Tuesday 8 January 2013

Rutin dulu dan kini

Salam Pagi Selasa..

Harapnya tahun 2013 ini.. aku akan rajin blogging.. bukan apa kesibukan dengan tugasan dan dateline buat aku kadangkala terlupa nak menulis.. lagipun bila mood pun takde.. nak menulis ayat pun langsung takde ilham..

Tadi semasa aku memandu ke tempat kerja.. aku teringat rutin aku saban hari dulu di UK.. hampir 4 thn aku akan bangun pkl 4.30pg dan keluar rumah seawal pkl 5.15pg.. 3tahun itu aku naik bas ke tempat kerja sebagai tukang cuci.. pelbagai musim silih berganti aku lihat dari kaca tingkap bas itu.. bas 44 adalah bas rutin aku ke tempat kerja... dan bas 66 pula sering jadi bas untuk aku balik ke rumah selesai tugas di CIS..

Dulu kira badan aku lasak... sebab tiap2 hari berjalan kaki.. turun naik bas.. memandu kereta pun hanya pada tahun pertama itupun kereta sewa sebab nak p jalan-jalan.. naik tahun 2, 3 hingga thn 5.. selebihnya pakwe lebih banyak memandu dan aku jadi mem hahaha... best sungguh waktu tu.. cakap je nak pergi mana.. pakwe takde alasan nak kata tak boleh hahaha..

Rutin sekarang.. kehidupan aku 360 berubah.. sibuk dengan kelas.. kerja.. penyelidikan.. hal peribadi.. dan kini aku kembali rindu rutin di cis.. rindu memandang ke luar tingkap dari tingkat 12.. kini bilik aku pun ada tingkap juga tapi hanya dari tingkat 3.. nasib juga pemandangan mengadap pintu masuk di belakang yang sibuk menjadi laluan pelajar turun naik bas.. dan dekat dengan kedai-kedai.. bila melepak di pejabat waktu cuti tak rasa sunyi sangat sebab masih dapat dengar bunyi kereta.. bas.. moto.. bergerak dan bising di luar tingkap..

Kadangkala terbit juga rasa rindu merayau window shopping di bandar.. dulu bila dekat2 nak x'mas dan awal tahun begini.. banyak sales awal tahun.. maka semakin rajin juga aku bershopping sakan.. kini.. nak bershopping sekadar pergi kedai jakel yang ada diskaun tuh pun aku malas hahaha... bukan apa seminggu ini aku sibuk dengan dateline... itupun aku syukur semua kerja-kerja tugasan dan semakan markah dah aku buat.. mengajar pelajar PJJ.. untuk kursus ini pun.. antara semua pensyarah yang mengajar.. aku antara yang dah release markah semuanya.. lepas nie nak buat pulak paper exam untuk diploma.. hujung minggu balik kampung... sepatutnya minggu lepas nie.. tapi aku beritahu mak aku tak dapat nak balik sebab nak siapkan tanda kertas exam.. last aku balik kampung weekend sebelum cuti x'mas. Ini pun balik sebab aku nak kena selesaikan soal masalah adik lelaki aku dengan tunang dia.. macam-macam hal.. kesian pun ada.. marah pun ada... tapi pada aku.. lebih baik menyesal sekarang dari kemudian.. lelaki kalau kahwin lambat pun takde masalah.. :)

Adakala aku rindukan UK.. rindukan rutin dulu.. tapi yang tak aku rindukan adalah rasa sunyi dan jauh dari keluarga dan rakan-rakan.. Di tanahair.. walaupun terlalu sibuk tapi hidup ada makna dan lebih dekat dengan keluarga.. Aku tak rasa ralat tinggalkan UK sebab aku dah puas hidup 5 tahun di sana.. selama 5 tahun aku lalui 4 musim silih berganti.. dari siang pendek..  ke malam pendek.. sejuk mengigil hingga ke tulang.. jatuh geduk di jalan berais.. lalui detik turun salji dengan lebat.. menikmati indahnya musim bunga dan gugur.. menjelajah ke negara-negara eropah... berbual dan melepak dengan kawan pelbagai bangsa.. agama.. dan negara.. berbahasa inggeris setiap hari.. masak something new everyday sebab ingredient mat saleh senang dapat dimana-mana..

Namun.. berada di tanahair.. aku juga rasa seronok.. more friends around.. yang kebanyakkan adalah rakan-rakan setia yang lama.. ada juga rakan-rakan baru.. tapi aku amat selective... paling best.. Jumpa BFF yang sporting.. yang mampu buat aku gembira.. sedih.. marah.. merajuk.. hahaha...but in the end.. I still love it.. ;)

To KLCC untuk tengok wayang 'The Hobbit'
;)
So far paling convenient utk tgk wayang sebab banyak screen dan schedule.. 


4 comments:

julietchun said...

Sempat lagi ke KLCC, aku dah bertahun tak pi sana,:D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Itulah 1st time aku p klcc lepas 7-8 thn kot.. itupun tak p mana-mana.. directly sampai je trus tgk wayang.. 3jam keluar2 jek dah nak pkl 9.30mlm

Anonymous said...

lelaki kalau kahwin lambat pun takde masalah.. :)----> jangan percaya..haha

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

hahaha.. camtu kahwin lambat ada masalah ye ahaks ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...