Wednesday 30 January 2013

Mencari nasi arab versi sesedap Al-Jazeera

Salam petang rabu..

Beberapa minggu ini aku cukup teringin nak makan nasi arab.. sejak balik ke tanahair.. hanya 3 kali sahaja (3 restoran) yang aku berkesempatan mencuba nasi arab ini.. tapi so far misi aku GAGAL.. rasa yang sudah sebati sesedap versi Al-Jazeera di Manchester, Kebab Mahal di Edinburgh dan versi Paradise di Glasgows masih belum aku temui.. Cuma nasi arab yang pernah aku makan di USJ hampir memenuhi citarasa cuma portion nasi itu tidak sebanyak yang biasa aku makan..

Entri ini lebih kurang macam review tentang cafe atau restauran nasi arab yang pernah aku pergi..

1- D'Arab Cafe @USJ Subang Jaya

Cafe ini terletak di No. 16, Jalan USJ9/5Q, Subang Jaya.

Aku ke sini pada bulan puasa tahun lepas, sebenarnya nak berbuka puasa di Restoran Murni USJ tapi sebab ramai sangat orang masa tuh.. So kami decide singgah berbuka di cafe nie..


Briyani Arab
Verdict aku untuk cafe nie.. Not Bad.. Sedap.. tapi portion sedikit berbanding yang biasa kami makan.. harga seperti dalam menu tuh.. taklah mahal sangat.. (gambar kredit google).

Kami spend dalam RM40++ termasuk air

Next time boleh makan lagi sebab dengar-dengarnya banyak cawangan kat KL

2 - Sahara Tent @ Plaza Massalam, Seksyen 9 Shah Alam

Sahara Tent ini ada 4 cawangan; KL (Bukit Bintang), Ampang, Putrajaya dan Shah Alam.
Aku ke cawangan di Shah Alam.. Order Nasi Kabsa Chicken dan BFF order Briyani Chicken, Air Teh Lemon Ais.

Verdict : Tak boleh nak habiskan.. sebab terlalu MASIN.... rasa macam setengah kilo garam dalam tuh..
Mulanya rasa macam boleh telan.. tapi makin lama makin pedih lidah aku menahan rasa masin.. akhirnya aku surrender letak tepi.. Nasi ok.. tapi ayam masin giler dan terlalu basah macam ayam dah lama..

Harga : Nasi briyani dan Kabsah dalam rate RM20++ sepinggan dan aku bayar hampir RM80++ termasuk service charge RM10. Harga rasa tak berbaloi sebab tak sedap dan masin.. Keluar dengan rasa kecewa sangat-sangat dan memang takkan datang lagi..

Environment : Selesa dengan decor timur tengah.. tempat duduk selesa.. tapi malangnya makanan OUT..

Selepas itu kami terjumpa restoran yang sama di Bukit Bintang.. tapi aku hesitate nak singgah sebab terkenang insiden di cawangan Shah Alam.. so tak nak ambik risiko maka kami ke restoran sebelahnya iaitu..

3 - Hadramot Restaurant @ Jalan Sultan Ismail, Bukit Bintang KL 

Misi nasi arab diteruskan hingga ke Bukit Bintang.. kebetulan berada di sekitar kawasan nie dan teringin nak ke Ain Arabia (Arab Street) ternampak restoran nie.. kena naik tangga sikit..

Gambar kredit google


Kami order Nasi Mandy Chicken dan Chicken Soup, waiter tuh turut bagi kami roti nie (from google)


Sedap dimakan bersama sup ayam yang agak masam.. (suspek diorang letak yogurt) sedikit liat dan sejuk.. mungkin kalau makan masa panas lagi sedap.. Nasi not bad tetapi ayam tuh tak berapa crunchy sangat.. namun lembut dan bolehlah makan.. Nak kata sedap sangat tuh.. takdelah biasa jek..

Harga : Untuk nasi dalam RM30++ dan sup ayam tu dalam RM10++, total kami kena dalam RM 50++ termasuk air.. Pada aku agak mahal sebab nasi tuh dia charge sampai RM30++ sepinggan kalau sedap aku tak kisah.. tapi bila rasa biasa-biasa jek.. frust sungguh... nasib order 1 pinggan nasi jek sebab portion dia besar dan nasi dia banyak.. Ayam portion sebelah.. kira kenyanglah juga sebab dari 4 keping roti yang dia bagi tuh.. 3 keping jek aku yang makan dengan sup ayam tuh ;)

Environment : Decor simple dan cosy. Decor timur tengah tuh takdelah sangat.. walaupun interior tuh adalah sikit-sikit.. Yang bestnya waiter tuh terdiri dari pekerja Indon.. disebabkan aku duduk menghampiri kaunter dan dapur.. terdengarlah geng-geng Indon nie bersembang.. rasa macam bukan makan kat kedai arab pulak...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


So far untuk 3 cafe dan restoran nie.. D'Arab Cafe so far yang aku suka sebab harga yang murah dan rasa yang sedap.. Cuma yang aku sedikit pelik.. ketiga-tiga cafe/restoran arab nie.. kedekut bagi salad.. setakat bagi timun 2 3 keping.. karot 2 keping.. sedangkan nasi arab nie amat sedap dimakan bersama salad hijau, ungu, bawang, tomato, buah zaitun dan timun yang dipotong memanjang dan bukan potong keping-keping camtu.. dan sos pun macam pelik jek.. sebab yang biasa aku makan adalah sos cili merah segar dan sos mint.. dan kadangkala bersama dressing minyak zaitun...

3 cafe yang aku pergi nie.. bila bab salad tuh.. macam mahal sangat timun, tomato dan salad tuh.. boleh kira berapa keping sangat.. 'frust' lagi...

Masih banyak lagi kedai-kedai nasi arab yang belum aku pergi.. Misi untuk mencari nasi arab ini akan diteruskan hingga aku jumpa yang sama dengan citarasa selama 5 tahun makan nasi arab nie masa di UK..

Nanti aku update lagi untuk misi seterusnya :)

3 comments:

~mrs azmi~ said...

dah cuba Restoran Saba' Cyberjaya?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Belum pernah sebab jarang lalu area tu. Pernah sekali ke cyberjaya utk mkn steambot je. Thanks ye nanti kalau I lalu ke Putrajaya boleh ambik peluang singgah ke sana.

sfma said...

Saba' Restaurant area KL ni ada kat Setiawangsa. Betul-betul berhadapan dengan Stesyen LRT Setiawangsa. Lepas pekena sekali kat Saba' ni, terus tak pergi Hadramawt dah.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...