Monday 10 December 2012

Merasa erti sebuah kehilangan

Salam Petang Isnin

Kini sudah masuk minggu kedua di bulan December.. bermakna tahun 2013 bukan lama mana pun.. pejam celik.. pejam celik.. sekejap sahaja...


Minggu ini aku pulang ke kampung.. semalam temankan mak ke kenduri kawin sepupunya... anak no 3 yang kawin... kira pangkat duapupu ngan aku ler.. berpusing2 juga cari rumah.. memandu dalam keadaan badan lepas kena urut.. rasa macam melayang-layang.. tukang urut tuh memang kerjakan abis urat2 kat badan aku.. sampai lebam ler.. kaki.. tangan bahu aku dikerjakan.. huhuhu.. Alhamdullilah.. kami jumpa juga rumahnya lepas mak aku call sepupu dia..

Hari ini aku terima email dari seorang rakan baik yang baru sahaja masuk bekerja selepas sebulan cuti kecemasan.. Ayahnya terlibat dengan kemalangan motor (budak rempit langgar motor dia) dan kini di wad ICU di Kota Bharu.. kecederaan ayahanda dia amat parah.. dari patah tulang peha.. pendarahan di otak.. patah tulang rahang.. hingga kini sudah hampir sebulan ayah dia masih belum sedarkan diri.. pembedahan selama 12 jam telah dilakukan untuk memasukkan besi dan membuang darah beku di otak.. mendengar kisah dia tadi.. terus membuatkan aku tidak dapat menahan airmata.. kerana aku tahu bagaimana rasanya dekat dengan sebuah kehilangan.. Hanya doa sahaja yang dapat aku berikan pada dia.. semoga ayahnya cepat sedar.. dan semoga terus diberikan kesihatan yang baik.. Aku mengerti sangat perasaan dia.. walaupun suaranya kedengaran bersahaja dan sedikit ceria seperti selalu aku berbual dengan dia.. tapi aku tahu dia bagaimana...

Kadangkala kan... ada orang begitu mudah mengucapkan 'anggaplah saya dah takde.. mati'.. kata-kata ini pernah diucapkan pada aku.. tujuannya.. aku percaya mungkin menagih simpati.. mungkin kata-kata merajuk.. mungkin mengharap sesuatu... tapi sayangnya... dia mungkin terlupa...aku pernah lalui sebuah kehilangan.. kehilangan orang yang paling aku sayang.. sampai bila pun.. tidak mungkin aku akan lupa apa yang telah aku lalui.. setiap detik dari kali terakhir aku berbicara dengan arwah Ayah di katil wad ICU.. hingga dia aku lihat dia dikebumikan di liang lahat.. takkan aku lupakan.. orang tidak pernah rasa kehilangan mungkin rasa ugutan kehilangan itu kedengarannya 'gah'... tapi pada mereka yang pernah merasakan.. itu bukan sesuatu yang boleh dibuat main...

Sebenarnya hati aku tidak terusik langsung dengan ugutan itu.. sebab kesannya pada aku terlalu sedikit.. impak itu masih boleh aku hadapi... Kehilangan ayah sudah membuatkan aku cukup kebal.. aku kira.. walaupun kerapkali.. aku teringatkan dia.. tidak pernah tidak.. aku tidak mengalirkan airmata... walaupun sudah 6 bulan ayah pergi.. tapi pada aku sampai ke akhir hayat aku pun.. ia tetap aku kenang sebagai satu kenangan abadi..

Fikir tentang mati itu.. adalah suatu yang kadangkala kita sebagai manusia akan terfikir juga kan..  Lumrah.. terutama bila umur semakin meningkat.. semakin kita rasa dekat.. dan kadangkala kita tidak tahu.. bila dan berapa lama lagi Allah akan beri peluang untuk kita terus hidup... Aku cuma rasa belum cukup berbakti pada emak dan tunaikan amanat arwah ayah lewat mimpi pertama dulu.. 'Jangan lupa tanggungjawab sebagai seorang anak... dan jaga amanah adik-adik'

Aku harap Allah masih berikan peluang untuk aku lakukan semua itu.. dan cuba lakukan yang terbaik.. Hidup kena teruskan.. walau apa juga yang terjadi.. Itu lebih penting pada aku.. Jika ada yang tidak mampu memahami.. mengerti.. menyokong aku.. aku redha sebenarnya.. Dugaan dan cabaran itu masih banyak yang perlu dilalui...

Usahlah bicara tentang sebuah kehilangan.. Andai kita tidak pernah lalui lagi kehilangan itu.. dan jangan juga meminta untuk merasa kehilangan.. Pedihnya akan terus berbekas sampai bila-bila

2 comments:

kueh bakar said...

"Usahlah bicara tentang sebuah kehilangan.. Andai kita tidak pernah lalui lagi kehilangan itu.. dan jangan juga meminta untuk merasa kehilangan.. Pedihnya akan terus berbekas sampai bila-bila"

ye.ye.ye.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh
:) bab ye.ye.ye itu yang paling best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...