Thursday 27 February 2014

Dah putus urat kot...

Salam

Tadi semasa lepas makan tengahari.. topik gosip kami hari ini adalah isu putus urat..

Ye tak silap dengar...

'Putus Urat'

Ada yang pernah dengar istilah nie??

Selalunya benda nie orang selalu sebut bila berkaitan dengan memori.. atau ingatan.... kalau mat saleh cakap.. 'short wired ' atau ada wayar yang rosak..

Tadi sembang jugalah tentang camna nak pulihkan ingatan balik hahaha.. bagi boleh memorize benda2 yang kadang kita mudah terlupa.. kesnya sebab dua2 kawan baik aku nie.. sorang terlupa yang meeting dia pergi pg tadi.. sebenarnya semalam sepatutnya... dan sorang lagi pulak.. patut malam nie kelas makmal.. dia terbagi tau student malam semalam... siap call aku pkl 8.00mlm minta no tel technician nak suruh buka makmal tuh..  masing-masing dah bergelak-gelak sakan.. itu yang sorang kawan aku cakap..

'Kepala kita nie dah putus urat kot '

Tadi ada jugalah beberapa tips yang kami duk kongsikan camna nak atasi masalah 'putus urat' nie

1- Amalkan selalu baca Asma Ul- Husna
2- Doa penerang hati, Surah Al-Insyirah dan Surah Al-Anbiya ayat 79, Surah Toha ayat 25-28
3-Makan kismis
4- Buat checklist.. gunakan Post-It note
5- Tampal notis peringatan pada diri sendiri bila ada benda urgent kena buat dalam masa terdekat (mak aku selalu buat cara nie.. kat rumah hatta nak tutup lampu pun ada notis kat suis lampu tuh)
6- Letak reminder pada email (kalau nak attend meeting)-ini biasa kami buat kat ofis.. tiap kali ada meeting penting jabatan/fakulti.. satu reminder akan dihantar secara automatik kepada semua orang 5 atau 10minit sebelum meeting bermula
7-Letak reminder pada Hp sendiri.. sampai masa.. alarm berbunyi
8- Terima jelah hakikat memang dah tua dan pelupa (ahaks)- yang ini redha jelah hehehe

Apa juga.. bila semakin meningkat usia.. memang ramai dikalangan kita akan mudah jadi pelupa.. adakalanya taklah sampai tahap berbahaya sangat.... banyak juga kes yang bahaya.. termasuk aku.. ada 2 lagi kawan aku.. yang kami pernah terlupa nak tutup dapur masak semasa memasak/memanaskan sesuatu.. Kes ini terjadi kat aku sendiri.. tengahari tuh balik.. panaskan kuah laksa.. memandangkan kedudukan dapur tuh ke belakang sikit daripada ruang tamu.. terus  terlupa langsung pasal kuah laksa tuh.. tersedar selepas 2 jam masuk pejabat.. kelam kabut balik sebab risau kot rumah dah terbakar... nasib baik.. periuk jek rentung.. tapi takde kes letupan berlaku.. kawan aku pun kes yang sama... dan sorang lagi pulak.. masak air sebelum tidur malam.. lepas tuh terus masuk tidur tak ingat langsung pasal cerek air tuh.. kebetulan anak dia terbangun dan menangis sebab asap dah penuh kat dapur.. dan cerek tuh pun dah hancur tangkainya.. nasib baik juga gas tak meletop... and yes... adakalanya bila terlupa begini memang mengundang bahaya..

So ada yang pernah kena kes macam 'Putus urat' begini.. maybe boleh kongsi bersama..

p/s Agaknya orang yang tak reti pam tandas lepas guna tuh pun putus urat kot ahaks :)

Miss this cadbury chocolate..

7 comments:

PetakBunga said...

Dah tua ni selalu lupa.
Urat longar pas beranak

kueh bakar said...

dulu kak
aku memang seorang pelupa..
jam tangan banyak kali hilang
cincin memang tak berani nak pakai - mesti selalu hilang jugakkan..
kunci rumah
kunci keta
selalu hilang
selalu jugak aku pergi isi minyak, pi kaunter bayar lepas tu terus cabut - bila memandu dan tengok meter - Hahh??? minyak masih merah. Ropanye den tak isik minyak.hahaha bodoh betol.

sekaramg dah tak lupa macam dulu. dan kalau orang hilang kunci - akulah orang yang terer soal dia sampai kunci tu jumpa balik. Hahaha.

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Wah mcm kes teruk je. Ko masih pelupa gitu lg ke dik?

Kn cr psgan yg sllu jd reminder ni..

Kes ko boleh lupa isi myk mmg parahlh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Biasalah kan nama pun dh tua :)

t.a.t.a said...

Saya pulak kak jenis yang pelupa macam ni. Contoh ya, saya nak tanya bos saya pasal benda A, saya dah set kat otak pasal benda A tu.

Saya berjalan dari meja saya ke bilik bos, berdiri kat pintu, tengok bos, terus lupa apa benda nak tanya tadi. Bos pun dah faham, kalau nampak saya tiba-tiba terjegat, diam, haa tu maksudnya ada benda saya lupa.

Apa yang saya buat adalah saya pi balik ke meja saya, tengok nota atau apa-apa benda atas meja atau keliling, dah ingat, terus pergi jumpa bos.

Selalu macam tu. Some things are tend to slip out of my mind just like that. Ada ubat tak?

||alis|| said...

kajian menunjukkan lelaki boroi mudah lupa. but i doubt it. hehe

sy pon bleh tahan pelupa dia. lebih kurang mcm kes cikta. tp pelupa paling hardcore ialah masak air ats dapo gas bleh lupa. 2x dh. mujur x jd apa2. alhamdulillah.

tp, sy mudah igt bnda remeh. mcm sy x mudah lupa org tu penah ckp apa sepintas lalu.. dia suka mkn apa.. penah lepak kat mana.. bnda2 remeh la. klu org baru kenal.. sy lebih kenal muka dri nama.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

t.a.t.a

Biasalah tuh akak pun kdg2 selalu kena.. sebab tuh kalau teringat selalu terus pergi tanya..

tapi kalau dah terlupa.. xpelah.. pelan2 ingat balik

Alis

hahaha yeke lelaki boroi cepat lupa.. kena test nie hehehe

selalu akak kalau benda urgent.. memang akan akan beritahu diri akak dan set dlm kepala benda tuh penting.. contoh kalau masak nasi atas dapur.. memang akan set.. pkl 7.10mlm periksa dapur.. dan selalu yg juga akak buat.. bila perlu bgn awal.. sebelum tido kepala dah diset bgn sekian2 waktu.. so far works lah..

Ada org kdg2 benda2 remeh mcm tuh mmg jd priority.. :) tak kisahlah alis.. janji u happy kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...