Sunday 6 January 2013

Mengimbas 2012..

Salam petang Ahad..

Lama sungguh aku tidak update blog kan.. sudah nak sebulan masa berlalu..

Aku masih di pejabat, setelah pulun hampir 3 hari menanda kertas exam.. semalam selesai tanda semua skrip jawapan.. dan hari ini selesai juga key-in markah.. Cuma tinggal markah OMR untuk 3 kursus yang belum aku dapat.. around next week.. bermula kerja untuk masukkan markah final.. Tak sabar nak tahu gred purata untuk pelajar yang aku ajar sem ini.. terutama pelajar degree seramai 121 orang dari 3 kumpulan.. pelajar sem 3 yang aku telah asuh dan basuh pemikiran mereka sejak awal minggu pertama hinggalah mereka berjaya selesaikan semua tugasan yang aku berikan.. serta mendapat sedikit ilmu dan kemahiran dalam membina bahan pengajaran berasaskan multimedia seandainya mereka selesai pengajian nanti... Bukan itu sahaja.. malah sikap mereka pun aku lihat mula berubah setelah banyak kali aku tegur dalam kelas..

Tahun 2012 dah berlalu.. banyak kenangan dan memori yang pasti akan aku kenang... Antaranya

1- aku mulakan tahun 2012 dengan rasa kuat untuk kembali ke tanahair setelah 5 tahun hidup di negara orang.. Ucapan tahun baru 2012 dimulakan dengan email rindu sahabat baik yang bertanyakan bila aku mahu pulang ke malaysia..

2- Hujung bulan 2 aku kembali ke tanahair.. esoknya aku mula kerja.. dengan kepala yang masih jetlag..

3- Seminggu aku kerja.. aku sound ketua jabatan aku yang lama.. sebab kurang ajar dan kurang bahasa dengan aku.. permohonan tukar jabatan yang mulanya tidak mahu diberikan akhirnya memihak pada aku.. sebab KJ dah tahu kalau aku masih dalam jabatan itu.. mesti dia kena fire teruk dengan aku.. Namun secara tak langsung.. perpindahan aku ke jabatan sekarang menjadi pencetus kepada rakan-rakan lain di jabatan lama untuk berpindah jabatan.. (tak tahu ler pesal diorg tuh takut sangat nak pindah... bila aku pindah masing2 baru tersedar.. ehhh boleh pindah jabatan ke hahaha.. dan akibatnya seramai 8 orang staf dari jabatan itu berpindah masuk ke jabatan aku selepas itu..)

4- Aku dapat mengajar semula subjek lama aku.. 7 tahun lepas.. kerana subjek ini asalnya ditempatkan di jabatan lama.. kini dipindahkan ke jabatan aku.. atas alasan.. aku boleh mengajar.. dan selama 3 semester berturut-turut aku mengajar subjek berteraskan multimedia..

5- Aku menyaksikan adik lelaki aku bertunang dan ketika sibuk menyiapkan hantaran pertunangan.. arwah ayah sempat berpesan dan meluah rasa tentang adik-adik pada aku..

6-Aku sempat temankan arwah ayah 2 kali ke majlis kenduri kendara atas permintaan dia sendiri.. dan diberi peluang untuk pimpin tangan dia memandangkan dia tidak kuat berjalan lagi seperti dulu semasa aku ke pahang..

7- genaplah 3 bulan aku pulang ke tanahair.. ayah tinggalkan kami sekeluarga.. Aku akan tetap ingat memandu pada kelajuan 145km/j pada malam itu.. apabila mak beritahu ayah di wad icu dan aku tiba hampir 2 jam memandu.. 2 jam aku tiba... ayah pergi buat selama-lamanya..

8- Aku takkan lupa bagaimana aku tidak mampu melelapkan mata aku.. bermula pukul 12.30tgh malam ayah meninggal.. hinggalah ke petang esoknya.. Aku saksikan setiap detik masa yang berlalu.. dari ayah meninggal di wad ICU.. diuruskan ke rumah mayat.. dibawa pulang ke rumah.. dimandikan esok harinya.. dikafankan di ruang tamu rumah.. dimasukkan ke liang lahat dan dikebumikan di tanah perkuburan.. Tiap kali teringat arwah ayah pastinya aku teringat setiap detik rakaman waktu itu..

9- Aku mula sibuk dengan tugasan kerja.. rezeki aku untuk terlibat dengan penyelidikan dengan beberapa profesor universiti lain.. disebabkan pengalaman yang sama terlibat dengan projek MIMOS.. tugasan itu menyebabkan aku dapat berkenalan dan bekerjasama dengan mereka..

10- Thesis aku masih dalam proses penulisan.. mejelang beberapa hari sebelum tahun 2013.. akhirnya email aku di balas oleh SV setelah 2 bulan aku hantar email tuh.. (mulanya aku dah risau sangat sebab 2 bulan SV senyap tak balas-balas email aku...) Dia meminta aku menghantar chapter analisis lengkap dan aku balas dengan berjanji untuk serahkan selewatnya pada penghujung januari 2013.

11-Penutup tahun 2012.. Aku berada di Johor Bharu.. menghadiri bengkel selama 4 hari dan 3 malam.. Sayang tidak sempat untuk ke singapura kerana kesuntukan masa.. dan malam 31hb itu aku sempat singgah ke kampung dia.. itupun dah lama tak balik kg.. kali terakhir masa cuti raya haji...

Azam tahun 2013... sebenarnya takde azam baru.. lebih kepada kesinambungan tanggungjawab yang belum selesai di tahun 2012
1- Selesaikan Thesis.. target sebelum bln 4 hantar penuh thesis.. aku merancang nak berhibernasi bulan 1-2 ini.

2- Aku mahu mula berjalan mengembara; beberapa destinasi dalam kepala, tokyo, bangkok, singapore, china, usa..(mana yang sempat) .. Umrah?? InsyAllah..
3- Hati aku dah rindu sangat nak balik UK.. sampai datang dalam mimpi... itu yang aku kena pulun siapkan thesis secepat mungkin..
4- Tahun ini aku akan lebih banyak invisible dari kawan-kawan.. harapnya tidak invisible dari blog... ada beberapa insiden yang menyebabkan aku terguris hati dengan sikap rakan-rakan yang ada.. so aku decide.. silent is better.. banyak bercakap pun tak guna.. lagi menambahkan sakit hati.. dan merunsingkan fikiran../
5- Aku mahu happy dan bahagia dalam apa juga yang aku lakukan.. Biar pun perkara itu sekecil perkara.. andai itu mampu buatkan aku gembira.. that enough for me..

Adakalanya melepaskan sesuatu itu adalah yang terbaik... Aku redha.. Aku akur.. mengharap itu biasa untuk sesiapa sahaja.. tapi aku tahu harapan aku tetap akan tinggal harapan.. sebab tanggungjawab itu bukan untuk aku dan bukan kehendak aku.. Aku berdoa.. Allah mampu berikan aku kekuatan menghadapi sikap orang-orang yang terlalu pentingkan diri.. mengejar pangkat.. kekayaan.. populariti.. kasih sayang.. cinta.. kesempatan..Aku hanya mahu gembira dan bahagia... Adakalanya terlintas andai kematian datang pada usia begini.. kerana kita tahu mati itu pasti.. Apatah lagi memikirkan arwah ayah ada di sana.. tapi hidup kena teruskan.. perjuangan masih banyak yang perlu diselesaikan.. dan tanggungjawab yang 1 ini paling utama untuk aku selesaikan...

Adakah bila kita berbuat baik pada orang.. kita akan dapat balasan yang baik?? Sudah tentu kita mengharapkan begitu.. tapi bila terjadi sebaliknya.. adakalanya aku persoalkan juga niat baik aku pada awalnya.. kadangkala terpaksa telan rasa pahit.. bila budi baik yang kita lakukan.. dibalas dengan rasa sakit hati..

p/s Redha lah hati.. itu sahaja yang mampu aku katakan...

4 comments:

Anonymous said...


semoga 2013 lebih sinar. lebih ceria. lebih rezeki.lebih gumbira.

yup sis..dont 'silent' ur blog..

:)

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

ok another resolution akak.. akan terus blogging

Acik Erna said...

assallam ina..lama tak tinggal komen..harap ina tetap sihat dalam kesibukan

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Salam kak erna

Alhamdullilah kak sihat ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...