Thursday 31 January 2013

Nasi Goreng Jakarta di Little Jakarta

Salam Pagi Khamis

Ye aku tengah rajin update blog ;)

Aku belum pernah pergi ke Jakarta.. teringin nak pergi tapi masih belum ada kesempatan.. InsyAllah.. jika ada masa pasti sampai ke sana..

Disebabkan aku telah subcribe pada 2 web berkaitan pembelian barang online secara berkupon iaitu 'Dealmates' dan 'Groupon' maka selalulah dapat macam-macam offer yang best yang berkaitan fashion, brgan rumah, pelancongan dan makan-makan.. Kebetulan hari tuh 'Groupun' ada offer kupon murah untuk makan di 'Little Jakarta' maka.. kami decide nak mencuba ke sana..

Dimana Little Jakarta?

Ia terletak di Jalan Klang Lama di tingkat bawah Plaza Pearl Point Shopping Centre bersebelahan dengan plaza OUG.. kalau dari KL kena u-turn sikit sebab plaza tuh di sebelah kanan dan jalan tuh sesak sikit sebab plaza tuh terletak berhampiran dengan kawasan perumahan.

Alamatnya : GF, Lot 10.23, Pearl Point Shopping Centre, Old Klang Road, 52000, KL
Website : http://www.littlejakarta.com/

Cafe Little Jakarta di Plaza Pearl Point (gambar dari website Little Jakarta)

Cafe ini terletak dalam Plaza Pearl Point di tingkat bawah berhampiran dengan supermarket Econsave.. naik je eskalator sebelah kanan dah nampak..

Parking kat sini tak mahal.. Kalau beli barang kat Econsave dalam harga RM20 ke atas.. tunjuk je bil ke cashier.. parking free jek..

 Apa yang best di sini?

Menu makanannya terdiri daripada menu dari seberang iaitu Jakarta.. antara yang famous ; nasi ayam penyet, nasi rawon, nasi uduk dan nasi ikan tenggiri pepes dan juga desertnya yang pelbagai..

Senang cerita menu-menunya memang versi dari sana..


Masa kami sampai.. cafe nie penuh giler dengan orang.. langsung takde tempat duduk.. majoriti yang datang makan di sini orang cina dan melayu boleh dikira berapa kerat jek.. mungkin sebab kawasan nie penempatan orang cina..

Mulanya dah rasa tak jadi makan kat situ sebab masa kami sampai ramai yang tengah menunggu di luar kedai tuh.. Tapi sebab BFF kata dah alang-alang sampai lalu jem.. dan pusing-pusing cari parking.. Sementara aku pergi beli waffel kaya.. BFF dengan senang hati cakap dia nak pergi tunggu kat situ hehehehe... So rezeki kami.. sebelum waffel aku siap .. dia dah pun dapat tempat duduk dalam cafe tuh dan yang bestnya.. masa kami makan tuh.. kedai tak penuh sangat macam tadi... Just nice jek.. so apa yang kami order...

Yang kami order masa tuh.. Nasi Ayam Penyet, Nasi Goreng Jakarta, Ikan tenggiri pepes dan 2 ais kacang.. (nak order cendol special tapi dah abis..)

Ini ABC yang kami order.. (kredit google)

 Nasi Goreng jakarta yang aku order (kredit dari website little jakarta)  

Nasi ayam peyet tuh dia bagi sambal ayam penyet yang mahaa.. amat.. pedas giler hahaha... BFF terletak banyak sebab ingat tak pedas.. rupanya pedas amat... Nasib aku tak makan.. Kebetulan atas meja kami tuh ada 2 jenis sambal.. Sambal ayam penyet dan sambal terasi..  Sambal terasi tuh tak pedas.. tapi sambal ayam penyet tuh memang pedas giler.. BFF yang kuat makan pedas pun surrender ahaks... Nasib ada ABC yang dapat cover rasa pedas tuh..

Nasi goreng Jakarta pulak.. oklah.. biasa-biasa je macam kita makan nasi goreng seafood...

Ikan tenggiri pepes tuh.. Not bad.. lemak-lemak ikan tapi kurang pedas pulak.. 

ABC memang sedap.. rassanya mengingatkan aku pada rasa ABC yang biasa aku makan masa kecik-kecik lepas sekolah dulu hahaha.. ada rasa-rasa nostalgia sekejap..

Gambar tak banyak sebab tak sempat nak ambik sebab dah lapar sangat.. tapi tak susah nak cari cafe nie.. sebab dalam shopping complex takkan sesat punyalah ;)

Harga yang kami bayar untuk semua tuh dalam RM45++, mulanya tersilap bayar sebab bil yang kami bayar tuh meja orang lain.. nasib baik check bil.. ada orang tukang bayar tak tengok bil.. last2 kena pok pek kejap hahaha...

Environment: Selesa sebab dalam shopping complex.. kalau masa ramai orang sedikit padat dan kelam kabut.. bila time tak ramai orang selesa dan boleh cuci mata tengok orang lalu lalang hehehe...

Service : Sebab masa kami sampai tuh ramai orang.. order lewat sikit.. tapi boleh bersabar lagi... kena faham jugalah sebab staff dia ada 3 orang jek masa tuh dan orang memang ramai giler.. cuma air suam/air kosong yang kami order sampai abis tak sampai.. diorang lupa ler kot... nasib ABC sampai.. :)

Verdict : Makanan - Sedap Not Bad, ABC memang best..

Akan datang lagi? : Maybe.. kalau teringin nak makan versi Jakarta.. atau maybe terlalu dekat-dekat sini lagi..

Etc: Oh ya kat sini ada jual air kotak 'Teh botol' yang biasa jumpa kalau pergi ke Indon..

Kalau nak mencuba.. bolehlah datang ke sini.. :)

5 comments:

ku-cit said...

da mcm blog makanan plak skrg..ehehe

julietchun said...

teh botol ni dah femes ke sebab kat pasar malam pun ada jual tapi kat giant tak nampak pulak.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

ku-cit

Ahaks.. siapa yang tak suka makan-makan hehehe ;)

lagipun bila tulis cerita pasal makan tuh.. laju jek buat ayat ahakss pastu korang pun mesti suka baca hehehe...

Juliet

Tak taulah femes ke idak.. sebab so far tak pernah lak jumpa kat kedai area sini.. tapi ada orang pernah jumpa kat kedai-kedai sekitar KL..

Anonymous said...

teh botol dah femes sebab org indon dah terlalu ramai di kl ni...hahaha

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

tuhlah rasa gitu..tapi akak sampai skrg tak pernah rasa dan tengok hahaha.. area sini kurg org indon kot ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...