Thursday 16 February 2012

Bila perlu rancang banyak benda dalam satu masa..

Salam Hari Khamis

Tinggal sehari lebih sahaja masa untuk aku packing barang sebelum sesi angkat barang pada hari Sabtu ini.. Secara rambang.. brg2 kat rumah dah 70% pack.. yang kena pack lagi adalah brg kat dapur.. semalam dah pack separuh.. hari ini kena sort out benda2 yang masih nak gunakan.. dan benda2 yang nak dibuang... Itu termasuklah juga stok makanan yang kena budget utk minggu depan nie.. lepas tuh khamis depan.. semua nak kena let go..

Semalam hari yang letih.. seperti biasalah.. rabu kelas dari 1-4.. sambung buat analisis SPSS.. email G nak jumpa dia esok.. balik makan dan sambung packing.. tup2 bila pakwe balik.. dia kata ada jemputan makan malam lak kat rumah kwn.. so pergi pulak.. balik dah pkl 10 lebih.. sambung lagi pack brg dapur.. pakwe pack lak baju2 dia... dekat nk pkl 12 aku masuk tido.. dah tak larat dah masa tuh.. sebab semalam tuh aku hanya tidur 3 jam sahaja... Sekarang nie pun bdn rasa macam bergoyang2 jek hahaha... tapi Alhamdullilah walaupun begitu.. fikiran dan waras aku masih kuat.. Pelik juga kadang2.. sebab aku tahu badan aku amat2 letih.. tapi kuasa minda mengatasi tenaga kan hahahaha... terpaksalah.. dah sampai stage begini.. selagi boleh survive kita kena berani untuk survival..

Esok juga sesi pembahagian barang2 untuk masak hari sabtu nie.. Aku dah mula bahagi2kan lauk yang hendak dimasak pada hari sabtu nie pada kawan2 aku.. Ada yang email aku personally nak tolong masak.. Alhamdullilah.. selebihnya aku tanya terus boleh tak minta tolong... So far plan aku nak masak kari kepala ikan (bukan aku masak ok) oleh 3 org chef handalan di sini dah dapat restu... Diorg yg tanya aku dulu.. offer nak tolong masak kan.. Lepas tuh 5 orang untuk goreng ayam pulak.. setiap org masak 4 pair ayam... dan 10kg beras untuk masak nasi dah ada 2 org yg sudi nak masak kan.. itu pun ada yg baik hati offer nak buat sandwich.. buat kuih.. goreng sayur.. Alhamdullilah sangat2... Dulu pernah kawan-kawan aku tanya.. macamana aku nak handle angkat brg nanti.. sebab geng2 kawan lama semua dah balik.. ada yang minta aku buat baik dengan org2 baru.. tapi aku cakap.. Aku tawakal jelah... Aku yakin pertolongan itu pasti Allah akan bagi... Aku pun sebenarnya takdelah risau sangat pasal nak suruh org masak nie.. sebab kebanyakan yang tolong masak itu.. diorg sendiri yang call atau jumpa aku personal.. tawarkan diri untuk tolong masak.. terharu sungguh.. sebab waktu itu plan nak masak apa pun belum ada dalam kepala.. tapi permintaan kawan-kawan untuk tolong masak nie.. banyak sungguh yang datang.. Alhamdullilah....

Itu pun.. menu hari sabtu nie.. ada juga yang aku kena masak.. macam asam pedas ikan salmon.. permintaan sorg adik nie.. kenalah buat dia duk request lama dah.. pastu nak buat lak pecal.. masak lemak kuning nangka muda.. mana aku dapat nangka muda?? hehehehe ada dijual dalam tin kat kedai cina... itu termasuklah nak buat begedil lagik..byk benda nak buat.. tapi aku yakin pagi tuh sure ramai yang leh tolong aku kat dapur nanti.. sebab masa tuh dapur dah kosong sikit..

Hari ini pakwe pergi beli barang kering.. list dah bagi... petang nanti balik rumah aku kena sort out ikut senarai lauk dan juga org yg masak.. patut aku kena masak ayam masak merah.. tapi ada kwn yg dah offer nak masakkan... so Alhamdullilah juga... dalam aku kelam kabut uruskan study.. kelas.. packing barang.. fikir pasal nak masak sabtu nie.. semuanya dapat aku uruskan sikit2.. dalam kepala nie.. macam2 fikir.. kena bahagi 3 benda...

Buat masa nie yang belum settle adalah tiket... Aku harap sangat settle secepat mungkin... hanya mampu doa jelah waktu ini.. dah tak larat nak fikir panjang... Itu pun.. semalam.. aku dapat email.. perlu buat sedikit perubahan bidang bila balik bekerja nanti.. Terfikir semalam ada bagusnya juga aku tukar... banyak manafaat sebenarnya.. InsyAllah.. semoga Allah permudahkan urusan aku nanti hendaknya.. Amin..

Tersenyum sekejap bila baca apa yang student tuh tulis kat page nie..
Thank You
You're Welcome =D

5 comments:

marinahunny said...

Nk masak utk apa bnyk2...?

~mrs azmi~ said...

nak buat majlis apa masak banyak2 ni kak?

julietchun said...

nasib baik ada pakwe bleh tlg bagi semangat ;-)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina & Mrs Azmi

Esok akak angkat brg.. so biasanya semua komuniti n kawan2 malaysia datang tolong.. so bila dtg tuh kenalah masak2.. sebab jemput 1 kampung camtu.. kalau takat akak berdua jek angkat brg satu rumah pengsanlah kami..

Itulah namanya muafakat ;)

Juliet

:) Alhamdullilah..

kueh bakar said...

kak jawa...

buat pecal kuah kasik pedas skit!
ahaks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...