Wednesday 23 April 2014

Kembali mengembara.. Jepun (Persediaan awal)

Salam..

Tinggal seminggu lebih sikit sebelum perjalanan ke Osaka dimulakan.. Sejak minggu lepas lagi dah mula sibuk buka balik beg lama.. kotak baju lama.. tujuannya adalah mencari balik semua khazanah lama.. stokin, seluar, jacket dan kasut..

Sejak kembali bermastautin di Malaysia.. selalu mengembara pun dekat2 jek.. dan cuaca pun tak berbeza sangat dengan malaysia.. so selalu bawa sahaja seluar dan selipar bila berjalan.. Kali ini bila ke negara 4 musim.. walaupun pada awal bulan mei diramalkan suhu sekitar 20 darjah.. tapi pengalaman aku sendiri di UK.. malam hari suhu boleh jatuh dengan tiba-tiba..

Sepanjang beberapa minggu kami kembali rancak menghantar mesej di facebook.. adakalanya mengingatkan rakan-rakan tentang waktu flight yang akan tiba di Osaka.. mengingati waktu rakan aku dari Thailand akan sampai ke Malaysia petang 1 Mei.. bertanya tentang urusan booking hotel untuk visa masuk ke sana andai di tanya imigresen..

Antara benda-benda yang perlu disediakan (mari kita buat checklist)

1- Visa ke Jepun : Done, telah dibuat awal bulan april hari tu.. lega sikit sebab dah selesai..

2- Passport belum tamat tempoh sekurang-kurangnya 6 bulan : Ini penting.. kerana kebanyakan negara takkan benarkan pelawat masuk ke negara mereka jika tarikh tamat tempoh passport kurang dari 6 bulan.. ini kerana ada sesetengah negara memberikan visa on arrival up to 6 month

3- Beli ticket kapal terbang : Ini mestilah ada.. takde camna nak p jepun kan. Perancangan asal kami sebenarnya adalah untuk menaiki MAS.. tetapi oleh kerana aku dan Nuch masih dalam proses perbincangan tentang destinasi kami selama 8 hari di Jepun.. maka bila aku semak semula harga ticket.. dah naik dekat RM1000 bezanya.. ditambah pula Kanako mula mencadangkan kami untuk ke Osaka & Kyoto terlebih dahulu.. memandangkan ticket sehala keretapi shinkasen RM400++, kanako mencadangkan kami mengambil flight terus ke Kansai dan balik dari Haneda Tokyo.. maka kami boleh jimat lebih banyak dengan ticket shinkasen sehala sahaja.. Oleh sebab itu kami ambil keputusan untuk ke sana melalui air asia.. dan ini lebih mudah kerana sahabat aku Nuch pula akan terbang dari Surathani ke LCCT dan tiba pkl 2petang.. dan sedang elok sangat kerana flight kami ke Kansai bertolak pada pukul 1.00pg hari yang sama.. Jika kami memilih menaiki MAS.. Nuch terpaksalah tidur rumah mak aku di kampung dan kami naik flight ke Narita esok paginya.. so we save the time.. dan perjalanan balik pulak.. tiba di LCCT pkl 6.30pg dan Nuch akan terbang balik ke Surathani pada pukul 10.30pg hari yang sama..

4- Tukaran duit Yen : Buat masa ini telah membuat tukaran dalam 100,000yen bersamaan dengan RM3255 Untuk hotel dan shinsaken ticket dari kyoto-tokyo adalah 34000yen, tempahan hotel telah pun dibuat oleh sahabat aku awal tahun lagi.. Tukaran yen ini dibuat dengan mengumpul duit sikit demi sedikit.. dah beberapa bulan ini.. menukar duit sikit-sikit bila dapat gaji.. 1000yen=RM32.25.. so antara tukaran terendah yang aku dapat.. di tempat lain yang aku pernah survey 1000yen-RM32.90.. ada banyak beza.. terutama kalau kita nak tukar 10000yen.. ada beza dekat 7 ringgit.. Anggaran perbelanjaan untuk perjalanan sekitar osaka-kyoto-tokyo dalam lingkungan 15000-20000yen.. Ini belum termasuk untuk makan, entrance fees dan beli souvenier.. Kanako awal-awal dah maklumkan dia akan sponsor kami makan... sebagai balasannya dia kata.. bila dia dtg Malaysia nanti.. turn aku pulak belanja dia makan.. oh no hal punyalah heheheh...

5- Jacket : Sebenarnya dah 2 3 hari mencari jaket-jaket lama.. maklumlah banyak kotak bertingkat-tingkat kat rumah tuh.. dan finally semalam jumpa.. uihhh dah nak berkulat jacket tuh dalam kotak.. so immideatedly masuk dalam washing machine.. petang nie balik kerja basuhlah.. mungkin akan bawa dalam 2 3 jaket; 1 untuk kalis angin dan hujan, 1 jacket wool untuk ketahanan sejuk dan 1 untuk cuaca yang tidak terlalu panas dan sejuk.. jacket ini selalu aku pakai pada musim panas...

6- Stokin : Sejak berada di malaysia jarang sangat pakai stokin sebab kasut bertutup dan sering berselipar.. since kita akan travelling jauh so rasanya kurang sesuai nak pakai selipar.. but aku mungkin bawak juga selipar yang selesa.. maka stokin aku yang amat banyak suatu ketika dulu dicari dan digunakan semula..

7- Kasut : Buat masa ini belum decide lagi kasut apa nak bawak.. huhuhu yang penting jenis flat dan tak bertumit sangat.. ada beberapa kasut yang biasa digunakan untuk travelling.. tapi tak pasti jika ianya masih sesuai dipakai atau tidak.. so dalam minggu ini terpaksa test semula semua kasut yang ada dalam simpanan.. terfikir nak beli kasut baru tapi takut nanti masih belum selesa bila nak dibawa berjalan.. nak pulak kali nie travel 8 hari dan banyak berjalan.. teringat kasut yang aku pakai masa ke singapore hari tuh.. nak melecet rasanya kaki pakai kasut tuh.. maybe sebab dah lama sangat tak pakai kasut tuh jalan jauh... If takde pilihan mungkin terpaksa beli kasut baru.. huhuhu

8- Seluar : Sejak balik bekerja.. aku jarang sangat berseluar.. kebiasaan berjubah, baju kurung atau pakai skrit.. nak pakai skrit dan jalan jauh aku tak galakkan kerana faktor berpeluh dan mungkin boleh menyebabkan melecet di peha.. pakai seluar lebih baik kerana mudah bergerak.. beberapa seluar telah dikenalpasti dan dijahit semula untuk keselesaan berjalan.. stok seluar lama berkain corduroy.. antara jadi pilihan.. seluar ini kurang sesuai pakai di malaysia sebab faktor cuaca yang panas.. kalau di negara sejuk.. seluar ini amat selesa dan aku ada 3 4 helai seluar ini..

9- Travelling adapter : Ini juga satu perkara yang mesti dibawa.. sebab plug di jepun berlainan dengan di Malaysia.. kenalah bawa benda nie.. siap bawa extension socket sekali.. senang nak charge hp, camera serentak.

10- Kamera : Secara peribadi aku ada 3 kamera.. maksimum boleh bawak pun 2 jek hahaha.. masalah ye.. 1 kamera ini bersaiz dslr.... berat dan satu lagi pulak pocket size.. masalahnya kamera olympus yg saiz pocket tuh kualiti gambarnya tak secantik kamera canon yang lagi 2.. mungkin angkut jugalah yang saiz besar tuh.. walaupun bakal membuatkan bahu aku gagah perkasa memikulnya ;)

11- Baju: Rasanya aku bakal banyak bawa baju gaya malaysia.. stok baju di UK lebih cenderung singkat dan sebenarnya lebih sesuai jika dipakai dengan jacket.. buat masa nie rasanya masih stick dengan gaya baju malaysia kot sebab lebih nipis dan labuh.. senang nak gulung masuk beg berbanding baju UK yang berjenis kain cotton dan sedikit tebal..

12- Tudung : Sudah diputuskan akan memakai tudung syria dan halfmoon.. sebabnya? tak perlu sibuk2 nak gosok tudung dan of course no 'tudung bawal' hahaha... pashmina juga akan dibawa just in case perlu dijadikan selimut andai sejuk dalam flight nanti..

13- Baju kurung : Sepasang baju kurung terpaksa dibawa ke jepun hahaha.. Ini sebabnya kami ada sesi bergambar dengan pakaian kimono.. memandangkan baju kimono yang mereka ada itu takde saiz aku yang comel ini (setelah sesi check mengecheck saiz badan).. maka kami aku cadangkan aku pakai baju kurung jelah masa sesi bergambar nanti.. untuk sesi bergambar dengan kimono dikenakan 1500yen dan tambahan 500yen seorang jika bergambar guna baju selain kimono..

14- Makanan : Stok makanan nak ke sana belum beli lagi.. walaupun senarai benda makan tuh dah ada dalam kepala. Antaranya bubur nasi knor, maggi, serunding, nasi impit, telur rebus, sardin/tuna ayam brand, roti, biskut, jajan. Memandangkan rakan aku dedua tuh non-muslim.. so of course tendency untuk makan di kedai non-halal adalah tinggi.. aku takde masalah sangat pasal nie.. sebab kita dah tahu halal haram..tapi kalau jenis yang nak cari juga sijil halal tuh.. payahlah kalau nak travel.. tapi eloklah korg bawak makanan sendiri.. tapi aku sendiri dah kenalpasti beberapa kawasan restoran halal dan telah aku maklumkan pada kawan jepun aku.. selalunya aku tak risau sebab kawan thailand aku tuh.. mesti nak cari nasik juga nanti hahaha :)

15- Ubat-ubatan : Ini semua kena sediakan seperti panadol, antibiotik, pil chi kit teck aun, bam, ubat sapu otot, koyok dan lain-lain. Ini penting jika ada masalah kesihatan dan sebagainya..

16- Skincare : Ini juga penting terutama kalau negara sejuk perubahan suhu dan cuaca meninggalkan kesan pada kulit.. boleh jadi kering dan gatal.. Aku pulak mempunyai masalah kulit yang berminyak dan kering pada kawasan T zone.. so kena sentiasa membawa pelembab setiap waktu.. jika tidak kulit akan jadi kering dan gatal-gatal.. since pelembab yang biasa aku guna nie aku pakai di UK dan juga di malaysia terutama bila duduk dalam aircon.. so agak confident jugalah.. cuma masalahnya stoknya dah nak habis.. so tengah riki-riki dengan kawan jepun aku sama ada brand tuh ada dan murah di jepun atau tidak.. Jika tak.. terpaksalah beli kat sogo.. sebab jenama antarabangsa dan berharga hampir RM200

17- Souvenier : Ini so far dah beli.. sebab nak beri pada kanako utk birthday dia bulan 5 dan juga hadiah untuk keluarga kanako... Buat masa nie dah berhajat nak bagi kain batik borneo (beli masa ke kuching aritu).. dan untuk buah tangan nak bagi kopi 434 yang dibeli masa pergi kenduri sepupu aku kahwin kat muar.. org muar tahulah kopi nie.. kopi gajah.. aromanya kalau buat.. satu rumah boleh cium... since aritu ada beli 3 pek kopi dlm bentuk uncang.. so decide nak bagi diorg sorang satu pek.. dan juga terfikir nak bagi kerepek hahaha... very tipikal local product kan.. since aku duk area yg terkenal dengan industri kerepek kat selangor nie.. so belilah untuk diorang rasa.. hadiah birthday kanako dah siap2 beli masa kat Kota Kinabalu ari tuh.. gelang batu emas yang diikat suasa.. beli gelang ini 3 utas untuk kami bertiga.. meaning kami bertiga ada gelang dengan batu dan design yang sama..

18- Bag: Aku pelancong yang kurang lasak.. maka beg tarik menjadi pilihan utama dan 1 back pack akan dibawa... balik dari tokyo dah siap2 ambik 25kg.. mulanya plan nak ambik 20je.. tapi risau sebab takut terlebih berat je nanti.. maklumlah dah plan nak beli kain cotton sekali masa p nippori fabrik town

19- Toiletries : Ini benda-benda yang waib kena bawa jugalah, walaupun hotel memang menyediakannya.. tapi memandangkan kami nie bertiga berkongsi 1 bilik.. so tak nak ambik risiko kalau tak cukup bahan hehehe.. lagipun lebih selesa bawa benda2 nie sendiri sebab dah memang sedia ada dalam beg.

20- Buku catatan travel : Patut dari dulu lagi aku dah buat buku catatan nie.. so better late than never.. so untuk travelling tahun 2014 ini.. aku mulakan buku catatan ini.. mudah untuk aku rekodkan.. dan tulis apa juga berkaitan kembara aku nanti.. maklumat berkaitan penerbangan.. perjalanan.. kewangan.. benda yang do and don't.. food and etcs... InsyAllah selepas ke Jepun.. hujung bulan 6 pulak akan ke Bandung untuk urusan kerja.. kali ini dah maklumkan dengan pakwe dia kena ikut (atas arahan aku) hahahah... kesian kat dia.. sepanjang 2012-2014 nie.. dah 4 negara aku pergi tanpa dia.. so tahun nie kena follow ler pulak..

21- Cetakan dokumen penting : Buat masa ini belum lagi buat check in online sebab untuk date balik nanti masih belum boleh check in online.. so dalam minggu depan proses cetakan akan bermula dan buat masa nie.. semua maklumat hotel, tempat makanan halal dan lain-lain dah dicetak.

My Travelling book
InsyAllah akan rekodkan pengalaman perjalanan ke sana nanti 
Next trip
InsyAllah Bandung..

6 comments:

Acik Erna said...

assalam iina..dah biasa travell kan tu sebab teliti sangat..insyaa Allah tak de yang tinggal kalau macam ni kan

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kak erna

Waalaikumsalam kak. Kalau travel dekat mcm vietnam n thailand aritu saya xfikir sgt sbb brg nk bwk xbyk. Tp sbb nk p jepun nk kn angkut byk brg. Tuh yg pening sikit. Klu mcm 2 3 ari pun sy relak lg. Nie sbb p seminggu tuh yg nk prepare mcm2

||alis|| said...

salam kak

bestnya tengok persediaan. lebih best p sana wakil 3 Negara, hihi

sy jenis tak proper, makksudnya apa ada itulah dia. 25kg masa balik? banyak gak eh kak. sy dulu seberat2nya masa balik umrah, 20kg, ya Rabbi. tobat nk usung beg tu walau bukan tarik lama mana pon. haha.

tahun ni saya inshaAllah naik china lagi, igt kalau sempat nak slot in ke mabul island, tapi tahu2 dah bulan 5 dah, tolak puasa-raya 2 bulan, dah bape bulan je tinggal utk tahun ni. tahun depan plan ke Adelaide-Perth (masih usha tiket)

walau tabung sy bukan tabung gajah. org igt duit banyak dan masa mcm banyak tapi.. sobs. tuhan saja la Maha Tahu..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

alis

sebab ye travel kali nie mcm jejak kasih persahabatan.. tinggal turn akak jek nanti bila diorg mula sampai ke malaysia.. maybe 2014 atau 2015..

lepas tuh maybe plan kita travel ke negara lain kot.. atau repeat balik negara yg sana tapi p lokasi lain..

Biasalah alis.. bila dah biasa travel nie.. org mmg akan ingat byk duit.. sampai kwn2 akak pun ingat akak byk duit... walhal perancangan nie dah 8bulan kitaorg buat.. kumpul duit sikit2 topup dan tukar duit sikit2

Akak rasa lebih baiklah travel masa usia muda nie.. masih kuat lagi.. sok2 kalau dah pencen dah mula sakit lutut n kaki.. nak berjalan jauh pun tak sesuai dah.. biasalah kan.. travel nie mmg byk pakai kaki.. lainlah kita byk duit boleh sewa driver.. itu cite lain..

ku-cit said...

semoga slamat pegi n slamat blk kak..nanti da blk update la kos sepanjang pegi sana k...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kucit

InsyAllah nanti akak update budget ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...