Monday 9 April 2012

Kedekut? Berkira? Tak kisah?

Salam Tengahari Isnin

Alhamdullilah Isnin.. Hari pertama bekerja setiap minggu.. Minggu ini dan minggu depan akan ada sehari adalah cuti umum.. bermula hari rabu.. cuti pertabalan Yang Dipertuan Agong.. dan minggu depan cuti keputeraan Sultan pulak.. Kalau di UK dulu.. hari cuti begini.. memang kami dah plan untuk berjalan-jalan.. Tapi memandangkan kawan baik semua jauh2.. so buat masa nie.. aku hanya sekadar plan ajak pakwe untuk dating ke air  terjun.. Boleh piknik sekali.. Plan asal juga nak ajak ke Cameron Highland.. boleh beli sayur yang murah-murah.. lagi pulak dapat sayur yang fresh.. so tengoklah.. Jika plan menjadi.. InsyAllah.. boleh aku bawak piknik dan makanan.. Kalau geng di Bangi dan Shah Alam nak join.. mesti lagi meriah kan..

Semalam juga selesailah majlis kenduri di rumah sepupu pakwe.. Banyak juga perkara yang diperkatakan yang turut membuatkan aku berfikir sejenak.. Biasalah bila majlis kenduri kendara nie.. banyak juga kadangkala perkara menjadi perhatian orang.. Al-Maklumlah.. macam aku nie.. menghadiri kenduri kendara perkahwinan sedikit asing buat aku.. tapi  tidaklah sampai aku terlupa tatasusila atau kekok langsung..

Minggu sebelum itu kami telah menghantar pengantin di sebelah perempuan.. Selesai sahaja majlis bersanding.. biasalah mesti ada makan adab-adab kan.. dan yang menjadi sedikit tidak puas hati di kalangan makcik-makcik aku.. maklumlah yang ikut menghantar sekali tuh pun.. semua pangkat makcik sedara.. ada yang pangkat wan.. so yang menjadi sedikit pelik.. bila makan adab-adab itu meja yang diperuntukkan hanya untuk ibu dan bapa pengantin sahaja.. sedangkan yang lain.. kena ambil makan sendiri.. dan bergerak ke khemah lain di hujung jalan.. seolah kami dah jadi macam orang lain yang datang pulak.. Mulanya makcik-makcik aku dah mula bising.. udahlah nak datang ke situ perlu tempoh jem yang terlalu panjang.. lepas tuh pulak tak disediakan langsung meja makan untuk makcik-makcik nie.... Sampai di suruh makan sahaja di khemah lain macam undangan yang lain.. Aku mulanya teragak-agak juga nak pergi.. bila diajak begitu.. aku jawab sahaja.. 'Saya tak tahu nak cakaplah.. sebab makcik-makcik yang lain semua nak makan di sini (khemah sama dengan pengantin).. mereka tak nak berpisah.." yelah kan.. camna pulak ada makcik yang makan kat khemah pengantin.. dan ada pulak yang makan khemah lain.. kalau sebelah2 takpe juga.. ini khemah lain di hujung jalan.. Masa nie.. masing-masing dah tarik muka lain dah..

Semalam.. Majlis di sebelah pengantin lelaki pulak.. Alhamdullilah semua berjalan lancar.. malah pihak sebelah lelaki.. sediakan meja makan adab-adab lagi untuk pihak pengantin perempuan.. siap ada meja VVIP lagi,... kalau aku lihat sikap mereka tuh.. memang buat macam majlis sendiri dah... kalau dikenangkan apa yang diorg buat masa kami datang hari.. macam langit dengan bumi juga..

Kemudian terkeluar pulak.. seorang makcik nie cakap.. Bunga telur yang diberikan oleh pihak perempuan.. hiasannya amat murah sekali.. setakat guna kertas tisu putih je buat bunga telur.. terkeluarlah perkataan.. 'Kodokut nar bolah pompuan nie ah... dahlah hantaran 14ribu.. bagi ehh bungo tolur camni lak... kodokut!!' Aku masa nie dah senyum-senyum.. sebab kebetulan aku berdiri sebelah makcik nie.. sonyum yo lah den pun...

Sebenarnya.. bukan soal 'kodokut' yang aku nak highlight.. tapi soal sikap sebenarnya.. bermula dengan sikap bertandang di rumah sebelah perempuan.. hinggalah soal bunga telur... Pada aku apa salahnya kalau kita berbelanja lebih sikit untuk memberi sesuatu yang istimewa... Mungkin ada pihak yang merasakan.. biar bagi sama rata semua yang datang.. tapi pada aku.. tak salah jika kita bagi lebih sedikit pada pihak keluarga pengantin yang datang.. Sedangkan kalau org VIP pun datang kita layan dan masak yang lebih istimewa.. mengapa pulak bila ada tetamu extra special datang dari jauh.. kita tak nak buat begitu.. apasalahnya kita layanlah dengan sebaiknya.. kelak nanti bila tiba giliran kita pula nanti.. andai layanan yang sama diberikan pada kita.. sedikit sebanyak.. mesti terasa hati juga..

Pada aku.. Sudah menjadi lumrah untuk kaum keluarga aku.. biasanya persiapan untuk pihak belah sana memang kami bagi extra.. itu dah biasa kami lakukan.. tapi ada juga dikalangan kawan-kawan aku yang mengambil sikap sama rata dan tidak kisah...

Teringat kisah pasal makan adab-adab ini pernah diceritakan juga oleh Dr HM Tuah... Aku lupa pula buku motivasi yang mana.. tapi dia juga pernah menceritakan kisah yang sama semasa menghantar anak buahnya.. di negeri mana tah.. sampaikan.. keluarga belah yang menghantar.. selesai majlis menghantar.. terpaksa singgah di kedai makan bila balik.. Layanan yang diberikan oleh pihak pengantin perempuan lebih teruk lagi... dan seperti mana yang aku cakapkan tadi.. soal sikap juga yang dibangkitkan...

Terpulanglah masing-masing.. Mana yang baik dijadikan pengajaran.. Mana yang buruk dijadikan sempadan..

Selamat pengantin baru..
;)

4 comments:

julietchun said...

hahahahahha, nasib baik ada gak bunga telo, kalo di baginya gula2 5bij, nak cakap apa.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Itu namanya bukan p kenduri kwin.. itu namanya p kedai runcit..

psstt... sok2 ko kwin.. jgn buat pulak bg gula2 5biji lak.. ahaks

kueh bakar said...

kenduri ni kadang tidak terduga..jika terlebih jemputan boleh kelam kabut apatah lagi tiada pengalaman kenduri..bertambah buruk jika tidak menduga yg tidak terduga..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

biasalah.. itu lumrah.. kdg2 dah biasa buat kenduri pun boleh terlebih budget atau terkurg budget... apa pun.. yang penting ada budi bahasa dan tertib ye.. kan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...