Tuesday 21 February 2012

Esok hari terakhir kerja

Salam Isnin

Esok hari terakhir aku bekerja dengan status 'tukang cuci' profesional hahaha.. bermakna selepas ini aku berkemungkinan besar tidak akan lagi menjawat jawatan ini sepanjang perjalanan karier masa depan.. Sebelum aku menjawat jawatan ini.. tugas sebagai tukang cuci hanya terhad sebagai separa masa di rumah sahaja.. kini menghampiri 4 tahun jawatan ini dah aku pegang sepenuh masa.. Masih teringat pengalaman pertama buat kerja tukang cuci secara profesional.. memang kekok.. apatah lagik dengan jawatan kerjaya yang sebelum ini lebih banyak melaksanakan tugasan pengurusan dan berstatus profesional..

Takkan dapat dilupakan semua pengalaman yang telah dikutip itu.. suka duka.. sosial.. rutin.. semua itu mengajar hidup menjadi lebih matang.. Benar.. bila pernah merasa melakukan kerja-kerja bawahan sebegini.. sedikit sebanyak kita jadi muhasabah diri.. Tidak semudah yang kita sangka kan sebenarnya.. Pernah tengok mereka yang jadi tukang cuci di pejabat-pejabat atau di bangunan shopping complex atau kerajaan.. selalunya golongan begini org tak pandang sangat kan.. pada mereka biasa jek.. atau lebih malang mungkin ada yang pandang rendah..

Aku so far belum pernah lagi lalui pengalaman begitu.. cuma awal-awal kerja dulu pernahlah lalui pengalaman pahit kena 'buli' dgn minah scottish nie.. kalau ingat balik memang sakit hati.. aku nyaris2 jek ngamuk dan campak penyapu sebab tahap dia punya buli agak teruk.. tapi syukur masih ada kesabaran lagi amsa tuh.. selain dari insiden tuh so far kebanyakan staf yang bekerja di bangunan aku skrg nie.. baik-baik belaka.. hanya segelintir sahaja yang tahu status aku sebagai pelajar sarjana Phd.. itu belum aku cerita bidang pengkhususan aku yang komputer sains.. Pada mereka sesiapa yang buat kursus komputer sains nie 'brainy' hahaha... bijak dengan kata lain.. sebab pada mereka.. nak guna komputer tuh susah hehehe..

Jumaat lepas Camela tanya kerja apa yang aku lakukan di tanahair.. sebab aku beritahu aku perlu pulang bekerja.. Bila aku beritahu 'I teach' terus soalan dia bertanya 'What do you Teach'.. bila aku jawab 'computer'.. terus dia cakap.. dia dah lama nak belajar guna komputer.. kenapa tak beritahu dia.. mesti aku boleh ajar free hahahaha... tergelak aku.. Yelah.. bertahun dah mengajar bidang komputer nie.. dari ajar budak2.. level matrik.. sijil.. diploma.. degree.. sampailah masuk ajar guru besar.. cikgu2.. semua dah pernah buat.. ajar professor pun dah lalui.. terutama dulu bila aku kena handle kursus e-learning untuk staf-staf baru dan lama.. biasa nama aku mesti naik untuk buat training pada staf.. itu dulu lah hahahah.. balik nie.. tak tahu lagik.. Masa di awal-awal pengajian Phd selama 2 semester aku dah rasa mengajar computer untuk 1st year undergraduate kat universiti aku nie.. kena pulak subjek tuh wajib uni dan wajib lulus.. serik dah ngajar mat dan minah saleh nie.. Sejak itu.. G pun selalu ambil peluang untuk aku cover kelas dia kalau dia perlu keluar negara atau ada urusan hahaha... Entah berapa banyak kelas G yang aku dah pernah cover.. Syukur pengalaman mengajar itu banyak membantu aku ;)

Cuma aku hingga kini tidak pernah ada rasa nak mengajar bangsa asing.. entahlah.. pada aku kepuasan itu zero.. dulu walaupun mengajar setakat word, excel dan sistem-sistem e-learning universiti di sini.. pada aku rasa itu biasa sahaja.. penat sebenarnya.. kelas 2 jam itu terlalu letih.. kadang aku kena ngajar 2 kelas dengan hanya 1 jam sahaja rehat.. masih penat... mengajar di tanahair tak jauh beza penatnya.. tapi kepuasan itu maksimum... sebab kita tahu siapa yang kita ajar..untuk apa ilmu itu.. dan kesinambungan ilmu tersebut.. Berbeza dengan belajar.. belajar di sini pada aku berganda-ganda best!!! dari apa yang pernah aku belajar semasa degree di UKM dulu.. mungkin sistem pengajaran dan pendidikan yang jauh berbeza dengan malaysia.. Dari pengalaman aku buat Master.. hinggalah beberapa kelas undergraduate yang pernah aku ikut di sini.. Semua yang kita kutip itu memang best.. Kesungguhan mereka yang mengajar itu lainlah.. dan lebih santai.. Bukanlah nak kata mereka yang mengajar aku dulu2 tak best.. ada kelas2 yang memang best.. Masih teringat satu kelas arwah KM (kat ukm dulu kebykan lecturer kita panggil guna initial jek) masuk kelas dia nie.. memang takde lecture.. dia punya lecture adalah bercerita.. dia akan cerita pengalaman-pengalaman dia dulu.. memang best.. tapi yang tak bestnya.. bila nak study nak exam.. 1 apa pun xtau apa nak study hahaha... yelah kelas 1 semester manjang dengar cerita jek.. tapi untuk paper dia nie aku skor sedangkan ramai kawan-kawan aku takat lulus... kenapa aku skor?? sebab aku study buku yang dia cadangkan untuk kami jadikan rujukan.. dan kebetulan banyak soalan-soalan datang dari buku tuh..

Teringat semasa aku pernah di komen oleh beberapa orang pelajar dulu.. hingga ada yang pernah kata.. nak jadikan contoh pengajaran aku sebagai panduan dia bila perlu mengajar di sekolah nanti.. tapi aku berkali-kali juga ingatkan.. jangan tiru cara santai pengajaran aku.. sebab pengajaran aku adalah tahap andragogy.. walhal untuk level sekolah.. itu kena ikut level pedagogy.. hahaha... aku ye kuliah bagi syarahan.. tapi kalau dalam kelas kat sekolah mana boleh bg syarahan.. kita kena mengajar.. dan tunjuk satu persatu apa yang perlu diajar itu.. Sejak kebelakangan ini aku sering teringatkan bekas2 pelajar yang kini sudah pun jadi guru  bertauliah di seluruh malaysia.. mungkin jika ada rezeki nanti.. mungkin aku akan jumpa mereka semula.. teringat 2 group pelajar nie yang memang rapat dengan aku dulu.. kebetulan masa tuh mereka pun dah tahun akhir sebelum aku sambung Phd... kalau ikutkan skrg nie.. mereka dah 4 tahun jadi guru tetap di sekolah.. cuma yang aku tidak tahu.. di sekolah dan negeri mana mereka berkhidmat.. harap nanti.. andai aku ke mana-mana sekolah di seluruh malaysia.. aku dapatlah jumpa bekas anak-anak didik ini nanti..

Tinggal kurang lebih 4 5 hari untuk pulang.. tiket belum confirm... tensen sebenarnya.. aku dah email semula bahagian tempahan tiket... Harap esok dapat jawapan.. serabut kepala fikir benda yang belum settle camnie.. Esok pun nak jumpa G.. meeting terakhir sebelum aku balik Malaysia.. dan pada masa yang sama kena submit report analisis minggu depan.. walaupun aku dah balik.. aku tak cuti... lapor diri isnin depan dan aku terus kerja.. minggu kedua itu baru aku nak bercuti..

Esok hari terakhir kerja.. Sedih pun ada.. tapi sebenarnya aku sendiri pun tak tahu camna nak gambarkan perasaan aku... Mix feeling I guess... semoga esok hari yang memberikan aku perkhabaran yang baik InsyAllah

Kad rekod cuti tahunan..
Untuk tahun 2012 yang takde..
Dah buang pun kad nie.. 
Malas nak simpan ;)

4 comments:

marinahunny said...

Semoga dipermudahkan.... Nt balik msia ada peluang blh kita bersua ye :-)

ku-cit said...

ske baca pengalaman akak yg byk ni...bkn senang nak dpt dpt tu...

Kaktiny said...

kerja kt tanahair sedang menanti..

termasuk "kerja tambahan" kt dapur umah aku tuh!!..

.. gulai kambing.. murtabak.. sup daging.. kek pisang + carrot.. yummmyyyyyy....

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

InsyAllah.. ada peluang kita leh jumpa

Ku-cit

;) pengalaman yang dikutip duduk tempat org

Tiny

Sebelum aku buat keje tambahan tuh.. bg aku rehat dulu .. kalau boleh extend smpi lepas ko bersalin pun bagus gak hahaha... ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...