Thursday 10 March 2011

Hujan di luar.. Hujan juga di hati..

Sejak Isnin lagik hujan.. dah 2 hari aku balik dari uni.. basah.. Hari nie pun nampaknya sama.. tadi masa pakwe hantar aku ke uni.. lupa pulak nak ambik payung kat seat belakang.. bukan apa msa turun tuh tak hujan.. tapi nie dari tadi.. hujan tak berhent2..

Keje masih cam biasa... takde apa nak report hehehe... so far so good.. boleh manage dengan masa yang terluang.. kena pandai2lah carik keje dan buat keje sementara nak tunggu masa 9.30 tuh.. sejak datang naik keta nie.. bolehlah aku keluar awal sikit.. idak tuh selama 2 3 minggu naik bas nie.. terpaksa keluar lambat sikit sebab sampai pun dah lewat..

Pagi nie pakwe minta duit untuk isi minyak.. Alahai.. well in advance lak.. aku cakap.. "aikk duit isi minyak untuk minggu depan.. org bglah minggu depan".. Dia kata nak juga hehehe.. so bagi jelah dengan separuh hati.. Bagi jugalah.. malas nak bising2.. walaupun dia duk senyum sengih jek masa aku bg duit tuh..

Semalam sampai rumah pun dah pkl 8 lebih.. tengok ada 1 plastik besar daging mentah beku yang diletakkan atas meja.. biasalah pakwe aku.. setidak2nya dia ingat gak nak buat nyah beku daging tuh.. tengok lauk pun takde.. so decide masak lah kari daging.. lambat gak lah nak pekat kuahnya.. itupun dekat pkl 9 aku baru nak makan.. emmm aku sebenarnya tak gemar sangat makan lewat2 nie.. bukan apa pkl 10 dah nak masuk tidur.. tapi apakan daya.. dah beberapa minggu nie memang aku balik lewat... sampai rumah pun pkl 8.. pling awal pun pkl 7 lebih.. masak gitu gini dekat 8.30 baru nak siap..

Semalam masa memasak.. jengah gak tengok barang2 dapur.. aku memang langsung tak ambik tahu apa yang ada.. apa yang takde kat dapur tuh.. 100% semua dah di take over oleh pakwe.. tengok ada 2 pek telur baru beli.. ubi kentang sepeket besar.. sayur2.. daging dan ayam jangan cakaplah.. kesianlah pulak.. aku langsung tak beli apa2 untuk rumah pun.. even roti untuk aku bawak bekal ari2 pun pakwe yang beli.. rasa bersalah?? Ada gaklah.. sebab selama 4 thn nie sebenarnya aku yang banyak beli brg2 untuk rumah.. now semua tuh dah aku hand over.. tak dapatlah nak membeli.. aku balik pun dah pkl bape.. sampai umah pun dah lewat.. cuma yang mampu aku buat.. masak lauk jelah itupun utk 2 hari terus.. kadang2 kalau mood pakwe ok.. balik2 jek tgk dia dah masak lauk.. masak nasi tuh.. dari dulu memang tugas dia.. aku jarang sangat merasa masak nasi nie.. selalunya sebelum dia p keje.. dia dah masak nasi siap2.. ini memang dah lama kami praktis.. Nasiblah dapat pakwe leh masak.. awek dia ambik kesempatan hehehe.. bukan tak nak masak atau malas masak.. tapi desakan tugasan aku kat uni.. dah tak cam dulu lagik.. kenalah beri tumpuan lebih sikit.. Tapi weekend memang aku take over dapur full time.. dan masa weekend jelah pun untuk aku masak full menu.. week days.. mana yang sempat.. Lagipun kalau dia tak berkenan ngan lauk yang aku masak (ohh bab tak berkenan nie jrg2 sangatttttttttt) selalunya.. dia akan masak extra.. atau kadang2 kalau aku balik tgk pakwe dah masak lauk.. biasanya aku akan tambah 1 lagik lauk.. sama ada just goreng ayam atau masak sayur atau something yang simple.. kitaorg ye lauk mmg simple jek.. 1 lauk n 1 yg goreng2.. itu jek.. sayur pun kadang2 tak masak.. kalau masak pun aku jek yg makan.. dia makan sikit2 jek.. tuh kdg2 malas nak masak sayur.. lagipun pakwe prefer makan salad fresh cam timun atau salad jek.. so senang lagik keje aku..

Cuma dah 2 hari nie.. duk teringin nak makan mee rebus.. alahai.. balik dah lewat.. terus malas nak masak.. taklah susah sangat nak buat pun.. tapi bila memasak kena lama dan banyak rencah dia.. aku jadi malas.. kalau pkl 7 baru nak masak.. pkl bape nak makan ye... emmm lama sungguh aku tak masak something extra.. tengoklah weekend nie.. maybe.. nanti nak pesan pakwe beli ayam.. utk buat ayam panggang.. tapi aku duk teringat nak buat ayam kfc nie.. susah betul bila stress nie.. mood nak masak menjadi2 lak..(cara aku release stress aku)..

Last weekend ada kawan aku tanya pasal bilik extra kat umah aku.. ada kawan dia nak datang buat attachment sebln kat sini.. dia tanyalah nak sewakan ke? Ikutkan hati aku malas nak sewa bilik tuh.. sebenarnya ramai yang tanya.. tapi aku malas lah.. sebab isu privacy kat umah.. melainkan orang tuh memang aku kenal dan kawan baik.. aku tak kisah.. Tapi sebab dia dah tanya.. kesian pulak.. aku cakap oklah.. aku tak kisah.. kalau dia nak tumpang duduk sebln ok jelah.. charge pun tak mahal sangat.. Semalam org tuh tinggalkan mesej kat FB.. gaya ayat ye cam tak nak jek.. sebab dia nak tanya hby dia dulu.. masa tuh aku dah dapat vibrate.. cam tak ok.. but aku cuma kata takpelah tanya.. Malam semalam aku memang doa sangat2.. kalau orang tuh bakal menyusahkan aku.. atau aku bakal menyusahkan dia.. aku minta sangat2 jauhkan jelah.. meaning kalau boleh.. biar dia tolak duduk rumah aku.. aku tak nak nanti macam2 kes timbul.. yelah kan.. kadang2 susah nak lebih kurang ngan orang nie.. nampak cam ok karang jadi tak ok..

Alhamdullilah.. (boleh gitu hehehe).. Pagi tadi dia hantar mesej kata hby dia tak nak duk umah aku.. oklah.. aku pun tarik nafas lega gak.. better sorry than later kan.. aku pun dah suspek.. ada masalah kalau dia duk ngan aku.. so aku syukur gak.. dia tolak.. cuma dia kata... nak jadikan duk umah aku tuh option.. ohhhh tidak.. no option dah.. ko dah tak nak duk umah aku.. nak main reserve2 lak.. memang esok aku cakap terus terang jek aku sibuk.. Aku email kat kawan aku tuh.. bgtau dia.. kawan dia tuh tak nak duk umah aku... nak marah aku dah malas... kesian sebenarnya dengan kawan aku yg tanya tuh.. dia duk pening pala carikan rumah.. mana nak dapat rumah kat sini diorg nak bagi sewa sebulan jek.. kira masa dia tanya aku tuh.. dia cam minta tolong sebenarnya.. aku pun sebenarnya berat hati.. tapi cam doa aku semalam lah.. kalau dia bakal menyusahkan aku kemudian hari... better tak payah.. lagikpun kepala tengah berserabut nie aku malas nak terima tetamu lama2.. kalau 2 3 ari tuh ok lagik.. nie sebulan leceh betul.. aku malas nak bertudung sepanjang masa kat rumah.. dahlah balik lewat.. nak lepak2 pun tak boleh sebab ada orang kan.. leceh betul.. so settle 1 perkara..

Tajuk entri jiwang sikit.. Hujan di luar dan hujan di hati.. itu sesuatu yang abstrak.. hehehe.. layan jelah malas nak explain pepjg..



Take 10-15 minutes break.
Sambil sandarkan belakang badan kat heater..
Cantikkan kasut aku..
;)

4 comments:

julietchun said...

taklah cantik sangat,hahahhahaha.

memang tak selesa kalau tetamu lama2 kat rumah, tambah kalau yg baru kenal.

Kaktiny said...

ko nak berballet kat atas karpet tu ke?.. hihihi...
kalau warna putih, sejibik mcam kasut penari ballet.. kehkehkeh...

- tak usah la ko nk offer2 bilik kt umah ko dah.. bukan aku tak bagi ko brbudi, tapi ingat tak kes budak yg dulu tuh?..

- ko tu kalau tolong org sampai menyusahkan diri sendiri.. pastu angkut nyusahkan pakwe ko jugak sekali... hadoooiilllaaarrr.... (pastu tak pepasal ko susah hati utk org, tapi, yg kena sound, pakwe ko.. hihihi)

- dah la yang... baik brpada-pada, namanya pon kawan atas kawan yg mintak tolong, bukan ur direct friend pon.. lainla kalau kawan yg ko dh biasa dan dah kenal.. susah oooo.... ko pon rimas ngan laki dia, laki ko pun rimas ngan yg pompuan tu.. dah sebulan pulak korang perang dingin pasal org.. tok sah ler... tok sah ler.. bukan taknak permudahkan urusan org, tapi, utk kemaslahatan rumahtangga sendiri, baik re-consider utk terima 'unknown' tetamu ni..
(lain le kalau kawan ko dendiri yg mintak tolong utk diri dia.. ini tidak, mintak tolong utk kawan dia yg ko langsung tak kenal budi bicara.. haish.. ngak usah laaaa...)..

:)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Cam jeles jek hehehe ;) memang pun.. saat kepala serabut nie mmg rasa taknak terima tetamu

Tiny

Sebab aku teringat kes adik tuh lah yang aku rasa berat.. sebenarnya lepas kes adik tuh ada gak 2 3 org duk tanya but semua aku tolak.. cuma untuk kes yg nie.. sebab kwn yg approach aku tuh.. hby dia kira kwn baik pakwe aku.. so nak tolak tak sampai hati.. Memanglah hidup musafir nie kdg2 nak berkira payah juga.. biasalah aku kan memang baik hati..

Masa aku buat solat hajat ari tuh (now try nak buat seminggu) memang aku doa sangat2.. kalau dia bakal menyusahkan aku better dia tolak.. tapi aku rasa aku tersilap.. patutnya kwn aku tuh tanya dulu kwn dia tuh.. nak ke duk umah org.. then baru tanya aku.. nie terbalik hahaha.. seolah2 cam aku lak terhegeh2 offer umah aku.. tuh yg aku rasa cam begang kejap..

But aku mmg setuju sangat dengan kata2 ko.. skrg nie aku mmg klu boleh taknak terima tetamu.. lepas nie pun aku nak tolak kalau ada offer2 nie.. alasan.. privacy dan taknak diganggu buat masa nie..

Thanks dear

JHaZ KiTaRo said...

salam kenal.. rajin2, meh laa singgah blog hamba (Aku Sebutir Pasir) kalau nak baca pengalaman hamba travelling ke 45 buah negara.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...