Friday 18 January 2013

Menikmati otak-otak di Bukit Tinjau..

Salam Petang Jumaat..

Pemandangan seluruh bandaraya Kuala Lumpur

Sudah lama aku teringin nak ke sini.. Kiranya setelah puas mengajak dan memujuk BFF .. Akhirnya sampai juga.. Kali pertama dulu tak sempat nak ambil gambar sebab ramai orang... banyak gerai makan yang di letak di tepi jalan..Disebabkan ramai orang.. mood nak ambil gambar pun terbantut.. rasa tak selesa nak snap sana sini sebab asyik nampak kepala orang jek.. Lagipun waktu itu cuaca sedikit mendung dan angin bukit agak sejuk meniup.. Sempat juga mengigil pada skala minima :)

Kali kedua nie tak ramai sangat orang.. sempatlah ambik gambar puas2 sebab meja depan kami tuh takde orang duduk.. Apa lagi.. Aku pun tengah nak testing keupayaan kamera Olympus yang baru dibeli.. Dulu peminat tegar Canon.. tapi masa nak beli.. penjual tuh rekomen Olympus sebab optical zoomnya tinggi.. dan lebih banyak features baru.. Dari segi efek gambar Olympus ada banyak features.. tetapi dari segi 'What you see and what you get' sungguh berlainan.. Apa yang aku tengok di skrin.. bila snap jek.. terus jadi lain.. Agak frust jugalah... mungkin juga sebab aku belum jumpa momentum dan gaya yang sesuai dengan kamera Olympus nie.. maklumlah.. dah lebih 6 tahun aku pengguna setia kamera canon :)

Ok berbalik semula cerita di Bukit Tinjau..

Dimana Bukit Tinjau??

Terletak di Jalan Ampang-Hulu Langat, BT14. Dulu terdapat menara tinjau dan cafe, tapi telah ditutup atas sebab keselamatan. Boleh ambil jalan ke Ampang- Bukit Belachan dan ikut jalan naik bukit ke Hulu Langat.. jalan tu juga boleh sampai ke Jelebu Negeri Sembilan.. Bila lalu situ.. kalau nampak banyak gerai-gerai di sebelah kiri.. itulah tempatnya... Memang takkan terlepas punyalah.. sebab waktu petang memang banyak kereta-kereta dan motor lepak kat sini.. semua bersusun tepi jalan.. memang port budak-budak lepak dan coupling ..


Apa yang best??

Biasanya orang ke sini sebab nak lepak-lepak dan dapat melihat pemandangan sekitar KL dari jauh.. ramai yang kaki fotografi.. suka lepak di sini.. Boleh nampak semua pencakar langit di KL.. Ada banyak gerai-gerai yang menjual makanan.. dari otak-otak, satay, laksa, yang goreng-goreng, burger dan macam-macam lagi.. Bolehlah nak cuba ambil gambar masa matahari terbenam.. waktu petang.. dan keindahan lampu KL di waktu malam...

Sampai-sampai jek.. 
5 keping otak-otak dah ada atas meja kami

Otak-otak yang kami makan
Murah jek.. 
Sekeping 60sen kalau tak silap..

KL waktu malam..
kalau lepak malam new year.. 
Boleh nampak berbunga api ..
:)

Antara gerai-gerai yang ada di sini..
Depan nie kedai jual otak-otak dan sate..


Deretan gerai-gerai di tepi jalan Ampang-Hulu Langat..

Ingin melihat bandar KL yang penuh warna-warni cahaya waktu malam?? 
Bolehlah lepak di sini sambil menikmati makan malam di gerai-gerai.. 
Murah dan halal.. 

Sesiapa yang minat fotografi.. 
Boleh juga mencuba bakat dan merakamkan moment yang menarik di sini.. 
So now.. I have another favorite places to be added to my list...

p/s Kini secara rasmi blog kembara jalanan aku tutup dan pindahkan ke blog ini..
Rasa lebih mudah untuk aku maintain 1 blog sahaja berbanding 2 blog memandangkan tahap kerajinan aku amat tipis sekali hehehe...

2 comments:

Anonymous said...

kak, oh memang ohsem view dia waktu malam...lepak sampai malam situ ek? huuu...ganas2..

ada 2 kali lalu jalan tu ke jelebu...memang sunyi dan horror laa jalan tu....tambah2 bila turun dari bukit sebelum tanah rata di negeri sembilan....rasanya 70km je nak sampai jelebu dari hulu langat kan...

kat situ laa along spoon kena bunuhkan...

ye satu blog senang, 2 senang terabai..keh keh.saya 2 terabai..haha

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Yup jalan tuh memang sunyi.. pakwe akak pernah ikut jalan tu dari n9 ke kl.. lepas tuh.. dia sendiri cakap.. tak berani lalu sorang2 ikut jalan tuh sebab sunyi giler.. dan betul kat jln tuh ler along spoon kena bunuh dan dicampak..

Akak tau pasal bukit nie sebab ada kawan pernah bawak lalu sini sebab nak ajak p makan.. lama dah sebelum akak ke UK.. pastu bila balik nie.. teringat pasal bukit tinjau tuh... dan so far dah 3 kali pergi.. 1st pergi lalu jek.. tak singgah sebab ada hal.. the rest dapatlah lepak makan kat situ.. dan hanya kali kedua tuh yang betul2 dapat lepak santai.. lagipun orang tak ramai masa tuh.. seronok melepak..

Ye akak ngaku.. byk sgt blog takde masa nak update.. yg 1 nie pun kdg on off ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...