Wednesday 2 November 2011

Menguruskan hal-hal yang bertangguh..

Salam Rabu..

Semalam pulun sakan buat summary 'literature review' tentang Domain complexity & language complexity' memang complex giler sebab aku cuba membuat summary merentasi 2 bidang besar.. Makin banyak aku baca makin mendalam 'complexity' bahasa dan domain yang aku nak review.. Penat.. sebab hakikatnya aku bukan org bahasa.. aku org computer science... namun siap jugalah review yang 9 muka surat tuh... Puas hati? Tak!! sebab itu hanya permulaan sahaja.. masih banyak lagi benda yang nak kena baca... review sebelum nie yang aku buat pasal textual analysis pun tak complete lagik.. lepas nie nak kena combine pulak untuk jadikan 1 literature review lengkap... Semalam ye review lebih nak justify hypothesis... itupun pada aku tak cukup kuat aku ye ulasan.. masih banyak tanda tanya yang belum terjawab.. namun bagusnya semalam tuh aku terjumpa 2 thesis Phd atas tajuk language complexity.. hebat penulis tuh terutama chapter literature review  dia yang dikupas dengan cukup lengkap... aku yang baca pun kagum.. hahaha.. dan pada masa yang sama pun pening... complex sungguh bila bercakap soal language complexity.. Baca thesis semalam buat aku rasa perlu buat argument yang lebih mendalam bila aku nak kaitkan pulak dengan domain computer sciences... kadang2 bila tgk thesis org lain yang beratus2 muka surat rasa tertanya2.. macamana diorg boleh tulis sebanyak itu... sedangkan aku nak tulis 3 muka surat awal review tuh.. lebih 20 jurnal yang aku baca.. quote itu dan ini.. pening... tulis sebaris ayat jek.. tapi quoting sampai 5 journal paper... itulah penulisan akademik.. kalau tulis novel atau paling sekeh tulis blog.. apa lah sangat.... taip jek apa yang tergerak dihati.. alangkah senang kalau tulis thesis atau chapter camtu kan hahahaha.... nie nak tulis 1 ayat penyataan atau kenyataan pun kena pastikan ada reference yang kita rujuk... walaupun hanya definisi... aku sampai quote 5 6 jurnal hanya utk menjelaskan definisi sahaja.. itu tulis sikit.. kalau kena 1 chapter.. confirm berpuluh journal kena quote.. itupun kena pilih2 gak jurnal tuh bukan leh sebarang2 jek...

Hari ini tumpuan aku banyak pada settlekan urusan2 yang bertangguh sekian lama.. patut semalam aku ke klinik untuk treatment appointment pasal tangan aku yang melecur kena minyak panas.. Oh ya appointment dgn doktor hari isnin ok.. katanya infection dari bakteria dah takde.. sebab dah 2 minggu makan antibiotik dengan jayanya.. Jaya maknanya aku habiskan antibiotik tuh selama 2 minggu.. minggu pertama 3 biji sehari dengan dos 400mg setiap biji.. dan minggu ke 2.. 4 biji sehari dengan dos 500mg pulak..

Hasil ujian makmal pada 'swap' pada tempat infection tuh kata doktor normal.. takde dah bakteria.. cuma katanya masih ada sikit2 lagi 'absess' atau cairan yang masih keluar dari tempat bengkak tuh.. kata doktor.. cuba rendam dengan air garam untuk kecutkan bengkak dan keluarkan cairan.. Pada hari tuh juga aku pun tunjuk doktor tangan aku yang melecur tuh.. dia bising gak hahaha..terus keluarkan slip treatment untuk jumpa nurse esok paginya.. (selasa pagi iaitu semalam).. Aku tak pergi semalam sebab aku nak siapkan kerja penulisan review aku tuh.. so aku decide pergi hari ini lepas kerja.. Mula macam malas sebab aku rasa melecur aku tuh dah tak seteruk sebelum nie.. yelah hari2 sapu minyak gamat jek.. dan aku tgk mcm dah ok sikit.. Tapi aku terfikir gak..better pergi jelah untuk dapatkan nasihat & rawatan atau paling utama nak dapatkan  pengalaman tuh..

Bila nurse tuh tgk tangan aku.. dia kata dah nak baik dah nie.. tak perlu buat treatment.. cuma dia pesan ngan aku.. kalau terkena lagik minyak panas.. tindakan pertama kena letak bawah air sejuk sekurang2nya 15min... sebab dia kata.. bila terkena minyak panas atau air panas.. kulit tuh sebenarnya masih terbakar atau dimasak.. sebab itu kita rasa sakit.. ohhh aku baru tahu.. aku cakap aku letak bawah air sejuk seminit jek.. dia kata tak cukup.. sepatutnya paling kurang 15min... sebab nak bagi kulit tuh betul2 sejuk.. memang pun.. lepas kena minyak panas tuh.. aku rasa berdenyut2 lama.. dah sapu lotion pun denyutan tuh masih ada... bagus juga kan aku pergi tadi.. dapatlah info yang berguna tuh.. Ada kawan aku cakap letak colgate hahahaha.... mungkin betul juga kot kalau letak colgate sebab colgate tuh kan sejuk.. will do next time.. I'll remember.. Apa nurse tuh buat?? dia tampal plaster jek kat tgn aku hahaha... tapi besar sikitlah plaster tuh dari yang aku biasa tampal.. so setidak2nya seluruh permukaan tempat yang melecur tuh kena tampal.. cuma agak terseksa sikit bila terpaksa basuh tgn atau ke toilet.. atau tergesel dengan benda2 yg keras memang terasa sakit lah.. Sekarang nie kerja pun pakai sarung tgn sepenuh masa sebab nak elakkan dari terkena bucu atau permukaan yang kasar.

Selesai jumpa nurse.. Aku balik rumah masak mee untuk brunch (sarapan & lunch).. dan mula bersiap nak settlekan pulak council tax... Semalam due date tapi sebab semalam aku sibuk dengan urusan review.. memang tak layan dan tak nak fikir... hari nie.. baru aku perasan pejabat council tax tuh dah tutup under refurbish.. so segala bayaran kena buat online atau p pejabat pos.. so kalau tau buat online jek semalam dah aku buat hahahaha... alasan.. dan hari ini juga aku cuba apply lagik council tax exemption dari student-bussiness department.. Aku harap dapatlah.. sebab kalau kena bayar parah juga dekat £179 sebulan smpi bln 3 nie... aduh banyak tuh... So untuk bulan nie aku byr jek dulu.. kalau dapat exemption.. duit yg dah bayar tuh nanti boleh dapat balik..

Nie sekarang ada 1 lagik benda yang aku nak kena settlekan.. urusan lesen memandu UK.. tak buat2 lagik dari lesen Hong Kong yang aku ada nie.. Aku ada lesen Hong Kong??? hahahaha... ada cerita dia.. kalau tak nak ambik balik test memandu untuk dapatkan lesen UK.. lesen memandu malaysia kita boleh kita tukar ke lesen hongkong dan dari lesen tuh boleh terus convert jek ke lesen UK tanpa perlu kita susah2 ambik test.. benda nie yang aku belum nak buat lagik.. pakwe dah bising bila nak buat... emmmmm... kena buat jugalah sebab once ada dah lesen tuh.. senang aku nak berpoya2 memandu.. sebenarnya dulu aku dah pulun sakan driving kat sini.. cuma 2 3 tahun nie aku malas nak memandu.. lebih suka jadi mem jek... lagik best ;) lagipun aku dah penatlah driving masa kat mesia.. dan saje tak nak bagi pakwe aku ambik kesempatan.. kalau dia tahu aku leh drive sure kalau aku nak p mana2 nnti dia tak nak dah pergi htr aku sebab tau aku leh drive hahaha...

Hari ini aku nak tunggu email dari G.. Mungkin esok aku jumpa dia.. Kemungkinan kami akan raya haji hari ahad atau hari isnin... isnin depan nie aku cuti 2 minggu keje pagi.. lepas tuh ada baki 7 hari pulak nak kena ambik bln 12 nie.. kalau raya hari isnin.. aku rasa maybe aku tak beraya kot.. sebab aku mungkin akan ke universiti macam biasa.. sebab biasanya kalau esok aku jumpa G.. maknanya Isnin atau selasa tuh aku akan ada dateline keje.. tiap2 minggu dah camnie.. Kali nie mood nak raya pun malas.. tak buat dah openhouse.. budget bulan nie byk pakai.. byr duit council.. duit rumah kat mesia.. itu belum bil2 lain lagik tuh...

Ok aku nak sambung tengok drama 'Suria di Cordoba' last tengok minggu lepas hari selasa masa lepas submit programming.. lepas tuh langsung tak tengok sebab duk pulun siapkan pulak review phase 2 nie.. lepas nie akan ada phase 3... Berazam nak tulis literature macam yang aku baca semalam... kagum dengan penulis tuh... dia ye argument... memang mantap.. aku yang baca pun rasa dahsyat dia nie... Camna pulak gaya argument aku nanti ekkk.... Kadang2 pernah juga hati rasa macam putus harapan jek nak habis.. tapi bila fikir kerja-kerja review yang G suruh aku buat tuh.. sedikit sebanyak buatkan semangat aku kuat balik sebab aku fikir.. kalau dia tak yakin dengan aku.. atau taknak supervise aku.. kenapa dia nak bagi aku kerja2 tuh.. bukan sikit2 benda yang aku kena review tuh... so kat situ sedikit sebanyak up balik semangat aku yang down sejak minggu lepas...

Transisi ilmu yang aku dapat??? Dari aku study tentang virtual reality.. kemudian pada e-learning, SCORM.. then masuk pulak information retrieval.. now narrow toward textual analysis and language complexity... terlalu banyak bidang yang aku cross reference... tapi sedikit sebanyak aku perasan ilmu yang aku dapat dan aku baca memang banyak.. kalau tengok jurnal2 aku.. kalau kumpul tuh aku rasa lebih 300 naskah semuanya....  ini masih ada yang nak kena tambah nie....

InsyAllah.. Pasti boleh... InsyAllah pasti aku akan pegang dan siapkan final thesis aku tuh.... Amin... Doakan aku...

This was written by someone name 'Alison'
Life is a Roller Coaster..
so..
Be Happy ;)

4 comments:

sindiketsulit said...

kak, tolong tukarkan lesen aku ni ke lesen hongkong pastu tukarkan pulak ke lesen UK boleh?

nak simpan dalam frame.

julietchun said...

masak apa sampai kena minyak panas? ke saja nak test tangan ko kuat ke tak? :D

jd diri bebaik beb :D

kueh bakar said...

hidup umpama roda

-bukan alison.ahaks-

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Wos

Tak boleh!!! Hahahaha

Kejam tak akak ;)

Juliet

Goreng telur hahaha... nk buat camna dah ditakdirkan minyak tuh nak terbang hahaha ;)

Biasalah org terer masak mmg camnie ;)

Kueh

Ye dik.. roda ke roller coaster ke.. tayar ke.. bola ke.. golek2 gak kan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...