Thursday 21 April 2011

Bila naik lif.. turun lif dan naik tangga semula

Penat!!!!.. Entah apa mimpi selama 3 tahun aku keje kat bangunan tuh.. tup2 hari nie.. pintu yang memisahkan bilik seminar dengan pejabat SDS dikunci.. buat pertama kalinya.. Semua kunci yang ada ditangan aku.. dicuba2 nak buka 1 pun tak berjaya.. buat sakit tangan aku jek.. termenung kejap aku merenung pintu tuh.. memang rasa sakit hati sungguh.. siapalah punya keje yang kunci pintu tuh pun.. Dalam serba salah aku pun menjampi2 gak nie.. janganlah pintu level 4 pun kunci.. sebelum nie dah 2 hari kawan aku bising.. pintu ke dapur di level 4 pun kena kunci.. selama 18tahun dia kerja kat bangunan tuh.. tak pernah kunci.. tup2 kali nie kena kunci.. dah 1 hari mencari anak kunci tuh..

Aku pun tawakal jelah.. kalau pintu level 4 tuh kunci juga.. nampak gaya ye aku kena turun lif ke tingkat bawah dan naik tangga ke level 5.. tensennn.... Syukur.. masa aku tolak pintu level 4 tuh wahhh tak kunci.. selamat lah aku mendaki hanya 1 level jek dari situ.. Kebetulan.. 2 kawan aku yang kerja level 4 tuh pun baru sampai... sempatlah aku bergosip dengan diorg.. pasal pintu level 6 yang kena kunci tuh.. diorg pun merungut juga sebab dah 2 hari pintu ke dapur tuh pun kena kunci.. masing2 semua merungut.. Semua tak tahu sebab apa.. agenda kunci2 pintu tak penting nie berlaku.. memang menyusahkan betul.. aku nak ke disable toilet pun takleh.. sebab terhalang dengan pintu yang terkunci tuh..

Naik ke bilik seminar tingkat atas.. aku terkejut.. bersepah!!! Sekali lagik dalam rekod... sepanjang aku keje dekat 3 tahun nie.. belum pernah lagi aku jumpa bilik yang bersepah camtu.. dengan cawan2 yang penuh dengan air.. dengan biskut.. jajan tah apa2 lagik atas meja.. Aku pun apa lagik.. mulalah mengemas.. itu belum masuk 1 meja yang penuh dengan kek.. biskut.. crisp.. aku pelik.. aikkkk... cuti easter takkan ada party kot.. cuti x'mas ari tuh tak seteruk camnie partynya.. aikkk diorg nie celebrate sakan nak cuti esok ke?? Lantaklah.. walaupun dah tensen2 tuh.. udahlah kena vakum pulak sebab karpet penuh dengan kertas warna yang berkilat2 tuh..

Selesai bersihkan bilik seminar.. aku turun buang sampah.. naik semula ke level 4.. dalam nak naik ke level 5.. kawan aku tarik aku ke sudut tepi tangga.. cam gaya ala-ala makcik nak bergosip.. memang makcik pun umur dia dah 50+.. dia tanya aku.. masa aku naik lif masa turun ke level 4 tadi.. perasan tak lampu depan coridor tuh terbuka atau tidak.. aku cakap.. yang aku perasan lampu area depan lif tuh mmg terbuka.. tapi sebelah lorong kiri tuh gelap.. aku dah pelik.. Terus dia cakap.. ada seorang lelaki bermalam kat bangunan tuh malam tadi.. Aku terkejut.. Nasib tak kena sergah dengan mamat tuh pagi tadi.. idak confirm aku menjerit punya.. udahlah bangunan tuh bangunan lama.. banyak kes2 pelik pernah terjadi.. sampai ada 1 hall.. memang hall untuk graduation.. kalau aku kena cover hall tuh.. awal2 kawan2 aku dah pesan.. kalau kena masuk hall tuh.. make sure aku jangan masuk sorang2.. biar ada kawan.. dah 3 orang pesan gitu kat aku.. tak pernahlah tanya sebab apa.. tapi kan.. memang pun.. masuk hall tuh kalau awal pagi memang rasa seram sejuk... Yelah bangunan lama kan...

Ok berbalik kes mamat tuh.. sebenarnya aku duk perasan dia sejak hari selasa lagik.. dia buat protes tak nak makan... dia duduk kat level 4 tuh.. depan pintu pejabat pegawai tertinggi.. buat 'Protes Hunger'.. Semalam semasa temankan kawan aku ambik tiket di pejabat tuh.. Kawan aku siap ambik gbr lagik.. aku sebab dah nampak mamat tuh sehari sebelum tuh idaklah heran sangat..  Sampai aku cakap dengan kawan aku.. 'kalaulah dia tuh berpuasa.. sure banyak pahala dia' Terus tergelak kawan aku.. Tadi masa bergosip ngan kawan level 4 tuh.. aku tanyalah sebab apa dia buat protes.. kawan aku cakap dia protes sebab ada student kena 'abuse'.. terkejut lah dengar.. Aku cakap aku ada ramai kawan-kawan yang study kat tempat aku keje tuh takde lak dgr ada yang kena abuse.. Kawan aku cakap.. maybe mamat tuh kena abuse kot... hahahha cam best jek gosip kitaorg tadi.. sebijik cam gosip gaya makcik2 kat mesia.. sapa kata minah2 saleh tak bergosip.. 2X5 jek sebenarnya.. aku layan jelah.. Gelak2 tuh seram gak dengar... Aku tanya malam nie takkan dia bermalam lagik.. esokkan cuti sampai isnin.. giler apa duk kat bangunan tuh 5 malam.. So terjawablah isu kenapa pintu level 6 dan 4 tuh kena tutup 2 3 ari nie.... tapi kan yang tak logiknya.. yang diorg p kunci pun nak wat pe.. mamat tuh nak cari apa pun kat level 6.. bukan ada pe2 pun.. cuma yelah dalam bilik seminar tuh memang ada kopi machine dan tong air mineral.. (baru teringat dah 2 hari aku datang.. lampu dalam bilik seminar tuh memang terpasang jek).. takkan dia minum kot.. kata protes hunger.. opsss... hunger jek kan.. minum tak masuk sekali kan?? Hehehehe... Lainkali kena p interviewlah mamat tuh untuk penjelasan lanjut..

Selesai kerja tadi pun dekat2 nak pkl 9.35 dah.. Hari nie memang letih giler lah.. sebab terkejar2.. selalunya urusan yang boleh buat hanya 5 6 saat.. dah jadik 5minit sebab kes kena turun lif.. naik tangga hanya untuk pergi ke sebelah pintu yang terkunci tuh.. walhal kalau tolak jek pintu tuh 5saat dah sampai... Macam-macamlah... Syukur esok cuti.. Hari nie semua stok2 tisu.. dah dipenuhkan.. itupun ada staff dah bising tisu tangan dah seminggu takde.. Hari nie lak aku kena hantar laundry untuk tuala tangan.. Since tisu tangan kertas tuh dah ada.. Masa aku duk letak kat kitchen staff tuh... seorang staf tuh siap senyum2 jek.. dan cakap 'oh finally' hehehe.. senyum jelah.. siap cakap terima kasih lagik.. Bukan diorg jek yang tensen takde tisu tangan.. aku pun tensen gak.. Sebab aku kalau lepas lepas keje.. memang aku akan make sure tangan aku dibersihkan tahap maksima.. ala2 gaya cam doktor nak masuk bilik bedah tuh.. (masa nie tergelak gak.. nasib dulu aku tak teruskan cita-cita nak jadi doktor.. idak mesti dah jadi doktor bedah skrg kan.. cita-cite yang terkubur sekian lama.. tapi takat kat hukm tuh.. melambak geng2 sama matrik yang kini dah jadi doktor)

Udah.. tetiba jek melalut benda lain.. Ok.. Esok cuti.. mood bercuti dah mula terasa.. tadi masa ambik air mineral kat bilik pantry depan bilik aku nie.. Staff kerani level 10 tadi tegur.. siap cakap ari nie ofis maybe tutup sebelum pkl 5 petang.. Aku cakap.. yelah semua org dah ingat nak bercuti kan.. dia senyum2 je...

Esok cuti pun duk umah jek.. Jumaat pun.. nak kemana pun.. pakwe nak solat jumaat.. bukan dapat nak berjalan2 pun.. lagipun kemungkinan ada program lepaking lagi.. Member dah sound nak buat solat hajat kat rumah dia.. Aku ok jek.. Potluck on the way..

Tetiba cam rasa nak buat cucur udang jek kan..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...