Monday 29 April 2013

Groupon food Voucher -Cukuplah buat kali nie!!

Salam Pagi Isnin

Sejak pulang ke tanahair.. kerana sudah terbiasa dengan pembelian online di UK terutama dari Amazon. Aku juga sering membeli barang secara online di sini.. antara web voucher yang sering aku gunakan adalah dealmates, groupon dan milkadeal.. Jika membeli barangan melalui dealmates, so far aku takde masalah sangat kecuali beberapa incident yang barang tuh lambat sampai pernah sampai sebulan tak sampai-sampai.. tapi bila aku email balik tanya.. dalam masa 2 hari dah sampai... tapi sejak aku jumpa groupon.. aku lebih banyak membeli melalui groupon.. sama ada barang ataupun voucher makanan.. sehingga hari ini sudah 5 voucher makanan yang aku beli.. masih ada 1 baki voucher yang belum ditebus.. dan 4 sudah digunakan..

Daripada 4 vocuher tuh.. 2 voucher iaitu di Red Onion di Solaris dan Sam Hadrawadht di Kelana Jaya mempunyai service yang memang best.. cepat.. sedap dan mesra pengguna.. tapi 2 lagi voucher yang pernah aku gunakan memang ada pengalaman ngeri..  2 restaurant tuh adalah..

1- Amassi Restaurant PJ at Millenium Plaza

Aku book makan di sini pada hujung minggu pada waktu lunch.. Booking perlukan masa sehari dari tarikh booking, so aku book sehari sebelum nak pergi.. bila aku call.. the person kata ok..  suruh aku sms nama, kod voucher dan security code.. Masa nie dia kata ok jek.. so aku fikir.. seperti pengalaman yang lepas aku takde fikir yang bukan-bukan lah..

Esoknya.. pergilah restoran tuh.. mula punyalah pusing-pusing mencari sebab macam terperuk punya tempat... bila sampai ke plaza tuh.. 1st impression pun dah rasa lain macam sebab macam plaza belakang rumah jek.. takpe masih fikir positif lagi.. then kami pun mula mencari kedai makan tuh.. bila sampai ke kedai.. rupanya kedai makan tuh macam kedai makan dalam kompleks mara jek.. makanan yang dihidang pun macam kat gerai.. Aku dah mula rasa lain macam.. masa tuh tak ramai orang di kedai tuh..

Bila aku hulurkan voucher tuh.. pekedai tuh tak nak terima langsung.. katanya dia tak tahu menahu.. booking aku semalam dibuat pada orang lain.. dia takde terima apa-apa maklumat dan orang tuh pun takde.. dah pulak.. lepas tuh dia memandai pulak cakap.. guna voucher tuh weekdays.. dan bukan untuk weekends.. aku semak balik voucher tuh.. dalam tuh stated.. daily usage even on public holiday.. so macamana pulak mamat tuh boleh cakap tak boleh pakai voucher tuh weekend... hati sudah panas nie... last-last kami pun blah.. masa tuh BFF dah cakap.. takpe nanti kami complaint kat groupon..

Lepas keluar dari situ.. aku terus call groupon centre complaint.. terus terang aku cakap aku marah sangat sebab dah bawak family nak makan tengahari.. tetiba kami dapat layanan macam tuh.. Groupon officer tuh suruh buat official complaint thru website diorang dengan sertakan voucher tuh sekali.. Aku siap beritahu dia aku takkan pergi dan jejak kaki ke situ lagik dah.. Sikap pekedai tuh amat kurang ajar..

Bila hari isnin tuh.. aku terus hantar complaint thru link 'contact us' dan beritahu pengalaman teruk aku tuh.. dalam masa seminggu aku dah dapat balik duit yang dia kreditkan groupon.. dan duit itu aku redeem beli tiket ke Aquaria KLCC dan blue coral di KL Tower. So far belum pergi lagi.. tapi harapnya oklah sebab tiket tuh untuk masuk tempat yang famous kat KL..

2- Hyderabad Restaurant Jalan Putra

Selepas dah lalui pengalaman kat Amassi restoran yang teruk tuh.. aku fikir maybe this one ok..tapi aku tersilap.. di sini pulak aku rasa macam aku kena layanan kelas ke 3 sebab aku pakai groupon voucher..

Kami sampai waktu lunch.. masa nie memang ramai orang.. tapi yang buat aku angin dan rasa nak mengamuk.. sebab lunch yang kami order tuh sampai dekat 1 jam.. sedangkan family yang datang kemudian kat belakang kami.. dah dapat pun order mereka.. dah makan pun dengan senang hati.. Lunch kami sampai minta berulang kali.. rasanya aku tanya diorg dekat nak 5 kali dah... order air tembikai tak sampai-sampai.. lunch set kami memang dah ditentukan masa order voucher.. itupun macam susah sangat nak buat.. roti nan dan side dish kami.. sampai sudah tak sampai..

Masa nie kami rasa macam kena layanan kelas ketiga... mana yang walking customer.. dapat awal dan cepat jek diorang hantar.. kami yang datang dengan voucher.. berzaman nak sampai... Pengalaman camnie buat aku rasa lepas nie takkan lagi order voucher makanan lagi.. kecuali ianya adalah daripada fast food kot.. atau merchandise yang dipercayai... Walhal kan kenapa nak discriminate.. kami dah bayar awal..

Aku pun dah hantar complaint ke groupon centre, cari link 'contact us', dalam page tuh ada form complaint online,  pilih set 'appointment with the merchandise' dan pilih 'other'.. dalam kotak komen tuh.. tulislah complaint anda.. setidak-tidaknya something need to be done..

Sesiapa yang lepas nie kalau nak beli voucher makanan.. silalah semak dulu restoran tuh.. kalau dah semak dan you all rasa ok.. lepas tuh pergi jadi tak ok.. complaint jek.. jika tidak pun.. kalau awal-awal pergi dah ada masalah dengan kedai tuh.. lebih baik tak payah masuk.. dan terus complaint dengan groupon untuk dapatkan balik duit anda..

Bila google kat internet.. jumpalah juga beberapa individu yang ada pengalaman yang sama macam aku bila ambik voucher restaurant dan yang ambil pakej spa atau salon.. but kebanyakan yang aku jumpa non-malays.. yang lain so far bagi positif review.. tapi itupun kebanyakan beli barang atau tiket masuk.. aku belum pernah cuba ambik voucher untuk hotel dan travelling.. buat masa nie belum ada rasa percaya lagi sebab takut nanti ada hidden cost.. if anyone ada experiences.. sila share yeah..

Makan di Red Onion Solaris Publika..
Service dia cepat.. pantas.. sedap dan mesra pengguna..
Decor pun menarik dan selesa..
Terletak pulak dalam Solaris yang banyak pilihan kedai-kedai untuk bershopping..
Antara Voucher Groupon yang rasa berbaloi dibeli..

P/S: Baru dapat email dari groupon customer services, diorang refund balik duit voucher masa makan di Hyderabad ari tuh ke dalam groupon credit.. Alhamdullilah.. Apa pulak nak shopping lepas nie :)

12 comments:

Anonymous said...

sudu dia basah ker tu?

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Sudu tak basah.. itu reflection cahaya.. sebab decor ye memang warna merah

Acik Erna said...

Assalam akak memang tak de pengalaman guna groupon.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kak Erna

Saya suka gak kdg2 melayan tengok groupon nie.. pengalaman 2 voucher makan sebelum nie memang excellent.. takde masalah langsung.. memang rasa berbaloi beli sebab murah.. tapi bila kena yang 2 kemudian nie.. rasa serik sangat..

So far order barang dari dealmates dan groupon nie takde masalah lagi.. semua brg sampai tepat masa walaupun ada gak delay sikit.. tapi bila kita enquiry balik.. dlm masa 2 3 hari brg dah sampai..

Paling saya suka zalora..pernah order dekat nak raya thn lepas.. 2hari lepas saya order (order rabu) jumaat tengahari org courier tuh dah sampai depan rumah bg brg.. itu memang saya salute lah.. pantas services dia..

~mrs azmi~ said...

last groupon restoran yang sy pakai seoul garden.

so far all the deals yang saya amik sume ok..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

mrs azmi..

Alhamdullilah macamtu.. sebab 2 voucher sebelum nie memang takde masalah langsung.. tapi 2 voucher yg last tuh memang malang sikitlah.. Amassi tuh rasa sebab dia nak nak tutup.. sebab tuh dia offer kat groupon.. sekali bila pergi mmg out.. Hyderabad tuh memang services dia teruk pun.. sebab ada terbaca kat tripadvisor.. ada beberapa customer yg memang dah pernah complain pasal services yg lembab tuh.. so memang terus terang cakap.. hyderabad tuh memang services teruk.. guna groupon ke tak ke.. sama jek..

julietchun said...

baru sekali pi solaris, melilau macam rusa masuk kampung :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Solaris tuh byk wings.. Aku suka p daiso kat situ.. melepak lama juga dalam tuh ahaks :)

Anonymous said...

Salam..nk tya..
sy ni 1st time nk guna groupon utk offer saloon..leh caya ke?
dia kata rm78 utk perm/rebonding/wax/ etcetc
leh caya ke?takot nnt smp kedai dai dh buat dia suh byr chrges tu lh charges ni lah..rmbut pjg lah..mcm2 hal lain..atau mmg betul mcm offer dia bg tu?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Anon

Tak dapat nak cakaplah boleh percaya atau tidak.. cuba jelah.. ada kemungkinan dia akan offer u pakej tambahan.. but if u rasa takat dlm offer tuh just go ahead je.. tapi kalau nanti rasa tak puas hati dengan service dia.. jangan risau.. boleh complaint balik dgn groupon.. and if serius kes u.. dia akan refund balik duit.. I dah pernah dapat 2 kali refund sebab service yang amat tidak memuaskan :)

NuRuL said...

Akak nak tanya bila kita beli voucher kt Groupon, jumlah yg kita beli tu sahaja ke yg kita akan guna. atau time kita beli brg tu ada kena tambah duit sikit2 lg ke mcm mana??

Surveyonlinemalaysia said...

hi semua..just nak share tuk yg suka shopping atau pergi travel menggunakan agoda,booking.com,expedia..korang boleh terima rebet sebahagian duit korang semula dengan cara ni.tgk blog sy ye.. http://surveyonlinepaid.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...