Friday 4 May 2012

Kini aku bukan lagi resident UK..

Salam Jumaat

Hari ini 4 Mei 2012.. Telah menghampiri 3 bulan aku di bumi tanahair.. Penghujung bulan April visa UK aku tamat tempoh.. secara sahnya.. aku bukan lagi warga UK... Ini bermakna untuk aku masuk semula ke UK.. aku perlu mendapatkan Visa semua.. selalunya.. aku boleh perolehi semasa arrival.. dikenali sebagai VOA visa on arrival selama 6 bulan.. Sedih jugalah setelah selama 5 tahun di sana.. kini aku bukan lagi warga sana.. tapi apa pun bak kata org.. hujan emas di negara orang.. hujan batu di negara sendiri.. tapi dulu aku selalu juga merasa hujan batu di negara orang ahaks... dan selalu juga sembunyikan diri di tepi bangunan bila hujan batu turun.. sakit ohhh bila kena muka ;)

Banyak perkara terjadi.. tapi biasalah mood untuk menulis aku takde.. ada beberapa draf entri yang tak mampu aku habiskan menulis.. bila sahaja menulis separuh jalan dan aku terhenti menulis.. Entahlah.. macam-macam perkara dan urusan yang membuatkan aku agak sibuk sebenarnya..

Isnin yang lalu aku ke PWTC untuk pameran buku antarabangsa.. Pergi atas urusan rasmi untuk buat book selection untuk perpustakaan Universiti.. Peruntukan banyak.. so aku ambil banyak juga buku sebenarnya.. Kata adik yang duk temankan aku tuh.. wakil vendorlah kiranya.. aku paling cepat pilih buku hahahah.. tengok tajuk je dan terus ambil.. lagi pun buat apa nak berkira sangat buku untuk library je kan

Minggu depan pula sibuk dengan minggu konvokesyen.. Isnin aku kena berarak masuk ke dewan.. Konvo Khas sebab diadakan di kampus baru.. Pro canselor pun baru.. malah ada anugerah terhormat untuk satu individu nie.. Aku tak nak sebutkan nama.. tapi kalau aku sebut confirm korang semua kenal.. bak kata kawan aku.. rugi tak pergi konvo tuh.. tak dapat tengok si 'dia' tuh ahaks... tak tahulah atas dasar apa uni aku bagi dia anugerah terhormat.. Politikal ler kot.. tapi semenjak 2 menjak nie.. aku tengok uni aku agak glemer dengan macam-macam kes... entahlah.. janji student2 yang aku ajar tak buat hal kan..

Esok aku akan ke Johor.. Adik kesayangan aku bertunang esok.. InsyAllah.. Pilihan hati dia.. hingga kini aku belum sempat jumpa dia lagi.. jumpa pun pada majlis bertunang tuh nanti.. Ingat bolehlah nanti aku buat sikit photo shot.. tapi itupun ikut tahap kerajinan akak dia nie.. bukan sekejap masa nak buat photo editing nie sebenarnya.. aku pun takdelah banyak pengalaman... tapi aku kagumi gaya dan style photo edit dari saiful nang.. teruja dan menarik..

Rentetan kehidupan sebenarnya ada banyak benda yang nak dikongsikan.. tapi aku malas nak mengulas.. dari isu bersih 3.0.. kes2 politik.. sibuk nak pilihanraya... Aku anak Selangor.. so teruja juga nak tahu siapa pula bakal memerintah selangor semula.. Sadly.. aku sedih sangat bila PKR memerintah.. kenapa?? sebab banyak sangat isu yang terjadi hingga meilbatkan hak orang melayu dijual di sekitar kampung aku.. sedih.. aku bukanlah Pro Kerajaan.. tapi pada aku.. sesiapa pun memerintah kalau jalan pentadbirannya ok.. takpelah.. sedih memikirkan isu-isu tanah.. anak selangor.. yayasan.. pasar jawa yang telah dijual sewenang2nya... kini sekitar kampung aku.. dah banyak tanah2 menjadi milik orang cina.. aku tak tahu sekitar kawasan selangor yang lain.. mungkin di bandar perkara sebegini tak berapa ketara.. tapi bagi kami.. isu balai raya ditutup.. isu kesombongan.. buatkan ramai orang kampung dah mula muak.. ditambah dengan isu bersih baru2 ini.. Aku pun.. mengutuk kekejaman pihak polis.. tapi keganasan pihak yang satu lagi juga tak kurangnya.. pada aku.. kedua-dua pihak ada melakukan kesalahan.. dan aku menyokong perhimpunan secara aman.. tapi bila menjadi ganas itu aku tidak sokong.. amat tidak sokong..

Ok aku tak nak ulas sangat soal isu nie.. sebab politik bukan topik kegemaran aku.. dan aku juga menilai sesuatu bukan sekadar dengan sogokan pelbagai isu di FB.. di akhbar.. di blog.. sesiapa sahaja boleh menulis dan berkata.. hakikatnya.. tindakan itu yang lebih utama.. lagipun biasalah bila dekat2 nak pilihanraya nie.. kerja gerak gempur berjalan lah.. aku hanya sekadar mendengar.. membaca dan menilai sendiri..

Cukuplah sampai di sini dulu... InsyAllah ada masa aku sembang lagi ye..

Aku rindukan meja study aku ini..
Bila lah aku nak terbang ke UK semula??
InsyAllah soon... InsyAllah..

3 comments:

Anonymous said...

anugerah untuk rosmah mansur.ahaks.

upsi! upsi! he he he

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

:)

ahaks...

Anonymous said...

sudah terbukti rekod pemerintahan PR lebih baik di Selangor.dari penghabis harta rakyat iaitu BN .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...