Wednesday 26 February 2014

Tisu Tandas

Salam

*Masih lagi isu pasal toilet..*

Rasanya sejak kebelakangan ini.. meaning sejak aku balik mesia last 2 years.. aku nampak ada new added kat mana-mana toilet.. Rasanya 6 years back benda tuh taklah popular sangat.. but nowadays.. benda ini macam benda popular dan wajib ada kat toilet..

Kenapa aku tetiba nak story mory pasal benda nie.. sebabnya toilet kat level aku.. kalau toilet tisu tuh dah habis... maka jawabnya mau seminggu 2 karang baru ada balik.. tension juga.. dan keduanya aku malas nak sound akak yg jaga toilet tuh.. kenapa? Sebab aku kan pernah jadi cleaner dulu.. kes yang sama pun pernah gak kena pada aku.. antara faktor tisu tuh takde... 1 sama ada memang cleaner tuh malas nak ambik kat stor (aku tak pernah malas camnie hehehe).. 2.. stok memang dah habis.. kena tunggu order baru (kes ini aku selalu kena masa kat UK.. staff complain selalu juga pasal tisu nie.. tapi sebab toilet aku jaga dulu ada pengering tangan so.. problem solve secara tak langsung)

Selalunya.. kebanyakan toilet ada 2 cara bagaimana diorg letak tisu toilet.. ada yang jenis letak kat setiap cubicle... ada pulak yang letak 1 gulung besar kat tepi singki.. so pandai-pandailah.. sebelum masuk toilet ambik dulu tisu kat gulungan besar tuh... kes macam nie memang jimatlah.. tak perlu nak check setiap cubicle dah habis atau idak tisunya..

Pada aku yang lebih selesa adalah letak tisu kat setiap cubicle.. senang.. selesa untuk pengguna dan cuma akan banyak kerjalah pada cleaner.. kalau masa aku kerja dulu.. gulungan besar yang diorg letak kat singki tuh.. adalah gulungan yang sama juga aku letak kat setiap cubicle.. biasanya dalam sebulan baru habis.. dan setiap hari kalau bersihkan toilet dulu mesti akan check tisu nie ada ke idak..

Perangai aku pulak.. sebab dah biasa.. setiap kali lepas guna toilet.. aku mesti akan ke singki dan ambik sabun sikit dan cuci tangan.. bukan cuci sikit2.. tapi cuci tapak tangan sepenuhnya.. dan disebabkan cara cuci begitu memerlukan aku keringkan dengan tisu yang ada... ada sesetengah toilet disediakan pengering tangan.. kat tempat aku nie takde... kalau toilet tisu dah habis.. at least pengering tangan tuh membantu jugalah.. dan bila musim sejuk.. pengering tangan nie membantu juga sedikit sebanyak untuk panaskan tangan :)

Dulu semasa di UK.. penggunaan tisu ini adalah penting selepas membersihkan diri.. bukan maksudnya bersih dengan guna tisu sahaja... bagi yang muslim.. semasa hidup diperantauan.. bila kena buang air.. biasanya kami dah biasa akan bawa botol air kosong.. so bila sampai masa nak buang apa yang patut maka.. botol atau cawan yang ada digunakan untuk isi air.. selepas proses tuh.. perlulah dibersihkan pulak dengan tisu untuk mengeringkan.. sebabnya?? kan cuaca kat sana boleh dikatakan 90% sentiasa sejuk dan berair.. terutama tempat aku.. musim panas pun mcm musim hujan kat mesia.. so kebersihan dan pengeringan pada mana-mana anggota badan adalah penting.. supaya tiada pembiakan bakteria hahaha...

Rasanya rata-rata kawan-kawan aku kat sini yang dah balik ke mesia.. semuanya masih terbiasa menggunakan tisu toilet dan biasanya..stok tisu nie kami sentiasa beli dan ada di rumah.. Dulu kalau masa kecik-kecik.. dulu2 jiran kiri kanan rumah aku adalah cina.. dan selalu nampak diorg beli tisu nie satu bungkusan besar.. orang melayu mana ada yang pakai tisu toilet kan.. cuba tengok kat rumah mak ayah kita kat kg.. takde kan.. tapi sekarang.. orang melayu pun dah mula pandai pakai tisu toilet.. bukan pakai tisu tuh.. tak nak pakai air dah.. masih pakai air.. cuma tisu nie digunakan untuk mengeringkan..

Kes ini membuatkan aku teringat cerita kawan baik aku.. masa dia baru balik mesia.... dia belilah tisu toilet nie dah letak kat toilet rumah dia.. so bila adik beradik dia datang.. seorang anak buah dia tegur kawan aku nie.. dia tanya.. 'mak lang buang air.. pakai tisu je ke' hahahaha... jenuh pulak kawan aku tuh nak terangkan kenapa tisu toilet tuh ada kat rumah dia...

Benda nie mungkin pada orang lain.. nampak remeh... tapi dalam kehidupan sehari-hari.. macam aku yang dah biasa... bila tisu nie takde kat toilet proses yang aku ceritakan tadi.. rasa terganggu sangat-sangat.. paling aku rasa ralat.. adalah selepas bersihkan guna air.. dan selepas basuh tangan bersabun.. hingga kadang sebelum ke toilet terpaksa bawa tisu sendiri.. (kalau di China.. orang sana memang akan bawa tisu toilet sendiri ke mana-mana toilet.. bak kata kawan aku.. sebatu dah boleh bau hancingnya)

Itu baru kes tisu toilet.. kalau orang perempuan pulak.. tisu muka adalah antara benda wajib dalam beg tangan kan.. kalau beg tangan aku.. bukan takat tisu muka.. tisu basah untuk multipurpose pun ada.. senang diwaktu kecemasan.. terutama time air kena catu nie kan... so kadang-kadang tisu basah nie amat berguna untuk membersihkan tangan atau muka dikala perlu...

p/s selalu rasa begang bila orang guna toilet.. kepala getah paip ada jek yang tak reti nak sangkut balik..

Stok tisu basah yang sentiasa ada dalam beg ;)

7 comments:

t.a.t.a said...

Setiap kali saya terjumpa gumpalan tisu yang sudah digunakan saya akan membebel, guna tisu tak reti nak buang dalam tong. Menjadi sampah aje.

Kalau saya tahu lelaki yang pakai pulak, saya akan cakap, aku yang perempuan ni pun tak pakai tisu. Haish. Bagi saya lelaki yang pakai tisu tu ala-ala jambu. Hahaha.

Ya kak, saya tak guna tisu. Dalam bag saya tak de tisu, tapi ada sapu tangan kecil. Tisu bagi saya ia lebih menyebabkan messy. Imagine kalau tisu tu jenis yang halus nipis, kalau lap kat tangan kita yang basah, tangan akan kering, no doubt that, tapi perasan tak yang ia akan menyebabkan tisu itu hancur? Bila dah hancur kerja la pulak nak kutip serpihan-serpihan yang kecil itu. That's why saya prefer hand towel or handkerchief berbanding tisu.

Kalau pergi toilet di office memang saya singgah surau jap, ambil tuala kecil. Bila tangan basah terus je lap. Kalau pi toilet luar pulak, tuala kecil memang dah siap dalam bag.

Tapi tisu dapur berlainan kisah. Memang diperlukan untuk dapur la. Itu lagi best. Tebal.

||alis|| said...

dlm beg tak penah ada tisu 30sen. kalau ada pon seumur hidup bleh dibilang 3-4 kali mungkin. sbb x biasa.

masa kcik2 lagi ayh dh biasakn kami ngan beli tisu tandas tuh. tapi bukan guna kat tandas je. kdg bila air milo tumpah sket pon berlari tarik tisu gulung tuh, nama nk amek kain buruk kat dapur, tidak sesekali. hahaha..

sy biasa bawak tisu basah. brand Dettol, ntah sbb apa yer nk brand Dettol, maybe sebab takut luka2 kecil n terus dh ada penyelamat kot.

tp terkena sekali msa kat perth kemarin beli tisu basah cap nivea, tak boleh pkai langsung sebab Wangi dia ya rabbi, ada lagi tuh baru luak selai dan x bersentuh dh sampai skrg. Wangi sangat smpai sakit hidung.

zonaku said...

haah.. x reti2 nk sangkut balik?

marinahunny said...

Sama la sy kak. Stok tipu antara benda wajib ada dlm handbag. Tisu basah dan Tisu x basah. Kat rmh xyah ckp lah penuh stok Tisu je

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

t.a.t.a

Akak dedulu masa kecik2.. mak memang pernah belikan sapu tangan.. memang dulu ari2 bwk p kelas.. kalau yg perempuan ada bunga2 sikit... kalau yg lelaki pulak ada garis2.. corak2.. pernah ternampak saputangan nie kat supermarket mana tah.. terus teringat nostalgia zaman sekolah

Akak kalau kat rumah memang ada tuala kecik yg disangkut kat pintu toilet.. atau kalau kat dapur memang ada yg diletak tergantung..

tapi dalam beg akak tak gemar bawak tuala atau saputangan sebab faktor hygiene.. sebab selalu org perempuan nie dia memang byk guna tisu.. oh pasal yg jenis melekat tuh.. itu jenis tisu yang nipis dan murah.. akak tak guna yang itu.. akak guna yg jenis tebal.. yg biasanya dlm pek yg lebih besar dan kasar sikit

Tisu dapur wajib ada.. sebab byk sgt gunanya kat dapur ;)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

alis

kalau tisu yang ko beli tuh rasanya lebih utk muka dan tangan kot.. ada mcm2 brand kan.. selalu akak suka beli yg jenis baby wipes.. sebab biasanya jenis utk baby wipes nie takde alcohol.. perfume etcs..

brand dettol ok gak.. terjamin bunuh bakteria hehehe

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

zonaku

memang ada.. ari2 jumpa.. td p toilet pun jumpa lagi..

marina

samalah kita kan.. akak mmg kena sllu standby tisu.. sbb klu klur ngan pakwe.. selalu jek dia jadi tukang minta tisu.. mentang2 tau ada je tisu dlm beg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...