Tuesday 14 February 2012

Yang dirindukan..

Salam pagi isnin

Hari ini hari terakhir kawan baik aku Nuch di CIS.. Esok 14hb feb.. Hari Valentine dia akan pulang ke Thailand.. bermakna aku bakal ditinggalkan lagi oleh kawan baik aku.. Rasanya aku dah kebal kena tinggal.. Tapi sedikit sebanyak aku tidak dapat nafikan aku ada rasa sedih.. mana tidaknya.. bersama dia bukan sedikit masa... pasti aku rindukan dia terutama bila pagi hari aku tiba di bilik.. Biasanya bilik dah tidak berkunci dan pastinya laungan 'Good Morning' adalah benda yang aku ucapkan hampir setiap hari padanya... Itu belum lagi kes bila aku balik lewat.. terutama 2 3 minggu nie.. biasanya kami akan keluar bersama.. Esok dia akan terbang pulang.. Pagi tadi dia dah bawak barang2 dia untuk aku bawak pulang ke rumah.. dia tumpang pakej barang yang aku ambil untuk hantar ke tanahair..

Hari ini juga aku dah book tiket flight pergi dan balik dari KL ke Thailand.. confirmed dah booking.. senang tak yah susah2 nanti balik nak book tiket lagik.. Lepas jek book aku rasa excited.. looking forward trip ke sana.. dan juga excited nak balik bekerja..

Sedikit sebanyak tinggal kurang dari 2 minggu untuk balik... hati memang rasa sayu.. Minggu depan selasa hari terakhir aku bekerja.. Aku ada 1 lagi jumaat sebelum jumaat terakhir minggu depan... Tiket belum confirm lagi.. sebab dia bagi tiket penerbangan lain yang aku tak nak.. tengah minta tiket booking yang baru dengan penerbangan emirates.. aku harap sangat dapat emirates.. dan kalau boleh minggu ini juga diorg confirm booking tuh.. so by the time being.. aku ye tiket masih belum confirm... dah ramai yang tanya.. susah mau jawablah.. selagi tiket tak confirm nie...

Ini adalah list benda2 yang bakal aku rindukan nanti..

  • Udara sejuk yang nyaman tiap kali aku bangun pagi setiap hari.. confirm balik mesia.. bangun pagi dah tak sesejuk rasa di sini.. Silap haribulan aku bangun dengan peluh panas (maaf bukan nak berlagak.. tapi kes ini pernah aku alami masa balik dulu.. semalaman tak boleh tidur sebab terlalu panas)
  • Rutin buat roti bakar.. isi bekal nasi.. dan minum air kosong sebelum keluar rumah pkl 5.40pg
  • Berjalan kaki di awal pagi pkl 6.10pg.. merentasi angin sejuk dan gelapnya awal pagi..
  • Selasa depan adalah kali terakhir untuk aku minta Kunci no 229 lepas nie takde dah pegang kunci tuh
  • Ke CIS dihantar pakwe.. setiap kali tiba aku selalunya mesti terserempak dengan supervisor Nuch tengah isap rokok kat tepi tangga..
  • Naik lif ke tingkat 12..
  • Masuk bilik dan ucap good morning pada Nuch
  • Masuk pantry buat air kopi atau panaskan air untuk buat teh.. selalunya bila nak panaskan air dalam cerek.. cerek tuh airnya cukup2 untuk 1 mug aku.. dan aku suka buat amal jariah dengan penuhkan semula cerek tuh dan tolong didihkan air utk kawan2 yang lain.
  • Login pc.. selalunya pc tak shutdown.. dan mesti check email.. facebook.. dan blog dulu sebelum buat keje.. sambil makan roti bakar yang aku bawak dari rumah
  • Bila masuk pkl 12 lebih.. biasanya keluarkan bekal untuk tengahari.. makan sambil sambung kerja..
  • Bila musim sejuk.. selalunya jarak zohor dan asar beza hanya 1 jam.. selalunya aku solat dekat2 waktu.. sebab perbezaan yang tak jauh..
  • Selalunya juga aku ambil peluang untuk solat maghrib dan kadang2 juga kalau lewat di cis.. aku solat isyak terus...
  • Bila musim panas.. zohor dan asar jarak waktunya berbeza jauh.. dan selalunya aku sering sempat solat asar kat rumah.. sebab selalunya bila musim panas aku lebih suka balik rumah cepat berbanding musim sejuk yang biasanya aku lebih lewat balik rumah.. pelik kan?? Orang lain suka stay masa musim panas sebab siang panjang... Aku lak suka keluar awal sebab nak enjoy panas dan siang yang panjang tuh.. Musim sejuk lak aku suka stay kat ofis sebab nak keluar awal pun dah gelap.. balik awal pun gelap.. stay lewat pun gelap.. lagipun masa nie mood nak jalan2 takde sebab tak best lah..
  • Takde lagi dapat rasa maghrib pada pkl 4ptg.. dan isyak pada pkl 5ptg.. 
  • Di bilik inilah semua kawan-kawan muslim aku dari malaysia akan solat... dari Haizan.. Mas.. Yus.. Asma.. ruang kecil depan meja aku nie adalah tempat untuk mereka solat zohor.. asar dan maghrib.. dan pastinya ruang kecil di tepi meja aku ini juga aku akan sentiasa rindu.. sebab di situlah tempat aku solat... dan pernah juga berkesempatan buat solat dhuha ketika musim panas yang panjang dulu...
  • Tiada gangguan dari kenduri kendara saudara mara.. majlis kawin.. urusan kerja.. di sini aktiviti sosial adalah semata-mata jemputan makan bersama kawan-kawan.. trip berjalan yang berhampiran.. p shopping.. hadiri majlis ilmu anjuran komuniti.. lepak rumah kawan2 dengan agenda rindu masakan air tangan kawan-kawan..
  • Yang paling paling akan aku rindu.. adalah duduk depan PC nie.. memandang keluar tingkap yang di tepi aku.. lihat dunia yang berubah saban hari.. salji.. hujan.. panas.. luruh.. dan segala peristiwa yang terjadi yang boleh terlihat di sebalik tingkap itu..
  • Lepas nie.. aku duk bilik sorang-sorang.. takde lagi kongsi 4 orang seperti bilik sekarang nie.. yang semuanya perempuan.. dan semuanya supporting belaka..
  • Takde lagi agenda kongsi makan coklat.. biskut.. buah.. crisp.. dan segala makanan yang kadangkala kami suka beli dan makan sama-sama..
  • Rindu dengan stok makanan dan kedai segera kepunyaan Nuch.. tanyalah apa sahaja benda yang nak.. pisau.. gula.. susu.. gam.. sabun pencuci pinggan.. buah.. biskut.. maggi... hahaha semuanya dia ada.. kalau masa lapar.. kalau aku sebut jek.. 'I'm so hungry' pasti dia akan buka stok makanan dia.. dan bagi kat aku.. huhuhu.. nie dah sedih dah nie... :(
  • Takde lagi teman nak borak sambil gelak2... terutama kalau salah sorg kami pergi shopping mesti balik shopping tuh kami saling menayang benda2 yang kami beli..
  • Terbayang lagi ketika Nuch, Mas dan Haizan selesai viva.. di bilik inilah mereka datang untuk beritahu kejayaan mereka... melihat muka mereka sebelum viva.. dan melihat gembiranya mereka juga selepas viva..
  • Saling bertukar-tukar kad dan hadiah.. setiap kali hari jadi salah seorg dari kami berempat dalam bilik nie..termasuklah juga sesi bagi kad x'mas.
  • Melihat meja Nuch yang penuh selerak dengan kertas.. raknya yang penuh dengan stok makanan dan file2... hari ini.. meja dan raknya semua kosong dan bersih...takpe dalam masa 3minggu aku akan jumpa dia semula di Thailand ;)
Cukuplah... terlalu banyak lagi senarai kerinduan aku... paling utama aku pasti akan rindukan cuaca sejuk sepanjang tahun Scotland... Just like what people here used to say.. In Scotland... You can get 4 season in a day ;)

Terjumpa kertas ini.. 
Semasa kemas-kemas barang Jumaat yang lepas..
Ini merupakan satu perbualan bertulis masa aku dan Nuch hadiri disccusion research group kami..
Tergelak bila baca balik apa yang aku tulis..
Sila baca dengan nada Thai ok hahaha..
Sedih pulak bila baca semula apa yang kami bualkan tuh..
:(

3 comments:

julietchun said...

lenkali bleh honeymoon kat glasgow kalo cuti.

kueh bakar said...

kak
aku lebih suka untuk balik dulu, sebelum orang. sebab aku tak suka ditinggalkan..haha

lebih senang untuk meninggalkan dari ditinggalkan.semestinya..

tu pasal aku tak suka utk hantar org ke airport atau stesen bas..ashite tgk orng melambai pergi..haha

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Memang akan dtg balik utk final viva.. InsyAllah

kueh

Setiap yang meninggalkan org.. pasti akan ditinggalkan juga hehehe... Kadangkala kita tidak ada pilihan untuk meninggalkan atau ditinggalkan..

Pada akak.. kedua2 itu adalah lumrah hidup... ;)

Alah take +ve jek.. kalau lambai org.. hehehe.. takkan ko nangis kot.. ohhh dalam hati ada taman ye hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...