sekali MC... pakwe aku pun MC sekali jek thn lepas... yg sorg lagik pun MC 3 hari cam aku.. Nak kata masa punch in and out.. kedua2nya agak punctual juga.. yg kwn aku tuh confirm mmg punctual selalu.. dia pun jenis gile keje gak.. siap buat overtime.. sooo.. kenapa pulak tak dapat surat yang sama.. ini cukup jadi tanda tanya aku..

Pelikkan perangai aku.. kalau org lain tuh.. tak dapat surat.. ko jek dapat sure ko bangga giler.. aku bukan jenis camtu.. sifat aku kerja dari dulu mmg camnie.. kalau boleh aku mmg nak kawan-kawan rapat aku pun dapat sama2 macam aku.. itu etika kerja aku dari dulu.. tak pernah pun kisah kalau kawan2 aku dapat naik pangkat.. gaji lebih.. kalau kebetulan aku dapat yang extra aku tak pernah nak kedekut kongsi ilmu atau sifat suka tolong aku.. sampai pernahlah juga.. aku buat keje org lain dapat nama dan dipuji melambung2.. itu pernah terjadi sekali pada aku.. sejak itu aku berhati2 sikit.. kalau aku nak bagi kat org aku pastikan tak semua aku bg.. cuma yg aku guide camna nak dapatkan apa yg mereka mahukan.. tapi kdg2 fikir kalau kebetulan diorg dapat lebih dari apa yang aku dapat daripada hasil kerja aku.. aku tetap tak kisah.. sebab deep down aku tahu itu hasil kerja aku.. sekali pun diorg copy paste sebijik2 keje aku.. percayalah.. kalau masa depan diorg kena buat benda tuh.. confirm takkan dapat buat.. walaupun sebelum tuh diorg dah kena puji melambung kan.. sebab apa.. ilmu dan idea itu bukan datang dari mereka.. so manakan dapat mereka hasilkan benda yang sama atau lebih cemerlang.. Itu jek yg selalu aku pegang.. lagi satu benda itu adalah rezeki.. kalau benda tuh bukan rezeki kita.. kita ambik juga.. tak lama mana pun.. dan kalau benda itu sepatutnya kita rasa rezeki kita.. tapi kita tak dapat.. percayalah.. Allah akan bagi lagi rezeki tuh.. cuma lambat cepat dan dalam bentuk yang berbeza..

Ok hahaha dah membebel pulak.. pasal surat tahniah tuh.. kata pakwe aku.. biasanya mesti SV rekomen.. tapi aku rasa tak.. sebab aku pernah bgtau kat SV aku tahun lepas aku dapat cuti tambah 1 hari.. dia cam terkejut.. siap cakap tahniah lagik.. kalau betul ler SV aku rekomen.. dia takkan bg respon suprise cam aku dpt tahun lepas.. aku rasa nie management tgk dari segi kehadiran.. bukan diorg tak tahu punch in and out ari2 kan.. bape banyak cuti.. mc yang pernah ambik.. cuti tahun aku abis jek.. ambik gak.. cuma aku takdelah ponteng.. atau ambik mc kerap.. mesti korang pelik pesal aku tak ambik mc byk dalam masa 2 tahun.. kalau keje kat mesia kerap juga kan kita ambik mc... sebabnya keje aku hanya 3 jam sehari jek setiap hari.. masuk pkl6.30-9.30 pg jek.. ramai kekwn aku mc kdg2 sebab terlajak bangun.. atau mmg xsihat.. atau ada tuh mmg malas nak p keje... itu mmg aku tahu sangat.. lagik satu.. yelah ada setengah tuh mmg ada hal.. anak sakit.. bdn sendiri sakit.. tapi aku dulu Alhamdullilah.. sakit teruk sekali jek aku mc masa kena ceret beret ari tuh.. pernah sekali aku baru kebah demam.. aku p keje gak.. sampai heran kwn2 aku.. tapi balik dr keje tuh aku terus tido smpi petang.. Aku sebenarnya enjoy bangun awal pagi.. kata pakwe aku.. bgn pagi nie buka pintu rezeki.. bila cuti cam ari tuh 10 hari.. mmg aku miss btul bangun pkl 5 pagi tuh.. jam aku akan mula berbunyi dr pkl 4.30 lagi.. dan akan terus berbunyi tiap 15min sampailah 5.30 hahaha.. itu dah masa kecemasan... pernah sekali jek aku pernah terbangun pkl 6pagi.. masa aku mula2 training keje nie.. itulah sekali aku bangun terlepas bas.. sejak itu aku cam serik bangun lambat.. dan ada sekali aku terjaga pkl 5.30.. tapi masih sempat gak bangun dan naik bas pkl 6.. harap2nya takdelah lagik terlewat bangun.. kadang bila dah terbiasa bgn awal.. sabtu ahad pun time aku bgn pun camtu gak hehehe ;)

So nampaknya teori aku mengapa 2 org lagi tuh tak dapat surat tahniah tuh tak berjawab.. aku pun takleh nak agak bagaimana diorg judge untuk bg perfect attendance tuh.. Syukur sebab dapat cuti 1 hari tambah.. tapi kalau ingat ayat pakwe aku.. "Alahhh cuti sehari jek.." itu cam ayat org jeles hahahaha.. "2 tahun berturut2 tau" aku jawab balas balik.. lepas tuh dia leh pulak cakap.. "Ahhh... apa lagik.. lepas nie letak frame surat tuh" hahahaha aku gelak sakan... jelas dan nyata dia jeles..

Tak kisahlah kan.. tapi sorang kawan aku tuh mmg cakap dia jeles sebab aku dapat hahaha... Aku senyum jelah.. itukan namanya rezeki kan..

2 comments:

Kaktiny said...

ko mmg workaholic babe..

ahahaha... pakwe ko jeles tu.. kehkehkeh...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Workaholic mende kalau takat tukg cuci?? cuci tandas hahaha... tapi aku mmg pelik camna diorg judge perfect attendance tuh sebab aku naik bas pg2 tuh bkn aku sorg ok.. ramai.. so punch in pun ramai2 gak.. cuma bila punch out tuh aku skema sikit.. meaning mmg ontime atau lepas waktu 9.30 tuh.. tp bukan aku sorg ok.. hahaha tapi pesal diorg xdpt.. sbb itu attendance jek.. bkn ye pasal kualiti keje.. hahaha.. aku pun muskil..

Pakwe aku jeles tuh dh tentu.. tp dia lgik skema dr aku.. xdpt gak.. heran sungguh hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...