Friday 18 May 2012

Selesai urusan kereta import

Assalamualaikum.. Salam Jumaat

Alhamdullilah dah pun hari jumaat.. Minggu ini agak sibuk dengan urusan keluarga.. Uwan pakwe meninggal pada hari Isnin yang lalu. (Al-Fatihah)...Aku ambil cuti kecemasan selama 2 hari.. dan mula bekerja semula pada hari Khamis.. kelam kabut juga sebenarnya sebab Sabtu lepas aku pulang ke kampung..

Jumaat lepas kereta aku akhirnya keluar dari stor Port Klang.. Hampir dekat 2 bulan settlekan urusan AP kereta import.. Dekat 2 minggu juga tunggu kelulusan AP.. kemudian dah ambil AP.. dekat 2 minggu juga agen yang menguruskan settle kan urusan dengan kastam untuk cukai kereta.. Pening juga sebab makan masa dekat 2 bulan untuk semua itu.. Ikutkan patut bila aku sampai sahaja ke Malaysia hujung bulan 2 hari tuh dah boleh submit AP.. tapi aku submit lewat sedikit.. kiranya aku submit AP selepas kereta sampai.. Bukan apa masa tuh tengah pening nak settle down dengan kerja.. dengan urusan keluarga.. kewangan (kena tunggu gaji.. kan aku dah setahun takde gaji).. pakwe bising juga sebab kenapa aku lewatkan urusan kereta tuh.. Walhal dia tak tahu yang aku perlu tunggu gaji sebulan sebelum nak apply AP.. Apply AP takde perlukan duit.. tapi once dah dapat AP.. ahhh sedia sahajalah.. kena bayar cukai pada kastam yang makan beribu raban tuh... Sebab itu aku delay sikit urusan AP nie.. Alhamdullilah.. Aku syukur juga.. sebab perancangan aku.. dengan gaji yang ada.. dengan sedikit simpanan yang ada.. semua itu dapat aku bayar dalam susah payah juga pinjam sikit sana sini.. Pinjam ayah sikit.. pinjam kawan baik aku sikit.. (sikit mean pinjam tak sampai pun 4k)..

Cukai untuk kereta aku sahaja 28+K.. bayar tunai pada pengarah kastam negeri selangor... Senang2 je kan.. kerajaan dapat duit.. Syukur juga sebelum aku study dulu.. aku ada buat pinjam ASB sebanyak 50k.. bulan2 bayar hanya RM382 selama 10 thn perjanjian.. Selepas 5thn aku buat bayaran.. aku jual balik dan dividen dari pinjaman itulah yang aku gunakan untuk bayar cukai kereta itu.. Mean aku jual balik ASB tuh.. termasuk dividen dan pulangan balik byran ansuran itu aku dapat dekat 29K.. Jika tidak mana nak cari duit kan..

Dulu.. masa aku decide nak ambil pinjaman ASB nie.. pernah juga aku diperlekehkan oleh pakwe.. kata dia.. kalau simpan sendiri pun boleh dapat.. tapi hakikat manusia kan.. mana yang dapat nak simpan dkt 400 sebulan selama 5 tahun kan.. mesti kita akan terguna duit tuh.. dan aku sendiri pun tah bape byk bulan pernah tertunggak.. biasalah.. terutama bila akaun gaji aku ayah aku handle.. so banyak urusan pembayaran terpaksa bergantung pada dia.. selama 5 tahun itu.. ayah aku sepenuhnya handle gaji aku.. kiranya dalam susah payah aku tinggal di UK tanpa elaun selama 1 tahun setengah.. dan tanpa gaji setahun.. aku tidak pernah transfer duit gaji aku dari malaysia ke UK.. 5 tahun itu jugalah.. aku bagi ayah aku pakai duit gaji aku.. untuk segala pembayaran.. rumah.. kereta.. kredit kad.. hantar brg.. dan macam-macam lagi.. aku beri sepenuh kepercayaan pada ayah.. Hanya bila ayah kena strok hingga tangan kanan ayah tak mampu menulis lagi.. banyak bayaran tertunggak.. sebab itu juga antara sebab aku terpaksa balik ke Malaysia sebab kesihatan ayah yang tidak lagi seperti dulu..

Namun begitu aku tetap bersyukur juga.. Walaupun.. aku balik dengan keadaan amat berserabut dengan penggunaan duit yang amat banyak... tapi Alhamdullilah.. semuanya dapat aku selesaikan sedikit demi sedikit.. Percayalah.. bagi mereka yang bakal pulang ke tanahair nanti.. bukan sedikit wang yang kena dikeluarkan.. tapi InsyAllah.. pasti ada jalannya...

Dulu bila memikirkan untuk bayar cukai kereta sahaja.. aku stress.. bukan sedikit amount 28k tuh kan.. dan perlu dibyr tunai.. apatah lagi untuk buat pinjaman dengan setahun takde gaji.. tanpa slip gaji amat sukar.. itupun aku bersyukur dapat buat juga loan.. dengan hanya 2 bulan slip gaji.. walhal syarat asal adalah 3 bln.. memandangkan aku dah lama bekerja... itupun aku doakan dapatlah nanti.. terasa ralat juga sebab simpanan ASB yang aku bayar ansuran selama 5 thn itu habis untuk bayar kereta sahaja.. tapi kelebihannya.. aku takde hutang kereta... 2 kereta yang aku ada kini sepenuhnya takde hutang..

Hari ini juga.. aku selesai bayar invoice pengurusan kereta yang dikenakan oleh agen yang menguruskan.. kena pun dekat 4656... tapi amount itu reasonable.. sebab dari jumlah itu.. charge untuk byr clearance kereta.. sewa di port klang.. roadtax.. insuran.. jpj.. puspakom.. dokumentasi sahaja dah 3800.. rm800 pula adalah upah untuk agen tuh ambil AP.. hantar ke kastam.. buat sikit adjustment untuk kurangkan cukai dari 34k kepada 28k.. pada aku dah ok sangatlah.. lagipun kalau nak aku buat semua tuh sendiri.. memang aku tak dapat.. jarak dari sini ke kl dan port klang bukan dekat.. itupun syukur juga sebab pakwe dah mula bekerja dah.. dan dia pun kerja sekitar shah alam, klang.. so senang nak ulang alik.. tengok kereta di port klang.. dan naik turun pejabat agen tuh..

So far agen nie memang ok sangat.. aku memang rekomen lah kalau ada sesiapa nak buat urusan kereta import dengan dia.. dia buat semualah.. delay sikit2 tuh biasa.. tapi aku jenis takde nak mendesak sangat.. lagipun delay itu bukan disengajakan.. InsyAllah.. jika semuanya selesai dapat buat plat kereta.. mungkin weekend nie kereta dah boleh balik rumah.. buat masa nie kereta lepak umah mak aku di kampung.. merasalah diorang tengok kereta yang masih berplat UK tuh....

Hidup memang rasa tak tenang..lebih-lebih lagi bila ada kekangan kewangan.. inilah perkara yang aku sering buatkan hidup manusia bertambah tertekan.. tapi yelah kalau banyak duit pun.. hati tak tenang juga.. tapi adalah lebih baik hidup dengan banyak duit.. tertekan daripada hidup takde duit.. dan lebih-lebih lagi tertekan..

Hidup tidak perlu terlalu mewah.. tapi kalau kita dapat jalani kemewahan hidup itu adalah bonus untuk kita.. Pada aku.. hidup aku sekadar sederhana pun dah cukup.. beli dengan kemampuan.. belanja dengan berhikmah.. tidak terlalu kedekut.. dan tidak terlalu boros.. itu aku rasa yang paling ideal.. tapi kalau sememangnya kita kaya banyak duit tak salah.. gunakanlah dengan sebaiknya.. dan perbanyakkan sedekah.. kalau duit sikit pun tak salah bersedekah..

Cuma aku teringat.. dalam aku susah memikirkan tak berapa nak cukup duit masa nak bayar cukai tuh.. aku mendapat 1 email dari seseorang untuk meminjam duit.. tak banyak pun RM300 je.. terkejut juga sebab dia tuh kira sahabat lama yang dah lama tak contact.. serba salah juga.. tapi akhirnya aku decide tolong jelah.. sebab amount pun tak banyak.. tapi mungkin sahaja kebetulan.. bila aku nak pinjam duit dengan ayah dan kwan baik aku.. amount yg aku dapat adalah 3k dari setiap mereka tuh.. kebetulan kot.. aku ambil tuh sebagai ujian ahaks...

Pengalaman.. sememangnya 1 pengalaman untuk menguruskan semua ini.. Aku bukan org mewah.. beli kereta import pun atas sebab peluang untuk bawa kereta yang diberikan oleh kerajaan pada pelajar di luar negara.. dan kerana aku kira sebagai hadiah untuk pakwe aku juga.. sebab dia yang teringin nak bawa kereta tuh balik.. so dalam susah payah tuh.. aku cuba jugalah cari jalan walaupun terpaksa lalui kepayahan itu.. InsyAllah..

Harapnya selepas ini semua urusan dipermudahkan.. lepas nie bolehlah aku mula concentrate study pulak.. nie dah delay 2 bulan.. takde progress... InsyAllah.. minggu depan aku nak fullblast siapkan analisis dan mula menulis.. Doakan aku ye..

p/s : Beberapa minggu yang lepas aku turut mengalami 1 pengalaman dalam persahabatan yang sedikit membuatkan aku trauma.. Tidak semua orang kita boleh percaya.. adakala.. kita sangka persahabatan yang terbina itu baik-baik sahaja.. tapi siapa sangka secara tiba-tiba manusia boleh berubah.. Takpelah.. Aku cuba juga untuk terima hakikat.. kita tidak boleh paksa seseorang.. walaupun hakikatya aku tidak tahu apa salah aku.. dimana silap aku.. sikap diam dirinya buatkan aku tertanya-tanya.. Hingga pernah aku terfikir mungkin ada tindak tanduk aku yang menyebabkan dia begitu.. Call..sms.. semua tidak diangkat dan dibalas.. Aku redha kini.. dan cuba redha.. mungkin sahaja dia punya alasan... dan tidak dapat tidak aku terpaksa buat kesimpulan.. mungkin sahaja dia bukan sahabat yang baik.. atau mungkin sekadar mengambil kesempatan.. Namun..jauh di sudut hati aku.. aku sentiasa bersangka baik untuk dia.. Mungkin satu hari nanti aku akan dapat jawapan untuk semua persoalan itu nanti.. Aku serahkan pada Allah sahaja..

Ramai yang minta no telefon agen yang pernah menguruskan kereta aku dulu.
Cuba hubungi Nuri : 012-2347151

8 comments:

ku-cit said...

kak, dah campur smuanya then kalo bandingkan dgn beli keter tu kat sini ada sampai 100k tak jimat???

Acik Erna said...

salam ina..alhamdulillah semuanya dh selesai..insyaallah ina akan dapat simpan kembali untuk menggantikan semua tu nanti..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kucit

tak sampai.. kalau nak banding dengan harga maks keta preve' dan exora baru.. ahaks.. murah lagi harga keta akak ;)

cuma insuran dia mmg mahal lah.. semua main ribu dik ;)

Kak Erna

InsyAllah kak.. memang rasa ralat.. tapi lega sebab takde hutang keta itu jelah yang bagusnya ;)

julietchun said...

bilalah nak merasa naik kereta uk ni?
hilang sorang kawan, seribu lagi datang. Kalau turun kl roger aku, pasti anda takkan kecewa :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Aku rasa kalau p kl aku bawak keta kembar si kts jek ahaks.. kena p htr service dulu ler.. aku mmg nk p kl jumpa ko nie... coklat ko dah keras berbln dlm peti ais nie

Harapnya camtulah.. sorg pergi.. mungkin sahaja yang lebih baik datang nanti

Anonymous said...

Salam, blh x nk tanya psl AP and procedures , costings.Sa plan nk bw blk kereta jugak:) maybe blh emel kt sy.tq:) email sy, normalayati@gmail.

mrmie said...

hello,
boleh tak beri saya contact yg uruskan masa kereta dari UK, AP semua? mr.fahmi.ismail@gmail.com

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Saya tinggalkan no contact untuk urusan agen yang mengurus AP

Nuri : 012-2347151

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...