Saturday 23 October 2010

Mengorat itu penting kalau nak cari pasangan

Hahahahah... best tak tajuk entri aku.. cukup sensasi.. Topik ini keluar bila masa nak turun bas semalam.. Kadang bila dalam bas menunggu masa sementara sampai tempat kerja.. kami selalu gak borak yang merepek2.. yang hot2.. kadang banyak juga buka cerita lama.. ari nie cerita pasal mengorat zaman muda-muda dulu.. opsss.. aku masih muda lagik tau hahaha..

Dulu aku ramai gak kenalan.. biasalah orang mudah mesra cam aku nie hahahaha... tambah pula aku tau aku cun sikit hahahaha.. (sila senyum ok.. angguk-angguk kepala tau.. jgn cebik.. nanti tak lawa).. idaklah.. aku memang ramai kenalan.. sebab dulu aku rajin chat.. so ramailah jumpa guys.. p dating sana sini hahahaha... walhal masa tuh udah ada pakwe.. dasar testing market kata kawan aku hahahaha...

Alah dulu kenal-kenal sekadar nak kenal orang.. keluar dengan lelaki itu.. lelaki ini.. untuk berkawan.. agak-agak ok.. keluar lagik.. tapi rasanya sejarah aku.. kalau keluar jumpa tuh sekali jelah.. lepas tuh .. aku lak hilangkan diri.. bukan diorg hahahaha..

Ok berbalik bab mengorat nie.. yeahhh itu amatlah penting.. baik lelaki atau perempuan mesti tahu mengorat.. yelah kalau bercakap tuh kenalah tahu ayat-ayat manja hahahaha.. bukan sekadar ayat-ayat macho dan sopan santun..

Aku sebut ngan kawan aku semalam.. masa umur kita belasan atau 20an.. boleh lah kalau nak tunggu lelaki mengorat.. tapi kalau dah umur 30an.. 40an.. terpaksalah perempuan tuh pandai gak mengorat.. tapi janganlah lebih-lebih gak.. karang jadi lain..

Aku idaklah pandai nak mengajar orang camna nak mengorat.. yang penting jadi diri sendiri.. senyum2 manja sikit hahahaha... intonasi nada suara kenalah manja2 juga.. kot nak tanya "dah makan?" kenalah ada irama sikit.. pastu sambunglah ayat.."makan apa tadi?".. pastu pepandailah nak sambung lagik hahahahaha...

Yang penting be yurself.. aku rasa mengorat ini pun sebahagian daripada komunikasi.. kalau orang selalu buat sales nie. aku rasa mesti terer jual minyak aka mengorat nie kan.. kalau kena orang tak banyak cakap?? tak reti cakap.. camno nak mengorat.. dan sepatah tanya.. sepatah jawab..

Pakwe aku... masa dia mengorat aku dia banyaklah cakap hahahaha.. dah kawin.. mmglah.. cakap sepatah.. sepatahlah dia jawab... udah faham.. kadang-kadang aku ugut.. sambil tarik telinga hahahaha terutama bila part aku masak.. "tanya sedap tak bang".. kalau dia main angguk kepala jek.. sah2 tangan aku pegang telinga dia dengan amaran keras.. "ahhh cakap tak sedap.. siaplah" hahahaha.. maka dengan terpaksa dia akan cakap dengan lemah lembut.. "sedaplah" hahahahaha... aku bab-bab ugutan nie mmg suka nar..

Mengorat ini apa maknanya ekk?? maknanya kita mengoda dengan cara berhemah hahahaha.. yang kurang berhemah itu aku taknak cite karang masuk 18sx.. itu bab lain.. next time punya entri kot teringat ler.. takut karang lagi 3 bulan aku jengah sini balik lak hehehehe..

Oh ya topik ini keluar sebab cerita pasal kawan-kawan yang dah lewat usia masih belum kawin atau punya pasangan.. bukanlah kata diorang tuh tak pandai mengorat.. karang ada pulak yang saman aku... tak tak.. cuma aku kata.. dalam mencari pasangan tuh kadang-kadang kita kenalah pandai mengorat sikit.. sebab dalam mengorat tu nanti kita dapatlah tangkap serba sedikit tentang orang itu.. jangan awal-awal nak kenal dah terus blok.. atau ada persepsi itu ini pasal orang tuh.. kalau ada syak wasangka.. tanya jek terus.. hati ke hati.. ada sangsi ke tak pasti ke.. tanya.. aku camtulah.. tanya betul-betul.. idak pun gunakanlah soal-soalan yang mampu membuatkan korang menilai peribadinya.. soalan apa?? alah.. tanyalah soalan situasi.. kalau u dalam keadaan camnie kan (apa-apa keadaan).. u buat camna?? so dari situ nanti.. dapatlah nilai kebijaksanaan jawapan dia.. Hahahaha nampak sangat aku tipikal menggunakan soal-jawab dalam kelas hahahaha... nasiblah dah aku ada ciri-ciri itu..

Bukan apa kadang-kadang nak tanya direct nie tak semua orang terbuka pemikiran dan mampu menerima soalan begitu.. tapi kalau kita bagi soalan situasi nie.. kadang diorang leh related dengan keadaan semasa atau pengalaman sendiri..

Masa nie jugalah boleh test ayat-ayat power.. ayat-ayat jiwang.. sebab orang perempuan mudah jatuh hati dengan ayat-ayat jiwang.. orang lelaki?? ayat2 jiwang pun jalan gak.. hahahaha... alah siapa yang tak suka kan.. kalau orang puji melambung.. mesti kembang kuncup hati.. mesti rasa hati berbunga-bunga indah jek..

Itu bab nak mula kenal lah.. kena ngorat dulu.. tapi dalam satu hubungan untuk kekal lama tuh adalah benda-benda lain yang nak kena tengok.. lepas dah mengorat rasa berkenan.. maka adalah sambungan benda-benda lain yang nak kena tengok.. perangai dia..sikap dia.. cakap dia.. intonasi dia.. prinsip dia.. agama dia.. dan segala macam mak nenek benda yang nak ditengok..

Tapi selalunya yang agak sukar untuk kita kenal pasti adalah kejujuran dan keikhlasan.. ini selalunya hanya boleh kita lihat dari perbuatan dan tingkah laku.. kat situ kita boleh nilai sebenarnya.. bagaimana kita tahu orang ikhlas.. ohh itu terlalu subjektif untuk dijawab.. selalunya yang boleh menilai adalah hati dan fikiran kita sendiri sahaja..

Paling utama masa kita berkawan dan berkenalan.. biarlah kita merendah diri.. tak perlu nak bangga diri sangat.. cakap kita ada itu ini.. ada pangkat.. ada duit.. keje best itu ini.. ahhhh bab itu kalau dia dah mula buka mulut hati-hatilah.. kalau rasa serasi nak layan kepala dia.. oklah.. kalau tak serasi boleh blah ok ;)

Tapi yelah kan.. jodoh itu ketentuan tuhan.. manusia berusaha semata.. cuma yelah tip-tip yang ada kalau buat pun kalau belum sampai masanya nak buat camna kan.. aku akui juga.. cuma aku katalah.. mengorat itu penting juga kalau kita nak kenal hati budi orang... kat situ kita dapat tau banyak benda pasal orang tuh..

Teringat kenangan silam masa dingorat dulu-dulu.. banyak yang lawak dan banyak juga yang manisnya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...