Friday 21 February 2014

Cerita tukang cuci

Salam

Baru nie aku ada terbaca di FB ada seorang rakan komen tentang beza toilet kat UK dan Malaysia.. Interesting sebab rata-rata yang komen kat situ.. semuanya kutuk toilet malaysia.. ahaks..

Bagi aku bab toilet nie benda biasa.. bagi aku.. bak kata kawan aku.. toilet kat Mekah lagik teruk.. hingga pernah kawan aku cerita masa dia buat haji thn lepas..masa berhenti kat R&R.. ada sekumpulan geng2 dari Africa.. masuk toilet.. terus jek berak merata-rata.. kalau masuk toilet kat situ.. lagi ler.. memang ko tak lalu nak membuang apa yang patut dibuang..

Pada aku isunya kesedaran.. Toilet kat UK kalau nama tempat-tempat yang kunjungan public.. memang biasanya ada quality control..aku kan pernah jadi cleaner kat UK 4++ thn so aku tahu macamana tahap toilet diorg.. tak semuanya bersih.. cuma bagusnya toilet diorg takde paip.. so everything guna tisu.. sebab tuh lebih mudah bersih.. toilet kat malaysia nie berair.. kadang lepas guna.. kita pijak2 lagi dengan kasut/selipar... dah ada bekas2 tapak yang kotor.. so bertambah kotor ler jadinya.. Aku pernah tengok masa beratur nak masuk toilet kat KLCC.. ada seorang nie guna toilet.. toilet yang jenis mencangkung.. biasanya ada mcm 1 step lagi bila masuk dlm partition tuh kan.. entah mcmana.. ta*k dia boleh jatuh kat bwh step tuh.. yang bestnya.. dia bersihkan taik tuh main tolak2 pakai kasut jek.. kami yang beratur tuh nampaklah kaki dia tolak bnda tuh sebab dh dekat dgn pintu kan.. uihh.. rasa pengotor betul org tuh.. kalau aku sure guna air jelah utk pancut dn bersihkan..

Samalah.. aku juga pernah jumpa kat toilet.. ada org bila buang air besar.. ta*k tuh dia sempat lagik p balut dengan tisu toilet.. banyak lak tuh.. dahlah tuh tak pam tandas.. lepas tuh.. bila kita pam.. mcm nak tersumbat lak toilet.. sebab balutan tuh besar sangat.. mau 2 3 kali gak pam baru toilet clear.. dan pengalaman aku sendiri pun keje cuci toilet pagi2.. tak semua mat saleh tuh bersih.. aku pernah jumpa ada yg boleh kenc**g luar dari toilet bowl.. dahlah toilet UK bukan jenis ada paip air.. jenuhlah isi air dalam baldi.. letak sabun dan mop.. berulang kali gaklah...

Toilet kat melaysia pada aku tahap kebersihan dia OK.. boleh diterima.. walaupun taklah sampai boleh tidur kat toilet tuh hahaha... ada sesetengah tempat yang pernah aku pergi mcm kedai makan.. macam hotel.. restoran yang 5*.. kualiti toilet diorg tip top.. meaning.. orang yang jaga toilet tuh memang jenis rajin.. so sebab itu rupa toilet tuh macamtuh..

Kebersihan toilet juga bukan sepenuhnya tanggungjawab cleaner.. tapi tanggungjawab org yang guna toilet tuh juga.. kes kat tempat keje aku nie lagilah.. dahlah toilet duduk kat level aku nie 1 jek.. 4 lagi toilet cangkuk.. toilet yang duduk tuh.. sepanjang aku guna hari-hari.. mesti ada yang guna dan tak reti nak pam.. kadang sampai berbau toilet sebab bnda tuh duk terapung2 hahaha... Akhirnya sebab tak tahan sangat.. aku siap buat notis besar-besar... tampal kat pintu toilet tuh.. Suruh pam dan periksa toilet sebelum keluar.. sejak itu jarang dah aku jumpa kes toilet tak pam... Hingga.. kawan baik aku sampai boleh guess... aku punya angkara ler tuh (tulis notis) hahaha sebab dia kata gaya bahasa tuh gaya bahasa aku hahaha... memang pun sebab aku masa tuh tension giler dengan manusia yang tak bertamadun... sendiri buang.. sendiri pamlah.. susah sangat ke???

Pada aku kebersihan sesuatu tempat tuh bukan setakat kita pertanggungjawabkan pada org yang jaga atau kerjanya bersihkan tempat tuh.. tapi pada diri sendiri juga.. kalau diri sendiri pun tak reti nak jaga kebersihan.. kenapa nak salahkan org lain kalau tempat yang kita guna tuh kotor sebab kita pun sama tak jaga kebersihan..

Samalah juga dengan kereta.. aku pernah naik kereta seorag minah saleh nie.. masa aku nak balik rumah.. Dia nie kalau kat opis pun.. meja dialah yang paling bersepah.. kalau meja org lain tuh.. bersih tersusun jek.. meja dia.. uihh... penuh jek kertas sana sini.. itu ok lagi... tapi bila aku naik kereta minah nie.. Ya Rabb... aku terkejut giler.. sebab kereta dia sebijik mcm tong sampah.. kat lapik kaki penuh kertas surat khabar.. bungkusan makanan dicampak sana sini.. bulu-bulu anjing.. dia ada bela anjing.. dan macam-macam lagi ler.. Kat malaysia.. kawan baik selalu cerita.. bos dia punya kereta pun jatuh macam kategori tuh jugalah.. lagi pulak bos dia tuh jenis suka aktiviti lasak.. masuk hutan.. panjat gunung.. kereta dia pun serupalah gaya hutan tuh juga.. botol air mineral dia campak sesuka hati dalam kereta.. lumpur tercalit sana sini dalam kereta.. tempat lapik kaki jangan cite ler.. nak pijak pun takut..

So.. pokok pangkalnya diri sendiri kan.. selalu kalau kita tumpang kereta kawan.. kebersihan kereta dia tuh secara tak langsung mengambarkan peribadi dia secara tak langsung kan.. Paling tidak cuba kita tgk meja kerja kawan-kawan atau meja kita sendiri.. agak2 kita boleh tak agak macamana sikap dia.. betul tak??

My equipment once upon a time..

15 comments:

t.a.t.a said...

Bila cerita pasal toilet dan kebersihan ni kan kak, semuanya berpunca dari diri sendiri juga. Kalau dah namanya pun manusia, tak kisah la semoden mana bandar yang kita duduk, seceruk mana pun ulu yang kita duduk, tapi kalau disiplin dan jati diri dan kesedaran kebersihan yang tinggi ada dalam diri, memang bersih jugak la kan toilet tu.

Dan dah namanya pun manusia, kalau pun ada undang-undang yang maha strict sekali pun pasti akan dilanggar jugak. Sesetengah orang kata, laws are meant to be broken. So break aje la laws tu semua.

For those yang tak reti nak jaga kebersihan toilet mungkin mereka ada mentaliti "tak pe" such as "Tak pe nanti cleaner tu tak de kerja pulak kan" or "Tak pe, ini last aku datang sini. Lepas ni tak datang lagi dah."

And for me those mentality are such an annoying thing to be deal with. Rasa macam nak pancung-pancung aje kepala sorang-sorang tau.

Tapi kalau management strict, kerap buat pemantauan, ada ISO, memang bersih la kan toilet tu.

Toilet dalam surau pun kotor kak.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

t.a.t.a

Akak rasa mentaliti camtu yg sebabkan toilet kita kotor.. kdg ada org lepas guna.. bukan nak bersihkan balik.. lepas bersihkan diri sendiri cukuplah.. janji dah selesai.. takde nak ambik masa sikit.. tgk toilet bowl ke.. tengok kiri kanan ke.. ada bekas2 najis ke.. ada kesan kotor ke.. kadang yang paling teruk... getah paip pun xreti nak letak balik kat penyangkut.. main campak jek.. walhal masa nak guna tuh elok jek tersangkut..

Again mentaliti.. akak dulu.. bila cuci toilet .. ari2 lap toilet tuh luar dalam pakai kain dan celup dalam baldi yang ada bahan pencuci.. bukan takat cuci berus jek.. tapi lap pakai tangan... dan lap toilet bowl bukat takat dlam.. penutup.. lap juga sampai bawah toilet bowl tuh.. tapi of courselah kena sembut pencuci khas yg bunuh bakteria..

so far toilet kat klcc ok.. maybe sebab cleaner tuh mmg sentiasa ada dlm toilet.. sebab tuh xsempat nak kotor dia dah standby ;)

t.a.t.a said...

Office saya ni kadang kala menjadi pusat tumpangan toilet. Ada satu hari tu pak cik sorang ni tumpang toilet. Ok pi la guna pakcik. Sekali dia dah balik, selepas beberapa ketika saya masuk, masyaAllah kak dengan kencing berteraburnya, tak flush, and guess what? got some ants some more you know!

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

t.a.t.a

tulah kan.. dah tumpang toilet org.. masih ada mentaliti lebih kurg.. takde segan silu ke... kdg fikir org camnie.. camna agaknya dia guna toilet kat rumah.. mcm tuh juga ke

itu kalau ada semut.. confirm ada kencing manis tahap bahaya tu

t.a.t.a said...

Saya rasa pun iya jugak kencing manis.

my name is ivana said...

Salam, nice entry then nak menyampuk juga..mihmihmih
Bila baca entry ni, directly terus analyze diri sendiri.. Hehhe..
Bab meja tu..ngeeee... Start 830am-7pm memang hazab.. Kerja finance, normal kot.. Fail, invoice, note dari boss etc. Hahha but at the end, at 7pm, everything going back normal.. Hehe
Bab kereta, so far memang di tahap memuaskan.. Barang yg tak perlu, buang.. Bantal dua ketul, elok terletak.. Mati lah puji kereta sendiri kannn.. Hahaha

And toilet..urgghhh...
Pesan ibu, kalau nak tengok orang tu pembersih atau tak, tengok kat toilet depa.. Bersih ke tidak?
(Tetiba terus spotcheck tandas sendiri...byeeee)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Org kencing mnis mmg semut suka hurung.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Baguslah kn klu kita tau n ada kesedaran. Itu yg penting kan

Weekend ni nk mop 1 rumah guna stim mop. Lama dh xmop rumah dh melekit2

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Baguslah kn klu kita tau n ada kesedaran. Itu yg penting kan

Weekend ni nk mop 1 rumah guna stim mop. Lama dh xmop rumah dh melekit2

marinahunny said...

Suka entry ni .... selain dr toilet, dapur jg melainkan peranan penting kalu nk tau org tu pembersih ke x. Sy suka tgk dekat sinki. Nak kata pembersih sgt tu xlah tp benda ni common sense kan, x kan yg dlm rumah sndiri x bersih . Sama mcm bilik tdo ada yg katil x berkemas. Bagi sy katil tu adalah tempat yg paling selasa bg sy jd nak sentiasa kemas dan cantik . Yg penting cadar mesti tegang hahah

||alis|| said...

owh yes betul sangat2.. toilet kat mekah-rnr-jeddah sangat teruk. paling kenot lupa toilet masjid di jeddah. melampau2 teruknya. masjid tu ala2 terapung.. so segala kumbahan mmg terus msuk air laut. dan kualiti air laut pulak?


mashaAllah cantik giler! air dia crystal clear gile kalah pulau mabul or pulau perhentian. eheh. nak jugak selitkan nama pulau.

di mekah jarang sy gunakan toilet. sbb magicnya.. x rsa nk buang plak walau berliter2 air zam2 masuk dlm badan. kwn ckp sume jd peluh x sempat turun bawah. ngeh.

toilet, dapur, kereta, sinki, apa2 pon.. semua kena atas diri sendiri.

dan sy paling menyampah.. klu masuk2 toilet alih2 ada tompok period. kena plak time org tgh rmai. nak x nak aku ni terpaksalah bersihkan. sbb xmau org ckp keje kita plak kan. i is so annoying ngan org mcm tuh.

lepas melabur x nak pam pon sgt sy x paham. kenapa? kenapa? #penyakitjiwabarangkali

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

Setiap org ada bnda n cara kita nilai kebersihan seseorg kn. Klu cdr kn tegg ni mesti dulu pnh duk asrama

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kes toilet kt mekah sllu org cerita kn. Akak sndiri pun xsmpi sana lg. InsyAllah soon

Tuhlh. Akak pelik sgt sikap org xreti pam ni. Tgn tu sakit ke. Buang air ok je tgn tu kn. Tp bila dh selesai. Pam pun xreti.

Tp keje akak dulu tiap hr jmpa toilet xpam. Tension betul siap akak sumpah serana dlm hati sbb tiap2 hari tau n akak jd pelik sgt2. Smpi rasa nk siasat sapa punya keje sbb ari2 ada. Mmg skit jiwa pun org tu

kueh bakar said...

lawa juga toilet warna kelabu..toilet warna biru lawa.. kalau warna meroon eksklusif..ahaks

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

Toilet nie masa tuh baru lepas renovate.. mmg serba serbi biru.. termasuk lantai.. bagusnya lantai ye antislipping.. means kalau ada air.. takdelah tergelincir jatuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...