Tuesday 7 February 2012

Selepas 5 tahun 1 bulan..

Salam Malam Isnin

Alhamdullilah.. bila tempat lain di seluruh UK sibuk dengan salji yang tebal dan jalan yang licin berais.. Kami di sini.. sekeping salji pun takde... Hujan dan hari ini kabus tebal.. Amaran jalan licin dan pandangan terhad dek kabus tebal telah dikeluarkan sekitar UK.. so untuk sesiapa yang nak travel ke selatan dinasihatkan duduk rumah jelah.. Jeles juga tgk kawan2 di tempat lain sakan main salji.. kami kat sini maintain takde salji pun hehehe.. yelah rezeki Allah itu kan tak semestinya sama.. ;)

Hari ini Alhamdullilah the 1st pilot test with 37 user berjalan dengan baik.. Another 1 more class to go on wednesday.. kalau ikut list ada 118 org tapi tak tahu berapa ramai akan turn up dan berapa ramai juga yang nak join the studies.. kelas tadi pun seramai 43 org.. 6 orang refuse tak nak buat.. so oklah.. dapat 37 org pun dah cukup bagus.. 10 org utk both domain programming and IR.. utk multimedia and e-learning around 8-9.. Harapnya kelas rabu nanti lebih ramai yang sudi nak tolong.. so if aku dapat jumlah seramai 120 atau 100 pun dah cukup bagus dah... lepas tuh aku punya 2 minggu jek nak proses data sebelum balik..

Hari rasa berbelah bagi nak balik.. banyak sebab antaranya analisa data yang perlu aku buat untuk compare data user dan data computation... hujung minggu depan giliran aku angkat barang... brg masih banyak belum pack lagik nie.. progress slow.. nak2 pulak minggu nie aku sibuk dan minggu depan pun sama.. Ada rasa nak postpone tarikh balik ke hjg bln 3 untuk settlekan urusan study.. semalam pakwe lak cakap dia dah rasa macam tak nak balik.. Aduh... hujung thn lepas sampai dia sound2 aku.. tanya bila nak balik.. sampai ugut kata nak balik sorg2 tinggalkan aku..hahahaha... masa tuh aku tensen giler sangat2 tau... sampai aku stress fikir apa solution yang terbaik perlu aku buat... hahahaha... tapi biasalah aku.. bila dia cakap camtu aku buat tak tahu jek.. 5 tahun leh sabar tunggu dengan aku.. takkan beberapa bulan takleh nak tunggu.. dia pun tak punya sebarang komitmen kat mesia.. hutang takde.. kontrak takde.. semua yg ada adalah atas bebanan bahu aku jek.. Nie bila dah confirm nak balik.. baru dia tahu.. rasa tak nak balik... hahaha...

Cuma aku fikir dalam lewat doa aku pada Dia... aku harap biarlah yang terbaik untuk Dia tentukan untuk aku.. andai Dia rasa pulang dalam tarikh yang aku pinta itu yang terbaik untuk aku.. aku redha.. tapi andai Dia katakan.. tarikh pulang itu perlu di postpone.. aku go ahead aje.. buat masa nie tiket aku pun belum confirm lagik.. takde khabar berita langsung.. so aku pun susah nak cakap bila agaknya aku balik.. tapi doa jugalah if perlu postpone lagik.. aku ok jek sebenarnya... InsyAllah.. Dia Maha Mengetahui.. Hanya pada Dia sahaja segalanya..

Hari ini secara tak langsung bila aku minta beberapa rakan sama Phd untuk evaluate dokumen aku.. sebagai expert user.. Aku tertarik dengan perbincangan dengan seorang rakan itu.. Sebab research aku secara generalnya domain complexity vs language complexity... sesuatu domain subject itu sama ada ianya complex atau tidak bergantung pada language complex dalam domain berkenaan.. inilah hypothesis aku.. nak prove sama nak tolak atau terima.. berbalik pada perbincangan kami tadi.. secara tak langsung masuk bab Al-quran dan bagaimana readability studies ini juga pernah dibuat kajian.. kenapa dalam al-quran banyak disebut perkara solat dan zakat..  dan kenapa solat dan zakat dan bukan solat dan puasa.. pada aku perbincangan tadi memang menarik dalam sudut itu sebab benda yang aku kaji methodnya sama cuma domain subject ye berbeza.. tapi konsep analisa text yang aku lakukan itu tak jauh beza... Aku belum nak nak searching dan study lagi domain yang itu.. tapi pada aku itu adalah satu kajian yang cukup menarik.. akan aku buat kajian dan bacaan nanti sebab ada manafaatnya... seperti mana aku ceritakan analysis shakespeare yang aku dan rakan2 buat 3 minggu nie.. so secara tak langsung buat kami buka minda untuk melihat dalam konteks yang berbeza pulak..

Sebab itu sebenarnya mengapa Phd ini bukan mudah seperti buat master atau degree.. sebab dalam mencari ilmu dan kajian kita juga secara tak langsung mengkaji juga ilmu akhirat.. dan jika kita mampu bijak muhasabah dan mengaitkan kehidupan kita.. di situlah  ilmu itu wujud.. Sepatutnta secara ideal... semakin kita berilmu.. maka semakin dekatlah kita kepada Allah.. sebab pada mencari itu.. kita turut mencari juga diri kita sendiri..dan literature review yang kita baca.. kritik dan tulis itu bukan sekadar dan semata-mata kerana kita melihat skop ilmu yang kita kaji.. tetapi juga membuka ruang untuk mengetahui dan mengkaji ilmu lain yang lebih besar...

Tapi yelah konsep belajar ini tidak sama untuk semua orang..dan niat juga semuanya berbeza.. itu aku tidak mahu ulas.. terpulang pada diri masing2.. nak kutip yang mana.. nak ambil yang mana.. Aku juga tidak mengatakan yang aku semakin alim bila buat Phd nie.. cuma tatkala sibuk menganalisa data dan membuat kesimpulan dan kritikan untuk literature yang aku baca.. tidak dapat tidak akal fikiran turut membuatkan kita berfikir tentang muhasabah diri sendiri... Ada orang nak kejar habis dengan masa yang cepat.. ada orang nak buktikan mereka lebih baik dari orang lain..ada orang nak buktikan mereka mampu bersaing dengan orang lain... apa juga sebab dan musabab serta alasannya.. Aku seperti mana dulu.. malas nak ambil tahu.. pada aku konsep rezeki itu sama sahaja.. sedangkan orang yang memancing pada laut yang sama.. tepian pantai yang sama pun.. menggunakan pancing dan umpan yang sama.. tetap juga mendapat rezeki ikan yang berbeza.. Sedangkan kita makan nasi dari periuk yang sama.. lauk pauk dari mangkuk yang sama... rasa kenyang kita tetap berbeza... Sedangkan jalan yang kita lalui setiap hari bersama-rama ribuan orang lain setiap hari pun.. berbeza-beza ceritanya...

Tidak lama lagi aku akan kembali menjadi seorang tenaga pengajar... teringat bila tatkala Elaine bertanya pada aku.. 'I guess you must been missing teaching' Aku hanya mampu tersenyum sahaja... Seperti mana juga kata-kata aku pada Nuch tentang nilai mengajar.. Teaching is just not about teaching stuff or teach knowledge.. but teaching knowledge should come with values as well.. A good teacher would not just teach knowledge.. buat they should as well teach the knowledge values and how can they used it in their life.. mengajar itu bukan sekadar mengajar ilmu sahaja.. atau bukan sekadar mengajar.. dari tidak tahu kepada tahu.. tapi kita juga harus mengajar tentang nilai ilmu tersebut dan mengapa kita kena tahu nilai ilmu yang diajarkan.. Dulu teringat bila aku pernah bertanya pada seorang adik ini.. dia dah lama habis Phd (self sponsored).. tapi masih puas mencari kerja di sekitar UK.. sedangkan dia tahu seandainya dia pulang.. kerja itu InsyAllah dengan mudah sahaja dia dapat... katanya dia tidak minat mengajar.. dia lebih suka buat research.. Secara tak langsung aku perbetulkan konsep mengajar dan mendidik pada dia... jangan kita pandang mengajar.. itu sekadar mengajar semata-mata.. masuk kelas.. buka buku... salin nota.. buat assignment dan dapat markah.. well.. tak nafikan ramai yang berfikir macam tuh.. Bila aku highlighted.. mengapa tidak memandang mengajar itu lebih pada konsep perkongsian ilmu??? bukankah bila kita memandang ilmu itu untuk dikongsikan.. istilah mengajar itu dah bukan lagi isu asal..kalau kita sekadar memandang jadi pengajar ini.. setakat mengajar.. maka mengajar itu sahaja yang kita dapat.. tapi pulangan balik dan nilai pengajaran itu tidak ada...

 InsyAllah.. niat yang baik dibalas dengan yang baik juga kan... Oh ya sejak kebelakangan ini juga aku sering amalkan makan sesudu madu lebah setiap pagi sebagai ubat penat dan malas.. Ini aku dapat selepas mendengar ceramah dari ustaz Sharhan.. Alhamdullilah untuk orang yang macam aku yang memang tiap2 hari penat.. amat sangat berguna terutama bila kadang2 rasa malas jek hahahaha... Ambil madu lebah asli.. baca Al-Fatihah sekali, Ayat kursi sekali, selawat atas nabi s.a.w sebanyak 7kali dan baca surah An-Nahlu ayat 69.. iaitu ayat yang memperihalkan tentang lebah yang melalui perutnya keluar 1 cecair iaitu madu.. InsyAllah.. banyak khasiatnya sebenarnya... kalau ikuti ceramah perubatan islam dari ustaz sharhan ini.. banyak juga surah2  yang aku ambil untuk kesihatan diri.. boleh cari kat youtube.. banyak.. Sesekali bila layan dengar ceramah begini.. dapat juga hilangkan rasa mengantuk bila sehari suntuk buat kerja2 study..


Questionnaire untuk pilot studies..
Doakan semoga semua urusan aku dipermudahkan minggu ini..
InsyAllah

6 comments:

marinahunny said...

Smoga dipermudahkan..... :-)

ku-cit said...

satu benda tu kalo kita mmg minat lakukan semuanya akan menjadi mudah kan...

apa facebook akak??? nk add...eheheh

Acik Erna said...

assalamualaikum..
baru jumpa blog ni..belum khatam lagi ni..he he..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

InsyAllah.. Aminnn

Ku-cit

Bg email nanti akak add

Kak Erna

hehehe ;) kena khatam ke kak?? byk tuh nk baca ;)

ku-cit said...

my emel rashid771@yahoo.com

Kaktiny said...

ameen.

moga Allah permudahkan segala urusan..

nawaitu mengajar kerana ibadah dan pengabdian hidup kepada Allah demi menyalurkan ilmu Allah kepada yang berhak menerima ilmu ganjaran pahalanya seluas langit dan bumi..

Maha suci Allah yang mengizinkan segala nikmat dan rahmat-Nya kita kongsi dan gunakan dgn penuh hemah..

Subhanallah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...