Friday 26 April 2013

Kembara Kuching- Hari ke 2 (Part 2) : Sekitar Waterfront dan Cat Museum

Salam Pagi Jumaat

Sambung semula kisah kembara di Kuching..

Selepas makan dan berehat sekejap di Kampung Gerisik, kami pun mula bergerak ke Waterfront.

Sekitar Waterfront

Aku minta pakwe berhenti sekitar deret kedai berhampiran Indian Street. Dia dapat parking kereta di Jalan Gambier berhampiran dengan Masjid Bandar Kuching di situ. Masjid nie mula dibina pada tahun 1834 lagi.

Masjid Bandar Kuching 1834 juga dikenali sebagai Masjid India

Inconspicuously sandwiched between India Street Mall and Gambir Street, the mosque covered an area of 16,004 square feet. The mosque was built in 1834 by Indian Muslims from southern India. The originally walls and roof was made of nipah palms. In 1876, belian wood planks replaced the nipah palms walls. The name was changed to Masjid Bandar Kuching in the 1960’s from its original name Masjid India (Masjid Tambi). Other than the Indian Muslim community, at that time when there was no road transportation yet, the Malay Muslims from the coastal villages also come to the mosque to pray and rest when they come to trade in the city. In those days when there were no roads to the costal, the villagers travel by boats and would berth their sampans by the river beside Gambir Street wet market and visit the mosque for prayers. Sometimes, they lodged in the mosque before returning to their villages. To this day, Masjid India provides shelter to tired travelers.
Sumber dari sini

Jalan Gambier

Di sepanjang Jalan Gambier anda akan dapat melihat sebuah lorong yang menuju Jalan India. Di pertengahan jalan, anda akan dapat melihat sebuah Masjid India Muslim yang tersorok jauh dari pusat bandar. Struktur binaan masjid telah banyak kali diubahsuai sejak dibina oleh komuniti India Muslim pada pertengahan kurun ke-19. Jalan Gambir dinamakan sempena produk eksport utama Sarawak pada tahuh 1894, iaitu gambir. Daun tumbuhan ini digunakan untuk mewarna produk-produk yang diperbuat dari kulit.
Sumber dari sini

Kedai-kedai kat sini kedai lama yang berkayu papan.. kami berjalan melihat-lihat hinggalah sampai ke India Street. Di sini banyak deret kedai yang menjual baju-baju, kain beg dan macam-macam lagi. Di penghujung jalan India nie, terdapat bangunan daerah lama yang dikenali sebagai Sarawak Tourism Centre .. dalam tuh ada menjual souvenier, kami singgah beli Fridge magnet & barangan lain.

Entrance  to India Street Mall

Seberang dari situ ada muzium tekstil tapi kami tak singgah, terus lintas jalan dan masuk ke Jalan Carpenter. Panjang juga jalan nie dan di tengah jalan tu, aku singgah satu kedai nie nak beli air, kebetulan kedai nie jual barangan kraf bernama 'Siam Company'. Mak singgah beli alas meja yang dibuat daripada kayu, kata penjual tuh, alas nie semut tak suka. Tak semua kedai jual, itupun katanya ada 2 orang datang mencari alas tuh. Mak beli 3, sekeping dalam RM4 je yang bersaiz kecil. Kalau yang panjang sikit lebih sikitlah harganya.

Main Bazzar street

Dari Jalan carpenter, boleh masuk ke jalan China Street pulak, kami tak lalu situ, ter kedepan sikit  dan ikut jalan kecil tuh keluar ke jalan Main Bazaar. Jalan Main Bazaar nie banyak kedai-kedai souvenier, gambir sarawak pun ada. Kek-kek lapis pun banyak di jual kat sini. Carilah macam-macam kraf tangan ada kat sini. Aku takde beli apa pun. Sekadar singgah tengok-tengok jelah. Masa kat Sarawak Tourism Centre tu, pakwe tak ikut sekali sebab ambil kereta. So kami janji jumpa dekat area waterfront. Lepas jalan-jalan cuci mata, aku terus cari kereta Alza yang dah memang tunggu kami di seberang jalan Main Bazaar.

Jalan Gambier menuju ke Waterfront

Selepas naik kereta, pakwe ajak singgah ke Patung Kuching untuk ambil gambar. Apa lagi.. sesi posing lah :)

Patung Kuching - tempat wajib ambik gambar di Kuching
'Kuching gaduh pun ada' kata mak

Muzium Kucing 

Snap-snap lebih kurang, kami bergerak ke Muzium Kucing di tingkat bawah Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) di seberang sungai. Kali nie ikut jalan dekat Kubah Ria, tak ikut tol dah. Parking kat tempat pelawat dan kami naik ke tingkat atas untuk masuk ke Muzium Kucing. Masa kami sampai tuh dah nak dekat pkl 4petang.

Bangunan Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)
Muzium ini di tingkat bawah ruang legar DBKU

Masuk percuma, cuma kamera kalau mobile kena RM3, kamera digital biasa RM4 dan DSLR kena RM5. Dah bayar harga tiket kamera, dia akan lekatkan stiker pada kamera tuh.

Pintu masuk ke Muzium Kucing

Stiker yang dilekatkan pada kamera

Dalam muzium nie, semua patung kucing dan sejarah kucing jek. Takde kucing yang hidup ye.. Ramai yang komen termasuk pakwe aku.. Mana kucing hidup ye?? hehehehe... Bukan dia sorang yang cakap camtu.. rata-rata pengunjung lain yang ada kat situ pun ada yang tanya soalan yang sama. Apa pun, kita layan jelah tengok-tengok patung, lukisan, sejarah pasal bandar Kuching. Setidak-tidaknya ada informasi yang kita dapat.


Kuching nie tengok I..
Malu-malu kucing jadi ye :)

 Antara deretan pameran kucing yang ada

Ada juga keterangan tentang Bandar Kuching


Bersambung.. Hari ke-2 Part 3

2 comments:

julietchun said...

masjid bandar kuching tu macam tersorok ya.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Tersorok sikit kalau dari jalan Gambier.. Kalau dari jalan India lebih nampak masjid nie dari tepi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...