Tuesday 16 December 2014

2 minggu ke 2015

Salam

Masih berbaki 2 minggu lagi sebelum masuknya tahun 2015.. Lama lagi kan.. tapi bila pejam celik nanti.. sekejap sahaja tempoh itu berlalu..

Hari ini emosi bercampur-campur.. macam-macam rasa hadir dalam diri.. Dalam kesibukan masa, ada juga ruang yang meminta aku berfikir.. mungkin sebab aku pasti akan merindui seseorang dalam masa terdekat ini.. menyebabkan rasa emosi bercampur-campur..

Sahabat datang dan pergi.. tapi mana yang serasi bersama.. pastinya terus setia bersama.. Bila menghampiri hujung tahun di bulan disember ini.. banyak tarikh-tarikh yang perlu diingati.. ada yang perlu dihantar hadiahnya ke Thailand.. Ada pula yang sejak aku balik dari UK.. hingga kini belum aku jumpa dia.. dari dulu anak 2 kini dah nak masuk 5 hehehe.. Ada juga tarikh pertemuan yang menghampiri 9 tahun.. Ada juga yang tarikh lahirnya hari ini.. tapi aku berat hati membuat ucapan selamat hari lahir.. cukuplah aku doa dari jauh sahaja..

Apa jua bulan 12 ini banyak tarikh yang istimewa.. beberapa sahabat baik lahir pada bulan ini.. kenangan akhir tahun juga mengundang rasa pelbagai sebab penutup tirai tahun hampir tiba..

Tahun 2014 pada aku merupakan tahun yang sedih.. Aku kehilangan 2 orang sahabat yang pernah dekat di hati.. yang aku kenal bertahun-tahun.. dari awal umurku 30an hingga kini 40an.. Redha dengan perpisahan yang terjadi.. Berkawan pun nak sedih?? memanglah sedih sebab mereka pernah jadi sahabat baik aku.. mereka pernah memberi kekuatan pada aku ketika arwah ayah meninggal dulu.. mereka juga pernah menjadi sumber kekuatan untuk aku terus tabah mengharungi kehidupan ketika aku di UK dulu.. dan mereka juga sering mendengar keluh kesah semasa aku susah hati dan stress dengan study..

Mana mungkin aku lupakan seseorang yang pernah menjadi bahu untuk aku bersandar suatu ketika dulu.. cuma sayangnya hayat persahabatan kami terhenti di situ.. Aku terima dengan hati yang sedih.. dan terus melangkah kembali.. cuma kini aku masih punya sahabat-sahabat baik yang masih setia menemani.. dulu bila aku di UK.. mereka ini aku tinggalkan di Malaysia dan seorang pula di New Zealand.. merekalah juga tempat aku mengadu sekali sekala..

Tahun 2014.. menyaksikan airmata aku mengalir sekali lagi dengan susah dan payah.. sebab aku rindu semua kenangan silam.. semua kenangan lama.. dan adakalanya aku rindukan arwah ayah.. sering membayangkan andai dia masih ada bersama... Tahun ini juga aku mula terlalu sibuk dengan urusan kerja.. kerja luar non stop sejak lepas raya hinggalah ke awal tahun depan sudah mula menanti aku..

Tahun 2015.. Aku tak tahu apa yang bakal aku lalui.. tapi aku harapkan sinar kegembiraan yang lebih lagi.. Aku niat untuk tamatkan pengajian Phd aku tahun depan ini.. sudah terlalu lama bertangguh.. sudah terlalu lama aku lupakan.. Aku punya seorang sahabat yang mengambil berat dan sering mengingatkan aku untuk selesaikan pengajian itu.. Aku sebenarnya berterima kasih pada dia.. sebab dia secara tidak langsung aku terbuka hati untuk memulakan sesuatu yang terlalu lama aku tinggalkan.. Doakan aku selesaikan dengan baik semuanya.. Aku dah penat menahan rasa hati dan terlalu lama membiarkan penulisan tesis aku berhenti begitu sahaja..

Untuk sahabat itu.. Terima kasih.. Tiada kata-kata yang aku dapat ucapkan lagi.. melainkan rasa terima kasih yang tinggi buat dia.. Bersyukur kita dipertemukan di saat aku tidak sedar sebenarnya aku memerlukan nasihat dan sokongan.. Bertemu dengan adik Wan juga.. membuka hati aku kembali untuk menjadi seorang kakak.. bukan aku tidak ada adik-beradik.. cuma adik beradik sendiri mungkin kita sudah terbiasa..

Apa juga.. Semoga penghujung tahun 2014 ini memberikan satu penutup yang mengembirakan.. Hujung Tahun 2012 aku sambut di Johor Baharu.. Penghujung Tahun 2013 aku sambut pula di Kuala Lumpur.. Hujung tahun 2014 aku mungkin sekadar sambutnya di sini.. kerana sahabat baik aku itu akan kembali ke tanahair pada 31hb.. Semoga semuanya berjalan lancar dan baik-baik sahaja.. Amin..

2 comments:

zonaku said...

amin.
semoga Allah permudahkan segalanya buatmu.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

zonaku

Terima kasih ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...