Friday 20 April 2012

Menyusuri Laluan berliku di Fraser Hill

Sempena cuti pertabalan Yang Dipertuan Agong yang lalu.. Aku mengajak pakwe untuk keluar berjalan.. Perancangan asal aku sebenarnya hendak ke Cameron Highland.. tapi sebab pakwe asyik duk lengah melayan TV menonton upacara pertabalan berkenaan.. Akhirnya selepas tengahari dan selepas Zohor baru kami bergerak keluar.. Memandangkan dah lewat sangat.. maka aku putuskan untuk pergi ke Fraser Hill sahaja.. Jarak pun bukan jauh mana.. cuma kereta tak dapat dipandu laju dek kerna laluan yang berpusing dan berliku-liku..

Dulu aku ke sini pada sekitar tahun 2001.. Sejak itu hampir 11 tahun baru aku kesini lagi.. selepas ini tak tahulah.. mungkin lagi 10 tahun?? ahaks.. Lagipun ke sana sekadar untuk jalan-jalan.. keadaan 11 tahun dulu pada aku tak banyak berubah.. rumah rehat atau rumah percutian lebih banyak di sini... kebanyakan rumah rehat milik kerajaan atau swasta.. serta tidak ketinggalan juga rumah rehat untuk raja-raja seperti kelantan.. pahang dan selangor.. Selain itu.. ada padang golf.. bagi yang berminat dengan burung-burung.. di sinilah tempat pemerhati untuk peminat burung.. kalau mereka yang suka enjoy lepak melihat alam sekitar.. di sini sesuai sangat.. tapi macam aku yang datang.. confirm dari tempat yang lebih kurang sama je ahaks... aku lebih sukakan kesibukan...

Jika mereka yang setiap  hari tinggal dan bekerja dalam persekitaran yang sibuk... pastinya akan memilih bercuti rehat di tempat yang santai dan tenang... sudah pasti kawasan begini lebih menjadi tumpuan.. tapi pada aku.. yang sememang bekerja dalam persekitaran yang kurang sibuk.. dilitupi dengan gunung ganang.. kehijauan.. dan hutan-hutan... bercuti ke tempat begini membuatkan aku terpaksa membandingkan kemeriahan tempat aku sendiri.. ahaks... Lagipun aku lebih suka sedikit kesibukan.. sekali sekala bercuti di tempat yang sibuk dengan melihat gelagat orang adakalanya menyeronokkan.. Sudah banyak bandar-bandar sibuk dunia yang pernah aku pergi seperti London, Paris, Barcelona, Istanbul.. cuma InsyAllah jika ada rezeki aku mahu ke Tokyo dan New York pula.. antara target destinasi kembara seterusnya.. Jika berpeluang lagi.. pasti aku mahu ke China, Hongkong dan India..

Kembali pada cerita ke Bukit Fraser.. Dulu.. bila nak naik.. ada waktu-waktunya.. tak silap aku dulu.. jika waktu ganjil adalah waktu untuk naik.. cth pkl 1, 3, 5, 7 dan waktu genap pula adalah waktu untuk turun.. Ini kerana jarak lebih kurang 7km naik ke puncak bukit fraser ini hanya 1 lane sahaja... dan anda tidak dibenarkan berhenti...

Kini laluan naik dan turun dibuat 2 laluan berbeza.. laluan yang dulunya tempat naik dan turun.. kini hanya laluan untuk naik sahaja... Manakala laluan untuk turun pula adalah laluan yang boleh membawa kita ke Raub..

Sesiapa yang datang dari Kuala Lumpur bolehlah mengikuti lebuhraya utara selatan dan exit di Rawang atau Bukit Beruntung dan ikut jalan ke Kuala Kubu Bharu (KKB).. Ikutlah jalan ke raub dan kuala Lipis dari situ.. dan bagi yang tinggal di belah utara.. Boleh exit di Tg Malim dan ikut laluan ke KKB

 Pekan Bukit Fraser..
Bila tiba di Fraser Hill
Kelihatan Balai Polis, Klinik Desa, Pusat Maklumat Pelancong ini merupakan pekan kecil Fraser Hill
Laluan berliku.. 
Laluan turun dari Fraser Hill

Ketika turun dari Fraser Hill
Sepanjang laluan ini..
Hutan sahaja dan kelihatan banjaran titiwangsa dari dekat..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...