Monday 18 April 2016

Kehilangan dan Kematian

Assalamualaikum dan Salam Petang Isnin

Pagi semalam aku dikejutkan dengan berita yang arwah tok (nenek) dikhabarkan nazak. Mak dari awal minta aku bersiap untuk ke rumah tok.. Kelam kabut jugalah kami... Bila kami sudah separuh perjalanan mak dapat panggilan yang arwah tok dah takde.. kami tetap juga teruskan perjalanan..

Sampai sahaja.. rumah tok yang bersebelahan masjid pun ada beberapa orang.. ada yang aku kenal dan ada yang tidak.. sedara mara belah mak sememangnya aku tak kenal sangat.. kebanyakan mereka ini orang ada-ada/ berada.. sebab itu aku kurang kenal dan mesra sangat dengan mereka..

Menjengah arwah tok dikatil.. aku sedikit terkejut.. kain yang menutup jenazah sedikit tidak sempurna.. pengalaman menjaga arwah nenek dan arwah ayah semalaman.. buat aku sedikit prihatin.. lalu sahaja aku minta dari mak untuk mencari kain batik lepas yang baru supaya jenazah lebih tertutup kemas.. memandang wajah arwah tok aku sedikit sebak.. tapi yelah,, pasti sahaja hati mak lebih sebak dan sedih..

Sebenarnya sejak kebelakangan ini hati aku memang sedikit gelisah.. pernah juga beberapa kali terlintas tentang berlakunya peristiwa kematian ini.. seperti mana aku pernah niat terlebih dahulu.. Dulu arwah nenek... aku dan mak juga yang mandikan... kali ini.. arwah tok.. aku ambil peluang untuk melakukan perkara yang sama.. Syukur sebab aku berpeluang melakukannya... bukan kerana hendak berasa bangga atau apa,, tapi setidaknya adalah sedikit ruang dan peluang untuk aku berbakti untuk mereka di saat akhir mereka di dunia ini...

Dulu aku lebih rapat dengan keluarga di sebelah arwah ayah.. arwah nenek memang nenek kesayangan aku.. menjadi cucu sulung perempuan buatkan aku disayangi arwah nenek... manakala arwah tok pula agak garang.. menjadikan kami adik beradik agak kurang mesra dengan dia.. namun rasa hormat tetap ada... pernah dulu rasanya 7 8 tahun yang lepas.. aku pernah bertengkar dengan arwah tok.. itupun kerana dia mengutuk dan mengejek mak depan kami adik beradik... aku memang panas telinga dan paling tak boleh tahan... itulah pertama kali aku mengamuk depan arwah tok... sampai aku ingat ucu pernah cakap dengan aku.. 'tok tuh marah anak dia (mak aku).. ko sibuk kenapa?'.. lantas aku jawab dengan selamba 'ya betul.. mak itu anak tok.. tapi ucu juga jangan lupa... anak yang dia cakap itu.. adalah mak saya'  sampai ucu aku terdiam tak mampu nak jawab soalan aku balik... mmmm ini kisah lama lah... benda dah lepas.. tapi tetap juga aku ingat sebab pernah jadi kenangan pahit pada aku dalam mempertahankan maruah mak suatu ketika dulu...

Namun aku syukur.. pengalaman yang pernah aku lalui.. sebenarnya membuatkan aku belajar erti hormat.... erti budi bahasa... erti budi pekerti.. menjaga adab.. menjaga bahasa... keluarga arwah ayah amat meniti beratkan tentang tingkah laku.. perkataan dan bahasa yang digunakan.. tertib.. berjalan kena tunduk.. bila hendak makan perlu sapa dulu org tua.. keluarga sebelah mak sedikit kasar dan bahasa juga agak keras.. selalunya kami adik beradik lebih banyak diam daripada bercakap... namun kami paling geng dengan anak-anak arwah pak long.. mak anak no 4.. sampai sekarang pun masih geng lagi... sepupu yang lain?? susahlah kawan dengan anak-anak orang kaya ni hahaha... kami yang geng sama jawa dan banjar ini juga yang best berkawan.. maklong aku org jawa.. dan arwah ayah pula orang banjar... keturunan mak pulak.. bangsa bugis..

Bila berlaku kematian juga buat aku berpeluang melihat dan menilai tingkah laku manusia.. perangai adik beradik.. sepupu sepapat... berjumpa sepupu yang aku tidak kenal langsung... yang menyambut arwah tok dalam kubur semalam rupanya sepupu aku sendiri.. anak pak cik ayob yang kini tinggal di indonesia.. arwah tok penah cerita dengan aku kisah pakcik ayub dilahirkan... degilnya pakcik ayub itu.. itulah seronoknya bila duduk mendengar cerita dari orang tua... aku rindu kenangan silam ini.. dulu dengan arwah nenek.. sering sahaja aku dengar kisah arwah ayah masa kecil.. dari kisah zaman susah jepun.. hinggalah pengalamannya.. paling aku rindukan nasihat-nasihatnya.. kini aku hanya ada mak sahaja untuk aku dapatkan nasihat dan panduan... benarlah kata orang.. bila orang tua sudah tiada.. kadang jurang pemisah antara sedara mara juga makin terasa...

Semalam aku selami juga hati mak... mak kini kehilangan kedua-dua orang tuanya... dulu semasa arwah nenek meninggal... mak ngah pernah cakap dengan aku... 'kini mak ngah dah anak yatim piatu.. dah takde mak dan ayah'. Aku selami juga hati arwah ayah masa tuh.. selalunya hati lelaki nie kan lebih keras dan kuat.. tapi penghujung hayat arwah ayah dulu pun.. arwah ayah lebih banyak berpesan-pesan juga...

Cuma bezanya kali ini.. aku lebih kuat menerima kematian berbanding dulu.. ye memang sebak dan pahit untuk ditelan.. tapi rasanya tidak seperti dulu... kehilangan arwah ayah memang aku sukar hadapi.. paling aku ingat.. aku cium wajah arwah ayah sepanjang malam aku berjaga entah berapa kali.. berpuluh atau beratus barangkali...  sampai orang pelik tengok aku,.. tapi aku tak peduli... sebab aku tahu hanya itu sahaja peluang yang aku ada untuk aku cium arwah ayah...

Kematian itu pasti.. dan menginsafkan... 
Redha pada setiap pemergian... 
Al-fatihah


1 comment:

marinahunny said...

Innalillahiwainnailaihirojiuun . Semoga arwah tok ditempatkan dikalangan kekasih Allah. Setiap yg hidup pasti mati. Apabila kita redha hati kita akan tenang wpon sedih x dpt ditahan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...