Tuesday 26 October 2010

Muzik itu ibarat rasa jiwaku

Dahsyatkan tajuk jiwang entri aku hahahaha... Sejak 2 menjak 3 menjak 4 menjak 5 menjak nie.. cukuplah smpi 5 jek... Aku asyik nak menulis jiwang jek.. entahlah angin apa kena ngan aku nie.. lepas tu karang berzaman dan berbulan pulak aku sambung balik.. belasah jelah.. janji aku happy dan suka hati apa aku nak tulis.. asalkan aku takde niat langsung nak kutuk sesiapa.. kot ada yang terasa masa membaca nie.. jangan terasa ye.. sebab saya tak kenal pun siapa anda.. dan anda pun tak kenal siapa saya.. kbetulan jek terkena diri sendiri.. so aku menulis nie secara global dan universal ok..

Aku rasa aku nie silap bidang kot hahahaha... patut aku p masuk bidang sastera.. idak pun bidang penulisan.. tapi yelah bahasa penulisan aku pun bukanlah cantik sangat.. kalau takat guna ayat gila2 camnie.. jgn haraplah dapat nak terbitkan buku sendiri.. boleh??? print sendiri.. stapler sendiri.. baca sendiri.. maka nanti terciptalah buku sendiri gak.. nak lagik dahsyat p binding cam thesis tuh.. hardcover lagik.. sure dahsyat jek hahaha.. udah.. udah jangan nak merepek.. sambung tajuk sebenar..

Oh ya Muzik.. apa itu muzik.. aku memang suka dengar muzik.. sejak dari zaman sekolah kalau study jek mesti aku dengar muzik.. takleh ler study kalau senyap sunyi.. rasa cam susah jek nak masuk dalam kepala.. kalau buat maths.. atau subjek2 yg kena mengira.. maka wajiblah aku dengar lagu yang rancak.. ala2 rock sebab cepat dan cergaslah kepala otak aku akan mengira dan makin laju jugalah tangan aku menari-nari menolak menambah dan menyelesaikan formula.. kalau kena bab membaca dan menghafal lak aku suka dengar lagu sentimental.. kalau lagu rock karang camna nak menghafal lak.. tapi kalau sekadar nak baca dan memahami.. lagu apa pun aku layan jek.. terutama lagu yang jiwang karat.. atau yang rancak pun ok jek.. tapi kalau layan menulis di blog atau tulis entri jiwang-jiwang.. mendengar lagu adalah wajib untuk aku.. sebab nanti jari jemari aku boleh menaip dengan super duper pantas sekali hahahaha..

Ayah aku dulu cukup marah kalau dia tau aku study sambil dengar radio.. mesti dia bising suruh tutup radio tuh.. aku ingat lagik.. tapi aku kan degil.. mana boleh tetap juga ku buka radio itu tetapi pelan-pelan.. maka bila zaman aku masuk Uni masa buat undergrad dulu.. aku mula beli walkman pulak.. ahh masa tuh senang sikit nak dengar radio atau dengar kaset.. kasi layan jek lagu-lagu yang best2.. ini memang wajib aku pasang bila aku bertapa di library.. oh ya dulu aku memang kaki library.. pg tghri petang mlm.. aku mmg duk library terutama kalau dah nak masuk minggu exam.. Kadang aku saje letak buku.. kertas pad.. alat-alat tulis bersepah2 kat meja library tuh.. keluar library just utk p mkn.. p solat dan sambung balik.. kadang aku lepak dari seawal pukul 8 atau 9pg.. smpilah waktu tutup pkl 10mlm.. Selalu jugalah berangan kot-kot ada pakwe nak berkenalan ke.. sebab tengok aku kuat study hahahahaha... beranganlah.. 4 thn aku kat uni dulu... takde sorang pun jejaka datang ngorat aku kat meja library huhuhuhu... hahahahah.. nampak sangat niat tak baik kan kan..org p library nak study.. dia p niat nak kena ngorat lak.. mmg lah tak dapat hahahaha...

Lepas balik library.. aku sambung lak study kat bilik.. dulu zaman aku duk asrama.. aku penah gak merasa duk bilik sorang.. so mlm2 kalau aku study mmg aku buka radio.. kena pula zaman tuh radio ada pasang lagu-lagu kiriman pendengar.. jiwang-jiwang semua.. sambil layan kepala.. mulut aku pun duk menyanyi sama.. termasuklah bila masuk tidur.. radio tuh pun aku biarkan terpasang sampailah esok pagi tau.. nak p kelas.. then baru aku tutup.. Tapi aku rasa dah sebatilah jiwa aku ngan muzik nie.. kalau drive apa tah lagi ler.. wajib kena pasang radio..dgr lagu.. cuma dulu kalau kat ofis.. time aku layan buat keje aku.. radio yang aku pasang semua channel english.. kalau kena channel melayu aku susah sikit nak concentrate hahahaha berlagak sungguh.. bukan apa kadang lagu-lagu jiwang tuh menganggu emosi aku.. kena lak time dj tuh membebel-bebel.. terus jek rasa angin.. tapi kalau Dj tuh bebel dalam bahasa english.. I'm cool babe.. hahaha.. boleh aje kepala aku layan.. apa lagik bila dgr lagu-lagu english.. laju jek aku duk menaip siapkan keje aku.. Cuma aku takleh nak layan lagu melayu time dalam ofis jek.. tak feel babe.. tak feel.. hahahaha

Tapi bila driving.. yup channel radio aku.. channel melayu hahahaha... sebab masa drive aku suka dgr lagu-lagu jiwang dan layan perasaan aku.. sebab masa tuh aku sorang-sorang... kadang-kadang kalau rasa nak bebel in english baru aku tukar channel ke english.. selalunya aku stay tune to channel malay jek.. ahhh itu semua membangkitkan mood ;)

But skrg nie bila buat keje study aku.. aku layan dedua.. kalau rasa mood english aku layan... kalau rasa mood melayu.. aku layan.. tapi kalau layan tunggu bas.. keluar jln2 sorang.. aku layan lagu kat ipod aku yang aku letak dua-dua lagu malay n english sekali.. dulu aku asing-asingkan.. letih nak tukar playlist everytime.. now aku combine jek dedua.. senang.. kalau nak pilih lagu pun aku leh sekali harung jek mana-mana lagu yang aku nak layan masa tuh..

Aku layan muzik bila jiwa aku tak menentu.. kadang sekadar ubat rasa rindu aku.. kadang untuk layan rasa sedih aku.. rasa gembira aku.. rasa risau aku.. dan macam-macam lagi rasa yang kadang datang dalam diri aku.. cara aku nak release.. aku nyanyi lah dengan lagu tuh sekali.. biar semua yang terbelenggu dalam kepala dan hati aku.. release sekali.. lepas nyanyi lega sikit.. walaupun hakikatnya problem tuh masih camtu gak.. takpelah setidak-tidaknya.. hati aku lega sikit.. hati aku terubat sikit.. tapi tidaklah sampai aku nyanyi terjerit-jerit tuh.. tak tak.. aku masih waras dan tak nak jadi orang gila jerit hahahaha... sekadar layan masa nak tidur atau time aku baca novel yang bersusun tepi katil tuh..

Aku rasa semua orang suka dengar lagu kan.. cuma jenis irama.. lagu.. rentak tuh berbeza bagi setiap orang.. bahasa gaya pun berbeza gak.. tak kisahlah asalkan layan fikiran dan perasaan kan.. janji happy dan tak ganggu hidup orang.. cuma kalau pasang n nyanyi kuat2 tuh kena hati-hatilah kot ganggu pula ketenteraman orang..

Blog nie takde lagu??? Emmm.. Maleh pulak nak letak sebab aku ada web lain tempat aku layan lagu-lagu tuh.. malas nak letak kat sini.. next time kot.. ;)

Best kalau jumpa kawan atau orang yang suka layan lagu nie.. sambil-sambil borak boleh share dan kongsi lagu yang disukai.. Aku ada sorang kawan yang suka layan lagu cam aku.. kalau borak ngan dia.. memang best jek.. sambil layan lagu-lagu yang kami suka dengar.. ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...