Thursday 10 May 2012

Hasad dengki tidak mengira kaum..

Sudah 2 hari aku sibuk dengan urusan di pekan.. 2 hari ini juga aku sibuk keluar masuk bank.. Banyak duit?? Ahaks.. duit memang banyak.. tapi bukan duit aku.. duit yang ada pun untuk membayar urusan yang macam-macam...

Aku sebenarnya tidak berapa suka ke pekan.. sebab antaranya perlu membayar parking bergores.. takdelah mahal sangat.. hanya 40sen 1 jam.. tapi kadang2 berpusing2 mencari kedai yang jual kupon parking nie... kalau ada mesin tuh senang lah juga.. ini semalam melilau aku mencari kedai yang menjual kupon... sampai terpaksa bertanya oranglah.. Semalam aku teringat nak ke kedai jam.. tapi kerana sibuk dengan urusan di 4 buah bank.. hahaha... lepas bank islam ke bank hong leong.. pastu CIMB.. pastu maybank.. uihhh pecah rekodlah.. Syukur bank2 tuh semua dekat2 je.. leh jalan kaki.. nak parking pun tak susah sangat.. kalau kena kat bandar KL.. jenuh lah sebab semua jauh2 kan.. lebih baik bayar online je ;)

Hari ini sekali lagi aku ke bank.. settlekan urusan semalam.. kad ATM pulak tak boleh guna.. online banking pun ada problem.. so buat pengaduan jugalah tadi.. tukar kad visa debit yang baru.. update buku.. buat bank draf lagi.. seharian aku di bank.. selesai urusan itu semua.. Aku teringat nak ke kedai Jam.. Kedai ini aku ingat sebab pernah dibawa pakwe ke situ masa hari lahirku pada tahun pertama perkahwinan kami..

Berjalan kakilah dari bank ke deretan kedai itu.. kalau org lain.. mungkin dah bawak kereta.. tapi kerana aku dah terbiasa berjalan kaki yang lebih jauh dari jarak tadi.. Aku jalan kaki perlahan-lahan.. entah berapa orang yang memandu kereta memandang.. deretan kedai2 di pekan itu kini semakin berkurangan pelanggan.. tapi deret kedai jam itu masih ada...

Ketika adik itu sedang menukar bateri jam aku.. aku bertanyakan harga jam itu.. tapi dia diam sahaja.. fikirku.. sama ada dia tak dengar atau leka memikirkan sesuatu... Aku tidak bertanya lagi.. tapi dia seolah tersedar yang aku bertanyakan harga bateri itu..

"Maaf kak.. saya tak perasan soalan kak tadi.. saya sedang memikirkan sesuatu" skema pulak ayat adik lelaki berbangsa cina ini.. hehehe

"Adik fikir pasal apa tuh" sengaja aku tanya sebab menyangkakan mungkin dia memikirkan pasal jam kot.. rupanya tidak hehehe..

"Taklah kak.. saya memikirkan pasal barang yang customer saya order tadi.. belum siap quotationnya"

Aku sekadar tersenyum sahaja.. Dia menyambung lagi..

"Bukan apa kak.. kat deret sini ada 3 kedai jam.. kedai sebelah nie.. bukan orang lain.. tapi kedai makcik saya.. tapi entahlah kak.. tapi dia tak anggap berniaga nie sama-sama lah boleh lebih kurang.."

Aku terus mengangguk lagi.. mengiakan kata-kata dia..

"Patutnya kita sama-sama berniaga.. sama-sama cari rezeki.. tak payahlah nak buruk-buruk kan orang... Ini tadi.. dia cakap dengan sorang customer saya tadi.. jangan beli di kedai saya.. barang saya mahal.. beli kat kedai dia je... Nasiblah customer tuh tak layan sangat.. dia terus datang ke kedai saya semula"

"Sedihlah kak.. kita cari rezeki kan.. masing-masing lah.. tak perlulah nak burukkan orang lain..  atau fikirkan untung sahaja... saya sendiri pun tak pernah buruk2 kan dia.. walaupun saya tahu brg2 dalam kedai dia tuh semua kualiti pasar malam tapi jual harga mahal.. barang2 kedai saya memang semua datang dari China.. customer saya semua tahu"

Aku diam lagi.. melayan luahan hati adik itu..

"Tuhlah kak.. saya susah hati jugalah kak.. kalau dia buat macam nie.. memanglah.. mungkin dia buat camtu dia dapatlah customer tuh.. tapi nanti lama-lama orang pun tahu.. brg dia tak kualiti.. tak datang lagi dah.. macam saya tadi.. saya jual harga diskaun je kat customer tuh.. saya rugi sikit kak.. modal saya rm40.. tapi saya jual rm 30lebih je.. takpelah saya rugi sikit.. tapi mana tahu masa depan.. dia jadi regular customer saya pula kan.. ada untung masa depan"

Aku kali ini sekadar mengiakan dan terus senyum... Selepas itu aku pun minta diri beredar dari kedai itu.. dan sepanjang berjalan kaki semula ke kereta.. perbualan  tadi membuatkan aku terfikir sejenak.. erti kehidupan.. sama sahaja.. Hasad dengki ini.. lumrah.. tak mengira bangsa... bukan sekadar bangsa melayu sahaja.. apa sahaja bangsa.. sama ada barat.. cina.. india.. semuanya punya individu yang mempunyai sikap sebegini...

Kiranya hari ini.. buat pertama kalinya.. aku benar-benar menjelajah pelusuk pekan yang sekian lama aku diami.. 12 tahun bekerja di daerah ini.. tolak 6 tahun aku berada di luar negara... baki 6 tahun itulah aku telah habiskan usia pekerjaan aku di situ.. Dari tahun 2000 ketika aku datang dulu.. sebuah pekan kecil.. yang kebiasaannya kedai akan tutup pada pkl 6 petang.. ke pekan kami perlu melalui landasan keretapi.. dulu landasan itu ada pagarnya.. tiap kali bila keretapi nak lalu.. pasti pagar itu akan di tutup.. merasalah melihat keretapi lalu.. kadang2 ada orang yang melambai-lambaikan tangan feeling2 romantik hehehehe... tapi sejak landasan keretapi berkembar dibuat dan ETS (keretapi laju ke Ipoh) bermula.. landasan tuh dah ditutup untuk laluan lalu lintas..

Kini keadaan pekan itu masih tak jauh berubah.. deretan kedai-kedai makan cina masih ada di situ.. berjalan kaki merentasi deretan kedai tadi.. membuatkan aku meneliti setiap nama kedai yang aku lalui.. tapi seperti mana jangkaan ku.. deretan kedai jam itu hanya ada di deretan depan pekan itu..

Dulu bila tinggal di luar negara.. jarang sangat isu sebegini aku temui.. kerana duniaku adalah tempat kerja.. uni dan rumah sahaja.. kini.. sejak pulang bekerja di sini.. saban hari.. pelbagai ragam manusia yang aku temui.. berulang-alik ke bank selama 2 hari ini juga membuatkan aku menemui pelbagai manusia.. melihat tahap sopan santun dan budi bahasanya.. Aku rasa segelintir yang berurusan dengan aku mungkin sedikit pelik.. sebab keramahan aku.. lagipun aku dah terbiasa.. ucapan terima kasih dulu adalah ucapan yang sering aku ucapkan setiap hari di UK.. setiap hari naik turun bas.. aku pasti ucapkan terima kasih pada driver bas.. org buka kan pintu pun aku ucap terima kasih.. terbiasa di sini.. sampai adik hantar nasi atau air pun aku ucap terima kasih hahaha...

Tapi memang aku perasan juga.. bila kita berbudi bahasa dengan orang.. orang pun secara automatik akan berbudi bahasa dengan kita.. kalau kita berkata dengan lembut.. yang mulanya bersuara tinggi terus menjadi sedikti lembut.. macam masa di kaunter maybank semalam..

Inilah nilai kehidupan kan... Kadangkala kita bertemu dengan manusia yang membuatkan kita terfikir tentang sikap dan muhasabah diri..

5 comments:

julietchun said...

pekan behrang ke tanjung malim? hari tu rasanya ets lalu kat 2pekan ni.
perasaan hasad dengki gitu sangat menyusahkan,selalu ada di mana2.
Jom pekena kopi.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

TM ler.. itu yg plg dkt ngan ofis aku hehehe.. yelah bila nak lepak kg baru nie.. coklat ko dah keras dalam peti ais aku.. ;)

kueh bakar said...

haaa...makan bubur kg baru la sodappp

sis
aku link kamu

ku-cit said...

hasad dengki ni bkn tak kenal bangsa tapi mmg tak kesal sesiapa pon...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

blum penah rasa lagik.. maybe thn nie puasa dptlah rasa bubur lambuk ;)

ko link blog akak ke?

Kucit

mmglah kan.. sifat manusia.. dengki untuk sesuatu yg baik takpe.. jadikan diri lebih baik tapi klu dengki sbb niat jahat.. itu yg xbest ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...